Nieuwe auto kopen, 5 deurs of 3 deurs? Advies gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Nieuwe auto kopen, 5 deurs of 3 deurs? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:40

Zoals sommige bokkers wel gemerkt hebben, is mijn topic per ongelukt verwijderd :Y)
Vandaar een nieuw topic met mijn 2e vraag :7

Kort het verhaal: We hebben nu een grote auto, een Renault Laguna, type Dynamique.
Dit is de op een na meest luxe versie (half leder bekleding ,5 deur, boordcomputer, airco,
cruisecontrol etcetc) maar is ook duur in wegenbelasting en in verbruik, ik rijdt vrij veel.

Nu zijn wij aan het kijken naar een kleine wegenbelasting vrije auto, zuinig in verbruik.
Denk hierbij aan de Aygo- C1- 107, Twingo.

Nu was mijn vraag van net over de airco, maar daar ben ik al over uit, die eis blijft staan!

Nu zit ik alleen nog betreft de deuren!
Nu een 5 deurs, erg handig met een kind van 7, en ik start in Januari waarschijnlijk als gastouder.
Mijn vader van de oude stempel en werkzaam in de autobranche vindt het maar onzin om eisen te hebben
en een 3 deurs functioneert net zo goed.

Benieuwd naar jullie ervaringen, zijn er mensen die van 5 naar 3 deurs zijn overgestapt en hoe bevalt dat.
Zijn er mensen met kinderen en een 3 deurs? Zijn jullie tevreden of zouden jullie toch liever 5 deurs hebben?

Bedankt alvast!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:42

Ik zou voor een vijfdeurs gaan, daar zitten zeker met kinderen heel veel voordelen aan: het is makkelijker je kind achterin in hun stoeltje te zetten. Daarnaast heb je stel je krijgt een klein ongelukje, extra deuren om open te kunnen trekken om je kids te pakken :) om die reden hebben mijn ouders altijd vijfdeurs gehad.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:42

5-deurs, dat is veel handiger als je met regelmaat andere mensen mee hebt. En in jouw geval als toekomstig gastouder is dat ook veel makkelijker met kinderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:43

Wij hadden een driedeurs en het enigste wat ik mijn kinderen aanraadt is, als ze tóch een andere auto kopen, om een 5 deurs te nemen.
Je krijgt echt een kromme rug als je je kinderen in de gordel moet zetten o.i.d, denk aan midden in de zomer en je je in allerlei bochten moet wringen, en bij een vijfdeurs is dat een fluitje van een cent!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:44

5 deurs! :D
Wij kochten in 2007 een andere auto, toevallig ook een 5 deurs, een golf 4.
Ik zei nog grappen tegen mijn vriend, nou da's vast handig voor als er kinderen zijn... 4 maanden later bleek ik in verwachting :')
Ben nog altijd blij met de 5 deurs, ook de andere die we straks gaan rijden is een 5 deurs, ik zou niet meer zonder willen.
En niet alleen voor kinderen, maar ook als je volwassenen mee moet nemen, die moeten zich dan ook daar uit die achterbank hijsen en zich tussen de stoel en de deur heen wurmen, tenminste zo beleef ik dat altijd als ik een 3 deurs mee moet ;)

Nee, voor mij alleen nog maar een 5 deurs.
Ook voor bijv. boodschappen, of andere dingen, altijd handig met een 5 deurs als je de achterbank moet gebruiken.

Edit: VW Polo (en Seat Ibiza) is ook wegenbelasting en BPM vrij he ;) Misschien is dat iets meer 'auto' voor je. Ook heel zuinig in verbruik.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 22-09-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentinow

Re: Nieuwe auto kopen, 5 deurs of 3 deurs? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:45

Wij hebben het hier thuis beiden: 5deurs en 3 deurs. In beiden passen 5volwassenen en een hond. Terwijl de 3 deurs toch echt een sportcoupé is. (Ok eerlijk toegegeven 3 grote mannen gaan achteraan niet gemakkelijk zitten, maar ach hetzelde in onze 5deurs break).

In de coupé zit de hond dus in de koffer; met een dichte hoedenplank die er dan uit moet, die kan vanachter liggen zonder problemen. Dat stuk achter de zetels is groot genoeg om in- en uittestappen. Enige nadeel is dat het een lage auto is dus wel even bukken.

Dus opzich ben ik zelfs voor en 3deurs, oogt (persoonlijk) mooier en is echt niet zoo onhandig hoor =)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:45

Jans, dat is inderdaad ook een hele goede rede!
In principe is deze auto voor mij alleen bedoeld , soms met vriend, en soms met kind.
Dan is 3 deurs nog niet zo'n ramp. Maar zet ik het inderdaad door als gastouder, dan zal ik me denk ik toch wel groen en geel ergeren ja..
Gewoon stug volhouden tegenover pa dus, onze auto!
(hij is meer van oude stempel, en portemonnee haha)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:46

Geen eigen kinderen, maar pas in mijn 3 deurs met de kinderen van een vriendin, en de hond die bij ons op de achterbank in de gordels gaat...
Ik vindt het verschrikkelijk als het gaat om kinderen / mensen achterin vast te moeten zetten of spullen op mijn achterbank te vervoeren, ik sta altijd ontzettend oncharmant half in mijn auto te schelden.
Zeker de maxicosi achterin zetten is een drama.

Als je veel achterin moet zijn zou ik gewoon altijd voor een 5 deurs gaan. Zeker met kinderen, is het zoveel gemakkelijker. Je kunt er goed bij, bij een volle auto hoeft niet altijd de bestuurder / bijrijder uit te stappen om iemand van de achterbank te laten. Als je veel luxe gewend bent en wat terug gaat zou ik niet direct overal op achteruit willen.

Zonder kinderen e.d. zou een 3 derus prima zijn, maar ik vind gemak ook wel fijn.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:48

chanicha schreef:
Wij hadden een driedeurs en het enigste wat ik mijn kinderen aanraadt is, als ze tóch een andere auto kopen, om een 5 deurs te nemen.
Je krijgt echt een kromme rug als je je kinderen in de gordel moet zetten o.i.d, denk aan midden in de zomer en je je in allerlei bochten moet wringen, en bij een vijfdeurs is dat een fluitje van een cent!

Ja eerlijk toegegeven, onze sportcoupé is er maar gekomen als wij kids allang niet meer hulpbehoevend waren := Hoogstens om ons weg te brengen( al dan niet heul wat sneller := ).

Met kinderen kan ik echt wel geloven dat ene 5 deurs handiger is, maar een 3 deurs zal ook wel lukken. Net wat je wil :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:48

Ashley1 ik zal eens kijken naar de aanschaf van een polo, maar VW is over het algmeen wat duurder, en aangezien we een nieuwbouw woning hebben gekocht die november opgeleverd wordt en ook genoeg kost, is een 'goedkope' nieuwe auto dan meer iets voor ons :j
Maar toch bedankt voor de tip, ga eens op internet kijken, wellicht valt het mee :$

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:49

Hier ook geen eigen kinderen, maar ik had al ruzie met het op de achterbank leggen van een zadel toen ik nog een driedeurs had...
En dan te bedenken dat je een kind niet zomaar neer kunt kwakken en ook nog wel eens wil tegenstribbelen :')

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:50

Even een reactie deels nog uit het forumzaken topic:

Ik zou gaan voor een 5 deurs. Is toch makkelijker in en uitstappen.
En ik vind jou eisen pakket nog wel meevallen hoor.

Die van mij en mijn vriend is vele malen veel eisender :P
Die bestaat namelijk uit 1 merk en type auto. (Subaru Impreza Plus 2.0)
Het moet die zijn of anders niet.
En dan ook nog met airco, jonger als zijn voorganger en niet te duur.
(gelukkig heb ik daar nu nog een goede van, dus hoef nog even niet op zoek *LOL*)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:50

_Hedwig_ schreef:
Als je veel luxe gewend bent en wat terug gaat zou ik niet direct overal op achteruit willen.

Zo denken wij dus ook, en daarom blijven we dan toch maar bij onze eisen van wél arico en wél 5 deurs. Toch wat luxe dus,
en zuiniger-goedkoper rijden

@ Sabbientje, een Subaru Impreza is de droom van vriend *\o/* Haha
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 22-09-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:51

We hebben nu een 3deurs maar de volgende auto wordt toch zeker een 5deurs, alles is net ff wat makkelijker. Ik moet weleens kinderen ophalen van iemand en die weigeren dan ook nog zelf hun gordel om te doen. Kinderzitjes achterin krijgen is al een ramp (sowieso met een kleine auto vanwege het gebrek aan ruimte, en dan heb ik niet eens het kleinste model 3deurs) maar ze de gordel om doen terwijl je half gebukt in die auto staat, niet handig....

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:53

Ja dat is waar, VW is wel iets duurder maar ik geloof dat er nu een aanbieding is.
Maarrr, VW houdt wel heel goed z'n waarde, dus als je er vanaf wilt, krijg je er ook weer meer voor terug dan een ander merk ;
Maar goed, dan moet je het er nu wel ook aan uit willen/kunnen geven, dat begrijp ik ook :)

Edit: http://www.volkswagen.nl/home/modellen/ ... nl,00.html Ik geloof dat de polo normaal nieuw bij 13.000 euro begint.
Maar ik weet nu ff niet of je het over echt nieuw hebt, of nieuw as in: een andere auto maar geen splinternieuwe.

En de VW Up! is leverbaar vanaf feb.2012, gaat de Fox vervangen. Ook een leuke, kleine auto, heb alleen nog niet gekeken of die ook in 5-deurs verkrijgbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 22-09-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:55

Ik ben van 3 naar 5deurs gegaan en ik weet zeker dat ik niet meer terug wil.

Ideaal, geen geklap met stoelen en veel makkelijker mensen meenemen. Ik heb vooral veel meer ruimte nu.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:55

Ongetwijfeld een 5 deurs!
Is gewoon veel gemakkelijker en zeker als je dadelijk nog meer kinderen in je auto moet zetten...
Vriendin van me heeft een 3-deurs en is alleen staande en zet kind altijd voorin......... :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:13

Ik was de topic al kwijt. Ik zou in jouw geval ook gewoon voor 5-deurs gaan. Ik ben zelf weer voor een 3-deurs gegaan. Mijn oude en nieuwe auto zijn beide niet te verkrijgen in 5-deurs variant. Heb er totaal geen last van. Soms onhandig met inparkeren dat je zulke grote deuren hebt, maar gelukkig ben ik slank. :P Ik ben (nog) alleen en heb geen vrouw en kinderen dus heb voorlopig ook nog geen behoefte aan een degelijke gezinsauto. _O- Als ik al passagiers mee heb is het voorin en maar een paar keer achterin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:28

Absoluut een 5 deurs, helemaal met kinderen. Als er wat gebeurt zou ik de kids er zo snel mogelijk uit willen hebben.
Ik heb zelf een Ford Fiesta, 5 deurs. Geen centrale deurvergrendeling, geen airco. En staat je niet blind op het feit dat je wegenbelasting vrij rijdt, want dat gaat ook niet eeuwig duren.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:30

Inderdaad, en zodra die wegenbelastingvrije auto's niet meer wegenbelastingvrij zijn... zal de prijs daarvan 2e hands ook wel omlaag gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:31

2013 ga je inderdaad weer wegenbelasting betalen :) maar met een licht autootje is dat alsnog niet heel veel natuurlijk

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:34

Belastingvrij? dat gaat niet meer op, wat nu belastingvrij is wordt weer belast.

ik zou ook voor een 5 deurs gaan maar dat wist je eigenlijk wel, dat is gewoon veel makkelijker ook als je geen kind hoeft te vervoeren dan wel met boodschappen doen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 18:05

Nee dat snap ik van dat belatingvrij maar de auto die we nu op het oog hebbem is het belasting vrij TOT 2014 en het is een klein auto'tje dus allicht veel minder dan nu; 50 pm.
Er zijn ook auto's van 2008 waar je wel wegenbelsting betaald; 13 euro. Dus daar maak ik me niet druk om, en tot die tijd mooi meegenomen :-)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:42

5-deurs :D Een stuk handiger, zeker met kids.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:21

5 deurs. ik heb een 5 deurs aygo en een kindje en moet er niet aan denken dat ik die steeds achter in een 3 deurs auto moet proppen.
hetzelfde als met stofzuigen en dergelijke. ik vindt 3 deurs onhandig. pas nog met iemand mee geweest met een fiat uno 3 deurs. echt een gevecht gehad om de autostoel achterin te krijgen.

een aygo is nu nog belastingvrij maar anders kost het maar 15 euro. niet duur dus.