Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:04

bloedluizen ??

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:20

Vond dit op Google.

Dit zijn eitjes van de parasiet "panonychus ulmi (europees spinnetje) die net als het rode spinnetje (tetranychus urticae) schade aanbrengt.
Kan geblokkeerd worden met zeepwater.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:27

Geen idee wat het is, maar het ziet er heel ranzig uit op de foto.

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:31

Ceetje_bokt schreef:
Geen idee wat het is, maar het ziet er heel ranzig uit op de foto.
Dat is het ook! Zijn allemaal hele kleine krioelende ettertjes :r Dank voor de tips! Zal denk eerst het overschot voorzichtig afschrapen (wat vrij makkelijk gaat) en vervolgens de plekken nog behandelen.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:42

Ik kreeg ontzettende jeuk van je foto’s!!
Op de foto lijken het teken.. :\

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:46

Ik moet binnenkort een boel uitgraven.

Een kat heeft mijn bakken op het dakterras als kattenbak gebruikt. Die aardbeien planten, knoflook en dergelijke kunnen dus wel weg.

Vjestagirl

Berichten: 26654
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:02

Maandag komen ze bij mij de voortuin leeghalen **\O/** . De vorige eigenaars hebben er nooit wat aan gedaan, en ik wil er een tiny forest van maken. Nou wil het geluk dat ze bij een van mijn buren een terras gaan leggen, en daarvoor door mijn tuin moeten. Dus voor een zeer vriendelijk prijsje halen ze nu mijn tuin leeg, incl 2 bomen

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:15

Kun je wat meer vertellen over een Tiny Forest, Vjestagirl? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen qua soorten vegetatie. Wat je had staan past daar dus niet bij?

Vjestagirl

Berichten: 26654
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:32

JorineV schreef:
Kun je wat meer vertellen over een Tiny Forest, Vjestagirl? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen qua soorten vegetatie. Wat je had staan past daar dus niet bij?


Een tiny forest heeft zo veel mogelijk inheemse soorten planten en bomen (ik wil bijvoorbeeld een mispelboom en een meidoorn/sleedoorn haag gaan zetten). Verder wil ik er graag een waterpartijtje in maken

Afbeelding
Zo ziet de voortuin er nu uit, gezien vanaf de voordeur. De krulhazelaar helemaal vooraan blijft staan, en de hedera haag blijft ook. Al het andere gaat eruit. Het is mega slecht onderhouden, dus alles is gaan woekeren. Ik heb al wel een tamme kastanjeboom gered, die gaat naar kennissen die een voedselbos hebben.

Dan wil ik tegen de stoep een meidoorn/sleedoorn haag zetten, ongeveer op heup-hoogte. Daarboven komen twee Fagus Sylvatica (beuken) in leivorm, zodat ik wel de privacy heb van een bladhoudende boom, maar niet de diepte.

Hoe ik het verder precies in moet richten weet ik nog niet, maar het is 4,5x7,5 meter, dus best groot.

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:50

Wauw, die krulhazelaar! <3

Vjestagirl

Berichten: 26654
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:15

noviceh schreef:
Wauw, die krulhazelaar! <3


Ja gaaf hè!!! Ik ben er ook zo verliefd op <3
Daar gaat dus maandag ook nog even een bordje in dat ze die absoluut moeten laten staan :D

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:17

Dank voor je uitleg! Mooi plan, om meer inheemse soorten terug te plaatsen. En die hazelaar is inderdaad prachtig om te zien! Krijg je daar ook noten van? Mijn ouders hebben een gewone, is toch elk jaar leuk om nootjes van eigen boom te hebben :j

Vjestagirl

Berichten: 26654
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:40

JorineV schreef:
Dank voor je uitleg! Mooi plan, om meer inheemse soorten terug te plaatsen. En die hazelaar is inderdaad prachtig om te zien! Krijg je daar ook noten van? Mijn ouders hebben een gewone, is toch elk jaar leuk om nootjes van eigen boom te hebben :j


Theoretisch gezien zou hij noten kunnen krijgen, maar krulhazelaars krijgen ze sowieso minder dan de 'gewone' variant. Gelukkig heb ik die ook, gekregen van m'n mam en gekweekt uit een boom in hun achtertuin <3. Die komt er ook nog bij te staan.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:45

Vjestagirl, er zijn ontzettend veel leuke inheemse planten en veel daarvan leveren ook iets eetbaars. Ik vind zelf het krentenboompje ook wel echt een aanwinst als je daar plek voor hebt. Mooie vorm, bloesem, herfstkleur en eetbare vruchtjes (waar vogels ook dol op zijn). Voor mijn moeras/overstromingsgebiedje in de tuin heb ik veel eetbare (inheemse) soorten opgezocht. Als je het interessant vind wil ik hier wel een lijstje delen.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:14

Ik heb hele grote bakken op mijn dakterras staan. Daar staat bijvoorbeeld mijn vlinderstruik in. Maar ook mijn aardbeienplanten en bloembollen die vroeg bloeien.

Nu zag het er niet goed uit vanuit mijn raam. Heeft er een kat overal op zitten sch*ten. En een berg bloembollen opgegraven. Dat verklaart een hoop.

Nu zal ik vanwege gezondheid onder andere de aardbeien eruit moeten halen. Daar wacht ik nog even mee tot ik wat kan planten. Ga dat beest geen verse kattenbak aanbieden.

Weten jullie hoe diep ik het moet afgraven?

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:09

Zet er ipv de krulhazelaar een gewone (rode) in dan is het nuttige en aangename verenigd.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:10

Of je laat hem gewoon lekker staan en zet er een hazelaar bij :+ waarom zou die prachtige krul hazelaar weg moeten?

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:45

Morganlefay schreef:
Zet er ipv de krulhazelaar een gewone (rode) in dan is het nuttige en aangename verenigd.

Prairy schreef:
Of je laat hem gewoon lekker staan en zet er een hazelaar bij :+ waarom zou die prachtige krul hazelaar weg moeten?

Maar dat zegt ze toch? De krulhazelaar blijft staan en er komt een gewone hazelaar (gekweekt uit mam’s tuin) bij.

Ik heb besloten om binnenkort wat borderpakketten te bestellen. We hebben 15 meter border waar nu (half vergane) buxus in staat en lavendel die enorm overwoekerd. De boerenhortensia’s gaan de voortuin in. Ik vind zoiets wel mooi: https://www.directplant.nl/borderpakket ... 4-5-m.html Heeft iemand daar ervaring mee?

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:33

Ik heb er serieus naar gekeken, maar toch besloten om een eigen border samen te stellen.

Vjestagirl

Berichten: 26654
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:12

01-03-2021, 07.20
Afbeelding

01-03-2021, 08.00
Afbeelding

:= :=



-

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:27

Klein verschil...

Maar ligt er nou ook sneeuw?

Vjestagirl

Berichten: 26654
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:29

Prairy schreef:
Klein verschil...

Maar ligt er nou ook sneeuw?


Nee? Ik denk dat je de helderheid van je scherm héél hoog hebt staan :D

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:31

Nee juist heel laag, ik zag net ook een andere foto van iemand van vanochtend waarop ik ook al sneeuw zag :') my mind is playing tricks on me!

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:26

Afbeelding

Voor Prairy ;)

Wat een verschil, Vjestagirl.

Ik heb een ontwerp laten maken en de offerte ontvangen. Jemig, wat is een tuin laten aanleggen duur. Ik schrok me rot.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:27

Heb je een specificatie gevraagd Zodat je kunt zien waar het geld in zit? Dan kun je kijken of je het in fases kunt delen of dingen zelf kunt doen.