Overburen veranderen hun tuin.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Overburen veranderen hun tuin.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:36

Op zich is het iedereens goed recht om hun tuin te veranderen.
Maar ben van mening dat er wel grenzen aanzitten.

Zo zag het eruit vanaf ons gezien
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... 0_1192.jpg
Gewoon een super mooi uitzicht! De haag op de foto is ca 1.80 hoog

Helaas hebben ze alles eruit gehaald |(
Ze zouden er een lage schutting voor terug zetten. Tja om eerlijk te zijn vond ik dat heel erg jammer want uitzicht op het groen is gewoon mooi.

Maar helaas werdt het toch geen lage schutting.
Ze hebben nu een soort schuur gebouwd en ik ben er absoluut niet blij mee.
M'n hele uitzicht is verpest.
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... 0_2379.jpg

Dit zie ik nu het uitzicht vanuit m'n keuken
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... 0_2381.jpg

Ondertussen hebben ze aan de achterkant ook nog 2 regenpijpen gemaakt waarvan er 1 recht voor ons raam
Dit is het enigste in de hele buurt, verder is alles mooi groen.
Mijn vraag, mag dit zomaar?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:42

Over het algemeen mag je niet zomaar een schutting plaatsen/ veranderen als deze aan openbaar gebied grenst. Zoals bijvoorbeeld een straat.
Het mag vaak weer wel als je een bepaalde afstand tot die straat houdt. Als ik op je foto's kijk, lijkt hier wel rekening mee gehouden te zijn.
Als je het zeker wilt weten; even het bestemmingsplan checken en dan met name wat er wordt gezegd over erfafscheidingen.

Wennii

Re: Overburen veranderen hun tuin.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:46

Ja idd, maar in principe hadden ze natuurlijk al een erfafscheiding, dat was de haag. Deze hebben ze eigenlijk alleen maar vervangen, het is alleen de vraag of er verschil gemaakt wordt tussen natuurlijke en niet natuurlijke erfafscheidingen (en dan nog de vraag of hout ook niet een beetje onder natuurlijk valt). Ik vind het wel jammer, vond de haag ook mooier ;) maar kan me voorstellen dat dit wel praktischer is voor je buren...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:52

Het ligt eraan of die groenstrook van hen is of niet, het lijkt mij meer een gemeentelijke groenstrook? Dan ligt die zijde aan openbaar toegankelijk gebied en mag er geen vergunningsvrij bouwwerk geplaats worden tenzij... er geen redelijke eisen van welstand gelden en mits het past binnen het bestemmingsplan.

Als ik jou was zou ik even bij de gemeente langsgaan en navragen wat de regels (bestemmingsplan) zijn betreffende dat perceel... (als je wil dat deze weggehaald wordt als hij er niet-vergund staat en niet past binnen de regels)

Een houten erfafscheiding is een bouwwerk; een groen haag niet. Voor bouwen moet je een bouwvergunning nodig hebben of het moet vallen binnen de regels van het vergunningsvrije bouwen... Bij een groen haag geldt dat niet. Daar zijn wel weer andere regels voor...
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 20-04-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:54

Inderdaad de regels van je eigen gemeente controleren. Als ik het zo inschat is het hoger dan 1m80, en dat zou in kunnen houden dat er een vergunning voor verleend moet worden. Maar dat is echt afhankelijk van de regels van de gemeente waar je nou toevallig woont.

Het kan trouwens nog een stuk beter worden als de struiken ervoor er weer een beetje beter uitzien...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:54

maar TS stel nou dat het niet helemaal volgens de regels is gegaan, ga je die mensen daar dan echt op aanspreken en vragen/eisen dat ze weer een haag terugzetten?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:57

Prrrr schreef:
Inderdaad de regels van je eigen gemeente controleren. Als ik het zo inschat is het hoger dan 1m80, en dat zou in kunnen houden dat er een vergunning voor verleend moet worden. Maar dat is echt afhankelijk van de regels van de gemeente waar je nou toevallig woont.

Het kan trouwens nog een stuk beter worden als de struiken ervoor er weer een beetje beter uitzien...

De 2 meter regel geldt alleen voor erfafscheidingen (en dan ook niet naar openbaar toegankelijk gebied tenzij redelijke eisen van welstand niet van toepassing zijn)... voor schuren/bergingen en andere gebouwen gelden andere regels.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:58

Amaris schreef:
maar TS stel nou dat het niet helemaal volgens de regels is gegaan, ga je die mensen daar dan echt op aanspreken en vragen/eisen dat ze weer een haag terugzetten?

Dat laatste kan ze niet... en zodra ze info vraagt bij de gemeenten en het blijkt ook niet legaliseerbaar te zijn, dan worden de mensen waarschijnlijk aangeschreven dat ze het moeten aanpassen/verwijderen. Dus informatie vragen heeft wel een risico voor de mensen die daar wonen.

Ik bedacht me net, je kunt hier op adres zoeken en zelf even kijken wat er mogelijk is, snap je het alsnog niet of kom je er niet uit, dan zou je bij de gemeente langs kunnen gaan als je wilt.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 20-04-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:59

He bah! Das balen!
Gewoon even navraag doen op het stadhuis met de foto's.. ze kunnen vast meer vertellen

manzano

Re: Overburen veranderen hun tuin.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:11

Schutting of natuurlijke erfafscheiding (heg) maakt idd verschil.

Maar ik lees in de OP dat het om een schuur gaat....... ik neem dus aan dat dit de zijkant van de schuur is??? Schuren neerzetten mag over het algemeen niet zomaar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:13

manzano schreef:
Schutting of natuurlijke erfafscheiding (heg) maakt idd verschil.

Maar ik lees in de OP dat het om een schuur gaat....... ik neem dus aan dat dit de zijkant van de schuur is??? Schuren neerzetten mag over het algemeen niet zomaar.

En zeker niet grenzend aan gemeentelijk goed.
Even informeren bij afdeling handhaving van de gemeente dus. Let wel: als je vraagt om te handhaven, wordt je naam ook doorgegeven aan de eigenaar van het stuk grond.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:16

die heg was iid mooier om op te kijken, maar er staan struiken voor ,worden dat geen grote mooie volle struiken met de tijd?

en kijk je veel naar die kant of is het alleen je keuken uitzicht?
vanuit de woonkamer kijk je er dan ook op?

ik kijk vanuit de woonkamer mijn eigen tuin in en aan de keuken op de parkeerplaats en de huizen tegenover,dat is een minder fraai uitzicht dan wat jij hebt nu :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:16

Ik vind het uitzicht eerlijk gezegd nogal meevallen. Paar heestertjes ervoor of wat hedera ertegenaan laten groeien en klaar.
Die auto recht voor je keukenraam zou mij eerlijk gezegd veel meer storen dan die schutting aan de overkant.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:19

Het bouwwerk staat op de erfgrens tegen een strook gemeente groen.
Ik ga niet eisen dat ze het slopen en de haag terug plaatsen, maar vind wel dat ze dan wat aan het uitzicht moeten doen.
De andere planten die voor de haag stonden zijn er op 1 na ook allemaal uit, alleen de lage staan er nog. Dus wachten totdat het opnieuw gaat begroeien gaat helaas niet.

Het gaat trouwens om een wijk die in '94 gebouwd is met 2 onder 1 kap en vrijstaande woningen.
De exacte hoogte weet ik niet van het bouwwerk. Maar de haag (staat nog een stuk van de andere overburen) is een stuk lager en die is zo'n 1.80

Gemeente is al gebeld door andere buren, en zou hun terug bellen. Maar laat niet meer van zich horen en reageren heel erg geirriteerd erover. Is geen vergunning voor aangevraagd (of aan de meldingsplicht voldaan).

Het is idd een soort van schuur geworden. In het midden (in hun tuin) zit er een opening van 2 mtr. Of hier uiteindelijk deuren inkomen weet ik niet. Is ook niet meer te zien nu het dak erop in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:21

Sonja schreef:
Ik vind het uitzicht eerlijk gezegd nogal meevallen. Paar heestertjes ervoor of wat hedera ertegenaan laten groeien en klaar.
Die auto recht voor je keukenraam zou mij eerlijk gezegd veel meer storen dan die schutting aan de overkant.

Auto staat daar normaal niet, staat normaal onder de luifel voor de garage :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:21

Dan moet je een verzoek tot handhaving indienen. Je naam wordt dan wel bij je buren bekend gemaakt.
Kijk even op het omgevingsloket of het met/zonder vergunning neergezet mag worden.
https://www.omgevingsloket.nl/

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:26

Ik kan me voorstellen dat je minder blij bent met dit dan de mooie groene haag. Vergunningsplichtigheid is goed om na te kijken, gewoon naar het gemeentehuis en daar het bestemmingsplan bekijken!

Ik ben zelf ook voor groene afscheidingen ipv hout of andere harde materialen, maar het is hun tuin. Als er verder nergens aan voldaan hoeft te worden...tja dan heb je gewoon pech!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:27

Meldingsplicht bestaat niet meer ;) Of het voldoet, of het voldoet niet aan vergunningvrij bouwen. Ik vind het niet echt netjes dat ze geen antwoord geven, maar wellicht ligt het lastiger?

Ik vermoed dat het niet aangevraagd is (dan hadden de amtenaren dat gelijk kunnen zeggen), niet vergunningsvrij is en zeer vermoedelijk ook niet vergunbaar is (let op, vermoeden!). Dat betekend dat de bewoners moeten slopen, wellicht zijn de amtenaren er al mee bezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:28

Mwoah, gewoon pech... Dan kun je toch proberen of er wat mooie aanplant voor kan komen te staan? Die mensen zullen zelf toch ook wel inzien dat het uitzicht voor de overburen minder is geworden, dus dan is het toch een kleine moeite om even mee te denken in handige aanplant?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:31

Wat ben ik blij met onze buren als ik dit zo lees.
De overburen die gaan klagen dat groen hout lelijker is dan de haag.
Bij je naaste overleg begrijp ik.
Maar dit vind ik echt zeuren om niets.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:32

Sonja schreef:
Mwoah, gewoon pech... Dan kun je toch proberen of er wat mooie aanplant voor kan komen te staan? Die mensen zullen zelf toch ook wel inzien dat het uitzicht voor de overburen minder is geworden, dus dan is het toch een kleine moeite om even mee te denken in handige aanplant?

Daar denken mensen over het algemeen weinig over na hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:32

Daar hebben ze het praten met een bakkie koffie d'r bij voor uitgevonden ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:34

het spijt mij heel erg hoor, maar als ik besluit in MIJN tuin MIJN haag weg te halen en er een schutting/schuur neer te zetten van MIJN geld.... dan ga ik niet ook nog de plantjes betalen die ervoor zorgen dat mijn overburen een leuker uitzicht hebben :n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:34

En soms zijn mensen dat stadium al voor bij :\ dan valt er niet meer te praten en zeker niet met een bakkie koffie erbij.

sans6 schreef:
het spijt mij heel erg hoor, maar als ik besluit in MIJN tuin MIJN haag weg te halen en er een schutting/schuur neer te zetten van MIJN geld.... dan ga ik niet ook nog de plantjes betalen die ervoor zorgen dat mijn overburen een leuker uitzicht hebben :n

Maar jij behoort je wel aan de regels te houden en een vergunning aan te vragen :) of het nu jouw tuin en jouw centjes zijn of niet.
Laatst bijgewerkt door Keet op 20-04-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:35

"het bouwwerk staat op de erfgrens tegen een strook gemeentegroen".

Dus dat groen is van de gemeente........ mag je niet zomaar wat uithalen, maar ook niet zomaar wat inzetten lijkt me.