Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:01

Dat vind ik een leuk vijvertje.
Mijn honden zijn denk ik niet geschikt voor een vijver :')
Ondanks dat het mij wel leuk lijkt in de tuin

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:13

Dat wat op de laatste foto rechts staat met dat langwerpige blad vind ik geweldig, heb ik ook staan, komen mooie paarse bloemen in. <3

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:15

Aan de kattenliefhebbers en antwoorden: thanks!
Ga toch hoekje in ren vrijmaken :D

Ga weer verder genieten van jullie foto’s en leren / ideeen opdoen dankzij jullie allemaal _/-\o_

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:17

Bedankt voor de opmerking over het vormen van een grote pol van het hoge kattenkruid. Dat heeft me doen besluiten hem een andere plek te geven dan eerst de bedoeling was.

En honden en vijvers... Even geen wandelingen voor deze meneer. Maar hij vind het alternatief zeker acceptabel. :j

Afbeelding

Ik vind het lastig om voor onze vijver goede planten te kiezen. Het is een natuurlijke vijver aangesloten op het grondwater en de waterstand is dus heel wisselend.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:28

bridgetF schreef:
Matheno schreef:
Pontederia cordata is snoekkruid, dat mag gewoon, die worden ook prachtig trouwens met die paarse halmen. Waterhyacint (Eichhornia crassipes) zijn die drijvende dingetjes die je vroeger veel zag, en die mogen dus niet meer. Worden ook nergens meer verkocht trouwens

[ Afbeelding ]


Alles komt bij de tuincentrum vandaan, lijkt me sterk dat er iets illegaals tussen zit.
Lijkt ook niet op de foto.
Voor de rest ben ik echt nog een leek, maar ergens moet je beginnen. Ik zal eens een betere foto maken.
[ [url=m/RIzCIo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hier zit ook niets illegaals in hoor. Ik zie snoekkruid, lelies, watersla.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:45

Malenka schreef:
Bedankt voor de opmerking over het vormen van een grote pol van het hoge kattenkruid. Dat heeft me doen besluiten hem een andere plek te geven dan eerst de bedoeling was.

En honden en vijvers... Even geen wandelingen voor deze meneer. Maar hij vind het alternatief zeker acceptabel. :j

[ [url=m/HIn0TB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het lastig om voor onze vijver goede planten te kiezen. Het is een natuurlijke vijver aangesloten op het grondwater en de waterstand is dus heel wisselend.


Ik dacht dat Cruydthoek ook een zaaimengsel had voor waterranden, maar ik kan het niet terugvinden op hun website. Ik dacht, misschien kun je daar wat inspiratie uithalen. Als je zoekt op water en oever op hun website kom je wel wat leuke inheemse oeverplanten tegen: watermuur, oeverzegge, Grote Waterweegbree, Kleine watereppe en Wateraardbei. Of zoek je juist planten voor in het water?

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:04

Electra63 schreef:
Ziet er gezellig uit !!

Wij gaan vannacht op vakantie. Ik hoop dat mijn planten in de potten het overleven.

Gisteren kwam er een vrouw uit de buurt vragen of we wat aan de kikkers in onze vijver kunnen doen :D, ze kan er niet van slapen. Ik ook niet, ze maken zo'n herrie :D .
Na de vakantie maar eens kijken of we de grootste kunnen vangen en in de polder kunnen uitzetten.

De buurvrouw moet niet miepen. Het is maar een korte periode dat de kikkers kwaken.
En anders moet ze hier maar even een dag naar onze plaatselijke roekenkolonie komen luisteren. Dat gekras gaat echt van zonsopgang tot zonsondergang onafgebroken door. Is ook niet echt een melodieus geluid ofzo }:0 . Ze zal daarna vermoedelijk met genoegen naar het zwoele gekwaak van de kikkers luisteren.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:08

Er zit een waterstand verschil tussen nat en droog van ongeveer een meter. Daar zit het probleem in. De meeste planten kunnen dat niet aan.

Ik heb een geweldige lijst met oever en waterplanten gemaakt. Maar de meeste gaan deze omstandigheden vrees ik niet overleven.

Ik heb voor dit jaar besloten het hoger gelegen deel in te zetten voor eenjarige planten (maïs en bonen). Omdat het daar dus in de winter overstroomt en in de zomer drooflg is en een aantal planten dat niet overleefd hebben. Planten die nu op de oever staan die staan van de winter dus lange tijd onder water. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met rivierengebied.

Ik heb dus al lisdodde en watermunt gezaaid maar die zijn tot op heden niet aangeslagen. Ik begreep (door zoeken) dat adderwortel en bloedzuring het waarschijnlijk wel gaan redden. Dus ik heb adderwortel geplant en bloedzuring voorgezaaid. Die ga ik later uitzetten.

De waterlelie ligt los en weet zijn plek nog niet te vinden. De dotterbloem doet het al drijvend eigenlijk wel prima en het aarvederkruid gaat fantastisch en zorgt gelukkig voor wat zuivering.

De zwarte els, wilg en zwarte bes doen het ook goed op de oever en winterse overstromingen. Maar ik wil graag meer beplanting. Zowel in de vijver als in het overstromingsgebied er naast.

Ik dacht zelf al aan Zwanenbloem. Ik denk dat die het ook wel red. Maar meer tips en ervaringen zijn erg welkom. Ik heb helaas niet zo veel kennis van vijvers.

Overigens is de vijver ook bij de allerlaagste waterstand nog steeds zo'n 1,5 meter diep. Dus hij blijft altijd koel water bevatten. En ik weet ook niet of hij dit jaar weer zo ver zakt. Het zou best kunnen dat hij ietsje stabieler blijft dit jaar.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:08

Echt, waar mensen zich niet al druk om maken. De merels beginnen toch ook al om half 5 te zingen nu (om over de koekoek die in de boom tegenover mijn huis om 12 uur vannacht begon te koekoeken nog maar niet te spreken. Vooruit, toen mopperde ik ook even :D )

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:09

O wat dacht je van een familie eksters :+ die een kat wegsturen.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:14

Morganlefay schreef:
O wat dacht je van een familie eksters :+ die een kat wegsturen.


Hahaha ja die eksters heb ik ook. Die zijn ook ontzettend luid.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:14

Malenka schreef:
Er zit een waterstand verschil tussen nat en droog van ongeveer een meter. Daar zit het probleem in. De meeste planten kunnen dat niet aan.

Ik heb een geweldige lijst met oever en waterplanten gemaakt. Maar de meeste gaan deze omstandigheden vrees ik niet overleven.

Ik heb voor dit jaar besloten het hoger gelegen deel in te zetten voor eenjarige planten (maïs en bonen). Omdat het daar dus in de winter overstroomt en in de zomer drooflg is en een aantal planten dat niet overleefd hebben. Planten die nu op de oever staan die staan van de winter dus lange tijd onder water. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met rivierengebied.

Ik heb dus al lisdodde en watermunt gezaaid maar die zijn tot op heden niet aangeslagen. Ik begreep (door zoeken) dat adderwortel en bloedzuring het waarschijnlijk wel gaan redden. Dus ik heb adderwortel geplant en bloedzuring voorgezaaid. Die ga ik later uitzetten.

De waterlelie ligt los en weet zijn plek nog niet te vinden. De dotterbloem doet het al drijvend eigenlijk wel prima en het aarvederkruid gaat fantastisch en zorgt gelukkig voor wat zuivering.

De zwarte els, wilg en zwarte bes doen het ook goed op de oever en winterse overstromingen. Maar ik wil graag meer beplanting. Zowel in de vijver als in het overstromingsgebied er naast.

Ik dacht zelf al aan Zwanenbloem. Ik denk dat die het ook wel red. Maar meer tips en ervaringen zijn erg welkom. Ik heb helaas niet zo veel kennis van vijvers.

Overigens is de vijver ook bij de allerlaagste waterstand nog steeds zo'n 1,5 meter diep. Dus hij blijft altijd koel water bevatten. En ik weet ook niet of hij dit jaar weer zo ver zakt. Het zou best kunnen dat hij ietsje stabieler blijft dit jaar.


Toch zie ik hier in het oosten ook wel veel watertjes die afgelopen winter echt vol stonden en nu flink zakken. Je zou eens kunnen kijken hoe ze wadi's beplanten. Daar staan planten in die tegen fluctuerende waterstanden kunnen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:43

Needje schreef:
Zijn dat haar katten dan? Anders snap ik die opmerking niet.



Dat weet ik niet.
We hadden het over voorkomen en/of verwijderen van de kikkers uit mijn tuin.
Ik zei tegen haar, dat dit soms moeilijk te voorkomen is,omdat er ook 7-10 katten in mijn tuin lopen, waar ik niet om gevraagd heb :D .
Hoe hou je dat tegen?

Het is een rijtje met "lastige" buren, die overal over klagen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:09

LaPluche schreef:
Dat vind ik een leuk vijvertje.
Mijn honden zijn denk ik niet geschikt voor een vijver :')
Ondanks dat het mij wel leuk lijkt in de tuin

Ik ben zo blij dat we vorig jaar geen vijver hebben aangelegd. De pup van nu 8 maanden is geen natte cocker, maar een zeiknatte cocker. Inmiddels opblaaszwembadje vervangen voor een zwembadje met deksel. Hij lag er zeker vijf keer per dag in. Nu alleen als wij het bad voor hem openzetten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:36

Hier geen problemen met de hond en de vijver. Ze weet dat ze er niet in mag. Toch nog iets gelukt in de opvoeding. :))

Irissen moeten ook tegen nat en droog kunnen. Verder weet ik het zo niet, is best wel een fiks verschil in waterstand.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:44

Kaka schreef:
Malenka schreef:
Er zit een waterstand verschil tussen nat en droog van ongeveer een meter. Daar zit het probleem in. De meeste planten kunnen dat niet aan.

Ik heb een geweldige lijst met oever en waterplanten gemaakt. Maar de meeste gaan deze omstandigheden vrees ik niet overleven.

Ik heb voor dit jaar besloten het hoger gelegen deel in te zetten voor eenjarige planten (maïs en bonen). Omdat het daar dus in de winter overstroomt en in de zomer drooflg is en een aantal planten dat niet overleefd hebben. Planten die nu op de oever staan die staan van de winter dus lange tijd onder water. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met rivierengebied.

Ik heb dus al lisdodde en watermunt gezaaid maar die zijn tot op heden niet aangeslagen. Ik begreep (door zoeken) dat adderwortel en bloedzuring het waarschijnlijk wel gaan redden. Dus ik heb adderwortel geplant en bloedzuring voorgezaaid. Die ga ik later uitzetten.

De waterlelie ligt los en weet zijn plek nog niet te vinden. De dotterbloem doet het al drijvend eigenlijk wel prima en het aarvederkruid gaat fantastisch en zorgt gelukkig voor wat zuivering.

De zwarte els, wilg en zwarte bes doen het ook goed op de oever en winterse overstromingen. Maar ik wil graag meer beplanting. Zowel in de vijver als in het overstromingsgebied er naast.

Ik dacht zelf al aan Zwanenbloem. Ik denk dat die het ook wel red. Maar meer tips en ervaringen zijn erg welkom. Ik heb helaas niet zo veel kennis van vijvers.

Overigens is de vijver ook bij de allerlaagste waterstand nog steeds zo'n 1,5 meter diep. Dus hij blijft altijd koel water bevatten. En ik weet ook niet of hij dit jaar weer zo ver zakt. Het zou best kunnen dat hij ietsje stabieler blijft dit jaar.


Toch zie ik hier in het oosten ook wel veel watertjes die afgelopen winter echt vol stonden en nu flink zakken. Je zou eens kunnen kijken hoe ze wadi's beplanten. Daar staan planten in die tegen fluctuerende waterstanden kunnen.


Misschien is kijken naar volgende inheemse planten: Watermunt, Wateraardbei, Waterpostelein, Wolfspoot, Gewone kattenstaart. Die staan hier allemaal rond de vijver.

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:15

Leuk al die vijvers! Vind ik bij ons wat overbodig gezien er veel leeft en bloeit in de aangrenzende sloot. Waaien ook altijd tamme eenden aan, heel gezellig! Of onze hond ligt erin :D

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:20

Onze buren hebben ook een brulkikker in de vijver. Tja that's life he, die beesten maken lawaai.
De eksters gaan hier ook te keer, zien zichzelf in onze ramen van de slaapkamer en staan dan vrolijk tegen zichzelf aan te krijsen en te tikken op het raam om 6 uur in de ochtend :')

Kattensex van alle loslopende katten hier aan het bos, dat soort dingen valt helaas onder wonen met dieren in de buurt. Mijn vorige hutje op de hei werd ik in de nachten door een uil elke keer wakker gemaakt.

Die vijvers <3 , mijn vent vind het helaas niets. Enige water hier is een vogelbadje, vanmorgen maar weer vers water in gedaan, heb ik vandaag vanuit mijn werkplek weer mooi wat te kijken.

boeflover

Berichten: 6046
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:33

Vandaag nog een kleine aanpassing, de buren hadden deze leuke bloembakken buiten de poort gezet dus maar even gevraagd of die weg moesten, ja dus.
Nu dus wat meer bloemen in het zicht vanaf de bank in huis, ms een beetje vol maar ben er zelf heel blij mee. De planten in de muurkast groeien ook zo hard dat ik er makkelijk een paar uit kon halen om hierin te zetten, komen die ook meer tot hun recht :)

Afbeelding

Kikkers heel af en toe eens in de vijver maar door de rechte randen zijn ze niet heel diervriendelijk (al komen ze er via het riet nog wel uit), dus ook geen kikkerdril of kwakende kikkers vanuit onze tuin, maar wel de gezelligheid van een waterval en gewoon water, brengt toch wat leven in de tuin.
En niet te vergeten makkelijk en snel om een gieter mee te vullen en goed voor de waterafvoer/opslag verder.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:14

Leuk hoor die extra bloembakken erbij, geeft toch wat extra kleur nog. Kan je niet een opstapje creëren zodat de kikkers en eventuele andere dieren makkelijker uit de vijver kunnen klimmen? Ik vind het wel een leuk vijvertje zo met dat bruggetje erbij en de schuine plaatsing.

Ik denk dat ook een vijver als deze, met geen natuurlijk aflopende rand, sowieso al extra leven geeft, al zijn het alleen al waterkevertjes en libelles e.d. Ik zie ook zuurstofplanten, niet alleen goed voor de waterkwaliteit, maar zo komen er ook allerlei kleine diertjes op af.

Ik moet mijn vijvertje nodig van kroos ontdoen... Even tijd voor maken, want ik haal het er niet zomaar uit i.v.m. alle posthoornslakjes en andere kleine diertjes, beetje sneu anders. Dus ik ben zo ruim een uur bezig dan, omdat ik die beestjes weer netjes terug wil zetten.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:22

Dagmar80 schreef:
Ik moet mijn vijvertje nodig van kroos ontdoen... Even tijd voor maken, want ik haal het er niet zomaar uit i.v.m. alle posthoornslakjes en andere kleine diertjes, beetje sneu anders. Dus ik ben zo ruim een uur bezig dan, omdat ik die beestjes weer netjes terug wil zetten.


Leuk om te lezen, ik ben dus niet de enige gek :') al dat kroos napluizen op achtergebleven juffer en libellenlarven en ander grut :+ zo zielig anders..


Staat mooi zo met de extra bloemen! Sfeervol tuintje! Misschien een klein trapje plaatsen voor kikkers en kleine zoogdiertjes die erin zouden vallen?

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:30

@dagmar80, waar haal je die posthoornslakjes? Ik kan ze bij de tuincentra met vis en vijver benodigdheden niet vinden

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:32

akishino schreef:
@dagmar80, waar haal je die posthoornslakjes? Ik kan ze bij de tuincentra met vis en vijver benodigdheden niet vinden


dat zijn wilde slakjes he :D komen er vanzelf in, vaak bv via plantjes.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:33

Misschien moet ik wat meer geduld hebben dan. Is niet mijn sterkste kant :o

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:41

Hier in de sloten niet echt last van kroos, maar wel extreme alg groei. Kan geen rekening houden met de beestjes ene sloot heeft hoge kanten. Moet nog wel een keer beide kanten van de sloot een keer goed baggeren.