Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:51

vonneke schreef:
Het is me hier in huis een zooitje... De bestrating is er bijna uit in de tuin. Bijna net zoveel zand binnen als buiten!


Heel herkenbaar.... Weken geleden hier ook opnieuw bestraat, vreselijk al dat zand!!

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:30

Alle bestrating is was er donderdag uit. Zojuist is al het groen eruit gehaald en dat gaan ze nu met de kiepaanhanger wegbrengen.
Man wat een ruimte in de tuin nu die brede border met even zo brede buxus weg is! Dat scheelt echt veel!

Zometeen wordt alles 15 cm afgegraven en geel zand gestort.

_Luce

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:58

Afbeelding

Iemand een idee voor mijn nieuwe "tuin"? Hij ligt op het noorden en is zoals je ziet niet enorm.. Ik vind al dat betontegel gebeuren best lelijk, maar mag hier helaas niets aan veranderen (woningbouw).

Hoe kan ik het een beetje gezellig maken en (als het mogelijk is) het wat ruimtelijker laten ogen? Alle suggesties zijn welkom! :j

PS: die vlinders moet ik nog van de poort afhalen, dat is nog van de voorgaande bewoners.. :') niet echt mijn ding lol..

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:34

Volgens mij kun je hier behoorlijk wat doen met mooie potten etc.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:21

Hoezo mag je hier niets aan veranderen? Volgens mij mag je gewoon veranderen, mits je het uiteindelijk weer in oorspronkelijke staat terug brengt (en bij verbetering hoeft het vaak niet eens).
Ik zou toch wat rijtjes eruit halen voor een bordertje, en verder veel potten.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:24

Ik dacht ook dat dat wel mocht, mits je in oude staat terugbrengt.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:34

Moet het ook per se die betontegels blijven, of gewoon verharding? Een mooiere steen oogt ook al heel anders dan dit. Of op zijn minst goed schoonspuiten en herleggen.
Als de tegels erin moeten blijven, misschien daarbovenop aan de kanten bakken maken met houten bielzen en die beplanten, zodat je net als je buren iets tegen die afschuwelijke schutting hebt, idem voor de schuur, en verder de rechte lijnen verzachten met potten en bakken? Misschien kun je op de schuur ook iets met een verticale tuin?
Ik zou als het mag van de woningbouw ook de deur van de schuur een andere kleur doen, dit wit met groen oogt wel erg hard.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:17

Vonneke,

weet je al welke planten er in komen? Je kunt natuurlijk even navraag doen over windbloemen. Die hebben geen insecten nodig voor de bestuiving en lokken die dan ook niet (met felle kleuren en nectar). Het zijn vooral grassen. Maar er is zeker nog wel wat meer te vinden.

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:34

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat Von! Onze tuin is qua afmetingen hetzelfde volgens mij! En qua indeling ook exact gelijk.. Ik vind je ontwerp ook ideaal.. :j

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:47

Volgens mij mag je de tuin wel veranderen hoor. Bij de buren zie ik ook een hortensia staan.
Als je het niet terug wil brengen in oude staat dan kan je proberen schriftelijk (bewijs!) toestemming te krijgen voor eventuele veranderingen.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:40

Nou vandaag begonnen met betegelen maar niet afgekregen. Man wat een grafweer! Voor ligt 3/4 erin.

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:54

Wij hebben de offerte binnen voor de voortuin :x .
Nog maar even heul goed verzinnen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:05

Gewoon zelf gaan doen? :=

Over die tuin/ binnenplaats/ patiotuin (klinkt wat chiquer :+ ) hierboven, waar woningbouw écht nooit blij van wordt, maar waar het muurtje zich perfect voor leent zijn klimplanten over dat muurtje, vooral klimop, maar die kunnen het metselwerk aantasten.

Je zou een rekje ervoor kunnen zetten en er bijv. passiebloem kunnen laten groeien.
Die doen het geloof ik ook goed in schaduw en groeien dmw. windsels in plaats van 'voetjes'.
Wat ook perfect past in die tuin is een plantentrapje en een tuinbankje ipv. tuinstoelen.

http://3.bp.blogspot.com/-lStF2iUrG9Q/T ... 2B2011.jpg

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:10

Dat is idd een mooier zicht, maar op die foto geven de klinkertjes ook een zachter beeld.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:10

vonneke schreef:
Nou vandaag begonnen met betegelen maar niet afgekregen. Man wat een grafweer! Voor ligt 3/4 erin.

Doen jullie dat zelf? Knap! Ik durf niet :=

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:14

Von, goed bezig! Ik kan één enkele tegel al niet eens waterpas leggen :+

Ik zit te twijfelen of ik nog wat nieuws op mijn terras wil zetten...
Hoelang bloeit heide ongeveer door en zijn er nog meer opties voor het najaar?

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:30

Urielle schreef:
Dat is idd een mooier zicht, maar op die foto geven de klinkertjes ook een zachter beeld.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een woningbouw niet akkoord gaat met mooiere (bijv. gratisaftehalen) tuintegels, alleen grind, vijvers en grote bomen worden ze meestal niet blij van.

Mootje schreef:
Von, goed bezig! Ik kan één enkele tegel al niet eens waterpas leggen :+

Ik zit te twijfelen of ik nog wat nieuws op mijn terras wil zetten...
Hoelang bloeit heide ongeveer door en zijn er nog meer opties voor het najaar?


Mijn vriend kan dat erg goed! Het duurt alleen wel lang... :x

Citaat:
Planten die in het najaar bloeien, zijn bijvoorbeeld heide, hebe, aster, cyclaam, vetkruid (sedum), chrysant, dahlia, koninginnekruid (eupatorium), paddelelie, (tricyrtis), scharnierplant (physostegia), bergthee (gaultheria) en anemoon


http://tuinkalender.wordpress.com/2007/ ... sbloeiers/

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:34

Thanks, google gaf mij niet het soort hits wat ik zocht :)
Donderdag maar even naar de intratuin, denk ik!

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:38

Nicolletje, die foto is wel heel sfeervol, is een leuk idee.

Al zou je met alleen bakken werken knapt het al flink op. Zo'n trapje is ook echt een leuk idee. En evt. een zinken teil waar je bijv. een minivijver mee maakt (met alleen drijvertjes).

Vonneke, goed bezig, ik heb bewondering voor je.

Nicolletje schreef:
Gewoon zelf gaan doen? :=

Ben bang dat een deel daar wel op uit gaat draaien. De buxusheg en de oude bestrating kunnen we er zelf wel uittrekken.
De grote kostenpost zat ook in het door hen op maat gemaakte hekje, daar ga ik nog eens even naar snuffelen, want dat was niet grappig zo.
En de beukhaag zat wel in de kop, maar nog niet eens in de begroting opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:33

Urielle schreef:
[naam] schreef:
Nou vandaag begonnen met betegelen maar niet afgekregen. Man wat een grafweer! Voor ligt 3/4 erin.

Doen jullie dat zelf? Knap! Ik durf niet :=


Ze zijn met vieren bezig geweest. Mijn vriend met 3 vrienden waarvan 1 een eigen hoveniersbedrijf heeft. Hij was dus superviser hihi. Zo ging het wel.

Mijn vriend maakt morgen de voortuin af.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:41

Wij hebben ook een woningbouwhuis, maar de voor en achtertuin mogen we gewoon alles mee doen. Oude bewoners hoefde ook niks in originele staat achter te laten. Hoewel dat wel makkelijk was geweest, dan was het grind weg en had het achter niet zo schots en scheef gelegen met enorme wortels :D

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:56

Mijn collega moest het grind weghalen, terwijl de nieuwe bewoners het wél wilden overnemen :? 8)7

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:57

Bizar hoe veel dat kan verschillen he?

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:02

Hier in het dorp moet je van de woningbouw ook de huurhuizen betegeld achterlaten. Of de nieuwe huurder moet het over willen nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:04

Malenka schreef:
[naam],

weet je al welke planten er in komen? Je kunt natuurlijk even navraag doen over windbloemen. Die hebben geen insecten nodig voor de bestuiving en lokken die dan ook niet (met felle kleuren en nectar). Het zijn vooral grassen. Maar er is zeker nog wel wat meer te vinden.


Enkel windbloemen wil ik niet.

Heb gisteren overlegd met de hovenier en ben in het tuincentrum geweest. Er is zoveel keuze uit mooi gekleurde planten die geen tientallen bijen/wespen aantrekken.