Tips gevraagd; deken uitwassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Tips gevraagd; deken uitwassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:05

''....dus als je die deken even uitwast, kan je hem zo opdoen! Heb je ook geen gedoe met de wintervacht!''
''is goed, mijn moeder gooit hem wel even in de wasmachine...''

....riep ik gister vrolijk, tegen de eigenaresse van m'n verzorgpaard. :') Dus deken mee naar huis, die kon wel even uitgewassen worden.

Maar toen bedacht ik thuis, hoe was je zo'n deken nou? Is het zo simpel; in de wasmachine, wasmiddel erbij en wassen maar? Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? :Y) 't gaat om een 200 grams, waterdichte deken, aardig groot ook wel. (ik gok 195 cm?)
Gaat dit uberhaupt passen in onze htk wasmachine? Gaan de riempjes niet ergens in vast zitten? Wordt de waterdichtheid van de deken niet minder door hem te wassen? En hoe zit het met de vulling van de deken, beschadigd die niet door het wassen?

Als Bokt me hiermee een beetje op weg kan helpen, graag.. :D

annelieke92

Re: Tips gevraagd; deken uitwassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:08

Wij wassen thuis behalve de winterdekens alles thuis (zweetdekens, vliegendekens en regendekens). Ik heb mijn regendeken al een paar keer gewoon in de wasmachine gewassen en deze is nog steeds prima waterdicht.
De winterdekens (200 en 300 gram) laat ik wel altijd wassen en waterdicht maken bij de ruitersportzaak.
Als het goed is, is er ook een middeltje te koop om bij het wassen in te doen om zo de deken waterdicht te maken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:10

annelieke92 schreef:
Wij wassen thuis behalve de winterdekens alles thuis (zweetdekens, vliegendekens en regendekens). Ik heb mijn regendeken al een paar keer gewoon in de wasmachine gewassen en deze is nog steeds prima waterdicht.
De winterdekens (200 en 300 gram) laat ik wel altijd wassen en waterdicht maken bij de ruitersportzaak.
Als het goed is, is er ook een middeltje te koop om bij het wassen in te doen om zo de deken waterdicht te maken.

Dankje voor de reactie!
Over dat middeltje voor het waterdicht maken, ik las in een ander topic dat dat ook invloed had op de vulling en dat dat dan weer niet goed was.. Dus dat lijkt me dan weer niet zo handig :P

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:13

UMayDream schreef:
Dankje voor de reactie!
Over dat middeltje voor het waterdicht maken, ik las in een ander topic dat dat ook invloed had op de vulling en dat dat dan weer niet goed was.. Dus dat lijkt me dan weer niet zo handig :P

Oh dat is inderdaad niet handig. Moet zeggen dat ik daar ook geen ervaring mee had hoor alleen dat ik wist dat het er was :).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:14

Ook ik was mijn dekens gewoon thuis, zelfs mijn winterdekens als ze echt heel vies zijn (aan het einde van het seizoen breng ik ze wel altijd weg om te laten wassen en verpakken).

Niet te warm wassen (tenzij je een kleinere deken wilt :D ) maar met 30 graden wordt hij vaak ook niet schoon (ligt aan de vlekken) dus dat is een beetje experimenten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:14

Zo'n dikke deken past niet in je HTK-wasmachine. Als je je wasmachine kapot wilt hebben, is paardendekens wassen een prima methode. De haren verstoppen de filters, en het gewicht verknalt de lagers.
Ik was thuis geen dekens, behalve zweetdekens, die kunnen nog nét, en dan moet ik er wel aan denken voor en na het wassen eerst de filters schoon te maken, anders kan ik dweilen. En ik heb een goede AEG machine...
Alle andere dekens gaan naar de dekenwasserij. Alternatief is nog met de hand in de badkuip, maar dan garandeer ik je rugpijn :D
Over de waterdichtheid hoef je je geen zorgen te maken bij echte regendekens, Die hebben een zo dicht weefsel (600D of meer), dat op grond van de structuur de deken waterdicht is, en niet op grond van chemische stoffen of rubberlagen oid. Die structuur verandert niet bij wassen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:16

Oke, dus wasmachine valt al af := In de badkuip is opzich best een goed idee :)* Hoe kan ik 't dan het beste doen, gewoon wasmiddel erbij en in lauw water? :=

Nog even een aanvulling: mocht iemand een goede dekenwasserij weten omgeving Leeuwarden hoor ik dat graag :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:17

Ander idee: Hoge drukreiniger.
Wel oppassen dat je niet recht op de deken spuit, want bij een zwakke plek spuit je er dan zo doorheen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:24

Die hebben we helaas niet, anders was dat indd ook een goeie optie geweest :j
Ik heb m'n vader zover gekregen dat ik de deken in de badkuip mag wassen :Y) 1,5 dopje wasmiddel lijkt me wel voldoende?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:29

En hoe en waar ga je de deken drogen als je klaar bent in de badkuip?

Vergis je niet in het gewicht van een natte deken :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:32

Eerst laten uitlekken, uitwringen en als 'ie enigzins droog is buiten over een rek hangen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:37

Je kan m vervoeren door je huis in een speciekuip, tenzij je graag wil dweilw..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:42

Ik vraag me ook wel af hoe goed ie schoon wordt in een badkuip := Vergis je inderdaad echt niet in de grootte van zo'n ding. En ik weet niet wat voor kwaliteit deken het is? Je hebt ze inderdaad waar de waterdichtheid afhangt van een chemisch goedje wat eroverheen is gespoten. Als dat een aantal keer met sop in aanraking is gekomen is ie niet waterdicht meer. Dus daar zou ik ook nog even op letten! Toch zonde als paardlief straks met een doorlekkende deken staat :Y)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:44

Wij deden vroeger altijd de deken op de grond leggen, nat maken, scheutje schoonmaakmiddel erover, met de harde borstel of een bezem schrobben en dan met de tuinslang het sop eruit spoelen. Daarna over een hek hangen en wachten tot ze droog zijn. Wij deden dit zo snel mogelijk nadat de paarden zonder deken stonden en op een warme dag, des te eerder zijn ze droog. Dat gaat nu wel even duren denk ik :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:46

Ooohja, brings back memories, zo deden wij het vroeger ook, haha.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:47

F_Orumster schreef:
Ooohja, brings back memories, zo deden wij het vroeger ook, haha.

Ja precies !
En later met een hogedrukspuit, werden ze een stuk makkelijker mee schoon hihi

Nu laat ik ze gewoon wassen, kost wat maar geen gedoe meer

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:49

wij wassen alle dekens op 40 graden met extra water en voorwas ...gaat altijd goed ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:00

Nou, deken ligt nu uit te druipen in de badkuip :j
denk niet dat de vriendin van mn pa hier zo blij mee is maar ach.. de deken is weer schoon, gnegnegne }>

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:41

Als je in de wasmachine wil wassen kun je beter wel een waszak regelen, dan komen er geen haren in de machine.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:50

Hier gaan de regendekens etc ook niet meer in de wasmachine..gloedje nieuwe ding eens naar de knoppen geholpen daarmee..wel hadden we een oudje staan, daar gingen de werkleding en regendekens is..dus als je dat hebt, ideaal..goed uitborstelen, eerst op spoelen zetten, dan eruit halen, wasmachinefilter onderin schoonmaken en van binnen ook met het oiverige haar, dan is een oud dekbedhoes, biotex erbij, goed dichtknopen en wassen maar op een lage temperatuur, extra spoelen en huppa, boven de douche laten uitdruipen op een rek..

Tegenwoordig vind ik dat zon enorm werk en het oudje hebben we weggegeven..dus ik breng ze weg, voor 15euro worden ze gewassen én watericht gemaakt..ach en das eens per jaar voor 3 dekens, das nog te doen in vergelijking met al het werk wat je eraan hebt en de kans op een kapotte wasmachine ;)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:47

Hier gaan de dekens naar een ruitershop. Ben veel te bang dat anders m'n wasmachine verstopt raakt door al die haren en rotzooi. Ik laat ze 1x per jaar wassen & gelijk repareren als dat nodig is. Koste hier ook 15 euro per deken.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:52

Voorop gesteld is het echt niet goed voor je machine..er komt zoveel vuil van af wat zich door een dun
afvoerbuisje moet wringen om in het riool terecht te komen. Dit vuil gaat aankoeken en zo kan op den duur de wasmachine zijn water niet meer kwijt. Buiten het feit dat het ronduit ranzig is, om welke deken dan ook, thuis te wassen. Ongeacht of je de machine daarna nog een keer leeg laat draaien. Het idee dat ik daarna mijn blousjes en truitjes, en niet te spreken over lingerie, erin moet wassen :\

Het probleem is ook dat de machines gewoon te klein zijn. Het deken wordt té zwaar waardoor de trommel behoorlijk in onbalans kan raken, en dit kan zomaar 10 x goed gaan. Het kan ook meteen de 1ste keer fout gaan en dan is je machine naar de knoppen.

Het is echt een fabel dat middelen welke de eigenschappen van je waterafstotende deken behouden maken, de vulling zouden aantasten :')
Wasserettes en stomerijen werken hier namelijk ook gewoon mee.

Het probleem met dekens in de badkuip wassen is dat ze op het oog schoon lijken, maar de bacteriën zijn er niet mee gedood hoor, en dat is natuurlijk de voornaamste reden dat je je deken wilt wassen.

Ook geen huishoudelijk wasmiddel of schoonmaakmiddel 8)7 gebruiken, je kan het deken sowieso zelf nooit helemaal sop vrij krijgen en die middelen bevatten behoorlijk wat chemische troep waar de paardenhuid niet vrolijk van word. Omdat het deken kletsnat is als je hem zo uit een badkuip trekt en je hem dan gaat ophangen, wil de voering van het deken ook wel gaan loslaten van binnen.
Dan krijg je een winterdeken waarvan de voering, dus het aantal grams, helemaal gaat verzakken.
Puur omdat het allemaal te nat en dus te zwaar is ...

Hogedrukspuit al helemaal niet doen, dan kun je de structuur van het deken behoorlijk kapot spuiten
doordat de druk veel te hard is en zo grote kans dat je deken niet meer waterdicht is