E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15996
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:28

@Valerie: volgens mij kan je het "verdwijnen" van gedownloadde boeken bij stopzetten vh abbo niet omzeilen door de wifi uit te zetten. Hij heeft tenslotte ook een interne klok...
Maar heb altijd grotendeels manueel epub-files op mijn Kobo gezet en nooit Calibre gebruikt...

ValerieM

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:11

petitparis schreef:
@Valerie: volgens mij kan je het "verdwijnen" van gedownloadde boeken bij stopzetten vh abbo niet omzeilen door de wifi uit te zetten. Hij heeft tenslotte ook een interne klok...
Maar heb altijd grotendeels manueel epub-files op mijn Kobo gezet en nooit Calibre gebruikt...


Bedankt voor je reactie!
Maar hoe zet ie ze dan Manuel erop? Misschien een gekke vraag hoor, maar heb hem pas een paar uur
En met mijn Sony ging dat via het Adobe programma.
(Kon ook wel via verkenner, maar dan liep alles vast)

laurabe
Berichten: 740
Geregistreerd: 28-01-11

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:35

Ik gebruik voor mijn Kobo de USB kabel die ik inplug in mijn laptop om zo boeken erop te zetten. Ik heb boeken opgeslagen staan op mijn laptop namelijk. Ik heb verder geen boeken abonnement.

petitparis

Berichten: 15996
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:41

Zoals Laurabe zegt. Via usb aansluiten en je ereader als usb stick beschouwen. Nooit problemen gehad met de verkenner in de intussen 6j dat ik mijn Kobo heb...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:58

ValerieM schreef:
Hallo! Mag ik even inbreken hier?
Ik heb namelijk wat vraagjes.

Bijna 9 jaar lang heb ik gebruik gemaakt van mijn Sony ereader. Helaas begon deze wat kuren te vertonen in de vorm van vastlopen, ineens opnieuw opstarten, of opnieuw willen opstarten en daarin haperen waardoor je dus een flikkerend scherm had.
Enorm balen natuurlijk.

Na heel lang twijfelen heb ik dan toch de Kobo Libra gekochte welke vandaag is binnen gekomen. Deze leek mij prettig omdat je de makkelijk met een bol.com account kunt downloaden.
Echter, ik ben niet zo'n hele snelle lezer. Zo'n abonnement bij Bol is leuk als je meerdere boeken in de maand lees, maar als ik er 2 in de maand lees, dan is het veel. Dus wordt zo'n abonnement wel weer prijzig.

Nu vraag ik mij af: Stel dat ik het abonnement een keer tijdelijk stop wil zetten en de reader is niet aangesloten op Wifi... blijven de boeken dan gewoon staan?

vraag 2: kan ik via andere andere kanalen, bijvoorbeeld de online bieb, ook gewoon boeken erop zetten?

Ik heb wel al calibre geïnstalleerd.

Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet. Want ik begin te twijfelen of dit nu wel zo'n goede keus was :

Ik heb bij beide abonnementen gehad. Bij Bol vond ik het vervelend dat vaak maar enkele boeken van een serie beschikbaar waren, de rest moest je dus alsnog kopen. Strategie natuurlijk..... Bij stopzetten, wat ik regelmatig deed,waren ze onleesbaar.
Bij de bibliotheek had ik de boeken maar voor 3 weken, daarna was hij niet meer te lezen. Bovendien was er weinig keuze en als ze er waren, waren ze altijd bezet.

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:07

Hoe kunnen ebooks bezet zijn? Ik ben nog nooit tegengekomen dat er een maximum is aan het aantal mensen dat tegelijk hetzelfde ebook kan lenen bij online bibliotheek. En je kan na drie weken het boek weer downloaden om verder te lezen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:15

Manou schreef:
Hoe kunnen ebooks bezet zijn? Ik ben nog nooit tegengekomen dat er een maximum is aan het aantal mensen dat tegelijk hetzelfde ebook kan lenen bij online bibliotheek. En je kan na drie weken het boek weer downloaden om verder te lezen.

Blijkbaar hadden ze iets van rechten voor een bepaald aantal boeken, zo werd het mij uitgelegd. De boeken waren er wel, maar niet beschikbaar. Je mag ze toch ook niet verkopen of doorgeven? Dat kan met gewone boeken wel.

Achterom
Berichten: 23066
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:27

Manou schreef:
Hoe kunnen ebooks bezet zijn? Ik ben nog nooit tegengekomen dat er een maximum is aan het aantal mensen dat tegelijk hetzelfde ebook kan lenen bij online bibliotheek. En je kan na drie weken het boek weer downloaden om verder te lezen.

Hier hetzelfde, even nakijken waar je ook alweer was en gewoon verder lezen na opnieuw downloaden.

@margee: was dat recent, of wellicht al wat langer geleden. Vind het echt vreemd!

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:12

Ik wil een bepaald ebook kopen en die is uitverkocht, ik vraag me nog steeds af hoe dat kan.
Ik kan het nog steeds nergens krijgen.

petitparis

Berichten: 15996
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:18

ingvdh schreef:
Ik wil een bepaald ebook kopen en die is uitverkocht, ik vraag me nog steeds af hoe dat kan.
Ik kan het nog steeds nergens krijgen.


Uitverkocht klinkt inderdaad vreemd voor een ebook, maar als de verdeler de rechten kwijt is, dan kan hij het niet langer aanbieden.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:25

Om welk ebook gaat het?

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:34

Yv_ schreef:
Om welk ebook gaat het?


John Twelve Hawke, de reiziger trilogie, boek een gelezen, boek twee en drie niet meer te krijgen in het Nederlands, ze zijn er wel geweest, ook in hardcover.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:53

Achterom schreef:
Manou schreef:
Hoe kunnen ebooks bezet zijn? Ik ben nog nooit tegengekomen dat er een maximum is aan het aantal mensen dat tegelijk hetzelfde ebook kan lenen bij online bibliotheek. En je kan na drie weken het boek weer downloaden om verder te lezen.

Hier hetzelfde, even nakijken waar je ook alweer was en gewoon verder lezen na opnieuw downloaden.

@margee: was dat recent, of wellicht al wat langer geleden. Vind het echt vreemd!


Dat is een aantal jaar geleden, echter E boeken waren er toen al wel een hele poos. Men had rechten voor een bepaald aantal boeken. En vaak alleen oudere.....

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:54

Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik wil graag een e-reader, maar zie door de bomen het bos niet meer. Mijn wens is dat ik er boeken van de bieb mee kan lezen, maar ook dat ik boeken van bv. Bol en Amazon kan kopen. Comfort vind ik belangrijk, dus met ingebouwde verlichting is een must. Wat zouden jullie aanraden?

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:09

Volgens mij zijn alle ereaders van tegenwoordig voorzien van backlight. Kobo loopt iets voor op andere merken met hun zgn. Comfort pro light, dat wit en oranje licht aanpast aan het moment van de dag.

Evenals dat elk merk meerdere bestanden kan lezen, dus je niet perse per bestand vastzit aan een merk. Kobo is handig als je bijvoorbeeld het kobo+ abbonement van bol hebt en een Kindle is weer handig als je veel van amazon leest. Niet omdat Kobo die bestanden niet leest, maar omdat je accounts gemakkelijk synchroniseren. Elke reader met een wifiverbinding zou denk ik gewoon een willekeurig bieb assortiment moeten kunnen handelen en anders heb je altjd het kabeltje nog.

Wil je touchscreen, drukknoppen, combinatie van beiden? Kwaliteit voor zeker niet te veel geld vind je bij Pocketbook. Zie de lovende ervaringen op de pagina hiervoor.

Ik heb nu een Kobo Libra. Fijn en snel ding, maar als-ie het ooit begeeft ga ik absoluut weer terug naar Pocketbook.

@ingevdh
Wat gek, ik kan er bij de uitgeverij ook bauwelijks ists van terugvinden..

petitparis

Berichten: 15996
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:28

De kindle oasis heeft ook een functie om de lichtintensiteit en warmte (kleur) aan te passen aan het dag/nacht schema. Dus denk niet dat daar veel verschil in zit.

Grote verschil voor mij als zowel Kindle als Kobo gebruiker is, dat Kindle met andere extenties werkt dan de andere merken. Mijn eerdere verkregen ebooks bij verschillende aanbieders, kan ik niet op mijn Kindle zetten zonder ze te converteren.
Denk dat ik op dat vlak mijn Kobo nog steeds het makkelijkst vind (of eender welk andere ereader die met epub files werkt). Maar helaas lees ik het laatste jaar steeds vaker boeken die alleen via Amazon verkrijgbaar zijn ( {:)-:( ) vandaar de overstap naar Kindle.

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:51

hi!

klein vraagje, ik heb altijd een kobo aura 2 gehad , van 6 inch. deze is helaas bij een inbraak gejat. ik zoek dus een nieuwe e-reader, maar ik loop een beetje vast. wellicht weten jullie het.

ik vond de aura (6inch) erg fijn, niet te groot en zwaar en las lekker weg. ik wil nog steeds een kobo, vooral vanwege het gemak met het kobo abonnement wat ik heb lopen. nu zit ik te kijken naar ofwel de clara(6inch), of de libra(7inch). ik ben alleen bang dat de laatste te groot is en dat het niet fijn in de hand gaat liggen.. iemand ervaring met een van de twee, of beide? of wellicht een andere tip?

Siers83

Berichten: 7389
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:23

Ik heb de clara. Is mn eerste, heb m nu zon 2 jaar inmiddels. Ik vind het een fijn ding, niet te groot maar wel duidelijk. Wat ik vooral fijn vind is het licht wat zich aanpast aan de tijd van de dag

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:32

ja dat had mijn aura ook, heel fijn is dat. ik denk dat de clara de opvolger is van de aura? ik vraag me af of die 7 inch nog steeds lekker in de hand ligt := soms viel de aura al uit mn hand op mijn voorhoofd zegmaar :')

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:25

Volgens de specificaties bij bol verschilt het gewicht van de Clara en Libra nog geen 10 gram.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:53

Ik vind de libra zelf wel zwaar worden na een tijd maar als het maar 10 g scheelt...

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:24

Mijn pocketbook touch lux 5 is vandaag binnen gekomen! Wat een fijn handzaam ding en simpeler in de besturing dan dit kan niet. Ook al is het nu nog licht, ik vind het achtergrond licht heel aangenaam en dat je de licht kleur in kunt stellen (of automatisch aanpassen) ben ik nu al zeer over te spreken.

Ik wil nu dus alleen nog maar lezen met een kop thee en dekentje op de bank :')

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:23

Je wil vast wel wat fotootjes schieten van je nieuwe aanwinst :D ?

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:02

Dat laat ik me natuurlijk geen twee keer vragen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:20

Mooi hoor! Menu heeft zo te zien ook wel een update gehad als ik kijk naar mijn oude?
Hoe doet-ie het met opstarten? Snel?