Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:48

Heel fraai! Niet zo strak, daar hou ik wel van. Ben benieuwd :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:53

Leuk, beetje wilde tuin met plek voor veel beestjes. Ben wel benieuwd hoe daar een strakke vijver ingepast wordt, zou daar zelf geen idee van hebben maar ik ben dan ook geen prof. :))

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:58

Neonlight schreef:
Miriam, dat is flink wat! Wat voor planten zijn het?


Vuurdoorn rondom de eik en verder rhododendron, kamille, absint, echinae, spirea, lampenpoetsersgras, heuchera, campanula, geranium, phlox, maagdenpalm en ijzerhard.

Het is een border van 100 m2.

Elders in de tuin hebben we nog een hortensia hoek met een stuk of 15 planten. Daarvan hebben er maar 5 bloemen dus ik denk ook vorstschade helaas...

@vjestagirl: veel plezier bij Appeltern! Ben benieuwd wat ze verzinnen voor je!

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:12


gonniee
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:35

Tot nu toe heb ik nog geen foto's van mijn nieuwbouw tuin gepost. De tuin komt nu vol in kleur. Hoewel de klimroos al is uitgebloeid. Ik hou zelf heel erg van een hot border. En, het onkruid moet er nog tussenuit, ben ik heel blij met deze prachtkleuren.

Foto's volgen. Boktupload werkt niet...

gonniee
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:22

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:59

Ik vind het een hele leuke tuin Gonniee <3

gaucho

Berichten: 9576
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:57

Heerlijke kleurtjes en lekker groen :j

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:10

Ik heb al een paar jaar een Japanse esdoorn. Deze staat in een grote bak. Volle grond is helaas geen optie.

Het is nu een kleine plant van ongeveer 50 cm. Iemand een idee hoe ik hem kan laten groeien? Zou graag zien dat het over 5 jaar een klein boompje is.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:18

In de volle grond zetten. :+
Sowieso zijn veel acers langzaam groeiende bomen, in een pot groeien ze nog wat langzamer. Zelf hebben we hier 5 acers staan, 1tje is 30 cm hoog en zeker 15 jaar oud (bonsai boom), 2 zijn meer dan 25 jaar oud en echt flinke bomen, 2 zijn er klein (ongeveer 40 cm) maar is ook een laagblijvende soort en richting de 10 jaar oud. Je zult dus geduld moeten hebben.
Wat voor soort is het? Want er zit dus sowieso verschil in hoe hard ze groeien. Degene met hele smalle bladeren zijn langzaam groeiend.

Dit zijn 2 langzaam groeiende:
Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:53

Wel erg mooi.

Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:00

Goedemorgen,

Ik hoop dat jullie advies kunnen geven.
Sinds een maand woon ik in een nieuw huis met een tuin. Daarvoor 18 jaar op een appartement gewoond. Hoewel ik tuinieren erg leuk vind is de kennis nog beperkt.
Nu staat er eek dakplataan in de tuin. Is het aan te raden deze in de zomermaanden een keertje bij te snoeien?

Afbeelding

Alvast bedankt!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:29

Alleen de takken die in de hoogte schieten iets terugsnoeien. Grote snoeibeurt moet jaarlijks in het najaar als het blad eraf is of in de wintermaanden als het niet vriest. En dan de takken 2 tot 5 cm van de hoofdstam die het model bepaalt snoeien.

Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:42

Neonlight schreef:
Alleen de takken die in de hoogte schieten iets terugsnoeien. Grote snoeibeurt moet jaarlijks in het najaar als het blad eraf is of in de wintermaanden als het niet vriest. En dan de takken 2 tot 5 cm van de hoofdstam die het model bepaalt snoeien.


Dank je wel!
Ik ga er mee aan de slag.

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:40

Matheno schreef:
Pallets zijn vaak goedkoop te vinden, maar als je in de buurt woont dan heb ik hier ook nog wel wat pallets liggen.


Pff ik ging even wat terugzoeken en zag dat ik dit compleet gemist had. Lief van je! Maar helaas niet in de buurt. :)

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:11

Vandaag m'n tuin laten tekenen in Appeltern. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vindt: opzich is het idee heel leuk, maar het is bijna een 1-op-1 kopie van wat mijn broer 1,5 maand geleden heeft gekregen van deze man (tot op het zelfs 'focuspunt' aan toe), en hij liet foto's zien van iemand anders tuin die óók nagenoeg hetzelfde was.

Ik denk dat ik er zelf nog wel ff flink in wil schuiven om er iets eigens van te maken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:35

Ah dat is jammer zeg.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:36

Ik ga er vanuit dat jullie wensen en uitgangspositie dan ook erg vergelijkbaar zijn. Dan vind ik het niet vreemd. Bepaalde dingen werken gewoon heel goed. Er is dan geen reden om het anders te doen.

Ik kan me wel voorstellen dat het een beetje tegenvalt als je iets heel persoonlijks verwacht.

gaucho

Berichten: 9576
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:39

Hmm, ik ben ook aan het overwegen om daar ontwerp voor mijn voortuin te laten tekenen. Ga er in ieder geval eerdaags heen om inspiratie op te doen.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:42

Malenka schreef:
Ik ga er vanuit dat jullie wensen en uitgangspositie dan ook erg vergelijkbaar zijn. Dan vind ik het niet vreemd. Bepaalde dingen werken gewoon heel goed. Er is dan geen reden om het anders te doen.

Ik kan me wel voorstellen dat het een beetje tegenvalt als je iets heel persoonlijks verwacht.


Nee, mijn broer en zijn vriendin hebben eigenlijk best heel andere wensen dan ik. Zij wilden een plek om te BBQen, een moestuin, plek voor zijn bijen en een zitkuil. Ik wil een vijver, overal op blote voeten kunnen lopen en zo insect- en vogel vriendelijk mogelijk.

We hebben nu dezelfde verhoogde bloembak in het midden (met vogeldrinkbak waar een spotje op staat), hetzelfde terras met palen en schaduwdoek links, gras om een stukje van de bloembak heen en een pad langs de andere kant. Op de plek waar hij kan BBQen ligt bij mij een vijver, allebei met een vaste bank ernaast. Hij heeft achterin wat meer ruimte, dus daar zijn zijn moestuin en zijn bijen terecht gekomen. Op een plek waar bij mij een border is geplaatst, is zijn zitkuil.

Maar zij zijn al wat verder, dus hebben het ontwerp al wat meer naar eigen smaak aangepast, dat moet ik nog eventjes doen.

Ik had inderdaad gehoopt op iets originelers... Misschien ook wel gewoon geen realistische wens voor een schets die in een uur gemaakt wordt.
Ik ga er nog maar een poosje over slapen.

Edit: let wel; ik vind het wel een leuk ontwerp. Ik ben niet perse ontevreden, en als ik het ontwerp van mijn broer niet gezien had, dan was ik vast veel enthousiaster geweest.

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:54

Afbeelding
Beginnetje gemaakt met de verticale tuin

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:53

Wat leuk Needje! Dat ziet er vrolijk uit. Mooie Afrikaanse lelie heb je <3 Hoe hoog is die bij jou? Ik twijfelde of het handig is in pot

Jammer dat het ontwerp zo overeen kwam Vjestagirl. Zouden ze bij Appeltern iedereen ongeveer hetzelfde idee geven omdat het mooi is en goed werkt? Alleen wisten zij waarschijnlijk niet dat je broer recent geweest was

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:23

Ja best hoog. Heb geen idee eigenlijk. Haha

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 10:45

Zo’n 75 cm hoog :D

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:04

Klaar voor nu
Afbeelding