Garage weigert steekproef (herkeuring)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Garage weigert steekproef (herkeuring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:01

Afgelopen week de auto weggebracht voor de APK.

Nadat we vorige week zelf al een ronde hadden gelopen en een aantal dingen al hadden vervangen werd deze afgelopen week alsnog afgekeurd.
Ze hadden bij de garage een actie van gratis APK, wouden ze me toen al die €60,- voor de APK laten betalen. En dat terwijl ze eerder altijd een bedrag van €24,- rekenden voor een afgekeurde auto.
Gezegd dat ik een brief in huis had gehad waarop stond dar de APK gratis was, oja dan hoefde ik niet te betalen.
Dus toen direct de punten van afkeur aangepakt, nieuwe onderdelen eronder etc.

Vanmorgen weer voor de APK gedaan.
Werd deze weer afgekeurd, en wel op de remmerij.
En dat terwijl we alles los hebben gehad, blokken schoongemaakt zijn en de zuigers weer gangbaar zijn gemaakt.

De APK was inmiddels verlopen en er moest gewoon weer een nieuwe APK op.
Dus gezegd dat ze het dan maar moesten laten repareren.
Ondertussen contact opgenomen met degene die ´m gerepareerd had (ook een APK keurmeester), en die was behoorlijk over de zeik daarover.
Hij heeft mij geadviseerd ze direct te laten stoppen met de reparatie. Was 3 minuten later.

Ging degene achter de balie zeggen dat hij eerst moest overleggen, en kwam terug met het verhaal dat ik geen proef kon aanvragen.
Dus ik de werkplaats in, had hij natuurlijk net 1 kant klaar, ja als je alles zo probeert te rekken dan kun je ook wel doorwerken.

Maar ondertussen moest de andere kant nog, en nog wilden ze niet meewerken.
Ik wou de reparatie niet direct betalen, en heb ze gevraagd een rekening te sturen, ook dit was niet mogelijk.

Net de RDW gebeld, en zij zeggen dat de garage 'm dan als zijnde afgekeurd hadden moeten afmelden, en dat ik dan een herkeuring na afkeur had kunnen aanvragen.
Maar hoe moet ik dit weten dat dat mogelijk is?

Ik had immers afgelopen week ook geen bonnetje meegkregen dat de auto toen was afgekeurd. Is de auto destijds uberhaupt wel afgemeld?
Als ik dat papiertje toen had meegekregen dan had ik nu geweten dat ik recht had op een herkeuring.

Dit verhaal gaat zeker nog een staartje krijgen, ik laat het er in ieder geval niet bij zitten.........

Polly
Moderator Algemeen

Re: Garage weigert steekproef (herkeuring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:07

als je auto is afgekeurd hoor je net zo'n blaadje als keuringsbewijs meete krijgen met 'AFGEKEURD'
is het een bovag bedrijf? dan zou ik die eropaf sturen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:08

Dat wist ik dus niet dan ik dan ook zo'n blaadje mee had horen krijgen, maar die heb ik dus niet gehad.

Het is zeker een erkend bedrijf, en bovendien de merkdealer.
RDW zei eigenlijk dat het m'n eigen fout is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:10

ik zou eens contact opnemen met de bovag, daar zijn ze voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:10

De meeste garages melden de auto pas aan bij goedkeuren.

Dit omdat je (ondanks dat er nog oude APK op zit) niet met de auto mag rijden omdat hij is afgekeurd.
De meeste mensen willen wel met de auto naar huis om de afkeurpunten te herstellen.
Vandaar dat ze hem niet officieel op afkeur zetten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:13

Het is/ en was mijn eigen verantwoordelijkheid om met een op dat moment ongekeurde/onverzekerde auto te rijden.
Maar officieel hadden ze 'm dus gewoon af moeten melden omdat hij op dat moment afgekeurd was.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:21

Brainless schreef:

Wat dus officieel ook verboden is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:22

Ja, maar dat doet maar 1 van de 100 garages.....
De meeste mensen weten nl niet dat je er dan geen meter meer mag rijden met een afgekeurde auto.
En dat krijgen de garages later weer op hun brood (als er wat gebeurd).

Tenzij het een voorkeuring betreft, dan kijken ze alleen na welke punten nog hersteld moeten worden voor de keuring (dit is wat de meeste garages doen, vooral als ze weten dat de klant deze punten zelf wilt repareren).

Bij een officiële 1ste keuring krijg je na afkeur een lijst mee met punten die nog hersteld moeten worden.
Bij de herkeuring worden alleen deze punten nog een keer gecheckt.

Bij een voorkeuring krijg je bij een 2de aanleveren van de auto alsnog een volledige keuring, waardoor het kan zijn dat de auto alsnog op een ander punt wordt afgekeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:23

annastasia schreef:
Brainless schreef:

Wat dus officieel ook verboden is.

Nee, pas als ze je auto eerst hebben aangemeld voor de keuring, dan moeten ze hem ook afmelden.
De meeste garages doen eerst een (globale) voorkeuring, zodat ze kunnen overleggen met de klant wat ze willen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:25

Brainless schreef:
Nee, pas als ze je auto eerst hebben aangemeld voor de keuring, dan moeten ze hem ook afmelden.
De meeste garages doen eerst een (globale) voorkeuring, zodat ze kunnen overleggen met de klant wat ze willen.

De auto is afgelopen week officieel voor de keuring geweest, dus had dan ook weer afgemeld moeten worden.
Er is geen zogenaamde voorkeuring geweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:26

Maar de meeste (eigenlijk alle) garages doen juist wel een voorkeuring omdat anders de klanten gaan "zeuren" dat ze er niet meer mogen rijden.
Vooral als ze weten dat de klanten de reparaties zelf willen uitvoeren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:28

Ik heb altijd begrepen dat apk-uitvoerders steeksproefgewijs gecontroleerd kunnen worden op hun werk door het rdw, zodat een correcte gang van zaken bij auto's keuren in de gaten wordt gehouden. En dat je de auto pas mag meenemen, als de rdw deze heeft vrijgegeven. Zou een reden voor het niet aanmelden van een auto niet in hun eigen belang kunnen zijn? Voor wat je immers niet aanmeldt, kun je ook geen lastige controle krijgen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:37

Een zeer klein percentage van alles auto's wordt bij afmelden steekproefsgewijs gecontroleerd door de RDW.

Nadat ze klaar waren met de reparatie werd de auto afgemeld, zegt die man met een big smile, en geen steekproef van de RDW.
Nee, die steekproef had dan ook zeker geen zin meer gehad.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:15

Wij hebben ook zo'n grap gehad met een zeer bekend autobedrijf. Wij gingen naar dit bedrijf, omdat wij erg laat waren met de apk (vergeten) en onze eigen garage tijdelijk dicht was voor een verbouwing.

Auto voor APK gebracht. Werden gebeld door het bedrijf dat alle vier de banden vervangen moesten worden en de uitlaat.

Dit vonden wij een zeer vreemd verhaal, omdat de auto kort geleden nog was nagekeken door onze eigen vaste garage. Mijn vriend heeft gemeld dat hij de reparaties niet wilden laten uitvoeren en de auto direct zou ophalen.

Uiteindelijk toch bij onze eigen garage laten keuren. En de auto werd goed gekeurd! Nu wordt het verhaal nog mooier, want de RDW kwam ook langs voor een steekproef en..... auto goed gekeurd!!!!!

Ons verhaal krijgt zeker ook nog een staartje! Wij zijn nog niet klaar met dit ow zo bekende bedrijf!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:07

Er zijn heel veel garagebedrijven die en slaatje uit de apk-keuring willen slaan, door te melden dat de auto niet goedgekeurd wordt zonder dat er dit dit en dit aan gedaan wordt en vervangen wordt.

Kennisje van me had haar eerste eigen autootje door een bevriende automonteur helemaal laten nakijken voor de apk, hij had de remblokken vervangen en alles was verder in orde.
Garage vond echter van niet, remblokken moesten vervangen worden(!) en er was nog iets niet goed.
Gaat die man die hem al nagekeken had met haar mee de auto ophalen, toveren ze gebruikte oude remblokken tevoorschijn die zogenaamd uit haar auto gekomen zouden zijn, jajaja, in een week tijd helemaal opgereden zeker?
Maar aangezien de man wist waar hij over praatte, heeft ze de auto weer meegekregen zonder voor de zogenaamde reparatie betaald te hebben.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:25

TAO-->HTT

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:33

Ze hadden natuurlijk gehoopt dat ze zelf de mankementen mochten vervangen.

Zit net op het keuringsbewijs te kijken, waarop staat goedgekeurd na de volgende reparatiepunten xxx, xxx xxx.
En dat terwijl de garage die punten zelf helemaal niet heeft gerepareerd.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:05

Ja, je moet zelf goed er bij zijn met APK keuringen.
Ik heb mijn auto een keer weggebracht voor alleen APK en moest bij het afhalen 200 euro betalen. Want ze hadden een boel schroefjes en dingetjes vervangen. Ik ben A-technisch dus het zal, dus ook gewoon betaald.
tegenwoordig breng ik mijn auto weg met de mededeling dat ze alleen mogen keuren en dat ze voor elk schroefje/dingetje dat ze willen vervangen moeten bellen. en als ze dingen vervangen waar ik niet voor gebeld ben, ik die zaken ook niet betaal. het is me daarna niet meer gebeurd dat ze zomaar vanalles vervangen.

mijn auto is twee jaar geleden ook afgekeurd, maar is toen ook niet aangemeld en afgemeld als afgekeurd. Ik kon mijn auto gewoon op de oude keuring meer naar huis nemen en later wegbrengen voor een reparatie. hadden ze meteen aangemeld en afgekeurd afgemeld, had ik er niet meer in kunnen rijden tot de onderdelen besteld waren. Had ik niet naar mijn werk gekund en dergelijke...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:12

Ik sta er altijd met mijn neus bovenop met de keuring, kunnen ze me ook niets aansmeren. :+ Overigens nooit problemen gehad met mijn oude fiesta uit '92, werd in april ook nog glorieus zonder aantekeningen goedgekeurd. Inmiddels een nieuwe auto, ik ben de komende jaren van de keuringen af.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:33

Had ik achteraf ook moeten doen erbij blijven staan.
Naar mijn mening kun je nooit remmerij (wat volgens hem heel erg vies is en vast zit) binnen 5 minuten loshalen, schoonmaken en weer inelkaar zetten.

Aangezien we dit 2 dagen ervoor nog los hadden gehad en schoongemaakt hadden kon het wel zo snel, want er viel niets schoon te maken :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:38

annastasia schreef:
Het is/ en was mijn eigen verantwoordelijkheid om met een op dat moment ongekeurde/onverzekerde auto te rijden.

Als je remmen het niet (goed) doen, heb ik toch liever niet dat je je op dezelfde weg bevindt als ik hoor :D

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:39

Lijkt mij op een staaltje "de klant weet het toch niet en we laten hem betalen". Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:53

Abiola schreef:
annastasia schreef:

Als je remmen het niet (goed) doen, heb ik toch liever niet dat je je op dezelfde weg bevindt als ik hoor :D

Mijn auto wordt keurig onderhouden ;-)
Er zat wat vuil tussen, dat is bij heel veel auto's het geval, en daardoor sleet het wat aan.
Dat is iets heel anders dan dat je remmen het niet goed doen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:50

Als ie zo keurig wordt onderhouden, was ie ook niet afgekeurd :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:54

annastasia schreef:
Maar officieel hadden ze 'm dus gewoon af moeten melden omdat hij op dat moment afgekeurd was.

euhm.... dat is niet je eigen verantwoording maar het is gewoon verboden....