Huurwoning via woningbouw, tuin grote puinhoop, rechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Huurwoning via woningbouw, tuin grote puinhoop, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 09:34

Ik heb via de woningbouw een huurhuis aangeboden gekregen, en afgelopen week het contract getekend. Het is een huis met veel potentie, maar momenteel echt een puinhoop. De hele keuken plakt, het huis is niet schoongemaakt of opgeruimd en de tuin is één puinhoop. De oude huurder heeft het spul dus echt zo achter gelaten.

Nu dacht ik altijd dat je als huurder je huis netjes achter moest laten, in mijn huurcontract staat dan ook dat ik anders voor de kosten opdraai. Het huis gaat nu van binnen op kosten van de woningbouw schoongemaakt worden. De tuin hebben ze echter gezegd niets aan te doen. Rechts staat een mooie schutting, ik vermoed dat die buren daar (een deel) voor hebben betaald. De tuin links van mij is een groot oerwoud, wat dus ook overhangt in mijn tuin en waardoor ook het draadhekje daar helemaal kapot is. De vorige bewoner van mijn huis heeft helemaal niks aan de tuin gedaan zo te zien, het is dus ook overwoekerd.

Nu kreeg ik tijdens het gesprek ook te horen dat van mij verwacht wordt dat ik de tuin een beetje bijhoud, het moet netjes zijn. Dat wil ik zelf ook, maar hoe zit dat dan met de vorige huurder?? Waarom hoefde die dat niet? Ik vind eigenlijk dat de woningbouw minstens kan zorgen voor een fatsoenlijke afrastering rondom, en het kortwieken van de hele zooi, zodat ik tenminste kan zien waar tegels liggen en waar begroeiing :')

Ik was van plan om zwart op wit te zetten dat ik het huis ook zo achter mag laten en er dan aan mij ook geen extra kosten gerekend worden, maar eigenlijk wil ik gewoon een fatsoenlijke tuin om mee te beginnen. Het echt netjes maken doe ik zelf wel, maar een klein beetje minder oerwoud zou toch wel het minste zijn..

Ik heb het contract nu al wel getekend, omdat het ook met die tuin een te leuk huis is om te laten schieten. Maar zou ik hier nog wat mee kunnen? Weet iemand wat mijn rechten hierin zijn? En wat zouden jullie doen?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:39

Heb je de woning en tuin niet bezichtigd samen met een opzichter voor het tekenen van het contract??

imd

Re: Huurwoning via woningbouw, tuin grote puinhoop, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 09:46

Nee, zelf bezichtigd en daarna de opzichter telefonisch gesproken over de binnenkant. Buitenkant heb ik in dat gesprek ook nog aangehaald maar daar wilden ze niets aan doen. Heb nu ff wat bedenktijd gehad en vraag me af of ik in deze toch niet enige rechten heb..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:47

kwa afheinen etc zijn ze bij ons niets verplicht, in de tijd dat de wijk hier gebouwd is , zijn de tuinen wel allemaal afgeheind met een schutting , maar naderhand zijn ze daar niet meer toe verplicht voor zover ik weet.

hier is het wel zo dat als er bijvoorbeeld een coniferenhaag staat die uit de klauwen is gegroeid dat ze deze wel verwijderen, of bijvoorbeeld een boom die ooit eens is geplant en nu twee keer zo hoog als het huis is met risico op flinke schade als ie om gaat in een storm, of als er echt excessen zijn dat ze wel inspringen , maar wij kregen dit huis met een tuin waar we een 6 kub grond hebben moeten verwijderen om de boel glad te krijgen , dat was gewoon voor onszelf.
de vorige bewoners hebben nog wel moeiten maaien (lees : bosmaaier := ) voor ze mochten opleveren

ik zou gewoon eerst even contact opnemen met de woningbouw en je probleem bespreken en ook aangeven dat je heel graag de tuin wil bijhouden/netjes wil houden, maar dat je momenteel niet zou weten waar en hoe je moet beginnen omdat het zo een bende is. kijken of ze er iets in kunnen en willen betekenen en vandaar uit verder gaan. maar ik ben bang dat ze wettelijk niet zo heel veel verplicht zijn.

tuin naast je, is dat ook woningbouw? die mensen zouden hun tuin ook moeten bijhouden, doen ze dit niet en dat is een structureel iets dan kan de woningbouw op den duur het onderhoud uitbesteden op kosten van die mensen , maar misschien handig om eerst gewoon gesprekje met de burewn aan te knopen, aan te geven dat je graag een hekje wil plaatsen maar dat hun begroeiing dat ietwat onmogelijk maakt?
.

hoe erg is het?
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 21-09-12 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:51

Heb je gekeken op de site van de woningbouwvereniging? Misschien dat daar iets staat over hoe en wat opleveren!?
Omheining is bij de meeste verenigingen voor de huurder zelf.
Over het algemeen dienen ze de tuin zo op te leveren dat je zonder verstrikt te raken de schuur/poort kunt bereiken.
En in principe is het zo dat je de woning zelf weer zo op moet leveren als in de staat waarin je hem hebt geaccepteerd.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:57

Schriftelijk aangeven dat je van plan bent de tuin goed te onderhouden maar dat dat nu onmogelijk is gezien het achterstallig onderhoud. Verzoek tot een eenmalige onderhoudsactie van de woningbouw doen, zodat je de tuin vanaf dan kan bijhouden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:59

toen wij in ons huurhuis kwamen wat het buitenom ook een echte puinhoop. de woningbouw wou hier ook niks aan doen. het enige wat hun kunnen verplichten van de vorige bewoner is dat er een stenen pad van 2 of 3 tegels breed ligt van je schutting hek naar de achterdeur. verder moesten we het maar zelf uitzoeken met de tuin. het huis was van binnen helemaal kaal ( behalve de 6 lagen behang die we er zelf nog af moesten halen)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:05

Wij zijn destijds ook begonnen in een huurwoning.
De tuin was volledig leeg, op een klein terrasje na.
Geen omheining, geen gras, alleen 1 grote lege zwarte moddervlakte.
We hebben er toen zelf weer schuttingen geplaatst een schuurtje in gezet, en gras en tuin gemaakt.
Coniferen gepoot rondom de tuin.
De huurders na ons hebben de coniferen en de schutting overgenomen, was nog een gedoe om ze ook daadwerkelijk betaald te krijgen.
Ze zouden het wel betalen als ze in het huis zaten ofzo.
Heb ze toen maar even duidelijk gemaakt dat het betaald moest zijn voor ons contract afgelopen was, anders zouden we alles er uit halen.
Schuurtje hoefden ze niet hebben, dat deden ze nog wel een keer, dus die hadden we verkocht en was er op de dag van verhuizing al uit.
Kwamen ze die dag betalen voor de omheining, zei ze, heb je dat schuurtje weggehaald.
Ik zei ja tuurlijk, die hoefde je toch niet.
Nou op zich wel, maar mijn moeder zei, die hoef je niet betalen, die krijgen ze er toch niet uit, die laten ze echt wel staan.
Haha, dus niet. Hij stond gewoon op palen, en kon zo weer afgebroken.
Zij dachten dat ie in beton was gestort.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 10:09

Nou als ik dat zo hoor mag ik nog blij zijn dat ik m'n berging kan zien vanuit het huis geloof ik, het had dus veel erger kunnen/mogen zijn. Bedankt voor de reacties :)

Ik ga wel creatieve oplossingen verzinnen, want een schutting blijft geloof ik ook nooit staan links, met die boom van de buren. Van de week maar eens bij tuincentra langs dus :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:11

Ik zou er in het ieder geval zeker niet een leuke woning voor laten schieten!
(wij hebben net onze nieuwbouw (koop)woning betrokken. Het onkruid stond tot je schouders..... Ze hebben het dan na lang zeuren omgemaaid, maar 'gewoon' laten liggen }:0 Wist niet dat dat een 'normale' gang van zaken was :P )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:12

Dakotah schreef:
Wij zijn destijds ook begonnen in een huurwoning.
De tuin was volledig leeg, op een klein terrasje na.
Geen omheining, geen gras, alleen 1 grote lege zwarte moddervlakte.
We hebben er toen zelf weer schuttingen geplaatst een schuurtje in gezet, en gras en tuin gemaakt.
Coniferen gepoot rondom de tuin.
De huurders na ons hebben de coniferen en de schutting overgenomen, was nog een gedoe om ze ook daadwerkelijk betaald te krijgen.
Ze zouden het wel betalen als ze in het huis zaten ofzo.
Heb ze toen maar even duidelijk gemaakt dat het betaald moest zijn voor ons contract afgelopen was, anders zouden we alles er uit halen.
Schuurtje hoefden ze niet hebben, dat deden ze nog wel een keer, dus die hadden we verkocht en was er op de dag van verhuizing al uit.
Kwamen ze die dag betalen voor de omheining, zei ze, heb je dat schuurtje weggehaald.
Ik zei ja tuurlijk, die hoefde je toch niet.
Nou op zich wel, maar mijn moeder zei, die hoef je niet betalen, die krijgen ze er toch niet uit, die laten ze echt wel staan.
Haha, dus niet. Hij stond gewoon op palen, en kon zo weer afgebroken.
Zij dachten dat ie in beton was gestort.

Hahaha op die manier heb ik ook n laminaat vloer verkocht die de neiuwe huurster niet wilde hebben. Stond ze ook stom van te kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:21

imd: die boom , staat ie met stam ook zo ongeveer bij jou? of hangt hij vooral erg over met de takken?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 10:33

Hij is vooral heeeel groot, en hangt met takken bij mij, als ik het me goed herinner... Ik denk dat de stam iets van tussen de 1 en 2 meter bij de grens vandaan staat.

Haha Vjesta en Dakota, lekker handig van die mensen dan.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:46

Hier zelfde verhaal voor de tuin.
Na een week elke dag bellen en zeuren hebben wij een compleet lege tuin met geel zand gekregen en een schutting.
Het geluk zat hem erin dat ze 1 van onze andere buren al een aantal jaar terug een nieuwe schutting hadden gegeven dus daarmee hadden ze geen poot om op te staan.

De tuin was een en al boomstronken en een en al onkruid.
Gewoon onveilig om in te spelen voor mijn dochter en totaal onhandig met onze honden.

ook dit is dus opgelost.
Ik heb evenuteel voor en na foto's.

Binnen in huis hebben we nieuwe badkamer,keuken,toilet en nieuwe vensterbank waar nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:29

imd schreef:
Hij is vooral heeeel groot, en hangt met takken bij mij, als ik het me goed herinner... Ik denk dat de stam iets van tussen de 1 en 2 meter bij de grens vandaan staat.

Haha Vjesta en Dakota, lekker handig van die mensen dan.

als die takken echt in de weg hangen zou ik ze (in overleg) zelf afzagen
eventueel een lager schuttingdeel oid op die plek, op die manier kun je wel je tuin helemaal afzetten.

wij hadden hier na onze initiële tuinverbouwing nog allerlei plannen, maar hebben eigenlijk het plan gevat om over een jaar of twee te gaan kopen, dus nu laten we het zoals het nu is , grasveldje en paadje met twee terrassen en ene afgezet stukje voor de moestuin

wij hebben trouwens ene kub of 6 grond afgevoerd, een aantal kunstof kanaalplaten van een bouwsel wat er stond, en van al het houtwerk wat er uit dat bouwsel kwam is de kliko-kast gemaakt, het moestuinhekje en nog wat kleine dingetjes...oja, we hebben ook de poort vastgezet met ene grondanker uit dat bouwsel. Ik vrees wel dat we de tijd dat we hier nog zitten een ongelijke strijd moeten blijven voeren tegen de heermoes en de kweek ...ongelofeloos hoeveel van dat spul er omhoog blijft komen :+

maar ik zou toch even de woningbouw proberen te strikken , als jij aangeeft dolgraag die tuin netjes te willen houden, maar nu gewoon er echt niets mee kunt is er een kans dat ze je tegemoet willen komen. Moet je er wel bij vermelden dat de vorige bewoners er niets aan gedaan hebben en jij nu met het achterstallige onderhoud zit...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 11:44

't Is wel heel leuk dat ze onlangs? een nieuw toegangshekje hebben neergezet. Die staat daar nu heel zielig alleen :P

Ik ga sowieso nog even contact met ze opnemen, zal het eens op die manier proberen :) Succes met jullie tuin ook :(:)