Beste vaatwastabletten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 10:12

Ik ben er inmiddels zo erg klaar mee, dat ik in staat ben om maar weer met de hand af te gaan wassen.
Het euvel?
De glazen bovenin de afwasmachine, vooral die achterin, hebben geregeld aan de binnen- of buitenkant etensresten zitten. Vooral kruiden. chilivlokken en mosterdzaadjes zijn geregeld terug te vinden. De pannen en borden uit de onderkant zijn prima schoon, maar het lijkt zich dan bovenin te verzamelen en er alsnog niet af te komen. Ook pannen waarin aardappels zijn gekookt/gepureerd worden schoon maar er zit een soort zetmeelplak op de glazen dan.

De vaatwasser:
1 jaar oude Bosch series 2. Hij draait eigenlijk altijd op het 1 uur programma met 65 graden. Ik heb het intensief programma op 70 graden (>2 uur) ook geprobeerd maar dat maakt weinig verschil. Glansspoelmiddel en zout zijn bijgevuld. Filter wordt vaak schoongemaakt en hij draait geregeld met soda op een leeg programma.

De vaatwastabletten:
We hebben de gewone van de Lidl geprobeerd en de laatste tijd koop ik de "duren"
We hebben een tijdje Finish Quantum gehad en zijn nu sinds kort over op de Dreft Platinum.
Maakt eigenlijk geen bal uit, volgens mij.

Dus... Wat doe ik verkeerd of moet ik nu echt als een soort oud wijf mn borden en pannen voor gaan spoelen?? Daarvoor heb ik eigenlijk geen afwasmachine :o %)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:20

Ik heb altijd dreft, sun of finish platinum. Die doen niet echt voor elkaar onder.

Maar kijk ook even goed naar je vaatwasser. Soms draait de spoelarm niet goed als er wat tussen zit oid.
Of bij mijn moeder (miele) zat een van de spuitmonden niet goed gericht vanuit de fabriek, dus dan pakken ze niet alle vaat mee.
Wij hadden in het vorige huis ook een bosch, was een hele goede vaatwasser, en toen opeens niet... bleek er een brood clipje tussen de spoelarm te zitten waardoor hij niet draaide :')

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:26

Ik gebruik ook altijd Dreft Platinum. En herken dat probleem helemaal niet, bij ons is altijd alles schoon. Misschien een keer een pan niet, maar dan heeft er bijvoorbeeld iets aan gebrand satésaus in gezeten ofzo.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:36

c_alsemgeest schreef:
Ik heb altijd dreft, sun of finish platinum. Die doen niet echt voor elkaar onder.

Maar kijk ook even goed naar je vaatwasser. Soms draait de spoelarm niet goed als er wat tussen zit oid.
Of bij mijn moeder (miele) zat een van de spuitmonden niet goed gericht vanuit de fabriek, dus dan pakken ze niet alle vaat mee.
Wij hadden in het vorige huis ook een bosch, was een hele goede vaatwasser, en toen opeens niet... bleek er een brood clipje tussen de spoelarm te zitten waardoor hij niet draaide :')


Ik had laatst een lepel die de spoelarm tegen hield, sindsdien kijk ik altijd even of ze draaien voor ik de vaatwasser aanzet.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:41

En je kan de spoelarmen vaak ook los draaien, soms zitten er etensresten ín de arm die dan in de gaatjes gaan zitten waardoor het water er niet uit kan.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:42

MerleSimone schreef:
En je kan de spoelarmen vaak ook los draaien, soms zitten er etensresten ín de arm die dan in de gaatjes gaan zitten waardoor het water er niet uit kan.


Dit wilde ik ook zeggen, niet alleen je filter goed schoonmaken maar ook de andere onderdelen :j

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:43

Ik gebruik de goedkoopste van de Lidl of de AH, soms wel 2 (mijn bakje springt niet altijd open, dus dan doe ik er één in het bakje en een los in de bestekmand). Eigenlijk is alles na één keer draaien goed schoon.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 10:44

Oh ja goede, dat heb ik idd gisteren al gedaan. De spoelarm doet het goed en gewoon en draait ook voldoende rond.
Kun je de spoelarm ook open maken? Er zit volgens mij iets in (klein stukje plastic oid? maar dat is niet groter dan 1 gaatje zeg maar.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:45

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid Dreft platinum. Eerder al eens de ah eigen tabletten geprobeerd en die van de Lidl om te kijken of dat nog wat was, maar ik blijf teruggaan naar dreft (koop ze met goede aanbiedingen in bulk in)

Vaatwasser regelmatig laten lopen met een vaatwasser reiniger, filters goed schoonmaken en idd alle onderdelen even nalopen, doet normaal ook al veel.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:46

Die van dreft vind ik de beste, geen naar gevoel aan de glazen, vaat altijd goed schoon, vaatwasser staat hier maar 2x per week aan, dus de vaat staat er wel een aantal dagen in. Als je ze in de aanbieding koopt bij bijvoorbeeld de AH de 2e gratis zijn ze leuker in prijs

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:59

Spoel je alle vaat ook af voordat je het in de vaatwasser mikt? :) Hier gaat eerst alles onder de lauwe kraan voordat het er in belandt. Daardoor spoel je alle etensresten/kruimeltjes etc allemaal weg. Ik heb daardoor (hier ook Bosch) nooit problemen met “gevonden voorwerpen” :D Gebruik de vaatwastabletten van de Lidl. Werken prima.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:01

meggiemeg schreef:
Die van dreft vind ik de beste, geen naar gevoel aan de glazen, vaat altijd goed schoon, vaatwasser staat hier maar 2x per week aan, dus de vaat staat er wel een aantal dagen in. Als je ze in de aanbieding koopt bij bijvoorbeeld de AH de 2e gratis zijn ze leuker in prijs

:j
Vroeger Sun poeder, nu ook alleen nog maar Dreft platinum plus en dan de variant die meteen de machine reinigt. Komt er hier ook schoon uit, zowel op het 30 minuten 60 graden programma, als op de eco-stand.
Hier een AEG vaatwasser, zou ook niet snel een ander merk kopen eerlijk gezegd.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:12

Ik zou denken dat het aan je vaatwasser ligt? Ik gebruik altijd de tabletten van Lidl en alles wordt schoon. Maar op het werk merk ik ook wel dat dingen met bijvoorbeeld cup a soup niet goed schoon worden. Misschien dingen met erge plakkruiden/dingen even in het water zetten of om spoelen? Dat doe ik bijvoorbeeld soms wel met een rijstpan want de rijstkorrels worden anders keihard en zijn dan moeilijk nog los te krijgen in de vaatwasser.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:17

klinkt eerder alsof je vaatwasser niet voldoende spoelt.

Wij gebruiken vaatwastabletten van Lidl (kwamen best goed uit een vergelijkende test), we hebben zelfs een tijdje poeder gebruikt, om lager te kunnen doseren en nooit een "vette" film gehad. We zijn terug naar tabletten gegaan omdat we de instelling voor zout en spoelmiddel niet goed kregen en we een kalklaag op de glazen kregen.
Wij spoelen overigens ook zelden de vaat af alvorens het in de vaatwas te steken en soms staat hij 3-4 dagen alvorens hij aangezet wordt...

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:26

Een halve tablet van Marcels Greensoap. Alles prima schoon. Alleen als ik m echt veel te vol prak blijft er soms een raar laagje op sommige dingen die onderin staan achter.

Een complete kruidenmix die achterblijft herken ik niet. Heeft je vaatwasser dit altijd gedaan? Ik zou eerder denken dat het aan de vaatwasser ligt dan aan de tabletten.

Naomi_Jortje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:29

Ik heb exact hetzelfde probleem met onze vaatwasser. Ben altijd erg tevreden geweest over de Lidl vaatwastabletten en gebruik deze nog steeds, maar sinds ik bij mijn vriend woon en zijn vaatwasser gebruik heb ik hetzelfde issue. Lees dus graag mee.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:31

Wij hebben ook het goedkoopste huismerk van de Nettorama (all in one) en herken het probleem ook niet. Hoe vies we alles er ook inzetten, het komt er schoon uit.

Overigens hadden we het met onze vorige vaatwasser op den duur ook, die is inmiddels naar de eeuwige jachtvelden.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:33

Lijkt mij ook aan de vaatwasser te liggen. Zeker als de afwas in de onderkant wel schoon is.

Vantevoren afspoelen zou niet nodig hoeven zijn en is best zonde van het water. Behalve misschien de hele grote resten of heel erg aangekoekte pannen.

Bij mij verkleurt zilver na enkele wasbeurten. Heel irritant. Was vroeger niet zo. Wie weet welke poeder of tablet dit voorkomt?

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:36

Ik gebruik gewoon die van Lidl/Aldi/Hoogvliet of welke supermarkt dan ook. En heb werkelijk nooit problemen. Dat hadden we wel met onze vorige vaatwasser met alle tabletten toen een tijdje met poeder ging het redelijk maar uiteindelijk na de verhuizing dus een andere vaatwasser en weet nu dat het aan de vaatwasser gelegen moet hebben.
Die vaatwasser daar deed ik ook altijd de spoelarn schoonmaken ook de gaatjes want die zaten regelmatig verstopt en dan werd ook de bovenkant niet schoon.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:47

De sproeiarm kan vaak uit elkaar, zoek een handleiding van jouw vaatwasser om exact te weten hoe. Je zegt een stukje plastic te zien, wie weet zit er wel veel meer en komt er dus amper water van af / uit (om je vaat af te spoelen na het wassen) waardoor het dus opdroogt zoals jij nu ervaart.

Hier een Bosch, met dreft prima resultaat. Lidl en Sun niet!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:48

Bij lidl en andere huismerken vond ik de glazen daarna eng voelen :') alles was wel schoon, maar het had een piepers gevoel :+

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:02

Je gebruikt toch all in one-tabletten? Dan moet je geen zout en spoelmiddel toevoegen, want dat zit er al in. Sommige machines moet je ook instellen op tabletten, kijk daar ook naar. En je moet juist niet de vaat voorspoelen, maar vuil er in. Misschien heb je her nog wat aan: https://www.consumentenbond.nl/vaatwasser/gebruikstips

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:05

Wij hebben altijd de middenmoot tabletten, van finish. Niet de duurste, niet de goedkoopste. Van de huismerken was ik nooit helemaal tevreden, net niet fijn.

Nu heb ik echter vorige week even snel bij het Kruidvat voor nood een doosje meegenomen, en die wassen echt bizar goed schoon. Ik weet dus niet of deze uit dezelfde fabriek komen als de huismerken en dat er iets verbeterd is, of dat de Kruidvat tabletten echt een andere formule hebben, maar ik was oprecht verrast.

Overigens vullen we hier ook zout en glansspoel bij, ondanks de all in one. Het water is zo hard dat het geen overbodige luxe is.

Ik heb ook ooit gehoord dat het middel zich moet kunnen hechten aan de etensresten, maar heel eerlijk, ik spoel alles af. Ik vind het onafgespoeld in de vaatwasser zetten echt heel ranzig.

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:22

Die van de Aldi die ik nu heb daar komt de vaat ook bizar schoon uit.
Met de oude vaatwasser niet. En toen bleef er ook vaak een laagje op glazen maar ook bij de duurdere merken.ik heb echt een heel enkel keer als ik de vaatwasser echt te vol heb gepropt dat er in de bovenhoek iets staat wat niet schoon is. Dat laat ik dan gewoon in de vaatwasser staan tot de volgende ronde. Ik spoel zelden iets af. Als iets echt vies is wil ik nog wel eerst een keukenpapiertje eroverheen halen boven de prullenbak en dan in de vaatwasser.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:46

Ik spoel de vaat eigenlijk nooit af en herken dit helemaal niet. Wij gebruiken al jaren de blokjes van de Lidl, maar af en toe toe die van AH eigen merk.

Ik denk dat er iets mis is met de bovenste spoelarm of watertoevoer. Korte programma's raadde de verkoper af, wij draaien altijd op het eco programma.