hier in de buurt zijn ze alles aan het renoveren en verbouwen. Nu zijn ze al een aantal weken achter het huis aan het graven voor de riolering en het plaatsen van een nieuwe weg. Ligt er vandaag inene een brief op de deurmat dat ze vanaf 24 oktober in de achtertuin gaan graven voor de nieuwe riolering.. Hier hebben we jaren aan gewerkt, een grote vijver, met een natuurtuin eromheen. Nu is mijn vraag of iemand weet of de gemeente dat zomaar kan doen? Ik snap dat de riolering van hun is, maar de grond is toch van ons? Het betreft een koopwoning.
auch, dat is zuur. Ik zou inderdaad uitgebreid foto's maken! Zodat als het nadien niet meer in dezelfde staat is, dat je bewijs hebt om bezwaar te tekenen
loulou
Geplaatst: 15-10-11 19:56
ai, daar zou ik ook niet blij mee zijn. bel anders eens naar de jurofoon ofzo, om advies in te winnen.
Bij mn ouders is dat deel waar een belangrijk rioleringspunt onder de grond zit ook niet in eigendom van mn ouders maar dat pachten ze van de gemeente. 1 punt (van ong. Een halve vierkante meter) zit recht voor de voordeur, en een ander punt ergens in de achtertuin. Hebben ze ook al 2 of 3 keer open gehaald. Maar daarna wel netjes weer hersteld. Denk dat dat bij jou moeilijker is ts :s(omdat je al die planten etc hebt staan, die vervang je niet zomaar) Kun je hierover iets vinden in het koopcontract. Lijken me van die typische nare kleine lettertjes :s
Ja dat mogen ze maar ze moeten het wel weer (volgens mij) in oude staat terug brengen. Even oed uitzoeken dus. Maar loopt de gemeentelijke riolering door jullie tuin? Dat is vrij uitzonderlijk volgens mij?! Maar hoop dat jullie er goed uitkomen.
Hoe zit het met je Erfpacht?? Vaak is de grond waar het huis op staat niet van jezelf
Brainless
Geplaatst: 16-10-11 01:01
Staat er niet in het koopcontact dat je wel gebruiksrecht heb over dat gedeelte van de tuin, maar dat het officieel van de gemeente is? Bij ons vorige huis was de laatste meter tuin officieel van de gemeente, maar wij hadden gebruikersrecht. Dit omdat er gas en elektra onderdoor liep. Bestrating/beplanting/erfafscheiding werden bij werkzaamheden door hun wel (gratis) herplaatst, maar als je er bv een schuurtje op had staan was dat de zorg van de eigenaren.
Het kan ook zijn dat het niet beschreven staat, maar dat je tuin kadastraal gezien kleiner is (en dat het gedeelte met riool "gewoon" van de gemeente is.
Maandag maar eerst een telefoontje plegen hoe en wat. Toezegging (bv dat alle kosten voor hun is) altijd schriftelijk (of per mail) laten bevestigen, dan heb je nl altijd bewijs.
Brainless
Geplaatst: 16-10-11 01:02
lovehaffie schreef:
Hoe zit het met je Erfpacht?? Vaak is de grond waar het huis op staat niet van jezelf
Dat komt maar heel weinig voor. In bepaalde gedeeltes van de grote steden wel, maar in de rest van Nederland amper.
Hihi ja ik ben een stadsmeisje Dus bij ons zit je veel met erfpacht als het eigen grond is heb je geluk
PDI
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-11 09:21
wow wat een reacties allemaal! enorm bedankt!
We gaan inderdaad veel foto's van de tuin maken. Hebben we dat in ieder geval als bewijs.
Zwitsal, oke dat zou ik zo niet weten. Moet ik even uitzoeken. Mocht dat het geval zijn dan zal het inderdaad wel in de kleine letters staan... tnx!
Caroline, voor zover ik weet hebben alle buren een brief gehad. Ze hebben net achter de tuinen een rioleringssysteem vervangen. Dus ik denk dat ze dat ook willen doen met de aftakkingen naar dat systeem? En dat die dan door onze tuinen lopen.
Brainless, bedankt voor de tip! Ik ga het uitzoeken.
Iedereen enorm bedankt voor de reacties! Ik zal laten weten hoe het afloopt!
MarvanTom
Geplaatst: 16-10-11 09:36
Vraag bij de gemeente de precieze werkzaamheden op, desnoods samen met je buren. Dan weten jullie wat je kan verwachten. Ik vermoed jullie aansluitpunten op het hoofdriool. Technisch gezien is dit 'alleen maar' een noodzakelijk kwaad, maar het is wel belangrijk dat de riolering goed is natuurlijk. De tuin op de schop is een minder prettig idee, maar dat wordt geregeld. Wel weer een beetje jammer dat je alleen doorkrijgt dát ze gaan graven, maar niet wát er precies gaat gebeuren. Zouden een boel vragen en onzekerheden wegnemen, toch?
PDI
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-11 09:51
MarvanTom, dat denken wij ook inderdaad. We maken ons gewoon zorgen om de vijver.. Het is een vijver die schuin overdwars in de tuin ligt. En dan echt van schutting tot schutting.. en dan natuurlijk de tuin er omheen. Dus ben bang dat ze de hele vijver weg moeten halen.. Zou inderdaad een stuk onduidelijkheid en onzekerheid wegnemen. Maar we gaan er maar eens achteraan. idee van de tuin, van achteren uit naar het huis genomen:
Hoe diep is de vijver, riolering ligt meestal met 0,5 tot 1 m grond erop.
Je kunt een tekening van het kadaster opvragen of een klic-melding doen (met huisaansluitingen) dan weet je waar de kabels/leidingen ongeveer lopen. Ikw eet niet of je dat ook als prive persoon kan doen. Al moeten die tekeningen van rioleringen bij de de afdeling rolering van de gemeente volgens mij gewoon openbaar zijn.
palinglcw
Geplaatst: 16-10-11 16:09
mooie tuin! het lijkt mij zeer onprettig als ze ineens willen graven in je tuin terwijl je jaren bezig bent geweest om de tuin te maken tot wat het is zeker als je een mooie vijver hebt aangelegd is de kans dat je weer overnieuw mag beginnen zeer groot enigste wat ik kan aanraden is maak overal fotos van en laat op contract vastleggen dat alles in originele staat moet worden als ze weggaan zoniet dat ze dan voor de kosten mogen opdraaien maar dit verschild ook tussen pacht en en koopgrond in hoeverre je rechten hebt wij hebben ook een riolering in de tuin liggen 1meter diep echter laten wij ze niet graven dus zijn ze naar een andere oplossing gaan zoeken aangezien wij koopgrond hebben.
PDI
Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-11 09:45
Sjimmy, de vijver is aan het linkerdeel van de brug op de foto 1.20 diep en aan de rechterkant zo'n 80 cm. We zullen daar ook eens naar kijken inderdaad, dan hebben we een idee. Dankjewel!!
palinglcw, dankjewel! dat willen we ook gaan doen inderdaad. Eerlijk gezegd dacht ik dat dat voor ons ook wel zou gelden met dat kooprecht.. maarja nog even uitzoeken.
We hebben ondertussen de gemeente gebeld en die geven geen informatie vrij. dat kan de 24e als ze met de graafmachine in de tuin staan... piepambtenaren!
Kun je daar geen bezwaaar tegen aantekenen? Ze moeten je vverdikkeme toch vertellen van hoe en waarom? Dan kunnen jullie zelf eventueel voorwerk doen, voorzichtig graven waar nodig en niet zon shovel in de tuin.
PDI
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-11 11:09
ze zijn momenteel klaar met de nieuwe riolering. de 24e stonden ze voor de deur, konden ons echter nog steeds geen antwoord geven. Ze wisten zelf ook nog niet waar de putten waren? Deze lagen 2,5 meter onder de grond, dus we moesten maar afwachten. Even leek het of er een put midden onder onze vijver zat, maar ze hebben niks gevonden? De hele rij waar ons huis instaat is niet aangetast, om het maar zo te noemen. Ons tuintje is dus gelukkig met rust gelaten.
Iedereen heel erg bedankt voor de tips enz!! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.