E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambelien
Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-18

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:48

Op zoek naar Kobo ervaringen ben ik op dit topic gekomen. De batterij van mijn Kobo aura H20 edition 2 loopt sinds een week steeds heel snel leeg. Ik begrijp er niets van, want tot nu toe deed ik er steeds maanden mee.

Nu ben ik op zoek naar een gelijkwaardige Kobo, maar kom qua kwaliteit en waterdichtheid op de Libre uit. Deze heeft echter een flinke rand met knoppen aan de zijkant en dat wil ik liever niet. Mijn keuze valt eerder op een volledige touchscreen. Iemand tips wat dan te kiezen?

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:17

Staat je wifi aan? Scheel namelijk heel erg in batterijverbruik.

Mocht je echt een nieuwe willen dan is mss een Clara hd wat? Niet te groot maar ook niet waterdicht helaas. Wel automatisch licht wat heel fijn is

Bambelien
Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-18

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:33

Ja, staat aan dus kan ik uitzettend. Scheelt wel weer. Maar dan nog nog zit ik met het probleem dat mijn batterij het begint te begeven. Tot een week geleden deed ik maanden met een opgeladen batterij. Nu is de batterij in een week al twee keer volledig leeggelopen...

Clara zou ook misschien een optie zijn. Is minder scherp, minder hoge resolutie en inderdaad niet waterdicht, maar ik denk dat ik ergens op toe zal moeten geven... Jammer dat de Aura niet meer gemaakt wordt! Kwam m nog als refurbished tegen, maar vind €20,- goedkoper voor een tweedehands nou niet direct aanlokkelijk. Ik wil wel graag voor een duppie op de eerste rang, I know haha

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:43

Ik zit juist stiekem te loeren op een met knoppen, maar ben bang dat ik die dan weerte groot vind. Ik moet maar eens naar een winkel om te kijken welke fijn in de hand ligt, als de winkels weer open zijn uiteraard

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:29

Ik heb de Libra en hij is inderdaad wat breder (had hiervoor een Pocketbook, maar die standaard formaten zijn allemaal wel hetzelfde), maar ik heb er eigenlijk geen last van. Wat ik heel fijn vind is dat je 'm dus op z'n kop kan neerzetten met het hoesje en zo ook kan lezen (dan zitten die knoppen boven of onder). Verder zal ik hierna niet weer een kobo nemen, of ze moeten hun software drastisch gaan veranderen. Wat een klereprogramma heeft kobo zeg :r . Is de H2O nog verkrijgbaar? Anders zou je altijd een nieuwe daarvan kunnen nemen?

Bambelien
Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-18

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:51

Siersma, dat zijn precies mijn twee twijfels: of die met knoppen niet te groot is (vond die van een vriendin door die knoppen wat “log” ogen) en ik kan m niet voelen. Nu is het zo’n gok om te bestellen, maar ik heb volgende week een weekje vrij...

Yv_, ik heb zelf eigenlijk nooit last van de software, maar ben ook niet anders gewend dan Kobo. De h2o kan ik helaas niet meer vinden..

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:08

Ik ken ook alleen Kobo, maar heb er niet echt problemen mee. Hij is wel binnen een jaar blijven hangen en de Clara kun je niet resetten. Maar kreeg gewoon een nieuwe binnen de garantie

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:46

@Bambelien: het snelle leeglopen van je batterij kan ook door een software update komen. Ik heb dit bij mijn Kobo Aura ook een tijdje gehad. Batterij ging onwijs snel leeg en rond 30% liep hij vast. Resetten ging zelfs niet, hij startte gewoon zelfs niet meer op. Als ik hem dan aan de lader hing, gaf hij nog maar 3% aan ofzo. Eenmaal opgeladen werkte hij weer gewoon en na een nieuwe update was dit geen probleem meer. Batterij is nog steeds beter dan die van mijn nieuwe Kindle
Hopelijk is het bij jou ook zoiets.

@Yv: weet niet of ik meer gecharmeerd ben door de software van Kindle... En al helemaal niet van de batterijcapaciteit :n ofwel is er iets mis...
Maar de knoppen zijn zo handig

Bambelien
Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-18

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:46

Petitparis, dat geeft wel hoop. Misschien moet ik het dan toch nog even aankijken. Ik houd wel in mijn achterhoofd dat me verteld is dat de meeste e-readers vaak maar iets langer dan twee jaar mee gaan.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:20

Heb je de formaten van je oude reader?? Ik wil de libra wel voor je opmeten, zodat je desnoods een papiertje op dat formaat uitknipt ofzo om te kunnen vergelijken? Hij is in elk geval heel licht qua gewicht.

Jeetje, wat balen Petit! Zeker omdat jouw kindle wel tot de topklasse van de ereaders hoort volgens mij.

Wat ik wel echt superfijn vind, is dat je met kobo verzamelingen kunt maken, zo heb ik dus 1 verzameling gemaakt waarin de boeken voor mijn leeschallenge staan. Superhandig!

Bambelien, ik heb denk ik ruim 5 jaar met mijn oude gedaan :).

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:57

Dat dacht ik ook totdat je goed leest waarop het omschreven batterijleven gebaseerd is: max 30min per dag lezen en geen blue toot verbinding of wifi 8)7 Ach ja...

@Bambelien: Ik hoop eigenlijk dat een ereader gemiddeld iets langer meegaat dan 2j. Anders zou dit betekenen dat ik eerder jaarlijks een nieuwe nodig heb. Mijn Kobo Aura is ook meer dan 5j oud en werkt nog prima, scherm is alleen iets minder gevoelig bij aantikken. En ik heb in de eerste 4j toch ruim meer 200 boeken erop gelezen. Het laatste jaar was het iets minder...

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:51

Hoi!
Mag ik hier even inbreken?

Ik heb een e-reader, de oude van mijn moeder gekregen. Een Kobo, ding functioneert maar ik mis toch wat extra licht.

Nu is mijn oog gevallen op Pocketbook, mede omdat ik een toereikende e-bieb heb en dus niet via reguliere bibliotheek of abonnementen boeken zal lezen. De prijs is (hier in Oostenrijk) ook wat leuker dan bijvoorbeeld Kobo. Kindle wil ik niet ivm niet lezen van ePub. De vraag is: positieve ervaringen? Kan ik op een pocketbook gewoon alle bestanden zetten zonder problemen (las soms moeilijkheden ivm schrijfrechten bvb?)?

Of hebben jullie nog andere aanbevelingen? (Mag een standaard 6" zijn, wil graag achtergrondlicht (is dat Clara licht ook blauw licht filterend?), Zwart wit scherm is prima).

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:17

Welk model Pocketbook is het? Mijn ervaringen Pocketbook VS Kobo: Pocketbook wint met gemak. Het enige nadeel is dat-ie een heel stuk trager opstart dan mijn huidige Kobo, maar het gebruiksgemak vond ik zoveel fijner en daar weegt dat kleine nadeel van het trage opstarten niet tegenop. Dit was mijn eerste en laatste Kobo, de volgende wordt weer Pocketbook :). Ik vind de knoppen van Kobo niet op een handige plek zitten en het menu vind ik vreselijk irritant. Evenals het feit dat-ie metadata leest voor de volgorde op je reader, ipv eigen gegeven namen. Voordelen Kobo: het licht dat zich aanpast naarmate de avond vordert en de sleepcover.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:29

Bedankt voor je reactie!
Ik dacht aan de Pocketbook Touch Lux 5
Heb je nu de Kobo Clara? Of past Kobo altijd het licht aan?

Ik wil er sowieso een cover omheen (kluns als ik ben haha) maar het is dus niet standaard dat als je die dicht doet dat de e-reader in slaapstand gaat? (Ik ben nieuw in de wereld van e-readers) betekent dat dat je een Pocketbook altijd helemaal uitzet? En Kobo is sneller met opstarten zeg je, maar hoe lang gebruikt een Pocketbook dan? Duurt het dan 10 seconden of 1 minuut?

Alvast bedankt!

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:41

Ik had een Kobo 3 geloof ik, dus wel eentje van een paar jaar oud. Een vriendin van mij heeft de nieuwere (volgens mij de 4), die was al een stukje sneller in opstarten. Dus ik denk dat een 5 misschien nog wel sneller is? Sleepcover vind ik heel erg fijn omdat je zodra je het hoesje openklapt, meteen kunt gaan lezen. Met mijn Pocketbook duurde het wel een half minuutje voordat-ie was opgestart. Hij zette 'm inderdaad automatisch uit. Er was wel een mogelijkheid om 'm in standby te zetten (en dan duurde het opstarten ook maar een paar seconden), maar dan moest je handmatig een knop indrukken en dat deed ik eigenlijk nooit. Ik weet niet hoe die opties in de nieuwe modellen zijn, of ze wel of niet verbeterd en/of sneller zijn.

Ik heb de Libra. Wil perse drukknoppen op mijn reader omdat ik dat fijn vind en dan is er niet zo heel veel keuze. Volgens mij hebben de Clara en Forma ook de Comfortlight Pro.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:43

Ik heb de pocketbook touch lux 4, een modelletje ouder dan jij op het oog hebt Iilsie.
Ik ben er meer dan tevreden over, fijne ereader! Lekker licht, de mijne zat standaard een sleepcover bij. Boeken overzetten is geen probleem, gaat heel makkelijk.
Achtergrondverlichting kun je ook makkelijk instellen trouwens.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:03

Ik heb ook een Pocketbook, een nog oudere namelijk de touch lux 3. Hij bevalt mij op zich prima, het uit slaapstand komen duurt inderdaad iets langer. Omslaan van de pagina’s gaat inmiddels niet altijd goed, soms slaat hij 2 pagina’s om ipv 1. Maar ach ik heb hem ruim 2 jaar en gebruik hem dagelijks, dit gebeurd dan 1 of 2x per dag. Het grootste pluspunt vind ik de knoppen en de stevigheid (in combinatie met mijn onhandigheid).

Hiervoor heb ik Kindles en 1 Kobo gehad. De Kobo heb ik verkocht omdat ik hem er niet aan kon wennen. De laatste Kindle (Voyage) heb ik gesloopt, hij viel van mijn bed precies op het hoekje en het scherm was echt in 100 stukjes. -O- De pocketbook kan ik denk ik van een flatgebouw laten vallen en dan nog is er niks aan de hand. Kindle vind ik wel het fijnst qua gebruiksvriendelijkheid.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:28

Bedankt voor alle antwoorden! Dan is mijn keuze wel gemaakt geloof ik :)
Ik wacht nog even met bestellen tot Valentijn of Pasen, wellicht hebben ze dan nog leuke kortingen :) ik blijf tenslotte Nederlander :')

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:00

Ik had een typefoutje gemaakt: ik had ook de Pocketbook (touch lux) 3 ipv Kobo 3. Dezelfde als Depende dus, met die grote knoppen. Ik heb er denk ik een jaar of 4 of 5 mee gedaan :D. Heb het even nagevraagd, die vriendin heeft die 4. Als ik het zo hierboven lees, zijn ze dus aardig meegegaan met de tijd. Als ik dat had geweten, had ik dus echt nooit die Libra gekocht :'). Ik ben Pocketbook fan :j.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:03

Ik begreep het inderdaad uit je berichtje dat het Pocketbook moest zijn ipv Kobo.
Nou ja, dan weet je het nu voor de volgende haha!

Hebben jullie trouwens, behalve zo'n beschermhoes erom, ook nog een extra screenprotector of niet?

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:46

Nog een PocketBook-fan hier.... Ik heb denk ik de oudste, ruim 12 jaar oude PocketBook IQ 700. Ding staat al zolang ik hem heb bijna permanent in de stand-by (tenzij ik de batterij echt leeg gelezen heb), is serieus nog nooit vastgelopen/gereset, en ondanks een wat mindere batterij nu lijkt hij haast onverwoestbaar :D
Inmiddels toch ook wel een beetje aan het zoeken voor een vervanger, want ik ga er niet vanuit dat hij nog 20 jaar meegaat. Maar ook dat zal zonder twijfel weer een PocketBook zijn :j

Mandyy

Berichten: 30505
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:57

Ik heb sinds twee weken de Kobo Libra. Had hiervoor ook een Kobo maar die heb ik verzopen in bad. :o
Wilde nu dus een waterdichte ereader en knoppen.
Tot nu toe bevalt ook deze Kobo mij erg goed! <3

ValerieM

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:02

Hallo! Mag ik even inbreken hier?
Ik heb namelijk wat vraagjes.

Bijna 9 jaar lang heb ik gebruik gemaakt van mijn Sony ereader. Helaas begon deze wat kuren te vertonen in de vorm van vastlopen, ineens opnieuw opstarten, of opnieuw willen opstarten en daarin haperen waardoor je dus een flikkerend scherm had.
Enorm balen natuurlijk.

Na heel lang twijfelen heb ik dan toch de Kobo Libra gekochte welke vandaag is binnen gekomen. Deze leek mij prettig omdat je de makkelijk met een bol.com account kunt downloaden.
Echter, ik ben niet zo'n hele snelle lezer. Zo'n abonnement bij Bol is leuk als je meerdere boeken in de maand lees, maar als ik er 2 in de maand lees, dan is het veel. Dus wordt zo'n abonnement wel weer prijzig.

Nu vraag ik mij af: Stel dat ik het abonnement een keer tijdelijk stop wil zetten en de reader is niet aangesloten op Wifi... blijven de boeken dan gewoon staan?

vraag 2: kan ik via andere andere kanalen, bijvoorbeeld de online bieb, ook gewoon boeken erop zetten?

Ik heb wel al calibre geïnstalleerd.

Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet. Want ik begin te twijfelen of dit nu wel zo'n goede keus was :\

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:42

Ik heb ook Kobo maar zeker niet zo’n abonnement. Wat ik wil lezen staat er nooit op precies. Ik koop boeken apart of deel ze met vrienden.

Manou

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:54

De boeken van de online bibliotheek kunnen gewoon op een Kobo. Net als alle andere ebooks van de juiste bestandstypen.