Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:56

Bo_Y schreef:
Leuk een tuintopic!
Hier is de achtertuin bijna af, wil op muur nog een canvas met eigen foto, maar kom er niet uit waar die te bestellen. Iemand een tip??
[ [url=m/99ca69.jpg]Afbeelding[/url] ]

Google maar op tuincanvas, dan vind je er zat. Je kunt ze zelfs met een eigen afbeelding laten drukken.
Je kunt de muur ook een kleurtje geven :)
Schitterend die Spaanse tuin <3

Lolacabana

Berichten: 3359
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:53

Vandaag hard gewerkt.

Voor (foto van een paar weken geleden)
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Verder nog de blauwe regen gedaan en een sundaville geplant :)

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:27

Janine1990 schreef:
Naath86 schreef:

Dit is toch de Geranium/Ooievaarsbek die van de week hier nog is besproken. Was die foto toen ook niet van jou?


Was wel mijn foto, maar dit zijn compleet andere plantjes. Het blad is compleet anders. ;)


Nog eens goed gekeken en zijn inderdaad anders! Herken ze wel maar geen idee hoe ze heten...

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:52

Janine1990 schreef:
[ [url=m/yKgtIH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit nu onkruid of een gewone plant? We hebben gisteren alles doodgespoten, maar zijn nieuwsgierig :')


Stinkende ooievaarsbek!

Mooie Acer hoor Joolien. Ik heb er hier vorig jaar ook eentje geplant, maar dat is nog maar een kleintje.

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:04

Letizia schreef:
Hallo, ik zie hier mooie dingen voorbij komen en ben zelf opzoek naar inspiratie, dus wellicht kunnen jullie mij helpen :)

Ik heb een hoekhuis met een fijne achtertuin, de voortuin is smal en loopt door langs de zijkant van m'n huis.
Nu hebben de vorige bewoners een groot deel van de voor en zijtuin aangepakt, niet dat ik het erg mooi vind, maar voldoet voorlopig nog. Het laatste deel langs de zijkant is grond en meestal overwoekerd door o kruid. Gisteren en vandaag al het onkruid maar eens verwijderd en de aarde omgeploegd, maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik er mee wil :)
[ [url=m/848pMN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als ik moet gokken, dan denk ik dat 80cm x 2.5m is. Iemand een leuk en niet al te bewerkelijk idee?


Zuidmuur?? een druif.

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:05

Ongeveer zuidwest, leuk idee trouwens!
Net even met m'n pa gebrainstormd en we gaan de schutting een stukje doortrekken zodat er een overkapping ontstaat, dan kan er een kattenbak bij en m'n fiets daar staan, maar er blijft nog een stuk over, dus misschien is een druif idd een leuk idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:20

Ik zou graag wat meekijken en wat advies krijgen.

Wat leuk dat jullie er zoveel verstand van hebben. Ik kom niet verder dan gras...

Dit was het toen we er een jaar geleden in kwamen, vooral jaren niets aan gedaan.
Afbeelding

Toen hebben we wat opgeruimd en gesnoeid zodat we er wel iets aan hadden...
Afbeelding

Inmiddels is het leeg. De carport wordt 3 meter smaller gemaakt, dan trekken we een stukje bij de tuin.
De tuin wordt 14 meter lang. We gaan vooral veel gras leggen, voor de carport komt een terras.
In de tuin is van de ochtend tot ongeveer 1600 zonnig. Het voorste gedeelte van de tuin is schaduw omdat de zon voor het huis staat.
Vanaf 1600 verdwijnt de zon omdat er enorm hoge platenen links van de heg staan. De zon zakt daar dan achter.

De tuin loopt langs het huis verder tot voorbij de voordeur, dat stuk is ongeveer 4 meter breed en daar komt een zwembad voor de kinderen.

Omdat er heel erg veel bladeren vallen van de plataan wil ik niet heel veel hegjes/struiken etc omdat ik die duizenden bladeren dan helemaal niet meer weg krijg.

Wat voor planten adviseren jullie?
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:35

Van boomblad kun je fantastische voeding maken. Dus als het echt veel is zou je een versnipperaar aan kunnen schaffen en het materiaal juist tussen de planten kunnen gooien.

Zoals je tuin is gelegen zul je planten neer moeten zetten die goed tegen veel vol zonlicht kunnen. Dat geeft je veel opties. Het gehele lijstje dat ik iets eerder heb geplaatst komt in aanmerking.

Maar je zou ook kunnen denken aan eetbare planten. Veel fruitstruiken, klimmers en bomen. Maar bijvoorbeeld ook sla (rucola zaait zichzelf uit als onkruid. Maar dan heb je dus wel altijd een groen bed (weinig 'echt' onkruid) en salade. Verder goudsbloem, venkel (blad eten, bol lekker laten staan), rabarber (vaste plant met mooi groot blad) rozemarijn, tijm etc. Ook zoete aardappel heeft een prachtige plant met gele, beetje zonne bloem achrtige bloemen.

Zoek maar eens naar planten voor voedselbossen.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:42

Maar ik ben bang dat ik de bladeren daar nooit tussenuit ga krijgen wanneer er allemaal struiken staan. Er lag toen we er kwamen wonen serieus bijna een meter blad in de tuin. Alles wat tussen de struiken etc zat heb ik er met de hand uit moeten halen.

Ik wil een redelijk strakke tuin en niet meer zo vol als op foto 1.

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:53

Dat strakke heb je in de hand door de hoeveelheid soorten die je neer zet (minder divers is een strakker/rustiger beeld) en de vorm van je borders. Kies je voor minder soorten, houd er dan wel rekening mee dat je niet altijd bloemen zult hebben. Kies dan ook voor planten metboos mooie bladvormen en kleuren.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:57


MarliesV

Berichten: 15226
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:40

Vind dat altijd zo knap, dat je zelf dat inzicht hebt om een tuin te ontwerpen.
Ik ben mega handig maar dat zicht heb ik helaas niet.

Dames, mag ik jullie advies vragen? Ik zoek verlichting voor onder de kap bij de schuur.
Laatst leuke bollampjes aan snoer gehaald maar veel te wit/koel. Leek totaal niet sfeervol.

Hier gaat het om:
Afbeelding
Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:44

Ik heb mijn eigen tuin ook helemaal zelf ontworpen. Kwestie van een beetje spelen met een plattegrondje en goed bedenken wat je wil.

Je zou onder je overkapping van die einsteinlampjes op kunnen hangen
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:49

Malenka schreef:
Dat strakke heb je in de hand door de hoeveelheid soorten die je neer zet (minder divers is een strakker/rustiger beeld) en de vorm van je borders. Kies je voor minder soorten, houd er dan wel rekening mee dat je niet altijd bloemen zult hebben. Kies dan ook voor planten metboos mooie bladvormen en kleuren.


dat is ook niet niet zo erg. ben al blij dat we straks groen gras ligt ipv zwart zand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:54

MarliesV schreef:
Vind dat altijd zo knap, dat je zelf dat inzicht hebt om een tuin te ontwerpen.
Ik ben mega handig maar dat zicht heb ik helaas niet.

Dames, mag ik jullie advies vragen? Ik zoek verlichting voor onder de kap bij de schuur.
Laatst leuke bollampjes aan snoer gehaald maar veel te wit/koel. Leek totaal niet sfeervol.

Hier gaat het om:
[ [url=m/Oxn5uy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h63JSG.jpg]Afbeelding[/url] ]


lampen van Philips? Wij hebben de Hue en daar kun je prachtig sfeer mee maken door de vele verschillende tinten.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:38

Wij hebben deze lampen hangen.
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog gewone led lampen er in. Maar komen philips heu lampen in. Alleen daar moeten we nog even voor sparen.
Hebben we nu in de zweer lampjes in de woonkamer die samen werken met de tv. En willen ze uiteindelijk in het hele huis. Maar dat is een meerjaren plan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78547
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:43

Wij hebben een kroonluchter hangen. Zijn nu bezig met lampen te zoeken voor in de tuin, ook al zo'n ramp.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:59

Je kan ook heel makkelijk zelf lampen maken door middel van bijvoorbeeld een theelicht op zijn kop
Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:01

Ik heb van de winter voor €1,50 bij de kringloopwinkel deze broes gekocht
Afbeelding
En vandaag voor het eerst uitgeprobeerd. Ideaal! Door de lange steel werkt hij perfect voor de hoekjes waar ik niet bij kom (achter de vijver enzo) en de rest van de tuin kun je gewoon doen door je arm ontspannen te laten hangen. Echt: perfect ding!

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:49

Wat hou ik toch van klimplanten. Dit is de buitenkant van onze schutting. ❤

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:57

Vjestagirl schreef:
Ik heb van de winter voor €1,50 bij de kringloopwinkel deze broes gekocht
[ Afbeelding ]
En vandaag voor het eerst uitgeprobeerd. Ideaal! Door de lange steel werkt hij perfect voor de hoekjes waar ik niet bij kom (achter de vijver enzo) en de rest van de tuin kun je gewoon doen door je arm ontspannen te laten hangen. Echt: perfect ding!

:+
Heb ondertussen no 2 in gebruik.
Fijne dingen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78547
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:49

Onze vijver is klaar. *\o/* *\o/* *\o/*
Gisterenavond de laatste stenen eromheen gelegd en de laatste 2 plantjes er nog in gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Nu electriciteit doortrekken en beregeningsbuizen, en dan kan er omheen aangeplant worden.
Op beide foto's zie je een stokje staan in de grond, daar komen lampen te staan.

MarliesV

Berichten: 15226
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:08

Fee_ schreef:
Je kan ook heel makkelijk zelf lampen maken door middel van bijvoorbeeld een theelicht op zijn kop
[ [url=m/e8ETSm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fee, deze vind ik prachtig!

'gewone lampen' vind ik te 'saai'. Houdt van iets aparter. Maar ja, waar koop je dat.

Die hier boven, is dat een DIY of te koop?

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:44

Dankjewel! Ik heb dit zelf gemaakt.
De kappen zijn dus eigenlijk een theelicht. Als je dan in de onderkant een gat maakt en daar een fitting doorheen doet, heb je een lamp. :)

Zo zit je niet vast aan de standaard lampen. Ik ben er erg blij mee :)

Het snoer zit gewoon met een nietje vast aan het hout. Van een afstandje ziet het er zo uit (beetje donker op deze foto, maar voor het idee)
Afbeelding
Afbeelding

Mooie vijver zeg, neon. Snap dat je er blij mee bent!!

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:00

Mooie vijver! Ik wil geen vijver, want een hond die gek is op afkoelen in het water en elke dag een zeiknatte hond vind ik niet aantrekkelijk. Afzetten met een hekje is ook been optie, want de kippen en de moestuin hebben al een hek en dan wordt het zo hekkerig in de tuin.