Schutting in verval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Schutting in verval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:04

Op het Bezuinigen op boodschappen topic heb ik beloofd foto's te plaatsen van mijn schutting. Om daar niet teveel OT te gaan open ik hier even een topic.

Het ding is nodig aan vervanging toe, maar helaas krijg ik geen overeenstemming met mijn buren... Komt nooit uit, financieel gezien.

Nu ben ik zover dat ik erover denk om van het voorjaar zelf een schutting te plaatsen die ik mooi vind.
Buren willen zo goedkoop mogelijk(max € 100 per huishouden, betongaas met klimop, ik wil graag hout omdat dat veel minder onderhoud vraagt en ik dat mooier vind.
Buren willen 1.50 hoog, ik liever 1.80 i.v.m. privacy. Wat er nu staat is ook ong. 1.50 en ik zit dus heel weinig in mijn tuin omdat ik me bekeken voel.

Nu had ik een idee om een stuk hoog bij het huis 1 x 1.80 en een stuk hoog bij de schuur 2 x 1.80, daar tussen nog zo'n 5 meter van 1.50 hoog betongaas met klimplanten. Kosten Ca. € 400 totaal Zodra ik het woord schutting in mijn mond neem haken de buren al af.

Wat zouden jullie doen:

De hele schutting zelf betalen en naar je eigen zin plaatsen
De buren 100 euro laten betalen en de rest zelf
De buren aanbieden het meerdere (alles boven €100)te betalen en dan als tegenprestatie de plaatsing door de buren laten doen? (buurman is erg handig en ik moet sowieso hulp inroepen)
De situatie laten zoals het is.
Of iets anders?

Zo ziet de schutting er nu uit

Huis kant
Afbeelding

Middenstuk
Afbeelding

Bij de schuur
Afbeelding

Gat onder in waardoor ik de rommel van de buren in mijn tuin krijg en mijn kippen ontsnappen
Afbeelding

Deze schutting is ooit geplaatst door mijn buurman, lang voordat ik daar woonde, toen al met tweedehands materialen. Hij staat op de erfgrens.

Ik moet nodig de beplanting aanpassen, vorig jaar is er het e.e.a. kapot gevroren, maar zolang er nog geen nieuwe schutting staat is dat weinig zinvol, alles wordt dan weer vertrapt bij het plaatsen van de schutting.

Florale

Re: Schutting in verval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:46

Vind mijn privacy erg belangrijk, persoonlijk zou ik ik kiezen voor 1.80 over de gehele lengte, misschien is er op marktplaats wat leuks te vinden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:01

Ik zou alles laten staan en gewoon op eigen grond een nieuwe schutting plaatsen!
Sommige mensen zullen nooit meewerken maar willen wel de vruchten plukken.
Alles wat dan op JOUW stuk grond staat hebben ze a-niks over te zeggen(mits alles volgens de wet is) en b-mogen ze ook niet aankomen.
Anderhalve meter hoogte is idd erg laag,snap goed dat je je dan bekeken voelt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:05

Ik weet niet waar je woont maar in het noorden van NL. (misschien wel in heel NL) Heb je larix houtbouw.
Super goed hout! En heel goedkoop! als jou Buurman zo'n handige vent is dan koop jij alles in (mijn fam was voor een schutting van ik denk 10m nog geen 300 euro kwijt) en zet hij het.
Wij hebben onze schuur er van gebouwd super goedkoop echt! En het is toch wat stoerder hout niet perfecte planken etc. Lekker 1.80 doen want je wil toch je privacy!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:22

Die schutting heeft inderdaad zijn beste tijd gehad!

Ik zou het voorstel van het soort schutting bij je buren neerleggen. Polsen hoe ze tegenover de jouw uitgekozen schutting staan.
Als het op de erfafscheiding komt te staan moeten ze sowieso akkoord gaan.
Ik zou opteren voor de 100 euro optie met hulp van de buurman.
Als ze de schutting sowieso niets vinden, zit er mi niets anders op om hem volledig zelf te betalen en hem te plaatsen op jouw eigen grond.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:42

funnyhorses schreef:
Ik zou alles laten staan en gewoon op eigen grond een nieuwe schutting plaatsen!
Sommige mensen zullen nooit meewerken maar willen wel de vruchten plukken.
Alles wat dan op JOUW stuk grond staat hebben ze a-niks over te zeggen(mits alles volgens de wet is) en b-mogen ze ook niet aankomen.
Anderhalve meter hoogte is idd erg laag,snap goed dat je je dan bekeken voelt.

Hier ben ik het mee eens, koop zelf wat jij mooi vind en zet het tegen hunbschutting aan. Aangezien het jouw schutting is, mogen ze er ook niks mee doen, aan ophangen oid

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:19

Punt is dat ik verder goed met de buren omga, we lopen niet de deur plat, maar het is zeker geen slecht buur. Alleen als ik over de schutting begin is er zo'n schrikreactie. Ik denk dat ze het geld echt niet hebben, al kan ik niet in hun administratie kijken.
Ben ook wel een beetje terughoudend om zomaar alles tegeloven van "geen geld" door ervaring wijzer geworden.
Had een zwager en schoonzus die nooit ergens geld voor hadden, betaalden altijd minder mee aan cadeautjes, familie weekend etc. Tot ze gingen scheiden en bleek dat ze voor meer dan €50.000 aandelen hadden.

Ik ben er nu voor aan het sparen, weiger om dit van mijn spaarrekening te betalen...

Liefst heb ik weer gewoon een schutting op de erfgrens. Die ligt overigens niet officieel vast, het is een huurwoning en bij het kadaster ligt alleen de grens om het hele blok vast.
De huidige schutting staat in het verlengde van het muurtje dat tussen de terrassen gemetseld staat. De schuur van de buren staat een stukje in mijn tuin.
Schutting ernaast zetten kan, maar dan komt hij erg dicht op mijn vijvertje te staan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:47

Stel anders voor om beide elke maand wat apart te leggen voor de schutting, dat geeft hun ook ruimte om ervoor te sparen net zoals jij en wordt het bedrag overzichtelijk. Als jullie ieder €25 per maand in een potje doen heb je volgende zomer voldoende geld om het uit te voeren. Desnoods stel je voor dat ze iets minder inleggen maar het werk uitvoeren.

Het gaas is standaard 1,80 hoog en dat zou ik zo laten. Desnoods spreek je af om op bepaalde stukken de klimop kort te houden zodat het wat meer "open" blijft.

Ik heb ook zo'n schutting en je bent 2 jaar verder voordat hij helemaal vol gegroeid is, dan 2x per jaar flink snoeien en je bent klaar met het onderhoud.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:08

Als het om een huurwoning gaat, zou ik wel even navragen bij de verhuurder of je een schutting van 1.80 m wel mag plaatsen. Er zijn verhuurders die in de regels hebben staan dat zoiets niet hoger mag dan een x hoogte.

Ik had vroeger bij mijn huurhuisje een heg staan. Ik vond em ook te laag, maar hij was eigenlijk al te hoog na die maatstaven.

Verder zou ik dan ook de buren een klein bedrag laten betalen en hem het laten plaatsen. Als je contact met hen goed is, en je gevoel zegt mss hebben ze idd het geld niet, zou dat een oplossing kunnen zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:13

Schutting mag bij ons in de gemeente max 1.80 zijn tenzij dit de veiligheid in gevaar brengt. Dan gaat het om het veroorzaken van donkere steegjes en onoverzichtelijk bochten voor het verkeer.

In mij huurcontract staat niets over de hoogte, wel de plicht om de tuin te omheinen en te onderhouden.