Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:50

Wij hebben de overkapping wel achterin de tuin, en zitten er heel veel. Nu iedere avond, ook in de winter zitten we er regelmatig.
Het terras aan huis zou eigenlijk ook ideaal zijn om te overkappen, maar het neemt toch een hoop licht weg, en ik vind een overkapping aan het huis het complete aanzicht van het huis wegnemen. Huis wordt er lelijker op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:26

Neon
Als je een mooi huis, huis met karakter of iets dergelijks hebt kan ik me die overweging heel goed indenken
Bij de dertien in het dozijn woningen die niet heel spannend zijn qua uiterlijk Of karakter doet het er een stuk minder toe ;)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:45

Is ook een kwestie van smaak (logisch ook :D ).
Ik vind een veranda aan huis meestal juist heel mooi lijken. We zijn een beetje aan het rondkijken voor een ander huis en een vereiste voor ons is dat er een veranda aan huis moet kunnen. Hebben er zoveel plezier van!

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:29

De buren hebben een veranda aan huis gemaakt, wij hebben een vaste aanbouw met onwijs veel licht. Bij de buren is alles donker, tuin lijkt daardoor ook een stuk kleiner.

Wij gaan schuurtje met overkapping in de achtertuin maken en dan met een lamellendak, scheelt ook in licht en warmte :)

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:41

Ceetje_bokt schreef:
Ziet er mooi uit Mayabeestje. Wij hadden het idee om een overkapping met schuurtje eraan achterin de tuin te laten zetten. Tot mijn vriend de vraag stelde: hoe vaak gaan wij als het regent buiten zitten? Eh... niet. Nu hebben we een pergola met harmonicadoek en gaan we er een los schuurtje naast zetten. De kosten zijn nu een fractie van wat het ons anders gekost zou hebben. Er moet nl. Ook nog een grote schuur komen en de oude afgebroken.


Pas als je zon overkapping hebt ga je er onder zitten. Ook met regen ;)
Juist heerlijk als het benauwd is. Bij erg warm weer zit je er toch niet snel onder, dan zoek je een plekje met wat wind.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:59

Overkapping aan het huis vind ik wel mooi , lekker dichtbij alles


Dankzij jullie tips ben ik druk bezig met de bult zand

Afbeelding

Even wat planten erop en je ziet niet dat het een bult zand is :+

Voorste stuk is omgespit en moet nog aangedrukt worden en wat extra grond erop , na een uur was mijn concentratie weg en ben ik gestopt voor nu

Afbeelding

Vandaag 4 stokbroden en een hartjesplant gekocht die moeten nog een plekje krijgen

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:00

Wat hoop je te bereiken met het planten van stokbroden _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:01

Ik bedoel stokrozen _O-


Telefoon had honger denk ik :')

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:00

Wat tof dat dit topic bestaat! Ik ben zelf helemaal gek op mijn tuin. Ik woon sinds augustus 2015 in mijn huisje in Breda; mijn eerste huis met een eigen tuin. In juli, augustus en september 2016 is mijn tuin helemaal op de schop gegaan en sindsdien ben ik een super trotse maar ook super drukke tuin bezitter!

De vorige bewoner heeft de tuin bijzonder onderhoudsvriendelijk aangelegd: meer dan 20 verschillende soorten tegels lagen er in de achtertuin. Het enige groen was het onkruid wat tussen de tegels door groeide. Het grote terras lag een goede 5cm lager dan de rest van de tegels: het was duidelijk ooit aangelegd als gewoon terras met een normale tuin, en in de rest van de tuin hebben ze gewoon tegels er bovenop gegooid. In de voortuin lag een pad en vooral heel veel rood split, met in het midden een stenen cirkel en een Romeins ogende bloempot :r .


Afbeelding

Afbeelding

In de achtertuin heb ik nu een grote vijver liggen (met de hand ingegraven), wat verhoogde borders, een eetbare hoek, een stukje gras van een paar m2 en 2 terrassen. Ik heb mijn best gedaan om het zo in te richten dat ik er heerlijk kan relaxen. Er is ruimte voor mijn tuintafel en stoelen, achterin is er plek voor mijn hangmat en de muurtjes van de verhoogde border zijn zo breed dat je erop kunt zitten, met in het midden ruimte voor mijn vuurschaal. Luxe tegels kon ik niet betalen, dus ik heb de tuin weer aan laten leggen met de stoeptegels die eruit kwamen, en de grindtegels ondersteboven terug laten leggen.

Ok heb ook geprobeerd om het allemaal zo diervriendelijk en ‘groen’ mogelijk in te richten. Er staat een grote regenton, er hangen 6 verschillende vogel-voer opties, de vijver heeft plekken voor kikkers en padden om erin en eruit te klimmen, en de afscheiding tussen het gras en het terras is een heuse insectenmuur, gemaakt van oude stoeptegels uit de tuin die een soort pootjes bleken te hebben en dus heel stapelbaar waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voortuin is nog steeds een beetje saai: het split is weggegeven via marktplaats, en de grond die eronder vandaan kwam heb ik omgespit met een hoop compost erbij. De boom die er stond toen ik hier kwam wonen heb ik helaas om moeten trekken, hij is met een storm half afgescheurd en was daarna niet stabiel meer. De grote rododendron is wel gebleven. Ik heb er ook een plaatsje gemaakt voor mijn afval containers zodat die niet meer in de achtertuin hoefden te staan, hoewel dat eigenlijk niet mag van de woningbouwvereniging. Tussen mij en de buren is een hek gekomen van schapengaas met klimop. Helaas hebben de andere buren een schutting van 1.25 geplaatst, waardoor mijn vrije zicht flink is ingeperkt.
Van die buren heb ik dan weer wel een prachtig hardhouten bankje gekregen, wat door mijn moeder in de zelfde kleur blauw als mijn voordeur geschilderd (wat zij ook heeft gedaan overigens XD). Voor de rest staan er wat random planten, maar ik heb er nog niet echt 1 geheel van weten te maken.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:17

De regenton is al een lekkere luxe want de esdoorns zijn blij met zacht water.
Een tuin doet er een paar jaar over om een tuin te worden. Dat geheel komt vanzelf.
Klimop is een drama en moet erg goed bijgehouden worden. Schapengaas leent zich voor heel veel soorten beplanting. Je kan er ook een beukenhaag doorheen laten groeien ;) of anders gewoon clematis, passiebloem of blauwe regen.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:08

Om trots op te zijn vjestagirl!

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:18

Mooi hoor Vjestagirl!

Wat betreft geduld: mijn handen jeuken om in mijn tuin alle open plekken op te vullen met plantjes, hoe wel ik heel goed weet dat wat er staat nog veel groter gaat worden. Dus ik zit maar gewoon op mijn handen :j Het is wel een genot om alles met deze regen groener en groter te zien worden. Maar ik moet ook alweer wekelijks gras maaien.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:30

Moeilijk is dat he.. Ik wil geen aarde meer zien!

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:33

Oooh dat heb ik ook. Zo de neging om overal plantjes in te zetten. Zeker met dit weer.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:33

Wij zijn ook begonnen met een deel achtertuin aan te leggen. Begon met een gat voor de vijver te graven en de rest op te hogen. Gat zit er nu, nu nog alles "finetunen" en dan kan het plastic erin. Grootste gedoe is dat de tuin heek erg afloopt en dan valt het niet mee om links en rechts gelijk te maken zodat je niet aan de ene kant plastic hebt en aan de andere kant niets. De randen voor de bakken van aanplanting moeten nu nog gemaakt worden. Is nu een plateau maar moet een opstaande rand voor zodat er vijveraarde in kan.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:34

Neonlight schreef:
Wij zijn ook begonnen met een deel achtertuin aan te leggen. Begon met een gat voor de vijver te graven en de rest op te hogen. Gat zit er nu, nu nog alles "finetunen" en dan kan het plastic erin. Grootste gedoe is dat de tuin heek erg afloopt en dan valt het niet mee om links en rechts gelijk te maken zodat je niet aan de ene kant plastic hebt en aan de andere kant niets. De randen voor de bakken van aanplanting moeten nu nog gemaakt worden. Is nu een plateau maar moet een opstaande rand voor zodat er vijveraarde in kan.


Mijn vijver ligt niet scheef, dat er aan de ene kant meer plastic te zien is komt door de draaiing van de aarde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:35

Ik moet mijn vijverbak nog fixen , hebben jullie een idee hoe je een voorgevormde plastic vijver fixen kan? . Liefst voor 17 mei :')

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:36

Rebecca schreef:
Ik moet mijn vijverbak nog fixen , hebben jullie een idee hoe je een voorgevormde plastic vijver fixen kan? . Liefst voor 17 mei :')


Bij de bouwmarkt hebben ze waterdicht tape, misschien is dat n optie?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:42

En de waterpas waarvan de bubbel duidelijk buiten de streepjes staat komt ook door de draaiing van de aarde? :))

Bij tuincentra en speciaalzaken hebben ze vaak reperatiespul.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:52

Jij snapt het Neonlight!

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:04

Ik zal me ook weer eens melden , 5 jaar geleden alweer dat ik voor het eerst dit topic vond, inmiddels is er veel veranderd hier en zijn we er aan toe om alles weer aan te pakken.

Dit keer beginnen we met de voortuin , daar zitten we meestal als we thuis zijn , de achtertuin is in bezit genomen door 2 Vlaamse reuzen.

De bedoeling is om een deel voor huis te bestraten en om de vijver die nu achter huis zit
( en ook last heeft van de draaiing van de aarde ) naar voren te verplaatsen, die komt boven de grond te staan.

Ik heb er een sport van gemaakt om alles zo goedkoop mogelijk te houden, eerder uit noodzaak en nu inmiddels uit gewoonte.

Morgen halen we de bestrating op, gratis +:)+

Een goede vriend komt binnenkort de grond afgraven en de zwarte grond ruilen voor zand.

En dan komt een andere goede vriend helpen straten.
Intussen kan ik dan op zoek naar halve stoeptegels waar ik een bak van wil maken voor om de vijver :):)

Veel in de planning, zal morgen eens voor foto’s er bij zoeken als jullie dat leuk vinden.

Poeh heel verhaal geworden :oo

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:15

Leuke tuin Vjestagirl!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:30

Hier ook last van het ik kan geen aarde meer zien. Gelukkig begint het nu allemaal goed te groeien.

Wij hebben er bodembedekkers tussen staan, in verband met alle katten die in onze tuin schijten. Het schijnt te helpen.
Die groeien nu wel heel snel dus binnenkort zie ik denk ik bijna geen grond meer. Zal een stuk leuker staan denk ik. :))

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:38

Welk tuingereedschap vinden jullie onmisbaar? Ik merk dat ik zelf mijn gardena graskanten schaar heel vaak gebruik, net als mijn snoeischaartje, maar ik ben wel benieuwd wat jullie fantastisch vinden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:04

Grasmaaier. :)) En zo'n drietand met kromme punten, weet even de naam niet meer. En de bladblazer.

Wij hebben water in de vijver! *\o/*
Randen moeten nog eraf gehaald worden en afgewerkt. Nu nog even de plantenranden eerst vullen, zodat het water goed kan worden.