Kosten rijklaar maken????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Kosten rijklaar maken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 09:58

Voor schoonpa wat aan het kijken op het net en ik ben :?

Ik vond het al volstrekt áchterlijk dat bij nieuwe autos in NL afleveringskosten berekend werden, maar nu zie ik dat ook bij gebruikte en nog torenhoog ook.

Nieuw is het al een belachelijke gewoonte en verlakkerij, maar gebruikt is het helemáál pure prijsmaskering. Hier betaal je gewoon de marktprijs en die is bij de dealer hoger dan particulier. Daar zit garantie bij in en ja, daar betaal je dus extra voor. Ook voor het nakijken door de dealer.

Zomaar 495, 595 Euro of meer zelfs 8)7 voor ´rijklaar maken´. Of een goede gebruikte auto niet al gewoon klaar om weg te rijden is..
Zijn ze gestóórd???
Of jullie?
Helamaal de autojournalisten moeten dit toch als een _-:( praktijk aan de kaak stellen.
Wat doet de ANWB daaraan?
Wat is dat voor onzin?
Hoe is dit gebeurd?
Op deze manier is het in het buitenland kopen wéér 595 goedkoper.

Toch nog eens met schoonpa praten. Het is niet dat een voorgepekelde NL auto daardoor nu houdbaarder is...

Pfffff... zeshonderd euro kosten voor :roll:
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-11-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Re: Kosten rijklaar maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:26

Onder rijklaar maken kan bijv. een nieuwe APK zitten, 3 maanden garantie, een beurt etc. Lang niet elke gebruikte auto is klaar om zo mee weg te rijden. Je geeft zelf al aan dat jullie bij de dealer meer betalen omdat daar dan garantie en nakijken bij in zit. Dat valt hier dus heel vaak onder de noemer rijklaar maken.
Afleveringskosten bij nieuwe auto's zijn normaliter de kosten die de dealer van de fabrikant berekend krijgt: vrachtkosten, kenteken papieren e.d. Bij verkopen o.a. nieuwe scooters en daar zitten ook rijklaar maak kosten op: totaal zo'n 100,00 euro. Dit zijn geen extra opbrengsten voor ons, maar puur de kosten die de importeur ons in rekening brangt en wij dus uiteraard aan de klant door berekenen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:34

Beetje vreemd dat ze die kosten niet in de prijs van de auto direct doorberekenen. Doet me een beetje denken aan belasting met de vliegtickets.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:36

Hoe kun je je daarom druk maken als je in het buitenland woont,,neem aan dat je er niets mee te maken hebt..
Het is zo makkelijk om ergens naar te wijzen als je er niets mee te maken hebt
Zie ook mensen die in het buitenland wonen en zich dan om onze politiek druk maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:49

Echwel schreef:
Hoe kun je je daarom druk maken als je in het buitenland woont,,neem aan dat je er niets mee te maken hebt..

Dat is een verkeerde aanname op basis van niet goed lezen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:53

Die kosten zijn inderdaad voor een beurt, overschrijven papieren etc. Het zijn wel de kosten die je kunt verlagen door goed te onderhandelen, ik heb het altijd nog voor elkaar gekregen die kosten omlaag of helemaal weg te krijgen. Het is inderdaad een snelle winstmaker, maar ook een onderhandelings-punt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:58

DromenLies schreef:
Beetje vreemd dat ze die kosten niet in de prijs van de auto direct doorberekenen.

Meer dan vreemd.
600 euro ´kosten´ berekenen bij een auto van b.v. 8000 is gewoon 8600 euro vragen.

Pik je dat ook bij de supermarkt, een kostenpost op de rekening voor ´vakkenvullen & kassabedienen´?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:32

TAO-->HTT

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:58

Je kunt de auto ook kopen zonder die extra kosten, maar dan is het vaak meenemen zoals die van de vorige klant komt. Dus niet even nagelopen, beurtje etc. Snap het verschil niet tussen 'het zit al bij de prijs in' (zoals bij jullie blijkbaar) of 'apart in rekening brengen' (indien gewenst zoals bij ons). Bij jullie betaal je het dan toch ook? En voor alles geldt toch dat de prijzen voor diverse goederen per land verschillend zijn? Betaal ik hier voor zadel X bijv. 1000,00 , in DE kan ik dat datzelfde zadel bijvoorbeeld voor 850,00 kopen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:50

Dan koop je toch een auto bij een particulier? Probleem opgelost....
Ik kan mij er niet druk om maken. Vooralsnog heb ik meer gedaan gekregen voor aflevering dan de kosten van rijklaar maken waren.... Kwestie van onderhandelen en gewoon weglopen als het je niet zint :=

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:33

Toen ik vorige maand een auto kocht bij de dealer vroeg mijn vader aan de verkoper toen we bij de ocassions stonden; "rijden deze auto's soms niet" Verkoper: "jawel hoor" M's vader: waarom moet er dan nog € 600,00 aan rijklaarkosten betaald worden? "verkoper: ehhh..." die kosten heb ik dus ook niet betaald bij de aanschaf van mijn auto :-)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:45

Ik kocht mijn auto bij de dealer zonder rijkosten. Het was een auto die eigenlijk direct doorging naar de handelaren. Vanwege krassen rondom die de garage zelf niet ging verhelpen. Die krassen boeiden mij niet, ooit laat ik die wel verhelpen.

TS, ik zal mijn moeder eens vragen wat zij aan voorrijkosten heeft moeten betalen maar volgens mij rekent de garage hier die kosten bij in de prijs.
En ligt het tussen de 250-400 euro.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:11

Nieuwe auto's hebben vaak lagere rijklaar maken kosten. Het houdt in dat de olie wordt bijgevuld, alles wordt nagecheckt of het goed werkt. Bij wat oudere auto's moet er vaak toch wat meer vervangen worden/schoongemaakt/bijgevuld etc, je kan deze kosten zeker met onderhandelen omlaag krijgen, maar dat zou wel betekenen dat je bijvoorbeeld zélf de juiste olie moet kopen en zelf de olie moet bijvullen..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:15

Zou dan toch eerder geneigd zijn de auto door m'n eigen vaste garage, waar ik al bijna 25 jaar kom, even na te laten kijken, dan ben ik toch een stuk goedkoper uit.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:18

Ik vind het ook een vreemd verhaal voor een 2e hands auto.
Ik neem aan dat de garage de auto inkoopt en dan met winst verkoopt? Mijns inziens is het gewoon extra winst proberen te trekken uit de auto.
En inderdaad onderhandelen, ik neem aan dat, als een garage de auto wil verkopen, hij graag wil onderhandelen.
Ze worden er toch altijd beter van, anders was de garage allang failliet gegaan toch???

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:36

daarom koop ik mijn autos altijd particulier, dan heb je die kosten dus niet. Mijn vriend kijkt de auto dan zelf helemaal na, nieuwe olie etc. Kost mij echt geen 500 euro. Goed ik heb dan geen garantie, maar daar neem ik genoegen mee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:49

Ik vind dit dus ook vreemde kosten, een manier om een klant nog eens 500 euro af te troggelen. Want wat precies onder dat 'rijklaar' maken valt dat weet niemand, is bij elke dealer weer een ander verhaal. En nalopen etc van auto's wordt waarschijnlijk sowieso wel gedaan, aangezien je ook garantie etc meekrijgt. Ik koop wat dat betreft ook liever particulier dat 'rijklaar maken' kan mijn vader ook prima en kost me geen 500 euro.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:55

Afgelopen januari heb ik mijn huidige auto gekocht. Kosten 'rijklaar maken' waren 600 euro. Ik heb hiervoor 4 gloednieuwe banden naar keuze gekregen, is mijn auto gepolijst en had 6 maanden bovag garantie gekregen. In mijn garantieperiode heb ik een schoonmaakbeurt van de airco gehad en ik mijn buzzer van mijn parkeersensoren vervangen.

Nu moet ik zeggen dat ik ook nog meer terug heb kunnen krijgen dan de garage wilde betalen voor de auto die ik inruilde!

Mars, garantie koop je bij de meeste bovag garages erbij :j Alleen de top occasions bij dealers hebben er standaard garantie opzitten, maar die auto's zijn pas een jaar of 2/3 oud.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:02

Nou dat is toch niet vreemd?

Weet je wat het een garage bedrijf kost om een auto op voorraad te hebben staan per dag? Afleverklaarmaakkosten zijn geen verzonnen kosten. De auto wordt nagekeken, er komt een afleverpakket in met een lampenset, matten etc, hij wordt afgetankt, en gepoetst. Dat op die kosten nog winst wordt gemaakt.. Ja duh...Een auto bedrijf moet toch ook geld verdienen? Wat denk je dat een autoverkoper kost? Of een automonteur? Of al die onderdelen die op voorraad liggen?

Op een tweedehands is het helemaal logisch. Als je zo'n auto koopt bij een dealer, dan gaat het meestal om een redelijk jonge auto. Dan wil je toch ook graag dat hij 100 % wordt nagekeken? En dat je er niet binnen no time kosten aan hebt? Ik werk voor een Audi dealer. Een Audi Occasion moet 30.000 km, of twee jaar onderhoudsvrij kunnen rijden. Op die wijze moet hij worden afgeleverd. Dat betekend dat je op de ene auto alleen een onderhoudsbeurtje uit hoeft te voeren, maar op een andere auto een complete distributie moet vervangen, 4 banden, en rondom remmen. Wat denk je dat daar de kosten van zijn?

En buiten die afleveringskosten om, als je toch na twee maanden onverhoopt een probleem hebt dat wil je toch ook dat dat netjes en kostenloos wordt opgelost? Graag nog met een gratis huurauto erbij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:06

Ik ben het helemaal met HC eens, als ik een nieuwe auto ga kopen, met 0 km op de teller, kersvers uit de showroom, dan is het een kwestie van overschrijven en misschien even oppoetsen, en de tank volgooien. Dat hoeft geen 500 of 600 Euro te kosten hoor! Dat rijklaar maken is echt een kapstok om nog eens lekker aan te verdienen. Ik vind het ook ronduit schandalig.

Dat er bij een gebruikte auto nog extra kosten bij komen voor beurt en APK enz, kan ik inkomen. Maar noem dat dan niet rijklaar maken. En geef de koper de optie om dat elders te laten doen. Een APK-tje kost geen 600 Euro....niet als de auto technisch in orde is.
En voor een garantie (BOVAG) hoef ik geen rijklaar maken kosten te betalen. Die garantie heb ik als ik een auto heb die duurder is dan een bepaald bedrag. En daar betaal ik voor in de aankoopprijs, en niet in de kosten rijklaar maken.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:22

Cassidy schreef:
Ik ben het helemaal met HC eens, als ik een nieuwe auto ga kopen, met 0 km op de teller, kersvers uit de showroom, dan is het een kwestie van overschrijven en misschien even oppoetsen, en de tank volgooien. Dat hoeft geen 500 of 600 Euro te kosten hoor! Dat rijklaar maken is echt een kapstok om nog eens lekker aan te verdienen. Ik vind het ook ronduit schandalig.

Dat er bij een gebruikte auto nog extra kosten bij komen voor beurt en APK enz, kan ik inkomen. Maar noem dat dan niet rijklaar maken. En geef de koper de optie om dat elders te laten doen. Een APK-tje kost geen 600 Euro....niet als de auto technisch in orde is.
En voor een garantie (BOVAG) hoef ik geen rijklaar maken kosten te betalen. Die garantie heb ik als ik een auto heb die duurder is dan een bepaald bedrag. En daar betaal ik voor in de aankoopprijs, en niet in de kosten rijklaar maken.

Een nieuwe auto die eerst 3 maanden op de parkeerplaats van de fabriek heeft gestaan, vervolgens op de vrachtwagen, vervolgens op het parkeerterrein van de dealer die heeft wel even iets meer aandacht nodig dan een vlugge stoffer er over heen. Dus alleen al die poetskosten. Dat kosten ons ( dit wordt bij het merendeel van de dealers uitbesteed aan een poetsbedrijf) voor een nieuwe auto al 110 euro ex! Een volle tank? Afhankelijk van de auto tussen de 50 en 100 euro ex. Het afleverpakket voor een nieuwe Audi in onderdelen? 52,50 ex. De werkplaatskosten die worden doorbelast aan de verkoopafdeling? 96 euro ex...etc, etc, etc....

Een occasion rijklaar maken, of afleverklaarmaken, daar hoort een APK bij. Dan wordt de gehele auto compleet nagekeken en hersteld. Dat kost vaak nog wel meer dan die afleverkosten die door de klant betaald worden hoor. Voor de BOVAG garantie moet de auto wel worden gekeken, zodat de dealer er ook van verzekerd is, dat hij de auto in goede staat afleverd aan de nieuwe eigenaar. Hoe zouden ze het dan moeten noemen?

Wij hebben ook wel klanten die dan een handels auto, of een occasion zonder rijklaarmaak kosten willen kopen. Dan kopen ze de auto zogenaamd zoals hij erbij staat. Dat doen we dus niet meer. Want daar komt ALTIJD narigheid van. Dan gaat er toch iets stuk na een maand en komen ze wel zeuren voor garantie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:35

rensiepensie schreef:
Een occasion rijklaar maken, of afleverklaarmaken, daar hoort een APK bij. Dan wordt de gehele auto compleet nagekeken en hersteld. Dat kost vaak nog wel meer dan die afleverkosten die door de klant betaald worden hoor. Voor de BOVAG garantie moet de auto wel worden gekeken, zodat de dealer er ook van verzekerd is, dat hij de auto in goede staat afleverd aan de nieuwe eigenaar. Hoe zouden ze het dan moeten noemen?

Je hoeft het niet op te noemen....tel de kosten van het "rijklaar" maken bij de aanschafprijs op.
Dus auto van 2000 Euro kost nu 2500 Euro
En maak de mensen niet lekker met een 2000 Euro en in de kleine lettertjes de rijklaarmaakkosten er nog eens bovenop.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:43

Ja dat kan ik wel enigszins begrijpen.

Het is nu zo dat klant A die een auto koopt die alleen een beurtje en een APK nodig heeft, evenveel betaald aan aflleverkosten als klant B, die een auto koopt waar voor 3000 euro aan verspijkerd moet worden.

Nu betalen alle klanten waar geld op verdiend is, samen het verlies dat gemaakt is op andere auto's.

Je moet het meer zien als een verzekering. Daar betaal je ook geld voor terwijl je niet weet van te voren of je dat jaar wel iets gaat claimen.

Als je 1200 euro per jaar betaald voor je zorgverzekering zal het ook zo zijn dat klant A maar 200 euro kosten maakt voor de tandarts, en klant B een ernstig ongeluk krijgt en voor 20.000 euro kosten maakt.

Ik vind het, denkend vanuit het bedrijf niet zo vreemd, maar ik kan me wel voorstellen hoe het overkomt. Vind het ook schandalig hoe slecht mensen soms geïnformeerd worden. Dan krijg je idd last van scheve gezichten omdat ze niet weten waar ze nou eigenlijk al dat geld voor betalen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:30

Wat maakt het nou uit of je die rijklaarkosten linksom of rechtsom betaalt?
Verder hebben veel bovag verkoopgarages meerdere pakketten van tussen de 300 en 800 euro... Als je een vast pakket bovenop de prijs zet van de auto, betekent weer dat de koper minder keuze heeft!

Verder heb ik nog nooit de afleverkosten in kleine lettertjes zien staan. Als mensen nou gewoon zouden durven onderhandelen, kan je de afleverkosten makkelijk van de occasionprijs afkrijgen (of meer krijgen voor je inruil).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:40

Gelukkig is er gewoon de keuze om particulier te kopen, hoeven we hier niet over te vallen ;)