Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:34

Mijn lieve poetsvrouw heeft een tas waar nog een banaan in zat in de rommelhoek van mijn woonkamer gelegd, zodat ze ruimte had om de tafel te poetsen. Heb ik natuurlijk niet meegekregen en gisteren had ik ineens een paar hele kleine vliegjes rondvliegen. Vandaag een stuk meer, toen dacht ik eraan de boel eens te onderzoeken en kwam de tas met banaan tegen... jak!
Afijn, alles opgeruimd en naar buiten in de container, maar die f*cking vliegjes krijg ik niet allemaal te pakken. Gaan fruitvliegjes uiteindelijk vanzelf dood als de "bron" (de banaan dus) weg is, of kan ik beter even sprayen? (wil ik eigenlijk niet, maar als het niet anders kan...)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:00

Ze zitten hier vaak voor mijn beeldscherm of gaan op mijn neus zitten :+

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:03


Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:04

Hier ook, perfecte temperatuur nu om zich voort te planten.
Pap heeft zo'n wespen-vanger opgehangen met fruitsap er in, en goed deuren dicht houden, werkt goed!
Ook dagelijks met de stofzuiger er langs, of een glaasje rode wijn neer zetten.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:34

Pff ja hier is het ook vreselijk op het moment. Hebben er eigenlijk nooit last van gehad, maar met dit warme weer opeens wel... En ze komen steeds op mijn beeldscherm zitten, helemaal niet fijn...

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 21:58

emr, dank je voor de link! Ik ga voor de azijn met afwasmiddel, meerdere mensen raden dat aan!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:03

Azijn met een drup afwasmiddel doet wonderen! Mijn ervaring is wel elke dag even verversen :P
(mooi moment om glorieus lijkjes te tellen haha)

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:13

Fruitvliegjes zijn fantastische diertjes die van ongelooflijk groot belang zijn voor de wetenschap, al vele jaren. Je zou er trots op moeten zijn dat deze wetenschappelijke mini- helden uitgerekend jouw huishouden hebben uitgekozen om er te wonen. Je bent een uitverkorene! *\o/* :D

Zomaar een paar voorbeelden... met excuses voor de soms wat droge taal zo hier en daar:
http://nieuws.kuleuven.be/node/7862
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bananenvlieg
http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/fruitvliegjes-helpen-om-slaapstoornissen-mens-te-begrijpen/article-4000096298159.htm

Oh ja, ze houden van alcohol, en worden er door aangetrokken, dat komt doordat ze van nature op rot fruit voorkomen en rottend fruit geeft nu eenmaal alcohol, en daarop hun eitjes leggen.
Ze komen trouwens ook op open bierflesjes af...

Mocht je geen wetenschappelijke experimenten willen doen op je gasten, dan kun je van ze afkomen door A: de voedselbron (het rottende fruit) te verwijderen, en B: de plaatsen waar dat fruit lag schoon te maken met azijn en een schoonmaakmiddel. Meestal is dat voldoende.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 22:16

Dat ze op open bierflesjes afkomen was ik inmiddels achter... _-:(

Je mag ze zo gratis op komen halen hoor, als ze zo belangrijk zijn! :D Ik heb uiteraard het fruit opgeruimd en alles schoon gemaakt, vuilniszak ook direct naar buiten gebracht naar de container. Helaas is dit duidelijk niet genoeg. Ik ga toch glaasjes azijn met afwasmiddel neerzetten morgen, kijken of dat helpt.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:22

Ik heb het ook gehad. Nare dingen zijn het! Bij mij zaten ze met zn allen in de keuken. Heb de stofzuiger gepakt en de meeste weggezogen. Daarna het hele aanrecht gezogen, want las dat ze eitjes leggen die je met het blote oog niet ziet. Nu vliegen er nog twee of drie rond. Succes met jouw vliegjes!

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:23

Zelf hadden we een paar jaar geleden een rotte aardappel, die ergens onder terecht was gekomen... is ook erg leuk... :P
Je zou eventueel nog kleefrollen op kunnen hangen, daar vingen we toen een heleboel van die beestjes mee...
Maar ja, als er ook maar ergens een beetje sap of wat eitjes achter is gebleven, ben je er voorlopig niet van af.
Wat het ophalen betreft: dank je voor het aanbod, maar ik denk dat ik er toch maar geen gebruik van ga maken... :')

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 22:35

Jammer :D (ik geef geld toe! ;) )

Miranda06

Berichten: 755
Geregistreerd: 06-09-08
Woonplaats: Muntjeziel (Munnekezijl) (Fryslan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:38

GamblersCup schreef:
emr, dank je voor de link! Ik ga voor de azijn met afwasmiddel, meerdere mensen raden dat aan!


Azijn met citroensap helpt ook.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:41

Ik heb het 2x gehad en na het weghalen van de 'bron', zag ik er de volgende dag niets meer van!
Hoop dat jij dat geluk ook hebt :D

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:45

Wat ook schijnt te helpen is een vleesetende plant neerzetten. Of gewoon een bakje water, toen was ik er ook zo van af.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 23:02

Citroensap heb ik niet, afwasmiddel wel :-)

En helaas heb ik dat geluk niet kentaro, ik heb schoongemaakt maar ze vliegen nu zelfs boven rond! (en daar heb ik al helemaal niets aan eten liggen)

Als ik overal water neerzet, gaan de katten er mee spelen of ze leegdrinken... ik denk dat ze dat niet in hun hoofd halen met azijn en afwasmiddel :D

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:28

Wat balen zeg!!
Hoop dan echt dat bovengenoemde schoonmaaktips helpen!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 13:36

Ik ook. Heb vanmorgen hier en daar bakjes of een glas azijn/afwasmiddel neergezet. Ik weet niet zeker of mijn poetsvrouw komt vandaag, ik ben bang dat die zich afvraagt waarom ik "overal mijn drankjes heb laten staan" en ze vlijtig verzameld en afwast, vergeten op te schrijven :D

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:55

Nou, dat helpt dus echt! Super! Ze zijn bijna allemaal weg, dus ik laat het nog even staan. Ik dacht dat het niet gewerkt had, zag geen vliegje in de bakjes en glazen drijven. Maar bij het leeggooien zag ik dat er echt tientallen per bakje in zaten, ze waren naar de bodem gezonken. Er vlogen er nog maar een paar rond, ik hoop dat ze geen kans meer hebben gehad om eitjes te leggen... dat merken we waarschijnlijk snel genoeg.
Super tip, die link!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:47

Nu helemaal verlost??

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:49

Ja, heb geen vliegje meer gezien!!! *\o/* *\o/*

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:53

Gelukkig!
(mooi dat topics niet verdwijnen, kan ik altijd terug kijken mócht het nodig zijn..... :+ )

Rintah

Berichten: 2922
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:54

GamblersCup schreef:
Ja, heb geen vliegje meer gezien!!! *\o/* *\o/*


mooi :)
en voor de volgende keer, die vliegjes blijven in de buurt van de bron, dus volgende keer de zak in etappes naar buiten werken, zodat je ook de vliegjes meelokt. dus niet direct weggooien maar afval eerst naar deur verplaatsen, vervolgens net buiten de deur en als binnen alle vliegjes weg zijn de zak weggooien ;) (afhankelijk hoe groot je huis is in meer etappes natuurlijk ;))

acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

Re: Fruitvliegjes.... aaargh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:56

Ik heb er ook last van, etenswaren berg ik gelijk op en ik laat niets onbeheerd achter XD Ze gaan helaas ook in de prullenbak zitten dus als ik die open doe vliegen er gelijk zo een 10 uit ofzo BAHH!

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:57

Ik vang ze en voer ze aan de vissen :o Die vinden dat helemaal geweldig! Maar je vangt ze natuurlijk nooit allemaal, en ze zijn wel erg vervelend. Meestal heb ik er niet zoveel last meer van als ik de bron weg heb gehaald, dan verdwijnen ze vanzelf. Heb je per ongeluk weer ergens een stuk fruit dat niet helemaal goed meer is, dan zijn ze er weer. :P