Programmeren; Verbinden met database, waar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Programmeren; Verbinden met database, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:16


Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:30

Ik zou allereerst je databasegegevens even weghalen uit je bestand..
-knip-
Ik zou persoonlijk de verbinding in een extern php bestand maken en deze includen op je website.
Laatst bijgewerkt door Ier op 22-08-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:32

Maar volgens die website moesten die er juist in om verbinding te maken?! Ze moeten er dus uit?

Ik heb het nu in een aparte PHP bestand gezet inderdaad en die ingevoegd bij de rest van de pagina's (in de head).

Zou jij mijn gegevens uit jouw bericht dan ook willen halen? :o

[edit] Wacht, jij hebt ze zeker uit de pagina van "zoekresultaten" gehaald? Maar als ik dus die gegevens in een aparte PHP zet, zijn ze dan nog steeds zichtbaar voor het publiek? Want anders weet ik niet waarom er gezegd wordt dat ik die gegevens moet gebruiken. :=
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 22-08-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:33

Op de plek waar je het nodig hebt, maar de server moet het bestand ook als php kunnen interpreteren. Dat is meestal niet zo bij css-bestanden en ook niet bij html-bestanden. Ik zou dus eerder een bestand verwachten dat zoek.php heet (of iets dergelijks), en dan moet het daarin.

Overigens: je kunt je server zo instellen dat ook bestanden die eindigen op .html en .css worden geinterpreteerd als php (dus de code die je daarin plakt wordt uitgevoerd), maar als je niet bekend bent met php kan ik me niet voorstellen dat je dat hebt ingesteld :)

Bedenk verder dat als je als onervaren programmeur met databases en php aan de gang gaat, de kans groot is dat je veiligheidslekken over het hoofd ziet. Dan kunnen anderen jouw site misbruiken of vernielen. Het is dus iets om voorzichtig mee te zijn. Een voorgebouwd systeem zou mijn voorkeur hebben.
(En puur uit nieuwsgierigheid, hoe wordt de database gevuld?)

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:41

Citaat:
Op de plek waar je het nodig hebt, maar de server moet het bestand ook als php kunnen interpreteren. Dat is meestal niet zo bij css-bestanden en ook niet bij html-bestanden. Ik zou dus eerder een bestand verwachten dat zoek.php heet (of iets dergelijks), en dan moet het daarin.


Die pagina (zoek.php) is dus een pagina waar dan de zoekresultaten op komen uiteindelijk?

Citaat:
Overigens: je kunt je server zo instellen dat ook bestanden die eindigen op .html en .css worden geinterpreteerd als php (dus de code die je daarin plakt wordt uitgevoerd), maar als je niet bekend bent met php kan ik me niet voorstellen dat je dat hebt ingesteld


Met PHP ben ik nog lerende inderdaad. Je bedoelt dus dat ik dit moet instellen op de database zelf (via Hosting2Go kan ik daar naar toe) of is dat een script wat daarin moet?

Citaat:
Bedenk verder dat als je als onervaren programmeur met databases en php aan de gang gaat, de kans groot is dat je veiligheidslekken over het hoofd ziet. Dan kunnen anderen jouw site misbruiken of vernielen. Het is dus iets om voorzichtig mee te zijn. Een voorgebouwd systeem zou mijn voorkeur hebben.
(En puur uit nieuwsgierigheid, hoe wordt de database gevuld?)


De database is al voorgebouwd op Hosting2Go (of bedoel je dat niet), die moet ik nu dus linken aan mijn scripts om hem werkend te krijgen. Ik wou inderdaad dat alles al 100% voorgebouwd (in de zin van geprogrammeerd) was maar ik zou niet weten hoe ik daaraan moet komen zonder dat het mij een fortuin kost. Ik heb daarnaast begrepen dat ik de database zelf moet vullen?

De bedoeling is dat ik gewoonweg een zoekfunctie en een catalogus wil hebben op mijn website, als daar andere mogelijkheden voor zijn dan hoor ik dat ook graag, want ik begin langzaam aan te verdwalen hierin. -O-
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 22-08-12 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:44

magda_90 schreef:
[edit] Wacht, jij hebt ze zeker uit de pagina van "zoekresultaten" gehaald? Maar als ik dus die gegevens in een aparte PHP zet, zijn ze dan nog steeds zichtbaar voor het publiek? Want anders weet ik niet waarom er gezegd wordt dat ik die gegevens moet gebruiken. :=


Nee, als php-code gelezen wordt, worden gegevens in de php-code door de server gebruikt maar niet naar buiten gestuurd (totdat jij of je code dat zegt, met 'echo' of 'print'.) Dat is dus in principe veilig genoeg.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Programmeren; Verbinden met database, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:46

Ok, nu staan ze dus in Zoekfunctie.php, in principe veilig genoeg dus. Maar wat bedoel je met principe? Want als het niet veilig genoeg is dan sta ik daar ook niet om te springen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:03

Citaat:
Ok, nu staan ze dus in Zoekfunctie.php, in principe veilig genoeg dus. Maar wat bedoel je met principe? Want als het niet veilig genoeg is dan sta ik daar ook niet om te springen.


'In principe' betekent dat mensen die echt veel kennis en ervaring hebben, er vermoedelijk wel bijkomen. Mocht je dus staatsgeheimen willen opslaan, dan zou ik het op een andere manier doen. Zie het zo:
- als je de gegevens hier hebt staan, dan kan iedereen erbij, het is als een fiets zonder slot of een deur die open staat.
- op deze manier heb je een slot op de deur en op je fiets: een toevallige passant kan er niet zomaar bij en het is ook duidelijk dat dat niet de bedoeling is. Verder versteviging op 1 plek geen zin, een inbreker kiest dan een andere manier. Bij een gratis oplossing zal dat nooit veel veiliger worden dan dit.
- maar mocht het om gevoelige zaken gaan, dan kun je uiteraard kiezen voor camerabewaking, alarmen, extra dievenklauwen. Volgens mij is dat hier niet nodig, van daar 'in principe' veilig genoeg.

En haha, we praten lekker door elkaar heen :) Mijn vorige reactie was weer op een eerdere reactie van jou :), dus hier ook nog een reactie op wat je eerder schreef.

magda_90 schreef:
Die pagina (zoek.php) is dus een pagina waar dan de zoekresultaten op komen uiteindelijk?


Ja.

Citaat:
Met PHP ben ik nog lerende inderdaad. Je bedoelt dus dat ik dit moet instellen op de database zelf (via Hosting2Go kan ik daar naar toe) of is dat een script wat daarin moet?


Nee, dit stel je in op de server-software, Apache meestal. Als je dat niet weet zou ik het gewoon laten staan hoe het nu staat, en je pagina gewoon laten eindigen op .php
Dat is wel zo makkelijk.

Citaat:
De database is al voorgebouwd op Hosting2Go (of bedoel je dat niet), die moet ik nu dus linken aan mijn scripts om hem werkend te krijgen.


Nou ja, een database is een groot bestand met allerlei gegevens: namelijk in elk geval de woorden waar je op wilt zoeken en op welke pagina ze voorkomen. Of de inhoud van de pagina's, zodat de database zelf kan zoeken naar woorden. Die inhoud moet er dan dus op een bepaalde manier inkomen: met de structuur van je database ben je er nog niet: dat is een leeg bestand.

Citaat:
De bedoeling is dat ik gewoonweg een zoekfunctie en een catalogus wil hebben op mijn website, als daar andere mogelijkheden voor zijn dan hoor ik dat ook graag, want ik begin langzaam aan te verdwalen hierin. -O-


Ik denk dat het makkelijker is om een cms (content management system) te gebruiken. Deze hebben de zoekmachine meestal al ingebouwd. Je kunt een heleboel gratis software vinden en testen via bv http://www.opensourcecms.com/
Helaas weet ik niet precies welk systeem voor jou het eenvoudigst zou zijn. Je kunt Wordpress bekijken, en 'm niet met blogposts vullen maar met statische pagina's. Ook zou je kunnen kijken bij 'Lite' en bij 'eCommerce' (omdat je een soort catalogus wilt) waar je dan het winkelwagentjes-deel uitschakelt.

Let op: je moet waarschijnlijk in alle gevallen wel wat tijd investeren om uit te vogelen hoe zo'n programma werkt. Maar het is wel veiliger dan zelf bouwen en uiteindelijk ook makkelijker als je nog niet bekend bent met programmeren. (Tenzij je wilt uitvinden hoe het programmeren werkt, dan is het wel een leuk hobbyproject.)

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Programmeren; Verbinden met database, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:33

T/m de enalaatste citaat volg ik je helemaal. :)

Ik kom er alleen niet zo goed achter wat CMS voor een website is. Ik zie (mooie) demo's staan die je schijnbaar dus kunt uitproberen en kunt beoordelen en video turtorials, maar moet ik dit zien als een sjablonen die ik kan openen via dreamweaver (en zo ja, waar kan ik ze downloaden) of is dit een programma op zich (dus ook een webdesigner)? Ik moet zeggen dat ik onderhand er voor vandaag genoeg aan heb dus wellicht zie ik even over alles heen. :o

Tijd is geen probleem, zolang ik maar duidelijk weet te vinden hoe alles in zijn wering gaat. Ik heb bijvoorbeeld een goed boek van Adobe over dreamweaver en daar ben ik ruim een eind mee gekomen (ik kopieer de scripts en werk ze dan uit naar mijn smaak), maar zodra het hoofdstuk kwam over database begon ik het overzicht te verliezen. :=

Overigens ga ik mijn catalogus eerst maar vervangen door een simpele pop-up van Javascript en dan moet ik t.z.t. maar verder kijken met de CMS bijvoorbeeld.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:55

Hmmm, ik bedenk me, misschien is er nog een andere mogelijkheid: Google aangepast zoeken: http://support.google.com/customsearch/ ... &ctx=topic

Dan doet Google al het zoekwerk, heb jij geen database nodig en het gaat stukken eenvoudiger.

magda_90 schreef:
Ik kom er alleen niet zo goed achter wat CMS voor een website is.


Een cms is een webapplicatie waarmee je webpagina's kunt maken. Hmm, klinkt dat al helderder?
De webpagina's die je ziet op Weblog.nl en weebly.com zijn bv cms'en: ze zijn als internetpagina bereikbaar, en je kunt er via internet een eigen website mee maken.
Je kunt ook zelf dergelijke software installeren op je server. Dat zijn die programma's van de link die ik gaf. Je installeert ze op je server, en vervolgens kun je online je site aanpassen.

Het is dus in sommige opzichten een beetje vergelijkbaar met dreamweaver, ook hebben ze vaak sjablonen (template's, skins) om uit te kiezen om je vormgeving te maken, en die kun je ook weer aanpassen als je dat wilt.

Verschillend met dreamweaver is dat je nog meer te maken krijgt met een bepaalde structuur, het is minder flexibel over wat je waar neer wilt zetten. Gelukkig is dat voor veel sites helemaal geen probleem, omdat je toch een vast sjabloon aanhoudt. Zou je echter elke pagina totaal anders willen maken, dan is een cms niet handig.
De meeste cms'en hebben bovendien extraatjes, zoals een zoekfunctie, of reactiemogelijkheden, of een image-gallery, etc.

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik onderhand er voor vandaag genoeg aan heb dus wellicht zie ik even over alles heen. :o


Kan soms heel zinnig zijn. Het is en blijft gewoon lastig.

magda_90
Berichten: 32280
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Programmeren; Verbinden met database, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:06

De zoekmachine van Google heb ik al eens meegewerkt maar dan krijg je dit dus (http://img402.imageshack.us/img402/88/381879.png), met banners erbij en daar zit ik al helemaal niet (meer) naar uit te kijken. -O-

Ik begrijp je, het is dus zoiets als Studio Webdesign 4 Pro? Want daar heb ik voor dreamweaver mee gewerkt. Daar kon je ook zoekfuncties etc. inbouwen maar je had er heel beperkende lay-outs en aanpassingsmogelijkheden bij. Voor mijn fotografiewebsite maakte dat niets uit, maar voor deze website wil ik het anders dan die sjablonen.
Ik ga het binnenkort wel proberen maar ik denk zelf dat ik weer terugval naar dreamweaver zodat ik alles zelf kan programmeren (ik ben qua lay-out altijd zo zinnig als een koe). Maar goed, wie niet waagt wie niet wint.