Laptop als modem gebruiken voor IP-camera?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Laptop als modem gebruiken voor IP-camera?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 23:55

Ik wil graag op stal een ip-camera hangen om mijn merrie te bespieden. Probleem is dat ik geen internet in de stal heb, signaal van huis uit is niet sterk genoeg.
Nu heb ik een wireless usb adapter gekocht, hiermee moet ik op de laptop in de stal het signaal op kunnen pikken.

Nu wil ik dus een ip-camera installeren, zodat ik overal mijn merrie kan bespieden (werk, thuis wat dus 10 km van de stal is). Ik heb mijn oog laten vallen op deze camera, die dus wel een ethernet aansluiting heeft. Kan ik de camera verbinden met de laptop met die ethernetaansluiting zodat de laptop dus eigenlijk als modem fungeert?

Homeplug is geen optie, hebben we ook al bekeken. Router in huis zit op een andere groep als in de stal, wat krachtstroom is en andere fases heeft. Optie is ook nog een repeater ertussen zetten, maar voordeel van deze adapter is dat deze ook mooi op vakantie gebruikt kan worden.

KootMiraDrum

Re: Laptop als modem gebruiken voor IP-camera?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 01:15

Ben je er al uit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:40

Nee, geen antwoorden hier gekregen en via internet ook niets wijzer geworden.
Inmiddels er ook achter gekomen dat het internet zwaar bagger is, met versterker tot 3 passen buitens huis. Toen meldde de staleigenaar me ook dat hij een versterker op de computer had, omdat hij anders geen ontvangst had, dat ding staat dus een meter of 6 van de router af!
In stal wel ontvangst van de overburen en de buren, en van de buren mogen we het internet lenen. *\o/*

Ik had al een cameraset die draadloos was en de bedoeling was de laptop in huis te zetten, alleen het bereik was ook niet groot genoeg. Die camera kon uiterlijk morgen geretourneerd worden (dus morgen weer op het bedrijf), dus ik moet het met die camera doen (die dus een stuk duurder is dan de ip-camera, vandaar dat ik, toen dat niet werkte, naar een ip-camera over wilde stappen).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:03

Evt kan ik je mijn kabel (120 meter) wel lenen hoor, pb maar als ik 't op moet sturen, heb dit jaar geen veulen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:50

Lief van je KMD, maar ik kan geen kabels trekken. Moet een oprit over, waar zwaar verkeer over komt (loaders, bulldozers, etc). Die hebben een kabeltje zo in puin. :')

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:38

Wat een gedoe toch weer elk jaar, gaat het je dit jaar wel lukken, denk je?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:50

Ja, het gaat wel lukken, dankzij het internet van de buren. :D

Ik heb nu deze cameraset, bedoeling was eigenlijk om de laptop met ontvanger in huis te zetten waar we wifi-bereik hebben, maar de afstand was toch te groot van de camera naar de ontvanger.
In stal hebben we dus internet van de buren die we mogen gebruiken, dus zetten we de laptop in de stal neer met de camera-receiver, pal naast de camera dus. Nadeel alleen is dat we dan de laptop in de stal neer moeten zetten, hoop stof en vuiligheid. We moeten dus nog aan de slag om 1 of ander kistje te maken waar hij in komt te staan, zodat ie niet al te smerig wordt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:39

Kun je een Curverbox of een houten kistje voor gebruiken, als je maar gaten erin maakt voor de ventilatie. Ben benieuwd hoor, zou Neonlight dan eindelijk online te bekijken zijn.... ;)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:47

draadloos heeft vaak beperkt bereik
Wil je wat grotere afstanden overbruggen moet je vaak gebruik maken van richt antennes.
Als de stal van metaal is krijg je ook te maken met de kooi van faraday
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Met een ethernet kabel kan je rond de 100 meter halen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 16:56

Met kooien van Farady ben ik bekend, daar werk ik dagelijks mee. :)
Richtantennes is geen optie, al naar gekeken en niet haalbaar. Ethernetkabel is ook geen optie, aangezien er over een inrit heengegaan moet worden waar zwaar verkeer overheen gaat (denk aan bulldozers en loaders).
Ik heb nu een werkend internet in de stal zoals ik al zei, door middel van dat usb-ding.
Mijn vraag is of ik de laptop als modem kan gebruiken, als internetvoorziening van een ip-camera. :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:00

Je wil de ip camera dmv een ethernet kabel verbinden met de laptop en vanaf daar verder gaan met een wireless verbinding richting de modem van de buren?

Als dit het geval is dan zou je mogelijk ook ipv een laptop gebruik kunnen maken van een WAP (wireless acces point)
Deze zijn wat goedkoper en minder stof gevoelig dan een laptop
Laatst bijgewerkt door PascalB op 28-03-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:07

Ja, via dit apparaatje wat via de usb aan de laptop hangt ontvang ik het internet (van de buren :+ ). Ik zou dus de IP-camera met ethernet-kabel in de laptop willen pluggen, die dus het internet signaal met die usb-adapter krijgt. Dan moet de laptop dus fungeren als modem voor die IP-camera. IP-camera kan niet wifi rechtstreeks pakken, dat signaal is ongetwijfeld veels te zwak voor de camera.
Aangezien ik al een camera-set heb die behoorlijk duur is en die ik nog kon retourneren op het moment dat ik dit topic opende, wilde ik weten of nu een goedkopere ip-camera ook zou voldoen. In eerste instantie wilde ik het signaal van de camera naar de wifi in huis brengen en daar is die camera-set op gekocht, alleen is het bereik ook daarvan niet groot genoeg. Nu breng ik dus het wifi-signaal naar de camera toe, en heb ik die dure draadloze set niet direct meer nodig.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:12

als je de laptop wil gaan gebruiken dan kan je de beide netwerkkaarten ethernet en wireless in bridge modes zetten
Hiermee koppel je de 2 netwerk delen aan elkaar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:14

Oke, nu houdt het voor mij computer-dombo al op. :+
Wat wil dat zeggen, en wat creeer je dan wat je eerst niet had? In simpele taal graag. :=

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:19

op de laptop heb je 2 netwerk gedeeltes
Het gedeelte van de wireless netwerkkaart en een gedeelte van je ethernet kaart.
Dit kan je zien als 2 gescheiden netwerken.
Dmv een bridge maak je een brug tussen beide netwerken. hierdoor krijgt je ethernet aansluiting waar de camera op zit beschikking over de internet verbinding.
Wat voor een besturings systeem draait er op de laptop?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:25

Ah kijk, dat is taal die ik snap. :D
Er draait windows 7 op de laptop. :)
Laptop is overigens een minilaptop (ik wil mijn hoofdlaptop niet in de stal zetten :) ) en is een Asus 1215N.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:04

Even de handleiding erbij hoe te doen in windows 7 , kon niet zo gauw een nederlandse versie vinden

*On the Windows 7 laptop, click on the Windows icon. Type view network connections and press Enter.
Identify your Ethernet connection and your wireless connection.

* In this example, the Ethernet connection is called Local Area Connection and the wireless connection is called Wireless Network Connection.

*Click on Local Area Connection to select it. Press and hold the Ctrl key and click on Wireless Network Connection to select it. Now you should have both connections selected.

*Right click on the selection and select Bridge Connections.
Afbeelding

Note that when your laptop is acting as a wireless bridge, you might not be able to use it to browse the Internet at the same time. When you are done, follow the step 1 and step 2 to network connections in control panel. Right click on the bridged connections and select Remove from Bridge.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:14

Je hebt een laptop met internet op stal?
Dan zou je via msm kunnen kijken. Ik had een paar jaar geleden geen internet op die stal waar een merrie stond. Toen heb ik een dongel gebruikt op een oude laptop en daar een simpel cameraatje op gezet waar ze normaal mee msm-en. Ik heb een msm account aangemaakt en op automatisch accepteren gezet. Zo kon ik overal inloggen om de merrie te bekijken :-)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:44

Heb je de boel al werkend?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:40

Nee, nog niet, verder nog niet mee bezig geweest. In principe heb ik nu dus al een werkend systeem, alleen nog niet in de stal uitgetest. Beetje te vroeg nog, en we weten het wachtwoord van het internet van de buren nog niet. :+ Ze moet nog ruim een maand, dus nog tijd genoeg, en ik wil niet al te lang een laptop in de stal zetten, die is alleen maar vuil aan het happen dan. :)