Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:36

Afbeelding
Salie met in hoekje paar sprietjes bieslook.
Afbeelding
Peterselie van vorig jaar. Grote kans dat die gaat bloem schieten.
Afbeelding
Tijm, munt en kerriekruid.

Gisteren onkruid verwijderd, gesnoeid en compost toegevoegd.

Nu twijfel ik of ik de salie nog verder terug zou moeten snoeien tot aan de lage uitlopers. Zoals ik bij de kerriekruid gedaan heb.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:48

Hier ook begonnen met de tuin.

In ieder geval flink snoeien.

Heb ook een woekeraar die echt alles overneemt. Iemand een idee wat het is?

De wortels zitten vrij oppervlakkig, dus met een hark en de hand kan je het wel verwijderen, maar het is een pokke klus.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:12

Volgens mij is dat zevenblad.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:43

Jep zevenblad kan je soep van maken of pesto. En geloof nog meer.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:01

EmptyWords schreef:
Hier ook begonnen met de tuin.

In ieder geval flink snoeien.

Heb ook een woekeraar die echt alles overneemt. Iemand een idee wat het is?

De wortels zitten vrij oppervlakkig, dus met een hark en de hand kan je het wel verwijderen, maar het is een pokke klus.

[ [url=m/ylPAZa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Verkijk je niet op de wortels van zevenblad. Een klein stukje dat blijft zitten groeit weer uit tot nieuwe :=

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:21

Zevenblad is vreselijk om kwijt te raken.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:58

De grond afdekken werkt meestal goed tegen zevenblad, maar je hebt tijdelijk wel een minder mooi aanzicht in je tuin.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:03

senna21 schreef:
De grond afdekken werkt meestal goed tegen zevenblad, maar je hebt tijdelijk wel een minder mooi aanzicht in je tuin.

Komt het dan niet weer op als de afdekking weg is?

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:26

Echt die lange wortels weg halen, telkens weer, is echt een gevecht met dat rotspul

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:28

Poeh, ja. Zevenblad.

Hier is het een gevecht met een braam die bij de buren vandaan komt, en het bij ons wel leuk vindt :\.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:41

Dat heb ik met bamboe van de buren.
Die doen al jaren weinig tot niets aan hun tuin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:59

paddington schreef:
Dat heb ik met bamboe van de buren.
Die doen al jaren weinig tot niets aan hun tuin.

Oh, dat is helemaal onkruid :=.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:55

Mijn tuin is na 6 jaar vrij van zevenblad, alleen heeft de buurman mog erg veel van die zooi in zijn tuin, dus ik blijf als een havik langs de schutting kijken of het niet via daar terug komt.
Ook heeft hij een braam achter zijn schuur, en die komt door mijn schutting heen.
Ik wil mijn voortuin aanpakken, maar ben helemaal chagrijnig door alle katten schijt in mijn tuin. Zo vies en het stinkt ook echt. Ik stond er gewoon bij te kokhalzen.
Ben aan het overwegen om er worteldoek in te doen met grind en dan potten erop.
Ik heb nu al potten, maar dan nog wat meer.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:37

Zou gewoon kijken naar planten die een bepaalde geur afgeven wat katten niet fijn vinden. Grind gaat het niet stoppen.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:40

Grind gaat dit niet stoppen inderdaad en zo help je het hele bodemleven om zeep. Inderdaad gewoon leuke plantjes neerzetten.

Wij hebben een gestresste esdoorn staan denk ik, want we hebben dit jaar honderden zaailingen staan. Al een paar kruiwagens uit de tuin gehaald :roll:
Vanmorgen ook de composthoop omgeschept en al een paar kruiwagens mooie compost eruit kunnen halen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:09

LaPluche schreef:
Ik wil mijn voortuin aanpakken, maar ben helemaal chagrijnig door alle katten schijt in mijn tuin. Zo vies en het stinkt ook echt. Ik stond er gewoon bij te kokhalzen.
Ben aan het overwegen om er worteldoek in te doen met grind en dan potten erop.
Ik heb nu al potten, maar dan nog wat meer.


Hier hadden we een grindpaadje, wat heel interessant was voor een buurkat die er een kattenbak van maakte. Hebben daar uiteindelijk staptegels tussen gelegd. Maar als je er niet hoeft te lopen, zou ik ook kiezen voor plantjes.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:32

IwanLuver schreef:
Echt die lange wortels weg halen, telkens weer, is echt een gevecht met dat rotspul

Precies... En eigenlijk elke week even checken of er niet weer wat bij is gekomen. Hier ook een buurman die het lekker laat zitten -O- (maar ik afgelopen weekend wel ineens zag snoeien in zijn achtertuin, dus wie weet gaat hij er toch eens iets aan doen :+ )

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:00

Je hebt ook bepaalde planten die voor katten totaal onaantrekkelijk zijn en liever met een boogje omheen lopen.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:07

De katten van mijn buren wandelen hier door de lavendel, dus die maakt het niet zoveel uit helaas wat erin de grond staat.
Vele buren hebben tegels in de voortuin gelegd, en dat vertikte ik.
Misschien gras? En dan mooie potten erop.
Of gewoon dicht tegelen... waar ik helemaal niet achter sta.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:11

Hier poepen ze eigenlijk alleen in de aarde, dus ik hoop dat het voorbij is als alles een beetje dicht is gegroeid

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:09

Ik ga gras zaaien, na mei pas. Ik las iets over "Maai mei niet" dus daar wil ik wel aan mee doen.
Graszaad bij gestrooid in de achtertuin. Ik moet nog even verder zoeken naar planten die niet echt bloeien en ook niet giftig zijn voor de honden.
Ze kunnen niet in het gras, de rest van de tuin is bestraat.
Er staan al 2 pampa grassen in en ik had een palm, maar die is helaas overleden ondanks de goede zorgen.
Nu staat er op die plek een hazelaar.
Ik wil graag een vrijstaande boom, ik denk aan een old school blauwe denneboom.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:41

Waarom zou je dan wachten met zaaien tot na mei? Snap wel dat zonder gras het makkelijker is mee te doen aan "maai mei niet" ( :)) )maar het echte voorjaar is een hele mooie tijd om te zaaien.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:34

Er zitten nog bollen in de grond die ik eruit moet halen, maar die bloeien nog.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:55

@ LaPluche: Ik denk dat het wel helpt als je veel bodembedekkers hebt. Hier wordt er vooral in de losse aarde gegraven (en gekakt...). Afgelopen zondag een border ietsje groter gemaakt omdat ik daar 1 van de grootbloemige dahlia's wil gaan planten. Volgende dag, omgewoeld enzo... Nu tijdelijk een berg stokjes erin gestoken tegen het graven. Straks als de verhuisde ooievaarsbek weer wat groter is en de dahlia's er gaan groeien dan is er al niet zoveel graafruimte meer.

Kattenschrik schijnt een goede bodembedekker te zijn die katten weert. Zelf geen ervaring mee en of het mooi is? Ik zal eens even googelen... Maar campanula, tuingeraniums e.d. zullen ook goed helpen. Met een maccrorrhizum heb je een onderhoudsvrij stuk tuin en geen gegraaf, al vind ik ze zelf wel een beetje saai om een heel stuk mee te beplanten omdat ze alleen in het voorjaar bloeien... Bijtjes zijn er wel blij mee in het voorjaar. Andere optie, vergelijkbaar met maccrorhirrzum maar mooiere bloemen vind ik, de geranium Sabani Blue. Ze mengen met campanula en andere, langer bloeiende soorten kan ook natuurlijk. Die langer bloeiende soorten sterven wel vaak af in de winter, dus dan is het even kaal. Maccrorrirzum en Sabani Blue zijn wel wintergroen.

Maagdenpalm helpt ook wel en is ook heel makkelijk en wintergroen, zou ik ook combineren met wat anders, alleen wat saai vind ik.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:06

Dagmar80 schreef:
@ LaPluche: Ik denk dat het wel helpt als je veel bodembedekkers hebt. Hier wordt er vooral in de losse aarde gegraven (en gekakt...). Afgelopen zondag een border ietsje groter gemaakt omdat ik daar 1 van de grootbloemige dahlia's wil gaan planten. Volgende dag, omgewoeld enzo... Nu tijdelijk een berg stokjes erin gestoken tegen het graven. Straks als de verhuisde ooievaarsbek weer wat groter is en de dahlia's er gaan groeien dan is er al niet zoveel graafruimte meer.

Kattenschrik schijnt een goede bodembedekker te zijn die katten weert. Zelf geen ervaring mee en of het mooi is? Ik zal eens even googelen... Maar campanula, tuingeraniums e.d. zullen ook goed helpen. Met een maccrorrhizum heb je een onderhoudsvrij stuk tuin en geen gegraaf, al vind ik ze zelf wel een beetje saai om een heel stuk mee te beplanten omdat ze alleen in het voorjaar bloeien... Bijtjes zijn er wel blij mee in het voorjaar. Andere optie, vergelijkbaar met maccrorhirrzum maar mooiere bloemen vind ik, de geranium Sabani Blue. Ze mengen met campanula en andere, langer bloeiende soorten kan ook natuurlijk. Die langer bloeiende soorten sterven wel vaak af in de winter, dus dan is het even kaal. Maccrorrirzum en Sabani Blue zijn wel wintergroen.

Maagdenpalm helpt ook wel en is ook heel makkelijk en wintergroen, zou ik ook combineren met wat anders, alleen wat saai vind ik.


Ik heb een grote zandbak in de tuin voor de kinderen, de katten willen daar graag hun behoefte in doen, wat ik natuurlijk niet fijn vind... Als ik rondom de zandbak Campanula zet, zouden de katten er dan uit blijven, of willen ze dan helemaal niet meer buiten komen, heb jij daar een idee van?