Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:05

gonniee schreef:
Het is wel een ontwerp dat heel mooi in balans is. Ik zou daar ook niet zomaar in gaan schuiven. De vijver lekker op straatniveau houden, want alleen dan kun je er in kijken wanneer je zit. Een verhoogde vijver is al heel gauw massief en onnatuurlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijk ogende organische tuinen, dus je begrijpt misschien mijn voorkeur voor de vijver ook wel ;)

Met hoeveel mensen en welk type tuinmeubilair wil je op het terras in het midden van je tuin kunnen zitten? Die lijkt me nu wat klein.

klein ander dingetje: staat de plaats van de poort al vast? Zo niet, dan zou je die een beetje naar het tuinhuis kunnen doen, zodat je aan twee kanten van het pad een moestuinbak kunt zetten. Nu is deze zo klein, dat ik het zelf niet de moeite zou vinden. En er is veel loze ruimte naast het tuinhuis.


Ja klopt, het is zeker mooi in balans, hij heeft echt wel heel goed gekeken naar de hartlijnen. Maar ik vind het gewoon nog niet verrassend genoeg. Het heeft geen spannende hoekjes waarvan je kunt denken "oh wat is daar" of "wat bijzonder".

Mijn tuinmeubilair heb ik al: mijn tafel is 180 dus opzich is het terras groot zat. Ik eet toch bijna nooit buiten, en als er eens per maand iemand komt eten is het ook veel, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.

De poort staat inderdaad al vast, die zit er al 15 jaar in en mag vanuit de gemeente niet worden aangepast. Ook het tuinhuis staat er al. Helaas, want die had ik best wat verder de hoek in willen drukken.

Ik zit erover te denken om van de middelste verhoogde bak de vijver te maken en omgekeerd, en hem dan misschien ook wel door laten lopen tot onder de overkapping, en aan het einde bij het tuinhuis een soort cirkel eraan te knutselen... Ik ga er vanavond nog wel een keertje mee vechten

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:42

Ik vind het inderdaad logischer om een mooie waterpartij in het midden te hebben dan een border, die van twee kanten mooi moet zijn. dat is lastig te beplanten lijkt me.

En ik snap je 'niet direct wow-gevoel'. Het is in balans, maar ook moeilijk lezen en inderdaad geen verrassende hoekjes of 'coulissen'. Er bestaan ook allerlei tuinen-tijdschriften, waarin je zowel de plattegrond, 3D als beplantingsschema's vindt. Dat zou je misschien kunnen helpen om voor jezelf nog duidelijker te krijgen wat je wilt.

Wat ik mis in het ontwerp, zijn verticale lijnen. Lijkt me juist dat je een tuin als deze (lang en smal) wilt doorbreken door de hoogte in te gaan of een soort poorten erin te zetten.

En ik begrijp dat je baalt. Ga je eens voor een eigen ontwerp, is het niet een unieke, en geeft het je geen super-gevoel. Succes!

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 00:03

De vijver in het midden zorgt juist voor een hele overzichtelijke tuin zonder verrassende hoekjes. Met een border in het midden kun je met de beplanting nog de hoogte in gaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het gebruik van hoge ruit of venkel.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:15

Afbeelding

Ligging is een beetje vergelijkbaar alleen heb ik geen achterom en is het wat kleiner qwa oppervlakte.

Tuinhuis is dich met glas en tuinontwerper vond het net een woonboot vandaar de vijver ervoor met houten vlonders. De kleinkinderen liggen graag op hun buik te gluren naar het waterleven.
Maar dus driehoekige borders en over het gras links een grote houten 3hoek pergola
Achteraan links en aan de achterkant staan leilindes en zien we de lelijke schuren van de buren niet.

Op het terras direkt aan huis willen we nog een serre bouwen.

BeFunny

Berichten: 10618
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:00

Misschien kunnen jullie mee denken.
Wij gaan voor het eerst sinds we hier wonen op vakantie.
Maar dan krijgt de tuin geen water.
Ik ga voor een aantal punten een slang met gaatjes aanschaffen en ik heb al een gazonsproeier die heb ik gister even getest en daar wil ik er dan nog een van. En een computertje op de buitenkraan zodat we dat dagelijks kunnen laten haan zeg maar.

Maar de plantenbakken daar heb ik dan niks voor.

Ik zit daarvoor te denken aan iets met druppelaars en dan ofwel een paar flessen met touw of wel zo'n druppelsysteen aanschaffen (maar ik lees dat dat niet altijd goed werkt)

Hoe doen jullie dat?

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:20

Hoe lang ga je weg en wat voor planten heb je staan? Vaste planten redden het onder normale omstandigheden (als ze goed geworteld zijn etc) makkelijk een tijd zonder dat wij ze water geven. Ik geef hier zelfs de groentenbedden amper water.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:26

Wij zetten de sproeier op tijdschakelaar, iedere dag een kwartier en zorgen dat alle losse potten in het bereik van die sproeiers staan.
En verder hebben we lieve buren die ook opletten, als het te nat wordt zetten ze de tijdschakelaar uit, als het te droog is sproeien ze bij, en letten ook op de potten of die wel voldoende krijgen.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:35

Hoe heb je bepaald dat een kwartier sproeien per dag is wat de planten nodig hebben?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:52

Niet echt bepaald, maar als het iedere dag een kwartiertje regent hoeven we niet te sproeien. En als het regent krijgt het met een kwartiertje sproeien ook niet te veel. We doen dit nu al verschillende jaren zo, en gaat prima.
Overigens krijgt de voortuin geen water, of de buren moeten hem extrak sproeien. Als we alles open hebben hebben we te weinig druk om achter alles te sproeien. Planten in de voortuin kunnen ook beter tegen droogte.

Sting

Berichten: 12863
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:03

Hier vragen we ook de buren. Maar meestal is het voldoende om ze vooraf en bij terugkomst te sproeien. Wij gaan meestal 8-10 dagen op vakantie en de buren zorgen toch al voor de kat, dus komen binnen. De planten in de kamer zetten we samen op tafel, dan pakken ze minder zon en drogen ze minder snel uit.

senna21

Berichten: 11865
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:12

Wanneer de grond rondom de planten bedekt is, bijvoorbeeld cacaodoppen, droogt de grond minder uit.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:15

Wij hebben hier voor de moestuin en jonge planten een druppelslang liggen, binnenkort gekoppeld aan het gardena systeem om de kraan te bedienen. Dus dan hoeven de buren in principe niks water te geven.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:36

Wij zijn dus altijd 3,5 week weg en dan neem ik geen risico om niets te doen. :)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:55

Ik breng alle potten met de paardentrailer naar mijn ouders dan geven zij ze water. Bij extreme droogte komen ze 1x in de week een uur lang sproeien. Van vaker kort sproeien krijg je luie planten met weinig wortels. En dat is ook nog eens zonde van al het kostbare water.
(Wij zijn ook altijd 3 weken weg)

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:57

senna21 schreef:
Wanneer de grond rondom de planten bedekt is, bijvoorbeeld cacaodoppen, droogt de grond minder uit.

Pas alleen op met cacaodoppen als je een hond hebt. Als ze deze opeten is het erg giftig voor ze. Boomschors is dan een betere keuze. Wij gooien het gemaaide gras in de borders. Werkt ook als mulch.

BeFunny

Berichten: 10618
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:24

Neonlight schreef:
Wij zijn dus altijd 3,5 week weg en dan neem ik geen risico om niets te doen. :)


Wij dus ook een maand ;)

Helaas hebben wij geen buren die het kunnen doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:52

Mijn eerste dahlia bloem van dit jaar. <3

Afbeelding

Onderkant van de bloemblaadjes is rood. Geen idee welke soort het is, heb veel verschillende en alle verpakkingen zijn allang weg.

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:56

Mooi :wow: !

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:05

Mooi ja

boeflover

Berichten: 6046
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:56

Wauw, prachtig!

BeFunny

Berichten: 10618
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:00

Prachtig.

Ik had de lelies nog niet gedeeld die hier al even bloeien. Denk 3 weken.

Afbeelding

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:11

Heel erg mooi!

Hier tomaatjes, een hortensia en wat stekjes passiebloem geplant. Hoop dat die laatste pakken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We waren aan het snoeien. Dacht dat we alles gecontroleerd hadden. Maar niet goed genoeg. Dus maar even gestopt.


Afbeelding
Afbeelding
<3

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:19

Eten eten.

Zou bij de tomaten even stokje doen of touwtje naar beneden.

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:24

Er komen touwtjes aan de pergola. Aardbeien moeten eerst omhoog.
Bij de passie bloemen komt ook nog een rek.


Maar iig bedankt voor de tip! :j

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:59

Hier zit een nestje roodborstjes in de geranium. Geraniums hadden het nog nooit zo goed gedaan, maar nu heb ik wel een probleem met water geven.