Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:33

Solleke_Noah, zoals we het hier ook doen dus. Rustig afwachten totdat de balans zich herstelt en dus zo min mogelijk ingrijpen. Als het echt heel erg is zou ik eerder een plant verplaatsen dan insprayen met middelen.

Er is ook een oplossing met melk tegen bladluizen. Ik weet niet hoe dat precies zit maar is vast ergens te vinden. Volgens mij was het een video van Parkrose Permaculture.

akishino
Berichten: 1881
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:13

Ik heb vorig jaar mijn jonge hedera en jonge beuk ook nog behandeld (spiritus en groene zeep) tegen (wit)luis, maar ik acht ze nu sterk genoeg om het te overleven en zelf op te knappen. Ik dacht gisteren nog de lavameel te verstuiven, maar nu ik las dat het schadelijk is voor al het andere leven laat ik het zo.

noviceh

Berichten: 4806
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:05

Wij hebben luizen/bladvlooien op ons olijfwilghaagje. De perfecte remedie hiervoor zou zijn om de plant met een krachtige waterstraal af te spuiten. Maar hij barst ook van de lieveheersbeestjes, dus ik dors het niet te doen. Dan maar een iets minder mooi haagje...

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:24

Stikt op mijn moestuin van de lieveheersbeestjes, maar vorig jaar een verschillende bloemen mengsels gestrooid (vlinders, bijen en lieveheersbeestje).

noviceh

Berichten: 4806
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:29

Zie ik toch net dat de slakken onze jong aangeplante zonnebloemen hebben ontdekt... ;(

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:34

Noviceh, als je er nu al veel lieveheersbeestjes in hebt zou ik hem zeker niet afspuiten. Je krijgt nu juist een goede natuurlijke balans en die zou je dan alleen maar verstoren. Je haagje trekt waarschijnlijk heel vlot weer bij.

noviceh

Berichten: 4806
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:46

Helaas is dat vorig jaar niet gebeurd Malenka. Maar ik heb goede hoop, ik zie dit jaar al veel meer lieveheersbeestjes dan vorig jaar. Of misschien wil ik dat wel zien :')

Wij hebben een border van 15 meter lang, afgelopen dag flink gebuffeld! Er is wat blijven staan, maar ook nieuw (oa heel jong!) ingekomen. Uiteindelijk zal het een langbloeiende border moeten worden met de kleuren paars roze en wit. Er zoemt en fladdert al flink wat rond, dus de bloemen mogen snel komen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mn mooie spaanse bloempotjes <3
Afbeelding

Afbeelding

anca

Berichten: 1805
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:16

Wat leuke potten <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:13

Momenteel is mijn achtertuin een bloemenzee van de irissen, heb 10 verschillende nu in bloei staan. <3 Eentje is morgen uitgebloeid, binnenkort komt van de laatste waar knoppen in staan de bloem. Helaas een paar dit jaar zonder bloemen.

Zijn er meer mensen waarvan de passiebloem nog niets doet? Heb er 2 staan die helemaal niets doen. Ben bang dat ze toch teveel klappen van de vorst hebben gehad, hoewel deze soort er tegen moet kunnen. Heb ook een apartere soort in een pot, die zijn doorgaans minder winterhard plus staat in een pot, heeft wel onder een overkapping gestaan maar daar heeft het alsnog flink gevroren, maar daar komen wel nieuwe scheuten aan.

gaucho

Berichten: 9576
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:15

Die van mij loopt sinds afgelopen weekend uit, was ook bang dat ie dood was na de week strenge vorst. Had dode stukken er uit geknipt tot er bijna niets over was.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:25

Ik had ze beide best flink gesnoeid voor de vorst, maar het groen wat er nog aanstond is ook helemaal verdord/dood gegaan. Maar er is dus nog hoop. *\o/*

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:41

Goed dat je het noemt! Irissen moet ik ook nog aanschaffen. Tips wat soorten betreft?

En de passiebloem zou ik inderdaad nog even afwachten. Veel is laat dit jaar door de klap die ze gekregen hebben.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:50

Passiebloemen zijn lastpakken. Zorg meestal voor wat stekken in het najaar want soms zijn ze ineens weg.
Irissen bloeien meestal pas in het derde jaar. Goed merken is een must.
En heus het gaat wel eens mis.
Heb 7 donkerrode paars op een rij staan en nummer 8 zomaar in het midden van een andere rij.
Heb een hele berg irissen eruit gewipt ivm overbevolking.
http://www.kwekerijennederland.nl/irissoorten,foto.html

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:01

Ik heb er in de vijver staan die niet allemaal in bloei komen dit jaar. In beide vijvers trouwens, maar in de voortuin doen de irissen erg weinig, maar weet wel dat die altijd wat laat zijn.
Ik heb vooral veel kleuren, heel donkerpaars, paars/lila/geel, veel tinten blauw, wit, geel, roze. Heb een aantal grote hoge baardirissen bij elkaar staan in een hoekje, zijn enorme grote bloemen, ongeveer 15 cm groot. <3
Bij de vijver staan voornamelijk hetzelfde formaat, de siberische maar ook de soorten die uit knollen komen.
Ik kijk qua irissen gewoon wat ik mooi vind. Is hier een kweker die echt heel veel heb, kijk van te voren op de website naar foto's, waar geen foto's bij staan zoek ik de foto's van op, en zo maak ik een lijstje met welke ik mooi vind en de grootte.

Zo heb ik er in de voortuin dit voorjaar ook een aantal geplant, maar die hebben ook nog geen bloemen. Alles wat van de kweker komt krijgt inderdaad geen bloemen. Heb ook nog irissen van de overbuurman die ze eruit deed, daar staan wel knoppen in.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:07

Neonlight: mag ik weten welke kweker? Woon nl bij jouw in de buurt & wil graag wat variatie in mn irissen!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:13

https://www.kwekerijmuijderman.nl/
Ze hebben niet altijd alles van wat op de website staat, vandaar dat ik altijd meer opschrijf dan ik nodig heb. _O- Het lot bepaalt dan zeg maar. :))

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:36

Neonlight schreef:
Momenteel is mijn achtertuin een bloemenzee van de irissen, heb 10 verschillende nu in bloei staan. <3 Eentje is morgen uitgebloeid, binnenkort komt van de laatste waar knoppen in staan de bloem. Helaas een paar dit jaar zonder bloemen.

Zijn er meer mensen waarvan de passiebloem nog niets doet? Heb er 2 staan die helemaal niets doen. Ben bang dat ze toch teveel klappen van de vorst hebben gehad, hoewel deze soort er tegen moet kunnen. Heb ook een apartere soort in een pot, die zijn doorgaans minder winterhard plus staat in een pot, heeft wel onder een overkapping gestaan maar daar heeft het alsnog flink gevroren, maar daar komen wel nieuwe scheuten aan.


Hier begint de passiebloem net een beetje uit te lopen. Alleen nieuwe scheuten. Alle oude takken zijn dood, zelfs takken die dik 5 cm dik waren.

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:41

Ik gooi er even een vraagje in. Na 4 jaar sparen hadden we een supermooie en volle toscaanse jasmijn tegen de schutting.. echter is deze echt helemaal kapot gevroren deze winter. Ik durf niet meer weer toscaanse jasmijn te planten, nu deze zo vorstgevoelig blijkt. Hebben jullie een mooi alternatief?

- Liefst groenblijvend (maar is geen harde eis haha)
- Niet te erg woekerend (geen hedra bijvoorbeeld)
- Liefst met iets van bloemetjes die lekker ruiken

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:52

Kamperfoelie?

gaucho

Berichten: 9576
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:55

Hier juist wat mindere ervaringen met groenblijvende kamperfoelie. De Toscaanse Jasmijn doet het hier gelukkig nog erg goed. Groenblijvende Clematis?

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:00

Clematis is ook geen zekerheid met vorst, alleen van hedera kun je er wel redelijk vanuit gaan dat ze niet stukvriezen :D

Solleke_Noah

Berichten: 11100
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:03

De passiebloem bij mijn vader (die de hele zijkant van het huis bedekte) heeft het ook opgegeven na de winter -O- zo jammer!

Toscaanse jasmijn hier helaas ook kapot gevroren. Het enige dat het echt heel goed doet is de wilde kamerfoelie, bosrank (https://www.ecopedia.be/planten/bosrank / https://www.groenvanbijons.be/clematis-bosrank) en een dappere clematis met hele grote bloemen die elk jaar opnieuw omhoog komt. Soort weet ik helaas niet.

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:06

Neonlight schreef:
Momenteel is mijn achtertuin een bloemenzee van de irissen, heb 10 verschillende nu in bloei staan. <3 Eentje is morgen uitgebloeid, binnenkort komt van de laatste waar knoppen in staan de bloem. Helaas een paar dit jaar zonder bloemen.

Zijn er meer mensen waarvan de passiebloem nog niets doet? Heb er 2 staan die helemaal niets doen. Ben bang dat ze toch teveel klappen van de vorst hebben gehad, hoewel deze soort er tegen moet kunnen. Heb ook een apartere soort in een pot, die zijn doorgaans minder winterhard plus staat in een pot, heeft wel onder een overkapping gestaan maar daar heeft het alsnog flink gevroren, maar daar komen wel nieuwe scheuten aan.

Foto? :D

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:08

Ik heb 2 grote druivenranken en 1 grote branenstruik tegen de muur. Ze hebben deze winter overleefd.
Blijven alleen niet groen in de winter

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:10

2 Van de 3 clematissen willen niet meer omhoog komen. En de 3de heeft last van de kippen. Ga toch maar permanent fijn gaas bevestigen om mijn planten tegen de kippen te beschermen. -O-