Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:11

_San87_ schreef:
[ [url=m/BVaWix.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vond een foto van het bouwsel dat in onze tuin stond :=.

Die is dus afgebroken. Dat heeft ruim een meter aan oppervlak opgeleverd over de gehele lengte van de muur. De bank en de stenen barbecue aan de rechterkant zijn ook weg. Op deze foto zie je ook de molenwiek bestrating, dat ligt er nog maar wordt wel vervangen.

Aan de linker kant willen we een blauwe regen gaan laten groeien. Langs die muur, naast de schommel, komt een tuinbank. Rechts willen we planten zetten.

De blauwe muur wordt wit, inmiddels zit daar ook een messing buitenkraan.


Wat een fijne tuin!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:28

Dat wordt het hoop ik, dat bouwsel was echt vreselijk :=. Er bleef water in staan, dus muggen, er zat een braam achter, tussen, onder en over, en nam dus veel ruimte in.

Er zaten ook mooie planten in, zoals een hele grote rozemarijn, die heb ik bewaard en krijgt weer een mooie plek daar :j.

Maar goed, de tuin is groot, dus we hebben genoeg ruimte om er wat moois van te maken. Beetje Engelse cottage stijl, denk ik. Achterin de tuin komt nog een terras, daar willen we een Chinese zuurbes neerzetten, iemand daaf ervaring mee?

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:50

_San87_ schreef:
Dat wordt het hoop ik, dat bouwsel was echt vreselijk :=. Er bleef water in staan, dus muggen, er zat een braam achter, tussen, onder en over, en nam dus veel ruimte in.

Er zaten ook mooie planten in, zoals een hele grote rozemarijn, die heb ik bewaard en krijgt weer een mooie plek daar :j.

Maar goed, de tuin is groot, dus we hebben genoeg ruimte om er wat moois van te maken. Beetje Engelse cottage stijl, denk ik. Achterin de tuin komt nog een terras, daar willen we een Chinese zuurbes neerzetten, iemand daaf ervaring mee?


Heerlijk toch dat je er je eigen draai aan kunt geven en super fijn dat je er planten uit over houdt! ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:59

Ja, gelukkig wel idd! Dat ding slopen was niet leuk, haha.

Maar goed, ik hoop van het weekend wat planten om te kunnen potten, maar gezien het weer heb ik er een beetje een hard hoofd in :=.

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:34

_San87_ schreef:
Dat wordt het hoop ik, dat bouwsel was echt vreselijk :=. Er bleef water in staan, dus muggen, er zat een braam achter, tussen, onder en over, en nam dus veel ruimte in.

Er zaten ook mooie planten in, zoals een hele grote rozemarijn, die heb ik bewaard en krijgt weer een mooie plek daar :j.

Maar goed, de tuin is groot, dus we hebben genoeg ruimte om er wat moois van te maken. Beetje Engelse cottage stijl, denk ik. Achterin de tuin komt nog een terras, daar willen we een Chinese zuurbes neerzetten, iemand daaf ervaring mee?


Is die linkermuur ook van jullie zelf. Garage ? Want anders mag je er officieel niets tegen aan vast zetten.ws wel in overleg.
Je hebt er zo een mooi stuk bij

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:05

anca schreef:
_San87_ schreef:
Dat wordt het hoop ik, dat bouwsel was echt vreselijk :=. Er bleef water in staan, dus muggen, er zat een braam achter, tussen, onder en over, en nam dus veel ruimte in.

Er zaten ook mooie planten in, zoals een hele grote rozemarijn, die heb ik bewaard en krijgt weer een mooie plek daar :j.

Maar goed, de tuin is groot, dus we hebben genoeg ruimte om er wat moois van te maken. Beetje Engelse cottage stijl, denk ik. Achterin de tuin komt nog een terras, daar willen we een Chinese zuurbes neerzetten, iemand daaf ervaring mee?


Is die linkermuur ook van jullie zelf. Garage ? Want anders mag je er officieel niets tegen aan vast zetten.ws wel in overleg.
Je hebt er zo een mooi stuk bij

Nee, is niet van ons. Maar we mogen ermee doen wat we willen, van de buren :). Dat is al overlegd.

En ja, na dat bouwsel is een mooie plant een verademing :)).

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:41

Ik hou van gouden regen <3 , super dat het van de buren mag!

Hebben jullie tips, ik kom er niet helemaal uit. Wij hebben een grote laurier haag tussen de oprit en de achtertuin. So far so good, aan de achtertuin kant heb ik daar wat kruipers en laurier in staan, zon kant en met een druppel slang dus gaat prima.
Aan de oost kant zit er een klein strookje gras. Dat is helemaal *** , want niet te verticuteren, krijgt te weinig water, rotstukje om te maaien en allemaal onkruid er in. Ben er dus mega druk mee, zonder dat het echt wat doet.

Wat poot ik hier in? Dus hop gras er uit, bodembedekker er in, of laagblijvende andere planten.
Voorwaardes:
Laagblijvend
Bodem bedekkend
Ochtend zon (oost)
'Onder' de heg waardoor er weinig water komt
Winterhard
Groen blijvend....

Oude google maps tekenkunsten: Inmiddels is zowel de tuin als het stuk bij de voordeur veranderd. Maar dat strookje gras gaat het dus om.

Afbeelding

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:08

Ik weet niet hoe laag laagblijvend bij jou is, maar maagdenpalm is een makkelijke en echt lage bodembedekker die het prima zou doen op dat stukje. Dan bedoel ik vooral de Vinca minor, de kleine maagdenpalm. De grote is iets meer opgaand.

Andere optie Campanula Portenschlagiana, ook heel makkelijk, kan overal wel staan.

Ook heel makkelijk de geranium Macrorhirrzum of de Sabani Blue. Deze zijn wel iets hoger dan de eerder genoemde bodembedekkers en wat breder, dus op dat smalle strookje hangt het dan wel wat meer over het pad. Als je dat niet wil zijn de kleine maagdenpalm en de campanula geschikter.

Allen zijn wintergroen. Ga niet voor een campanula poscharschkyana, deze heeft echt (heel) veel neiging om tussen de tegels te gaan uitzaaien en dan moet je die weer bijhouden... Deze heeft ook langere ranken die dan weer meer overhangen.

Andere optie, heuchera, redelijk laag blad met kleine bloemetjes op hoge dunne stelen in de bloeitijd. Je hebt ze in allerlei bladkleuren. Deze houdt over het algemeen wel van niet te droge grond, hoewel de soort die ik in de tuin heb best wel droog staat en het prima doet.

Kruipend zenegroen zou ook kunnen. Zie je veelal met donker blad en paarse bloemen, maar je hebt er bijvoorbeeld ook een roze bloeiende variant van. Blijft ook laag, bijen zijn er blij mee. Zaait wel graag uit. Tot nu toe bij mij nog niet tussen de tegels gezien, maar ik heb bewust maar een heel klein stukje, ik heb nog andere bodembedekkers die ik mooier vind en meer ruimte gun :D

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:11

Woekert die maagdenpalm niet heel erg? Want dat leek mij idd een mooie oplossing en dan misschien zelfs 2 kleuren, maar ik ben zo bang dat ik straks de hele boel tussen de de haag door naar de andere kant zie groeien.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:14

Ik heb ook kleine maagdenpalm onder de haag. Het groeit uiteraard wel, dus af en toe bij knippen is nodig. Maar ik ervaar het niet als woekeren. (ik knip denk ik 1 x per jaar bij. Dat lijkt me veel minder werk dan regelmatig maaien :) :o )

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:17

Oh dat is goed te doen, ik snoei die heg ook minstens 3x per jaar, dus dan kan ik die wel bijhouden.

Tuinieren is rust in het hoofd dus prima om af en toe te snoeien, als ik het maar niet door de hele tuin terug vind haha.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:19

Nee hoor, die kleine maagdenpalm is echt gemakkelijk in onderhoud. Ik knip hem zelf ook 1 tot 2x per jaar bij. Soms doe ik eens een plantje uit dat te ver buiten de zone is gegroeid. En dan kan het er weer maandenlang tegen.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:27

Mijn maagdenpalm is niet overal goed aangeslagen zag ik van de week.

Ik heb hem vorig jaar juni gezet en sommige zijn wel wat gegroeid, anderen zijn weg of minimaal gegroeid. Ze zitten nu prachtige in de bloemen. Gaat dit nog verder groeien of paar bij zetten?

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:36

In mijn ervaring duurt het een paar jaar voor je een mooi vol bed hebt. Hier staat het ook op het oosten, onder hazelnootstruiken.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:40

veerledec schreef:
In mijn ervaring duurt het een paar jaar voor je een mooi vol bed hebt. Hier staat het ook op het oosten, onder hazelnootstruiken.


Ja dat had ik inderdaad wel gedacht.

Moet ik de tuin ook een keer mesten zo in het jaar?

Mijn eerste grote mensen tuin. Tis allemaal moeilijk!

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:51

@ PS Van Lot: Ik 'gooi' in het voorjaar altijd wat compost en koemestkorrels bij de plantjes die dat kunnen waarderen. De maagdenpalm is heel makkelijk, daar doe ik niks mee. Het wordt wel een vol bed met de jaren. Ik trek er nu af en toe wat uit als ik hem te veel vind uitbreiden. Het leukste is als ik die als stekje aan iemand anders cadeau kan doen. Dit voorjaar ga ik vast weer naar een plantjesruilmarkt. Vorig jaar heb ik daar wat leuke gratis plantjes voor mezelf aan overgehouden en ook andere mensen blij kunnen maken met mijn plantjes.

@MarliesV: Hij breidt wel uit, maar gaat niet zomaar in een border aan de andere kant rondwandelen. Ik heb de paarsblauwe en ik vind die auberginepaars/roze ook leuk, wit heb je ook nog. Zie ze ook weleens aangeboden met de 3 kleuren bijelkaar.

Dit weekend nog een paar tuinklusjes doen. Eindelijk die 'nieuwe' vlinderstruik eens in de volle grond zetten. Ik heb de Berries and Cream gekocht vorig jaar en ben zó benieuwd naar de bloemen. Hoop wel dat ik de goede heb gekregen, want wel 1 bloempluim gezien vorig jaar en die was helemaal wit... En ook mijn dubbele Geranium was enkel... Dus daar waarschijnlijk wel de verkeerde variant van gekregen. De gewone Himalayense en niet de plenum versie. :(

Verder de eerste dahlia knollen alvast in een binnenpot voortrekken... Benieuwd :)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:31

Nou het begin is er, de heg heeft nog aardig wat tlc nodig, maar het gras is er uit, er staat rechts maagdenpalm (stekjes) en daarnaast twee soorten die ik het weekend heb gekocht bij de Intratuin, kunnen tegen wat schaduw, blijven laag en groen in de winter. En de ene bloeit tot mei en de andere vanaf mei.
Nu tijd, geduld en wat water en warmte :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatste foto was het bijna donker, maar voor het idee.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:53

Laurierheg toch? Die kan je vrij lomp snoeien zowel in hoogte als breedte. Als je dat wil natuurlijk.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:27

Ja klopt, dat is an sich niet nodig, hij is prima qua maat, gaat elk jaar rigoreus de schaar in om hem op maat te houden. Hadden er eerder een schimmel er in en nu lijkt ie aangevreten of zo. Dus daar ga ik rustig even secuur met de snoeischaar langs.
Lekker rustgevend klusje.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:26

Laurier is behoorlijk hardnekkig uit te roeien, gigantisch sterk. :)) Hier moeten we ook nog wat laurier rigoreus snoeien, die van de buurman die hoger is dan de notenboom. := Staat tegen het hek aan, en is dus echt meters hoog. Buurman heeft er een houthok voorstaan dus die ziet het nauwelijks en heeft er ook geen last van, wij missen nog wat zonlicht erdoor en in het voorjaar valt het blad en de bloesem in de vijver wanneer deze eigenlijk net is schoongemaakt als voorjaarsonderhoud. Dus daar wat toppen (meter of 3 :') ) uit snoeien. Deze heeft ook jarenlang zijn gang kunnen gaan, wat tot 2 meter hoogte over de erfgrens ging snoeide we wel (ook omdat onze clematis tegen het hekwerk daar weer last van had).

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:27

Wij gaan de komende periode de tuin erg flink aanpakken, gelukkig met hulp van een hovenier.
Nu is het plan voor de achtertuin redelijk rond, maar voor de voortuin zoek ik eigenlijk nog een mooie boompje (oid) voor bij het huis, naast het raam. Hier stond een hele grote struik die echt niet meer mooi was of te redden was, dus deze hebben we eruit gehaald, maar nu is het wel heel erg kaal. Het gras ervoor wordt ook allemaal netjes opgeknapt.

Eis is dat we er met de grasmaaier (liefst zitmaaier) goed omheen kunnen werken. Onze voorkeur gaat uit naar iets met kleur.


Afbeelding

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:38

Ik ga binnenkort onze olijfwilg eruit halen. En heg van ongeveer 1 meter hoog en 5 meter breed. Zit vol met schimmel wat erg hardnekkig is. Ik wil daarvoor in de plaats Portugese laurier.

Leuke plantjes bijgezet MarliesV!

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:25

Ziet er leuk uit MarliesV!
Haike kijk eens naar een judasboom. Wij hebben de treur versie en die is echt prachtig! Bloeit felroze en krijgt daarna heel mooie grote donkerrode hartvormige bladeren <3

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:14

Ha, ik hoop dat ik hier mag binnenvallen! Ik ben op zoek naar tips voor blijvende, winterharde planten voor in een border (halfzon/halfschaduw). Dit is misschien een nogal brede vraag, maar ik ben een tuin leek dus alle tips zijn welkom. :Y)

Het gaat om de hoge border, op de foto rechts. Ziet er nu helaas niet meer zo uit. :7

Afbeelding

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:34

Misschien leuk om ook groenblijvende planten te kiezen? Anders is het zo kaal.
Viburnum tinus
Helleborus
Camelia
Vlinderstruik (je hebt tegenwoordig leuke kleinblijvende varianten)
En dan aanvullen met Herfst anemoon en wat leuke grassen om het speels te houden?