Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:35

Ik heb ook zoveel gele irissen staan bij mijn vijver. Ik kan me niet herinneren dat ik die vorig jaar ook had.
Komen die elk jaar terug?
En als ze uitgebloeid zijn? Afknippen of laten staan ?
Ze zijn best heel hoog al en hebben best veel bladeren.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:21

Ik had er eentje in mijn border. Nooit geplant daar en officieel past geel niet in mijn kleurenschema Maar ik heb hem ingegraven in een emmer bij mijn vijvertje gezet. Ze woekeren nogal namelijk en ik heb echt een vijverTJE.

Dus ja, ze komen wel terug. Als je er niet TE veel wil moet je zorgen dat ze niet compleet uitzaaien. Ik knip de knoppen eruit voor ze zaad vormen. Laat ze nog wel een tijdje zitten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78527
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:25

Ik vind juist de zaaddozen ook heel decoratief. Als ze te groot worden scheur ik ze. Heb dat alleen nog maar hoeven doen in de vijver voor, daar staan ze in bakken. In de vijver achter staan meer planten in de rand, maar dat zijn ook woekeraars, ze moeten vechten om plek. :))

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:42

Bedankt !

Ik dacht al, dat ik er vorig jaar maar een paar had gezien :D. Het kan wel kloppen wat jullie zeggen, de vorige bewoners waren erg van de krijgertjes en de woekeraars. :D

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:29

Vandaag uren en uren wilde aardbei geplukt. Pfff wat een werk.
Maar geeft een zeer tevreden resultaat.

Ik heb wel honderden pissebedden gezien, tientallen slakken, spinnen, duizendpoten. Als ik er nu aan terug breng, voel ik het gewoon kriebelen. Brrr.

We willen trouwens op die plek een vijvertje realiseren.

BIjgaand een foto van er voor en er na.


Afbeelding

Afbeelding

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:12

Wat een werk !!

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:16

Zalig hoe alles nu in een stroomversnelling gaat. Wat een heerlijk weer is het afgelopen dagen geweest, je ziet alles letterlijk groeien.

Ben zo verliefd op mijn lupine <3
Afbeelding

En ook het stukje met ingezaaide honingbloemen begint stillaan voller te komen en de eerste bloemen zijn er *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:34

Die onderste heb ik ook.... die staan bij mijn irissen.
Hoe heten die?

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:52

Electra63 schreef:
Die onderste heb ik ook.... die staan bij mijn irissen.
Hoe heten die?


Volgens plantnet is dat de phacelia.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:26

@BridgetF: Wel een mooi doel een vijver :) Het geeft zoveel extra leven in je tuin, zelfs met zo'n klein vijvertje als ik heb (130 liter). En het aankleden is zo leuk :D Zowel in als rondom de vijver kan je je dan weer uitleven :)

@Herous: Mooie kleur lupine :)

Phacelia (bijenvoer) is ook écht bijenvoer, mooie kleur bloempjes ook. Hij wordt ook gebruikt als groenbemester, heel goed voor je tuinbodem. Ik heb hem ook weleens in de tuin gehad uit een zadenmengsel.

Hier van alles in bloei nu, mijn gele iris sinds gisteren, ook een paars gele en nog een paar paars gele met knoppen, die knoppen zijn echt kunstwerkjes. Verder meerdere soorten ooievaarsbek in bloei, nog meer nieuwe blaadjes aan mijn doodgewaande dwergvlinderstruik *\o/* Geloof wel dat de dwergvlinderstruik met donkerroze bloemen echt niks meer gaat doen, maar ik geef het nog even de tijd... Staat me niet per se in de weg. Ook de eerste dahlia in bloei :) Geloof wel dat het stiekem een net andere soort is die er wel op lijkt... Tja, geeft niet, hij is mooi.

Ook meerdere clematissen hier in bloei, toch echt wel favoriete tuinplanten <3 Zag een stukje terug nog The President, zo mooi. Ik had hem ook, echt járen, wel meer dan 10 jaar oud, maar helaas dit jaar nog niks te zien, vrees dat hij niks meer gaat doen. In tegenstelling tot de andere soorten in dat bordertje. Gelukkig krijg ik eindaugustus een paar hele mooie nieuwe :+

Omdat ik zelf altijd graag posts met foto's zie hier ook een paar foto's.

Afbeelding

Clematis Montana Marjorie

Deze staat bij mijn pergola, samen met mijn Montana Rubens moet er een groen dak worden gevormd. Mijn rubens die ik al veel langer heb is al enorm en zó mooi! Eigenlijk wilde ik de Broughton Star, maar ik kreeg de Marjorie :P Tja, gebeurt vaker met plantjes dat het iets anders wordt is mijn ervaring... Maar goed, deze gaat ook niet weg, de Broughton op de wishlist voor later mochten we ergens anders wonen (met meer tuin graag!).

Afbeelding

Er staan ook veel akeleien in mijn tuin in allerlei kleuren, deze lichtroze deed het goed in het avondlicht.

Misschien vanavond weer even de tuin induiken met mijn macrolens (even vragen of mijn vriend ons zoontje dan naar bed brengt).

gaucho

Berichten: 9534
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:08

Oh,ik vind die Montana Marjorie ook wel erg mooi :j

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:00

Ik heb vandaag weer urenlang engerlingen onder mijn planten vandaan gehaald. |( Ik heb er tientallen gevonden en aan de vogels gevoerd maar ik word er behoorlijk moedeloos van. Iemand een idee naast aaltjes om ze te bestrijden? Ze eten werkelijk al mijn planten op.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:42

Wat een prachtige tuinen komen er weer voorbij!
Hier begint eindelijk alles ook een beetje te ontploffen :)

@Bismarck, gelukkig geen ervaring mee, net een foto opgezocht, maar lekker ranzig karweitje...

Iemand van jullie weleens caladium bollen in de tuin gestopt?
Ik heb ze binnen staan en ze beginnen mooi uit te lopen, maar zouden ze ook in de Nederlandse tuin kunnen?

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:39

Bismarck schreef:
Ik heb vandaag weer urenlang engerlingen onder mijn planten vandaan gehaald. |( Ik heb er tientallen gevonden en aan de vogels gevoerd maar ik word er behoorlijk moedeloos van. Iemand een idee naast aaltjes om ze te bestrijden? Ze eten werkelijk al mijn planten op.


Hier helaas hetzelfde probleem. Het zijn er zo veel dit jaar! -O- Ik probeer het nu met aaltjes maar ik ben nog niet overtuigd van het resultaat. Maar goed, ik heb pas vorige week gesproeid.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:49

Kippen en mollen :D Aaltjes hebben even tijd nodig. Maar het is een meikeverjaar, zijn er echt veel dit jaar.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:07

Akeleien ;)
Zo mooi en altijd hele drommen hommels die via het achterdeurtje nectar kapen.
Vanwege de hommels haal ik altijd de uitgebloeide bloemen eruit. Hommeltjes zijn niet kleur of soortvast en dat geeft uiteindelijke alleen maar roze of blauwe akeleien.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:19

soesita schreef:
Bismarck schreef:
Ik heb vandaag weer urenlang engerlingen onder mijn planten vandaan gehaald. |( Ik heb er tientallen gevonden en aan de vogels gevoerd maar ik word er behoorlijk moedeloos van. Iemand een idee naast aaltjes om ze te bestrijden? Ze eten werkelijk al mijn planten op.


Hier helaas hetzelfde probleem. Het zijn er zo veel dit jaar! -O- Ik probeer het nu met aaltjes maar ik ben nog niet overtuigd van het resultaat. Maar goed, ik heb pas vorige week gesproeid.


Aaltjes helpen alleen voor de larven die net gelegd zijn tegen de grote engerlingen doen ze niets. Dat is het probleem.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:48

Ik lees al een tijdje mee in dit topic.
Hier afgelopen jaar een fikse tuinrenovatie ingezet. Afgelopen zaterdag vond het leukste onderdeel plaats; een aanhangwagen vol nieuwe planten erin om een prairietuin te realiseren. Nu wachten tot het groter wordt :D De vijverbak moet ik nog gaan inrichten. Ik zal binnenkort even voor- en na foto's plaatsen.

Wisselen jullie ook zaadjes uit? Ik ben nog erg in de leer, maar heb lupinezaadjes en schijnpapaver te ruil (na de oogst, al heb ik nog zaad van vorig jaar).

Morganlefay schreef:
Akeleien ;)
Zo mooi en altijd hele drommen hommels die via het achterdeurtje nectar kapen.
Vanwege de hommels haal ik altijd de uitgebloeide bloemen eruit. Hommeltjes zijn niet kleur of soortvast en dat geeft uiteindelijke alleen maar roze of blauwe akeleien.


Om te voorkomen dat ze hun energie verspillen door wel naar de plant te komen die dan leeg is?

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:56

Zo wie zo is het voor de plant ook beter om uitgebloeide bloemen te verwijderen. Deze halen dan geen voeding meer weg bij de plant waardoor ze energie in nieuwe bloemen kunnen stoppen.

Had nu een zelf gezaaide die net boven de grond afgeknaagd was gisterenavond. -O-

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:09

Even mij eigen bericht gedeletet. :D
Hommels doen aan kruisbestuiving :+ en zaad zetten kost energie. Zo blijven mij planten langer leven.
Ik koop liever zaad van zaadbedrijven.
Stekken is een ander verhaal, dat is ongeslachtelijk.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:36

Sommige mensen worden zo blij van die streepjes in de bekleding door de stofzuiger. Ik heb dat met grasmaaien. :')

Afbeelding

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:30

En het ruikt zo lekker :D

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:09

Afbeelding
Uitlopende jasmijn *\o/* 1 van de jasmijnen heb ik 40!! Uitlopers op geteld :D :D
Alle 15 stuks helaas op deze hoogte af moeten knippen....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooie grootbloemige clematis <3

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:18

Ik ben vanavond eens een rondje gaan lopen door de buurt, om eens te kijken wat het goed doet bij andere mensen. Bij mijn vorige huis had ik een totaal andere bodemsamenstelling dan hier (hier is het meer klei, daar was het een mix tussen zand en veen). Super leuk om eens te zien wat andere mensen met hun tuin gedaan hebben <3

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 00:12

Ik heb meerdere clematissen staan, maar die paarse heeft het volgens mij niet overleefd. Een andere daarentegen woekert gewoon.

Druif heb ik vandaag gesnoeid

Ruim een week geleden
Afbeelding

Afgelopen weekend

Afbeelding