Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4797
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:27

Mooi Shanna! Ik mis alleen nog wat groen op het schutting gedeelte dat rond loopt.

Morganlefay, wat een mooie pareltjes <3

Tinkertreas, eventueel het klimrek uit elkaar slopen? Of met klimrek verhuizen?

Hier zojuist 2 prachtige wandhangers opgehangen bij de overkapping

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:41

Dat heb je goed gezien! De schutting krijgt nog een klimmer, we dachten eerst aan toscaanse jasmijn, maar nu met de zomer in aantocht weten we niet zo goed of de toscaanse jasmijn het daar goed gaat doen. Door de boom zit het namelijk de hele dag in de schaduw en krijgt het pas 's avonds zon dus we twijfelen nog een beetje welke klimmer we daar wel goed neer kunnen zetten.. Als iemand tips heeft? :D
De klimmers willen we op de schutting achter de boom, en inderdaad op de schutting rechts laten lopen. Achter de boom willen we wat gaasrekken plaatsen waarlangs de klimmers dan grip kunnen krijgen.

En er moeten nog wat winterbloeiers in, en wat struiken, en nog meer bodembedekkers, want we willen geen grond meer kunnen zien als hij helemaal klaar is! :)

Matheno

Berichten: 7950
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:03

Shanna schreef:
Door de boom zit het namelijk de hele dag in de schaduw en krijgt het pas 's avonds zon dus we twijfelen nog een beetje welke klimmer we daar wel goed neer kunnen zetten.. Als iemand tips heeft? :D


Klimhortensia?
Die heb ik hier ook op een deel schutting die eigenlijk nooit direct zon krijgt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78547
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:08

Of clematis.
Leuk gedaan zo met het hoogteverschil in de tuin! Mooi ook met die waterval en die vijver. Heb je daar nog wel een filtersysteem tussen zitten of helemaal niets?

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:15

Dat hoogteverschil oplossen met een vijver. Gezellig dat zachte gemurmel, een vijver geeft ook meer aanloop van allerhande vliegende beestjes en dan bedoel ik geen muggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:18

Met een split-level huis ontkomen we niet aan de hoogteverschillen, tenzij we de hele tuin zouden ophogen (wat de rest van de buurt wel heeft zo'n beetje. De buurvrouw heeft enkel een verhoogt terras en de rest aflopend/ laag, wij hebben inderdaad gekozen voor de verschillende niveaus en die doormiddel van de waterpartij ook weer met elkaar verbonden.
We hebben een drukfilter die ook gelijk de waterval van het water voorziet. Het water gaat dus door het filter heen, wordt dan omhoog gepompt naar de waterval, waar het door de kleine poeltjes nog extra gefilterd wordt (troep zakt omlaag tussen de stenen) en loopt zo weer terug naar de vijver. De waterkwaliteit is vergelijkbaar aan kraanwater, en dat met vissen en plantjes en slakken er in! Echt super fijn dus! :D

Clematis heb ik niet zo'n goede ervaring mee, stuk of 10 soorten gehad maar geen van allen hebben het overleefd op 2 verschillende adressen. De klimhortensia ziet er ook wel mooi uit! Vereist die veel snoeien en houdt die wel onze schutting heel? :+
We willen niet zo'n woekeraar en sloper als de klimop namelijk..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78547
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:19

Klimhortensia is niet zo wurgend als een klimop, maar hecht zich ook extreem wat ten koste kan gaan van hetgeen ie tegenaan groeit.

noviceh

Berichten: 4797
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:08

Een passiebloem? Of kamperfoelie?

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:33

Dus... Ik heb me totaal uitgeleefd bij het tuincentrum :D :D :D :D . Voor het eerst heb ik niet gekeken naar wat het kost, maar alleen uitgezocht wat ik mooi vond. Ik heb besloten om te gaan voor een wit/roze/paarse border, lekker romantisch. Hij is 5 meter breed en 1 meter diep dus er mag ook wel aardig wat in.

Dit is de vóór situatie
Afbeelding

Afbeelding

De buit van vandaag:
Naam (Nederlandse naam) kleur. Aantal. Maximale grootte.
- Lavendula Hidcote White (Lavendel). Wit. 3x. 40-50cm
- Malva Mochata (Muskaatjeskruid). Roze. 2x. 60cm
- Malva Moschata Alba (Muskaatjeskruid). Wit. 3x. 60cm
- Liatris Spicata 'Floristan Weiss'. (Lamppoetser). Wit. 3x. 50cm
- Limonium Latifolium. (Lamsoor). Wit/roze. 3x. 50cm
- Salvia Nemorosa 'Sensation White'. (Prachtsalie). Wit. 3x. 30cm
- Polemonium Boreale 'Heavenly Habbit'. (Jacobsladder). Paars. 2x. 30cm
- Astilbe Arendsii 'Astary White'. (Spirea). Wit. 1x. 30cm
- Verbena Bonariensis 'Lollypop'. (Ijzerhard). Roze. 2x. 60cm
- Polemonium Caeruleum 'Bambino Blue' (Jacobsladder). Paars. 3x. 40cm
- Echinacea Purpurea 'Magnus'. Roze. 3x. 80cm
- Delphinium Magic Fountains 'Pure White'. (Ridderspoor). Wit. 2x. 80-100cm
- Agapanthus 'White Triomphator' (Afrikaanse Lelie). Wit. 2x. 90cm
- Phlox Paniculata 'Laura' (Vlambloem). Roze/paars. 3x. 80cm
- Achillea Ptarmica 'The Pearl' (Duizendblad). Wit. 3x. 60cm
- Lysimachia Clethoides (Wederik). Wit. 2x. 80cm
- Anemone Hybrida 'Honorine Jobert' (Japanse Anemoon). Wit. 3x. 80cm
- Salvia Nemorosa 'Schneehügel' (Salie). Wit. 2x. 40cm
- Phlox Paniculata 'Sweet Summer Snow'. (Vlambloem). Wit. 2x 60cm
- Lavatera 'Rosea' (Struikmalva). Roze . 1x. 150cm
- Delphinium Magic Fountains 'Pink Shades' (Ridderspoor). Roze. 1x. 80-100cm
- Phyteuma Scheuchzeri (Rapunzel). Paars. 3x. 20cm
- Aconitum Bicolor (Monnikskap). Paars. 3x. 120cm
- Campanula Glomerata 'Schneekrone' (Kluwenklokje). Wit. 3x. 25cm
- Koeleria Glauca (Fakkelgras). 1x. 30-40cm
- Festuca Flauca Compacta Blue (Blauw schapengras). 2x. 25cm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen ga ik me uitleven op het planten. Er staat een vrij kleine rode roos in, wat aardbeien en twee kruisbessenstruiken; die wil ik gaan verplaatsen naar elders in de tuin.
De witte roos is een klimroos, een Climbing Iceberg. Die heb ik twee weken geleden al gekocht en is mooi aangeslagen, dus daar moet ik alleen nog even een flink stuk gaas achter maken zodat hij gemakkelijk kan klimmen. Op de kop van de bak staan hortensia's (geloof ik) die mogen lekker blijven staan want ze passen er prima bij als ze de juiste kleur hebben. Door de twee bomen heeft de border nog best wel wat schaduw, maar de tuin ligt op het zuiden dus er komt ook lekker wat zon. Ideaal dus *\o/* .

En dan heb ik nog project overkapping
Afbeelding
Deze zit aan de zijkant van het huis en is mijn achterom. Bij de vorige eigenaren stond het er totaal vol met fietsen, kratten, stenen etc. Nu is hij leeg, en best wel saai. Wordt ook loeiheet als je eronder staat, want de zon staat er vol op. Dus heb ik besloten dat ik tegen de palen een druif ga laten groeien, en dan door groeien aan de binnenkant van het houtwerk. Op die manier kan hij zomers mooi groeien en de warmte een beetje afvangen, en heb ik er 's winters wel licht.
Ook wil ik de hele rand vol zetten met lavendel, maar aangezien dat een meter of 6 is en lavendel best duur is heb ik besloten daar nog even mee te wachten.

Daar heb ik dus alvast voor gekocht:
- Vitis vinifera Heike. Blauwe druif. 1x
- vitis vinifera Fanny. Witte druif. 1x
- Vitis vinifera Bianca. Witte druif. 1x

Matheno

Berichten: 7950
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:43

Flinke aanwinst!
Past het allemaal wel in die border? ;-)

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:43

Matheno schreef:
Flinke aanwinst!
Past het allemaal wel in die border? ;-)


Zo niet dan heb ik nog bijna 200m2 tuin over, dus het past vast wel ergens :D.
Maar ik wil wel echt gaan voor die hele volle Engelse look.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-06-20 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Berichten: 4797
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:47

Goed geslaagd vjestagirl! Je zou onder de overkapping eventueel een verticale moestuin/kruidentuin kunnen maken? Hier ruim 20 meter lavendel, maar ik vond het kwa kosten wel meevallen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78547
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:47

Flink uitgeleefd lees ik al. :)) Mooie keuzes, alleen jammer dat het niet groenblijvend is.
Is mijn probleem overigens ook, ik heb niet veel met groenblijvende planten, maar heb ze wel nodig anders is het helemaal kaal in de winter, terwijl we ook in de winter behoorlijk veel buiten zijn. Dus toch maar wat afwisseling met de (voor mijn smaak) minder mooie groenblijvers.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:51

Neonlight schreef:
Flink uitgeleefd lees ik al. :)) Mooie keuzes, alleen jammer dat het niet groenblijvend is.
Is mijn probleem overigens ook, ik heb niet veel met groenblijvende planten, maar heb ze wel nodig anders is het helemaal kaal in de winter, terwijl we ook in de winter behoorlijk veel buiten zijn. Dus toch maar wat afwisseling met de (voor mijn smaak) minder mooie groenblijvers.


Dat vond ik ook wel lastig, want groenblijvers vind ik idd vaak veel minder mooi. Gelukkig heb ik aan de ene kant ruim 23 meter hedera, en aan de andere kant zeker 10 meter, dus ik zit nooit in een heel kaal gat te staren.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:27

Heerlijk om zo te shoppen v.g.! En wat betreft ‘past dat wel?’ Gewoon erin. Je zult zien dat er toch wel wat verdwijnt en verhuizen kan altijd. Die witte klimrozen heb ik aan de voorgevel en staat er lekker bij dit jaar.
Wel luizen, maar veel minder dan vorig jaar en de achterste die ik vorig jaar bedreigd heb met de groene kliko, is bang geworden want doet het veel beter dan daarvoor :D
Afbeelding

Afbeelding

Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:31

Matheno schreef:
Shanna schreef:
Door de boom zit het namelijk de hele dag in de schaduw en krijgt het pas 's avonds zon dus we twijfelen nog een beetje welke klimmer we daar wel goed neer kunnen zetten.. Als iemand tips heeft? :D


Klimhortensia?
Die heb ik hier ook op een deel schutting die eigenlijk nooit direct zon krijgt.


Mooie tuin Shanna!
Wij hebben ook (oude) klimhortensia's en een deel krijgt alleen aan het einde van de dag een beetje zon. De rest ergens in de middag.
Ze doen het heel goed.

Verder heb ik er geen verstand van :D , maar dit herken ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:39

Internet verschilt ook met de jasmijn, ik denk dat de jasmijn me toch meer aanspreekt dan klimhortensia omdat ze minder verwoestend zijn.. Wat ik vooral lees is dat ze in volle zon meer bloeien en hoger groeien, maar in de schaduw ook prima gedijen. Ik denk dat we toch maar voor de toscaanse jasmijn gaan, eventueel in combinatie met een kamperfoelie!

gaucho

Berichten: 9545
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:46

Toscaanse Jasmijn hier half in de schaduw en doet het echt top.


Afbeelding

noviceh

Berichten: 4797
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:31

Mijn ervaring met de toscaanse jasmijn is dat deze vooral beschut moet staan. We hebben er een op het oosten tegen de schutting staan, die groeit enorm!

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:49

Dan nemen we die toch maar mee de volgende keer dat we naar het tuincentrum gaan! In het ergste geval overleeft hij het niet en moeten we er iets anders neerzetten.. Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:55

Hier in de buurt zit een tuincentrum/kweker die ook hele jonge lavendelplanten verkoopt. Scheelt heel veel per plant en ze groeien erg snel, dus je zit ook niet de eerste jaren tegen een zielige spriet lavendel aan te kijken.

LaPluche

Berichten: 1984
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:58

Mooi Vjesta!! Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Voor de overkapping kan je kamperfoelie oid doen, snelle groeier en omg wat ruiken die hemels! <3
Ben zo blij met de regen!!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:30

idinn schreef:
Hier in de buurt zit een tuincentrum/kweker die ook hele jonge lavendelplanten verkoopt. Scheelt heel veel per plant en ze groeien erg snel, dus je zit ook niet de eerste jaren tegen een zielige spriet lavendel aan te kijken.

Wij hebben vorig jaar een hoop lavendel geplant
Dat groeit idd vlot zat
Zijn dit jaar al hele planten die mooi staan te bloeien , van het voorjaar ook gewoon gesnoeid

Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:37

Sonja_vR schreef:
idinn schreef:
Hier in de buurt zit een tuincentrum/kweker die ook hele jonge lavendelplanten verkoopt. Scheelt heel veel per plant en ze groeien erg snel, dus je zit ook niet de eerste jaren tegen een zielige spriet lavendel aan te kijken.

Wij hebben vorig jaar een hoop lavendel geplant
Dat groeit idd vlot zat
Zijn dit jaar al hele planten die mooi staan te bloeien , van het voorjaar ook gewoon gesnoeid


Ik heb heel veel lavendel in de tuin.
In maart werd tegen mij gezegd, dat ik de toppen moest snoeien.
Ik heb er 10 cm ofzo afgehaald. Was erg veel werk, takje voor takje :D ;)
Nu was hier vorige week een tuinman en die zei, dat ik het helemaal kort moet gaan snoeien.
Volgens hem was het al jaren niet gedaan. Ze zijn wel prachtig paars <3

Aankomend weekeind komt de tuinman een begin maken met snoeien en onkruid weg halen *\o/*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:41

Het snoeien is tegen het verhouten
Als je hem idd een paar jaar niet snoeit dan word de onderkant kaal en houterig
Maar ik heb jonkies staan
Dus ben ook heel beschaafd te werk gegaan (idd takje voor takje )
Van het najaar of volgend vroeg voorjaar eens zien wat ik dan aandurf qua snoeien