autogarage, wat zijn mijn rechten?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

secricible

autogarage, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:01

Ongeveer een mand geleden heb ik mijn auto bij de garage neergezet. Het dak van mijn cabrio wilde niet meer altijd open en dicht gaan.
Dit was een sensor dus dit laten repareren en weer verder gegaan. binnen enkele dagen probleem opnieuw, weer langs gebracht. Zogezegd een andere sensor. Nogmaals laten repareren en gisteren (dag erna) weer hetzelfde probleem. Omdat het steeds andere sensoren zouden zijn mag ik iedere keer opnieuw betalen en dus geen garantie.
Natuurlijk vanochtend direct gebeld, moet hem weer langs brengen. Garage zegt doodleuk dat de sensoren nou eenmaal even oud zijn dus dat er best nog eentje stuk kan zijn. Heb gezegd hier niet mee accoord te zijn. als mijn lampen iedere dag stuk gaan in huis kan ik ze ook steeds vervangen, maar ik kan ook controleren waarom natuurlijk.
Ik breng hem iig morgen weg om de diagnose te laten stellen, maar weiger eigenlijk om reparatie uit te laten voeren door hen als ze weer sensoren willen vervangen. In hoeverre moet ik nogmaals betalen voor die diagnose? Ze hebben me vorige keer verzekerd dat het opgelost was, uitlezen kost me iedere keer een bedrag en dit is de 3e keer in 1 maand tijd...
Eerlijk gezegd vind ik dat ze nu de reparatie maar gratis moeten doen, maar in hoeverre zijn ze dat verplicht?

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Destination

Re: autogarage, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:03

Ik zou naar een andere garage gaan voor een second opinion. Hoe lang heb je de auto al? Want op een gegeven moment is de garantie gewoon afgelopen en moet je inderdaad betalen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:04

de auto is 12 jaar oud, dus daarop heb ik geen garantie, maar wel op de reparatie. Feit is dat ze nu steeds het verkeerde repareren en steeds een andere sensor vervangen terwijl dat dus niet het probleem blijkt te zijn. Een keer een foutje meot kunnen, maar dit slaat natuurlijk nergens op.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:08

Ik zou ook wel duidelijk maken dat je niet meer wil betalen, omdat het probleem nog steeds niet is opgelost. Ik zou ook echt niet meer gaan betalen :n

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:12

pff wat een fult garage.
Als ze bij ons iets maken, en we komen binnen een maand terug dan wordt het meestal kostenloos gemaakt.
Ik zou melden dat je geen zin heb om elke keer te betalen hiervoor, en als ze het niet goed maken je naar een ander gaat.

Klein beetje service mag wel.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +3 waarvan 2 in dameszadel *\%/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:17

dat is het probleem dus: als datzelfde stuk zou gaan dan krijg ik 3 maanden garantie. Maar omdat ze nu zeggen dat er "toevallig" een tweede (en nu dus waarschijnlijk 3e) sensor stuk is, kan ik me niet verhalen op de garantie. Want die geldt alleen voor de manuren en de materialen die gebruikt zijn voor het vervangen van de sensor die er al inzit nu. Volgens hun is dit iedere keer een "nieuw probleem". Flauwekul natuurlijk, maar dat kan ik niet bewijzen.
Vandaar dat ik me afvraag wat nu mijn recht is?

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:24

Ik denk dat je richting je huidige garage geen recht hebt op dit moment; tenslotte is de auto telkens een tijd goed en gaat pas daarna weer kapot. Je hebt dus nu geen poot om op te staan.
Je hebt natuurlijk wel andere mogelijkheden;
1)vraag ze om nu voor eens alle overgebleven sensoren te vervangen, tenslotte geven ze aan dat die anderen ook nog kunnen sneuvelen dus dat komt er toch nog aan. Zo ben je of in 1 keer van het gedoe af (als alles heel blijft daarna en dan weet je ook dat ze niet gelogen hebben) of je kunt aantonen dat ze idd niet goed repararen (als er toch weer wat kapot gaat en dan heb je wel een poot om op te staan
2) second opinion bij een ander bedrijf

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:28

Hoeveel sensoren zitten erin dan tbv het dak? Als dit er meerdere zijn, kan het natuurlijk wel zo zijn dat ze nu één voor één kapot gaan. Weet van een merk dat die 11 sensoren heeft en tja als die op een bepaald moment versleten zijn, of enkele er van. Kunnen ze het niet testen dan? Dus alle sensoren en degene die kapot zijn in 1x vervangen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:31

een sensor vervangen kost me ruim 200 euro per keer, als ik de garage mag geloven zitten er 6 sensoren nog in, dus dan mag ik 1200 euro neerleggen om hun ongelijk aan te geven..
Auto is niet goed, hij doet het constant de ene keer wel, de andere keer niet, met een hoop frummelen gaat de kap dan uiteindelijk wel weer omhoog of omlaag. Laatste keer heb ik mijn auto maandagmiddag opgehaald, en dinsdagmiddag dus weer met een kap die niet meer omhoog wil laten gaan. Kap was in die tijd slechts 2x open en 1x dicht geweest.
Second opinion zit ik op dit moment ook aan te denken. Weiger ze iig nog iets te laten repareren, wil ze wel de kans geven om uit te zoeken wat het probleem is. Mocht het dan garantiewerk zijn, hoef ik er niet weer voor te betalen. Eventuele reparatie laat ik dan ergens anders doen.

Maar ergens ben ik het hier zoooooo niet mee eens....

EDIT:
w.b. de sensoren: er zitten er 6 in begreep ik. Nadat de sensor vervangen was hebben ze de hele auto beide keren uitgelezen en was het opgelost, alle sensoren werkte naar behoren. Ik kan gewoon niet geloven dat iedere keer precies nadat sensor A vervangen is, sensor B stuk gaat. 1x vind ik toevallig, maar 3x? Dan ga ik eerder denken aan stroom die niet goed loopt, bijvoorbeeld hoogtepieken geeft waardoor ze stuk gaan. Dit heb ik ze ook aangegevn en ik heb ze gevraagd dit te controleren. Volgens hun was hier geen sprake van, probleem moest opgelost zijn. Maar nee...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:32

Ik weet niet of je het niet mag zien als 1 reparatie?!? Het betreft tenslotte 1 probleem, dat je dak niet steeds sluit.
Persoonlijk zou ik het logisch vinden wanneer je wel de sensoren zou moeten betalen, maar niet meerdere malen de reparatie!!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:53

Verstand van sensoren heb ik niet, maar je opmerking dat er 6 sensoren in zitten en de garagehouder vertelt dat het steeds een nieuw probleem is, geloof ik dan . Immers al de sensoren zijn 12 jaar oud en er komt eens een eind aan hun kunnen. En ja, bij mij werkt dat ook zo met mijn lampen. Op een gegeven moment geven ze kort na elkaar allemaal de geest. De 1 wat eerder dan de ander. Steeds doet de verlichting het dan niet. Dat kentaro zegt dat het 1 probleem is, ben ik het dus dit keer niet met haar eens.
De andere sensoren kunnen mijn inziens niet getest worden, maar de garagehouder kan je misschien wel een inschatting geven hoe lang die sensoren nog mee gaan. Kort denk ik. Je kunt vragen aan de garagehouder of je misschien korting kan krijgen. Ook kan je naar een andere garage gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:57

maar ersina, de eerst keer ben ik nadat het probleem weer terugkwam nog 3 weken doorgereden in overleg met de garage om te zien of het probleem erger zou worden(kap vaker niet open of dicht zou willen). Toch nog steeds maar 1 sensor stuk. Ik vind het gewoon allemaal te toevallig, misschien ben ik wel te wantrouwig. bovendien begrijp ik niet waarom de garage me dan verzekerd dat het probleem nu echt heel zeker opgelost is. Laten ze dan zeggen dat de kans reeel is dat het terug komt omdat die sensoren amar 12 jar mee gaan..
Feit is dat ik wil weten of ik bepaalde rechten heb in deze of niet. Meningen heb ik wat minder aan als ik morgen weer bij de garage sta...

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:33

Is de garage erkend door de BOVAG?
In ieder geval zou ik gaan voor een second opinion.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:40

Ja, garage is inderdaad erkent. Daarnaast is het een peugeotgarage. Het gaat hier ook om een Peugeot.
Op dit moment laat ik de garage de boel controleren, niet repareren en laat ik gem daarna inderdaad ergens anders bekijken, tenzij ze het onder de garantie zetten.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:47

Als er nog wat oudere sensoren inzitten kan het inderdaad met de spanning te maken hebben, probeer het probleem eens voor te leggen aan een officiele dealer van het merk auto waar je in rijd, ik vind dit geen reclame. Wij hebben het met de lampen gehad bij de vorige auto, eerst links, toen rechts en dit ging maar door na vier lampen zei onze garagehouder, we gaan doormeten, dit is niet normaal. Niets hoeven te betalen, service van de zaak, er was idd wat mis met de spanning en het tweede paar lampen hebben we ook nog cadeau gekregen, auto was ook al ouder dan 10 jaar.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:08

Weet je zeker dat het twee verschillende sensoren al zijn geweest? Proberen ze er geen slaatje uit te slaan? Dat zie je ook gebeuren namelijk :j

Wir leben nur einmal
Wir lieben das Leben
Wir lieben die Liebe

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:39

Nope, geen idee, ik kan die sensoren niet zien. Kan alleen zien dat ze de haak waar de eerste sensor inzit vervangen hebben, rest is op goed vertrouwen. En dat vertrouwen heb ik absoluut niet meer.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:29

secricible schreef:
Feit is dat ik wil weten of ik bepaalde rechten heb in deze of niet. Meningen heb ik wat minder aan als ik morgen weer bij de garage sta...

Dat weet ik wel. Maar toch denk ik dat je houding anders is als je de verschillende meningen leest. Jij bent degene die het best kan inschatten hoe de garagehouder zal reageren. Je bent nu eenmaal afhankelijk van die garagehouder en kan zelf niet beoordelen of het aan een andere of aan dezelfde sensor lag en zult moeten afgaan op wat hij zegt. Ik begrijp dat je je nu op zijn zachts gezegd, niet prettig voelt. Dat kan je morgen gebruiken bij die garagehouder. En in plaats van "wat zijn mijn rechten"...bij hem neerleggen," in hoeverre kunt u me tegemoet komen"? Ook zijn kant zie ik. Hij heeft werk verricht en voor dat werk wil hij betaalt worden.
Als je het kan opbrengen...ga niet in de aanval, maar probeer met hem tot een redelijke deal te komen.
En op je vraag terug te komen of je rechten hebt in dit geval...Er wordt beweerd dat we altijd recht hebben...maar ik lees niets , waarvan ik denk...ja, daar heb je recht op. -O- Maar misschien een andere Bokker wel. Dan heeft je vraag op Bokt toch nog zijn nut bewezen. Sorry, dat we tot nu toe wel met je mee denken, maar niet kunnen helpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 18:34

Ik ga ook zeker in overleg, maar het gesprek wat ik vanochtend had vond ik niet erg veelbelovend. Daarom wil ik graag goed beslagen ten ijs komen.
Toen ik hem vanochtend belde begon hij eigenlijk direct dat er dan vast nog een sensor stuk zou zijn. Heb hem toen gezegd dat ik de vorige keer al gevraagd had na te kijken waarom die sensoren 1 voor 1 stuk gaan en dat ze beloofd hadden dat het opgelost zou zijn. Heb de auto heel erg nodig en dit geeft weinig vertrouwen.
Hij leek helaas niet erg meegaand. Ga er uiteraard open in, maar houd er ook rekening mee dat hij niet zo open is...

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:58

Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik krijg hier toch flink het gevoel bij dat ze je heel makkelijk op kosten aan het jagen zijn omdat ze denken dat ze je van alles wijs kunnen maken :x

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 19:57

Cayenne, daar ben ik ook een beetje bang voor. Maar ik ken verder niemand die er verstand van heeft dus ben echt afhankelijk van de garage.
Ga normaal wel altijd naar een andere garage, maar ivm iets anders moest ik naar een Peugeot garage, dus ik heb ook bedacht dat een eventuele reparatie buiten de garantie bij die andere garage gaat gebeuren.
Overigens gaat dit niet om een of andere louche garage, maar een erkende met zon 7 vestigingen in de randstad. Daar mag je toch wel betrouwbaarheid van verwachten...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:13

Maareh, kunnen ze je niet een schema laten zien waar die sensoren op staan? Mijn auto-repareer-mannetje heeft dat wel, en laat me dat ook zien. Niet omdat ik hem niet vertrouw, maar omdat hij het leuk vind om mij dat uit te leggen :) Dan weet je in ieder geval zeker dat ze je niet verneuken met het aantal sensoren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 21:31

Nee, ik weet wel dat er meerdere sensoren inzitten. Vind het gewoon te toevallig dat die 1 voor 1 sneuvelen, iedere keer nadat de vorige net gemaakt is. Ook lees ik overal dat bij een kapotte sensor het dak tot halverwege gaat bijvoorbeeld en dan stopt, die van mij doet helemaal niets, mechanisme slaat gewoon niet aan.
Eerste keerw as dat nog logisch, toen lag het aan de beveiligingssensor die meet of mijn achterklep niet vol spullen ligt. Zonder die sensor gebeurt er niets.
Tweede keer zou het de daksensor zijn geweest die meet of de vergrendeling er af is. Tja, die zit links en rechts, dus ongetwijfeld kan nu de andere daarvan stuk zijn.

Ik wil ook nog best geloven dat die sensors 1 voor 1 stuk gaan, als bijvoorbeeld de spanning pieken geeft ofzo. Maar ik heb ze vorige keer daar naar gevraagd en toen was daar geeb sprake van. Het was domme pech dat er net 2 na elkaar gingen. En nu de 3de weer een dag later?
Andere verklaring die ik voorgesteld heb is dat hij steeds weer even werkt omdat ze de boel resetten om de foutmelding van de sensor weg te halen. De daadwerkelijke fout is dan dus ook weer weg, dus doet hij het weer even. Vervolgens komt die fout terug. Ook daar was geen sprake van?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 13:04

vandaag werd ik weer gebeld, en inderdaad, een 3e sensor zou stuk zijn.
Ik heb een andere garage gebeld (waar we normaal altijd heen gaan) en om advies gevraagd, zij gaven aan dat dit best mogelijk is door ouderdom, maar hij vind het wel vreemd te noemen. Ik zou ze allemaal kunnen laten vervangen maar ben dan 600e kwijt.
Ze hebben nu aangeboden om de sensor te laten vervangen waarbij ik alleen de kosten van de sensor hoef te betalen, rest van de kosten dragen zij. Dat vind ik iig heel netjes, alhoewel ik er nog steeds een naar gevoel bij heb.
ze mogen hem nu van me vervangen, volgende keer ga ik weer naar mijn vertrouwde garage.
(reden dat ik dat niet meteen heb gedaan is omdat ik ook een reservesleutel nodig had en die kan alleen een peugeotdealer aanmaken)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:31

LZP->HTT

Semper erit denique omnia