Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:13

Ben gek op schapenhekjes, maar op de een of andere manier blijven ze bij ons niet strak staan. Iemand dé tip?

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:22

Marcella, dat doe ik zeker. Als ik in de tuin bezig ben heb ik eigenlijk altijd wel een opzichter die zeker maakt dat gras, distels, kleefkruid en paardenbloemen op de juiste plek terecht komen. Zoekplaatje; zoek mijn palomino Nilay.

Afbeelding

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:06

Ceetje_bokt schreef:
Ben gek op schapenhekjes, maar op de een of andere manier blijven ze bij ons niet strak staan. Iemand dé tip?

Zeker: voordat je m ophangt, eerst heel heel heeeel goed spannen! En onder flinke spanning ophangen. Wij hebben er een spanband met ratel voor gebruikt.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:16


Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:54

Dan kun je net zo goed een bosmaaier met opzetstuk voor onkruid gebruiken. Kost geen 900 euro en heeft hetzelfde effect.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:57

Wij hebben ook een bosmaaier met harnas. Helaas kan ik dat harnas niet dragen en mijn vriend krijgt met de bosmaaier de korte onkruidjes niet goed weg en moet echt in de voegen gaan zitten met de bosmaaier, en werkt dus echt niet het zelfde. Met deze krijg je echt alles weg. Kost nieuw 1800 en is dat ook wel waard.
Ik doe het zelf achter deze machine. Ik vind het ideaal.

Het draadstaal is langer. Je loopt achter de machine en is dus niet zwaar. Je geeft alleen gas met een hendel en loopt erachteraan als bij een grasmaaier.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:02

noviceh schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Ben gek op schapenhekjes, maar op de een of andere manier blijven ze bij ons niet strak staan. Iemand dé tip?

Zeker: voordat je m ophangt, eerst heel heel heeeel goed spannen! En onder flinke spanning ophangen. Wij hebben er een spanband met ratel voor gebruikt.

Dank! Gaan we dit proberen, want schapenhekjes vind ik alleen mooi als het strak staat.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:19

BeFunny schreef:
Wij hebben ook een bosmaaier met harnas. Helaas kan ik dat harnas niet dragen en mijn vriend krijgt met de bosmaaier de korte onkruidjes niet goed weg en moet echt in de voegen gaan zitten met de bosmaaier, en werkt dus echt niet het zelfde. Met deze krijg je echt alles weg. Kost nieuw 1800 en is dat ook wel waard.
Ik doe het zelf achter deze machine. Ik vind het ideaal.

Het draadstaal is langer. Je loopt achter de machine en is dus niet zwaar. Je geeft alleen gas met een hendel en loopt erachteraan als bij een grasmaaier.

Hoe lang gaan die borstels mee?

Electra63

Berichten: 17893
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:51

Ceetje_bokt schreef:
Ben gek op schapenhekjes, maar op de een of andere manier blijven ze bij ons niet strak staan. Iemand dé tip?



Bij ons staan ze redelijk strak nog, na 3 jaar.
Wij hebben wel veel dikke palen er tussen (40 cm. diep in de grond).

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:35

Ceetje_bokt schreef:
Ben gek op schapenhekjes, maar op de een of andere manier blijven ze bij ons niet strak staan. Iemand dé tip?


Wij hebben ook schapenhekken staan in div hoogtes (van 1.80 m tot 70 cm). Wij hebben ook palen in grond, schapenhek aan paal 1 vastboren - vasttrekken naar paal 2 en weer vastboren etc.
Oudste is al 12 jr en nog steeds beweging in te krijgen :D

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:41

Afbeelding
Afbeelding

Voor & na <3
Zo aan het genieten van mijn nieuwe tuin!

Vraagje hier. Wat doen jullie tegen slakken? Ik heb 2 katten en ben met gif zo bang dat zij het ook via de pootjes oid binnenkrijgen… ik las dingen zoals schaaltje met bier maar ben bang dat de katten er ook aan zitten. Iemand tips?

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:56

Mooie tuin zo!

Het enige dat helpt tegen slakken is rapen en zorgen voor een goede habitat voor dieren die slakken eten.

Dat eerste gaat hier op 2000m2 gewoon niet. Dus wij doen ons best voor het tweede. Dat heeft alleen tijd nodig.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 10:18

Wauw, wat een verbetering!

Ik probeer ook voor een goede habitat te zorgen voor met name egels, alleen komen die niet in dat deel van de tuin waar de slakken zitten. 8)7
Verder heb ik op diverse plekken planten staan waar slakken een hekel aan hebben.
Waar deze niet staan en wel gevoelige planten staan strooi ik wel slakkenkorrels, maar die huisdier vriendelijk zijn. Ondanks de vele hosta's hoef ik maar bij een paar planten die korrels te strooien.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:25

Nematoden uitzetten of zelf kweken kan ook nog en schijnt erg effectief te zijn.

Mandyy

Berichten: 30511
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

Wat een prachtige tuin is het geworden!

Vraagje: wat doen jullie tegen luis in een rozenstruik? Ik ben vorig jaar heel druk geweest met eraf spuiten met de tuinslang en besproeien met water met afwasmiddel en heb nu wéér/nog steeds(!) luis. Ik hoop dat er een makkelijkere oplossing is? :=

Pippa13

Berichten: 366
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Euhm nou, niet perse makkelijker. Ik ben nogal begaan met mijn rozen aangezien ze nogal duur zijn. Dus ik ga alle knoppen 1 voor 1 langs. En dan borstel ik de luizen er af met een zachte borstel. En daarna spuit ik ze in met anti luis van Ecostyle.
Vorig jaar vrij intensief gedaan en dit jaar heb ik tot nu toe maar 1 struik met luizen gehad.
Misschien kun je beter niet afspuiten met de tuinslang, maar gewoon een goede spray halen en alles sprayen? Dat is al minder intensief en werkt denk ik ook beter. :j

Mandyy

Berichten: 30511
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:05

Gebruik jij anti luis voor rozen of de ‘gewone’ versie?

Pippa13

Berichten: 366
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Ik gebruik die speciaal voor rozen :)

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Ik laat ze zitten. Er komen vanzelf genoeg beestjes die luizen eten. Het duurt alleen even.

Mandyy

Berichten: 30511
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

Kan dat geen kwaad?
Ik las dat je struik kan afsterven ervan, daar vind ik ze dan idd te duur voor. :o

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Dat heb ik echt nog nooit gehad in al die jaren. Dan is het wel heel extreem. Maar ik heb dan ook wel andere planten waar ze op kunnen gaan zitten dus de last wordt denk ik gedeeld.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Lieveheersbeestje kweken is de oplossing. :)*

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Hier haal ik ze er ook niet af. En heb nu al koolmezen die ze eten. En echt nooit een roos gehad die er aan kapot ging.

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Er zijn toch lieveheersbeestjes die je kan bestellen voor luis?
Mijn planten hebben ook wel wat luis, maar ik vind dat ze bij een tuin horen.
Snap dat je ze niet op je mooie rozen wilt.

akishino
Berichten: 1879
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:57

Ik wil naast ons vijvertje een beekloopje maken. Heeft iemand dit ooit gedaan? Google heeft me wel wat info opgeleverd, maar toch benieuwd of iemand hier tips en tricks heeft op dat gebied.
Het is maar een klein vijvertje, zitten 4 visjes in, wel 80 cm diep. Het is de bedoeling dat de filter waterval die er nu al staat de oorsprong wordt, maar verplaatst naar de rechterkant van de vijver. Dat stukje is 100 x 90 cm ongeveer. Iemand ervaring?

Afbeelding