Bestaand huis slopen en nieuw huis neerzetten: ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Bestaand huis slopen en nieuw huis neerzetten: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:47

De laatste tijd zijn mijn vriend en ik een beetje aan het rondkijken naar nieuwe woonruimte. Wat we zoeken is echter als een speld in een hooiberg. Nu hebben we wel objecten gezien welke qua plek geweldig zijn maar qua huis ;( echt om te huilen. Verbouwen is dan eigenlijk geen optie. Nu zaten wij eraan te denken om in de toekomst misschien zo'n bouwval object te kopen, uiteindelijk het huis te slopen en er iets nieuws voor neer te zetten. Wij hebben echter geen idee wat daar allemaal bij komt kijken. Mag dat bijvoorbeeld zomaar van een gemeente? Welke vergunningen zijn nodig? En andere praktische zaken. Dus ik dacht, misschien zijn er bokkers die hier verstand van hebben of dit al eens hebben gedaan? Iemand enig idee wat ons te wachten zou staan?

Keet

Re: Bestaand huis slopen en nieuw huis neerzetten: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:49

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:52

Informeer even bij de desbetreffende gemeente want je mag niet zomaar iets neer planten en ook niet zomaar iets slopen. Er komt wel heel veel kijken bij het nieuw (laten) bouwen van een huis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:57

Squawk schreef:
Informeer even bij de desbetreffende gemeente want je mag niet zomaar iets neer planten en ook niet zomaar iets slopen. Er komt wel heel veel kijken bij het nieuw (laten) bouwen van een huis.

Daarnaast is het ook erg duur :)
Je moet het perceel aankopen, eventueel oud huis laten slopen, nieuwe laten bouwen.
Daarnaast alle leges en kosten aan aannemers, architecten e.d.

Kan je heel wat grijze haren opleveren :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:03

Asbest invertarsatie rapport ongeveer 500,-
Bouwtekening met sterkte berekening vanaf 1000,-
Allerlei vergunningen en dan nog wat lossen onderzoeken oa bodemonderzoek.

Jou plan word momenteel waar gemaakt door een stel jonge mensen hier in de buurt,die hebben een stokouwe boerderij gekocht en willen daar ook nieuw bouwen.
Ze zijn al 5mnd verder en er is nog weinig gebeurt ook omdat vergunningen etc veel tijd kosten en ondertussen betaal je wel.
Hun zitten ook nog met natuurmonument ivm boom die opgenomen is als beschermd object.....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:08

Let ook op dat als je een pand koopt in het buitengebied alles wel als woonbestemming aangemerkt staat.

Onze (opa's) oude boerderij is verkocht met hetzelfde doel als waar jij over spreekt: slopen en een nieuw woonhuis. Hierop zat een agrarische bestemming en het heeft 1.5 jaar geduurt voordat deze is gewijzigd in een woonhuisbestemming.

Het is dus wel te doen maar ga uit van een berg papierwerk, lang wachten, veel 'verborgen' kosten in hier een aanvraag, daar een vergunning, hier een tekening enz.

Als je beide er achter staat en tijd en geld hebt om deze procedure aan te gaan dan zeg ik doen! Je krijgt er echt iets moois voor terug wat aan jou wensen voldoet.
Als je twijfeld zeg ik bij voorbaat, niet doen! Dat gaat jullie opbreken en dan is het grote genieten er snel van af.

Kan je niet kijken naar een stuk grond waarop al een vergunning zit of die makkelijker te krijgen is. Dan zit je niet met sloopkosten, puinafvoer, asbestsanering (mocht het in het huis en/of de schuren zitten)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:09

Wij hebben zes jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Oud huis eraf gesloopt ( tussen de tien en vijftien duizend euro, afhankelijk van de grootte) en nieuw huis erop gezet van Selekt huis. Wat je uit wilt geven hangt er vanaf wat je wilt laten bouwen. Zij hadden in diverse prijsklassen diverse soorten woningen. Het bouwbedrijf kan ook de vergunningsaanvragen etc. voor je regelen bij de gemeente. Ik zou gewoon eens informeren bij een plaatselijk (loon)bedrijf voor de kosten van sloop per kuub. En ga eens praten met een bouwbedrijf om te kijken wat nieuwbouw ongeveer kost. Bij de gemeente kun je informatie inwinnen over de sloopvergunningen en hoeveel tijd dat gaat kosten, was bij ons binnen acht weken klaar.
Ik vond het destijds een prachtig project maar had dan ook alle tijd om er aandacht aan te kunnen schenken....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 17:03

Bedankt voor alle raad!

Het gaat inderdaad een flinke klus worden. In principe kunnen wij de eerste tijd gewoon in een dergelijk huis wonen tot alles qua vergunningen is geregeld; het huis is lelijk, niet onbewoonbaar :D. De bestemming van de aangrenzende grond is agrarisch maar het huis is gewoon een woonhuis. Wel een goede tip om na te vragen.

Het lastige is inderdaad: waar zullen wij allemaal tegenaan lopen? Hoewel mijn leven op dit moment vrij druk is, is het wel het juiste moment: we hebben bijv nog geen kinderen. En het is een prachtige kans op ons droomhuis. Hmm, maandag maar eens even langs de gemeente...
Laatst bijgewerkt door Rytir op 08-03-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:05

Slopen: vergunningtraject = tijd en geld
Nieuw bouwen: vergunningtraject = tijd en geld
Anders bouwen: bestemmingsplantraject = tijd en geld

Ik raad je aan om eerst even goed de mogelijkheden te lezen in het bestemmingsplan.
Mocht je daar niet heemaal uitkomen, win dan advies in. Bijvoorbeeld bij de gemeente en/of je architect/aannemer.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:09

Maak btw wel even voor de zekerheid een afspraak met iemand van de gemeente.