Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:32

Ik ga uitproberen het oudere zaad wat ik gekregen had vond ik niet zo geweldig. Heb ook nog een lading mollenkruid zaad liggen geloof ik in de kas (zelf gewonnen).

Wil in ieder geval mijn bloemen randje helemaal vol zetten zodat onkruid geen kans meer gaat krijgen (poging doen). :')
Laatst bijgewerkt door Marcella op 10-03-21 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:33

Ik had ooit zo'n bloemenbom maar daar is überhaupt nooit iets uit omhoog gekomen. -O-

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:57

Ik vind het meestal wat in die zaadpakket zit niks, doe liever zaaien wat ik wel mooi vind en waar bijen en vlinders van houden :)

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:59

Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor. Een kennis heeft er vorig jaar aan meegedaan en het zag er wel leuk uit op de foto's.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:35

Heb vorig jaar een bloemenzaad besteld om te zaaien. Ga eerst wat groente zaaien en dan kijken wat ik nog over heb van ruimte.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:03

Weet iemand wat dit voor plantje is?
Is in de winter groen gebleven en heeft nu al knoppen waar een paars bloempje in lijkt te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:28

Aubrieta deltoidea?
Ook wel lila struik, paarse rotskers en regenboogsteenkers.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:37

Volgens mij is het campanula, heb ik hier ook op diverse plekken spontaan uitgezaaid staan.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:01

Gezien de bloeitijd lijkt het me idd de aubrieta deltoidea. Volgens mij bloeit campanula niet zo vroeg?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:38

Mijn campanula bloeide vd winter :roll:
Maar volgens mij heedt campanula ander blad :)

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:51

akishino schreef:
Gezien de bloeitijd lijkt het me idd de aubrieta deltoidea. Volgens mij bloeit campanula niet zo vroeg?


Helemaal juist. Jij mag door voor de koelkast. :Y)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:56

De Campanula Portenschlagiana heeft wel zo'n blad. De zaailingen hier zijn iig 100% zeker de Campanula en ziet er hetzelfde uit. Aubretia is hier in de verste verte niet te bekennen en heb er de afgelopen jaren ook in bloei gehad. Ze zijn hier uitgezaaid vanaf een Campanula in een pot.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:00

Afbeelding
Hier weer een paar M2 aan tegels uit de tuin getrokken. Er komen sowieso 1 pruim en 1 kersenboom in (patiofruit). Verder nog even bedenken wat ik er in wil zetten :)
Volgende stuk waar ik de tegels er uit wil is al bepaald, maar das voor de volgende keer!

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:04

Ik meld mij ook graag, wist helemaal niet dat een zo'n leuk tuin topic was op Bokt!
Wij zijn afgelopen oktober verhuisd naar een huisje midden in het bos, met alleen in de middag op twee kanten van het huis zon. Ik werk voor nu veel met planten in bakken (in totaal 4 houten bakken met vaste planten en verschillende kleuren helleborus) en ik heb 2 kleine borders. In de borders staan diverse planten, ik moet even kijken hoe die zich gaan vormen in het voorjaar/zomer, dan kan ik vanuit daar een nieuw plan maken.
In oktober heb ik bloembollen lasagne potten gemaakt, daar komen nu de eerste bloemen van op, best leuk experiment.
Ook heb ik voor het eerst Dahlia's voorgetrokken. Ben vooral benieuwd hoe de Dahlia's het gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Pippa13 op 12-03-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:10

Oh maar je heb meer topics tuin onderwerpen, maar dan meer moestuin ook of zelfvoorzienend leven.

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:34

Ja die topics had ik ook gevonden. Wij wonen echter op een landgoed, dus om het huis ligt veel grind (wat niet weggehaald mag worden) en aan de voorkant zitten we dicht bij de toegangspoort met grindpad en een stuk gras wat bij het park gedeelte hoort. Het aanpassen van de tuin is dus beperkt. Zeker ook omdat we bijna volledig onder de bomen wonen vind ik een moestuin beginnen in de volledige schaduw iets te ambitieus haha. Vandaar dat ik veel met bloembakken en potten werk. Dit jaar dus voor het eerst dat ik de Dahlia's na het voortrekken in een grote pot aan de zonkant zet. De borders liggen beide in de halfschaduw, dus hoop hier wat ideeën op te doen.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:45

Pippa13 schreef:
Ja die topics had ik ook gevonden. Wij wonen echter op een landgoed, dus om het huis ligt veel grind (wat niet weggehaald mag worden) en aan de voorkant zitten we dicht bij de toegangspoort met grindpad en een stuk gras wat bij het park gedeelte hoort. Het aanpassen van de tuin is dus beperkt. Zeker ook omdat we bijna volledig onder de bomen wonen vind ik een moestuin beginnen in de volledige schaduw iets te ambitieus haha. Vandaar dat ik veel met bloembakken en potten werk. Dit jaar dus voor het eerst dat ik de Dahlia's na het voortrekken in een grote pot aan de zonkant zet. De borders liggen beide in de halfschaduw, dus hoop hier wat ideeën op te doen.



Foto's ! :-D

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:57

Matheno schreef:
Pippa13 schreef:
Ja die topics had ik ook gevonden. Wij wonen echter op een landgoed, dus om het huis ligt veel grind (wat niet weggehaald mag worden) en aan de voorkant zitten we dicht bij de toegangspoort met grindpad en een stuk gras wat bij het park gedeelte hoort. Het aanpassen van de tuin is dus beperkt. Zeker ook omdat we bijna volledig onder de bomen wonen vind ik een moestuin beginnen in de volledige schaduw iets te ambitieus haha. Vandaar dat ik veel met bloembakken en potten werk. Dit jaar dus voor het eerst dat ik de Dahlia's na het voortrekken in een grote pot aan de zonkant zet. De borders liggen beide in de halfschaduw, dus hoop hier wat ideeën op te doen.



Foto's ! :-D


+1 :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:58

Ik heb besloten om ook de dahlia's voor te trekken. Ik denk dat ze dan wel iets dichter op elkaar gezet kunnen worden? Heb nu van die balkonbakken die op de vensterbanken kunnen, maar kom anders nogal wat ruimte te kort.

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:50

Ik zal eens proberen wat foto's te plaatsen, here goes!

Afbeelding
Dit is de zijkant van het huis, de voordeur gebruiken we niet, dit is de park kant, hierbij zet ik alleen planten bij de deur en hang ik een krans op oid. Merk dat hier toch weinig zon kan komen en het blijft erg nat als ik er bakken neer zet.


Afbeelding
Ik heb rondom het huis 4 houten bakken, die heeft de scouting hier uit de buurt heel mooi gemaakt.
Aan de voorkant van het huis twee bakken met witte helleborus en bergthee. Aan de andere kant van het huis Viburnum met voorjaarsbloeiende helleborus (dubbelbloemig, zo prachtig!). Aan deze kant staat de zon het meeste.
Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik nog wat manden met bloembollen die nu omhoog komen, daar zit vanalles en nogwat in, zodat er elke maand weer wat nieuws opkomt *\o/*

Grootste uitdaging is toch wel de schaduw als het blad weer aan de bomen komt, en de natte bodem.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:02


soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:05

Pippa: wat een fijn huis! <3 Bij schaduwtuinen en potten denk ik meteen aan hosta's. Die heb je in veel kleuren en maten.

Even een vraag want hier zitten mensen met duidelijk meer verstand van bloemen dan ik. Ik heb een nieuwe moestuinbak gekocht omdat de oude doorgerot was. Nu heb ik meer plaats dan voordien; de bak is 2m x 1m. Daarom zou ik er ook graag iets bloeiends in hebben staan. Ik dacht aan éénjarige bollen die ik in de herfst binnen kan overwinteren. Daar ben ik in de vaste border te lui voor. :o Maar de moestuinbak haal ik sowieso in de herfst gedeeltelijk leeg. Dus dat lijkt me wel haalbaar.

Dus: ik zoek bloembollen die in de volle zon kunnen, liefst in de kleur paars of blauw, maar mag ook wit of roze zijn. Hoogte minimum 50cm, maximum 100cm (anders ben ik bang dat ze toch gaan omwaaien). Heeft iemand een idee?

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:10

soesita schreef:
Dus: ik zoek bloembollen die in de volle zon kunnen, liefst in de kleur paars of blauw, maar mag ook wit of roze zijn. Hoogte minimum 50cm, maximum 100cm (anders ben ik bang dat ze toch gaan omwaaien). Heeft iemand een idee?


Alliums (wel even op de max hoogte letten, er zijn verschillende soorten)!

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:11

Kaka schreef:
soesita schreef:
Dus: ik zoek bloembollen die in de volle zon kunnen, liefst in de kleur paars of blauw, maar mag ook wit of roze zijn. Hoogte minimum 50cm, maximum 100cm (anders ben ik bang dat ze toch gaan omwaaien). Heeft iemand een idee?


Alliums (wel even op de max hoogte letten, er zijn verschillende soorten)!


Jaaaa! Je heb helemaal gelijk, die was ik even vergeten. Perfect! Dankjewel.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:11

Zijn sieruien, die combineren vaak niet zo lekker met bonensoorten. Wel erg goed met wortelgroenten.