Cassidy schreef:Ik ben het helemaal met HC eens, als ik een nieuwe auto ga kopen, met 0 km op de teller, kersvers uit de showroom, dan is het een kwestie van overschrijven en misschien even oppoetsen, en de tank volgooien. Dat hoeft geen 500 of 600 Euro te kosten hoor! Dat rijklaar maken is echt een kapstok om nog eens lekker aan te verdienen. Ik vind het ook ronduit schandalig.
Dat er bij een gebruikte auto nog extra kosten bij komen voor beurt en APK enz, kan ik inkomen. Maar noem dat dan niet rijklaar maken. En geef de koper de optie om dat elders te laten doen. Een APK-tje kost geen 600 Euro....niet als de auto technisch in orde is.
En voor een garantie (BOVAG) hoef ik geen rijklaar maken kosten te betalen. Die garantie heb ik als ik een auto heb die duurder is dan een bepaald bedrag. En daar betaal ik voor in de aankoopprijs, en niet in de kosten rijklaar maken.
Een nieuwe auto die eerst 3 maanden op de parkeerplaats van de fabriek heeft gestaan, vervolgens op de vrachtwagen, vervolgens op het parkeerterrein van de dealer die heeft wel even iets meer aandacht nodig dan een vlugge stoffer er over heen. Dus alleen al die poetskosten. Dat kosten ons ( dit wordt bij het merendeel van de dealers uitbesteed aan een poetsbedrijf) voor een nieuwe auto al 110 euro ex! Een volle tank? Afhankelijk van de auto tussen de 50 en 100 euro ex. Het afleverpakket voor een nieuwe Audi in onderdelen? 52,50 ex. De werkplaatskosten die worden doorbelast aan de verkoopafdeling? 96 euro ex...etc, etc, etc....
Een occasion rijklaar maken, of afleverklaarmaken, daar hoort een APK bij. Dan wordt de gehele auto compleet nagekeken en hersteld. Dat kost vaak nog wel meer dan die afleverkosten die door de klant betaald worden hoor. Voor de BOVAG garantie moet de auto wel worden gekeken, zodat de dealer er ook van verzekerd is, dat hij de auto in goede staat afleverd aan de nieuwe eigenaar. Hoe zouden ze het dan moeten noemen?
Wij hebben ook wel klanten die dan een handels auto, of een occasion zonder rijklaarmaak kosten willen kopen. Dan kopen ze de auto zogenaamd zoals hij erbij staat. Dat doen we dus niet meer. Want daar komt ALTIJD narigheid van. Dan gaat er toch iets stuk na een maand en komen ze wel zeuren voor garantie.