Huis onbewoonbaar laten verklaren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shawtie

Huis onbewoonbaar laten verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:50

Het zal een beetje een lang verhaal worden, maar da's ook nodig om het duidelijk te laten zijn..

Ik huurde met m'n vriend een erg fijn appartement, dat helaas te koop stond. Toen we er 2 maanden woonden, was het jammer genoeg dan ook verkocht. Gelukkig hebben we wel ons 1 jaar durende contract mogen afmaken.

Zo ben ik dan in ons huidige huis terecht gekomen. Ik zag een zoekertje in een plaatselijk krantje, dat een 'oud huis' aanbood. Meteen die man gebeld, en een afspraak gemaakt. Ik ben toen met m'n moeder wezen kijken, en al bij al viel het best mee, al leek het huis wat last te hebben van vocht.

'Oud huis'. De eigenaar bedoelde hiermee: enkele beglazing, géén centrale verwarming. Had ik in eerste instantie geen problemen mee, ik heb 4 jaar in zo'n 'oud huis' gewoond met m'n vader. In de winter werd het er al eens frisser, maar da's normaal vind ik, want ook daar hadden we enkele beglazing en stookten we op gas. Een stenen vloer en een glazen koepel in de keuken maken het er natuurlijk niet warmer op. Dus dat zou hier best wel mee vallen, dacht ik, hier hebben we tenslotte 2 stoven ipv 1, en een houten vloer ipv een stenen. De keuken is hier bijgebouwd, evenals de badkamer/wc, maar ook dat was in mijn oude huis het geval. Ik dacht echt dat ik voorbereid was.

Na het huis te bezichtigen, dat overigens nog bewoond was door de vorige huurder (waardoor er dingen zijn gemaskerd), heb ik met m'n vriend een afspraak gemaakt met de huisbaas. Die had, volgens hemzelf, zo'n 40tal geïnteresseerden. Wij hadden nog 1 maand om uit ons appartement te trekken, en het begon er echt om te spannen. We hadden een week voor ik huis was komen bezichtigen een brand gehad in het café onder ons, en waren op van de zenuwen. De huisbaas toverde het huurcontract tevoorschijn, en wij zijn meteen de verhuis beginnen regelen. Hoera, een huis met een mini-tuintje!

Dus per 1 november, exact 1 maand voor het verstrijken van ons vorige contract, wonen we hier. En Jezus, we haten het. Nu de verf van de huisbaas overal is weggetrokken, komt de schimmel tevoorschijn. Het hele huis kreunt van het vocht. Niets is geïsoleerd. Ik heb mijn senseo koffieapparaat kunnen weg gooien, want die is kapot gevroren in de keuken. Haargel, wasverzachter, alles de vuilbak in, alles bevroren. Ramen moeten vast zetten, kranen moeten maken, de trapleuning die los staat, deuren die spontaan in 2 splijten ("maar dat is normaal hoor, ze zijn met speciaal product behandeld!", aldus de huisbaas), je kunt het zo gek niet bedenken: wij maken het mee.

De stoof, die is levensgevaarlijk. Er ontbreken namelijk ruitjes. Fijn, CO vergiftiging heb ik altijd al willen mee maken! Vermits het hier even koud is als buiten, want de ramen sluiten niet netjes, heb ik geen keuze. M'n vader is deze tijdelijk komen 'maken', en tot nu toe houdt ze het. Maar of het gezond is, betwijfel ik. "Moet ik maar nieuwe ruitjes voor kopen"; zegt de huisbaas. Nee hoor, jij verhuurd me deze rommel, zorg dan op z'n minst dat ik hier niet dood val!

Overal schimmel, vocht, spleten onder/naast deuren, gaten in de vloer, een pomp in de kelder omdat het huis met waterproblemen zit (dit wisten we pas NA het tekenen van het contract), kranen die lekker, muren die nog geen simpele vijs kunnen houden, de ramen die boven niet open gaan omdat ze fout geïnstalleerd zijn, de kramp die ik krijg in m'n voeten van in de keuken/badkamer rond te lopen omdat het er zo ontzettend koud is.. Ik ben het hier beu. Ik HAAT mijn huis. Ik wil hier weg, en nee, ik laat mijn waarborg niet vallen, want laat ik nu toevallig de vorige 2 huurders via-via kennen (pas achteraf achter gekomen), en weten dat hij hun waarborg ook fijn in zijn zakken heeft kunnen steken..

Ik snap gewoon niet hoe die man zo'n huis kan verhuren. Of ik vries hier dood, of ik stik ik m'n slaap aan een CO vergiftiging, of.. Weet ik het. Zou me niks verbazen als het plafond hier plots op m'n hoofd valt. Die man heeft me belogen. Snel overal schilderen en planken over de schimmel heen timmeren.. Nee, da's geen oplossing.

Zijn hier bokkers met een soortgelijke ervaring? Die ooit al een huis onbewoonbaar hebben (proberen) laten verklaren? Ik pik dit niet langer, echt niet.. Ik wil hier weg, en liefst met mijn zuurverdiende waarborg. Er over praten met de huisbaas is geen optie, die heeft duidelijk laten weten 'dat ie niet constant gebeld wilt worden over problemen met het huis'.

Zonnetje81

Re: Huis onbewoonbaar laten verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:53

Ben je wel al een ander huis aan het zoekeN?

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:55

Zonnetje81 schreef:
Ben je wel al een ander huis aan het zoekeN?

Nee hoor. Als ik dit huis onbewoonbaar KAN laten verklaren, is de gemeente verplicht een ander huis voor me te zoeken.
Feit is gewoon, ik heb op mijn spaarboek geen andere waarborg klaar staan. Dit is dus mijn enige optie.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:56

Heb je al naar een juridische loket gebeld
of huurcommisie??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:56

Oh zo, dat wist ik niet. Ik zou zeggen succes! Hij zal vast niet mee werken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:59

Waarom zou je het huis onbewoonbaar willen laten verklaren (als dat al mogelijk is)? Je hebt er zelf voor gekozen om het te huren en blijkbaar onvoldoende onderzocht of het aan je eisen voldeed. Ik zou gewoon een ander huis gaan huren als ik jou was. En tot die tijd zou ik elektrisch verwarmen ipv met gas.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:59

Het gaat denk ik om België? Daar zijn de regels misschien weer anders dan in Nederland?

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:00

liesje84 schreef:
Heb je al naar een juridische loket gebeld
of huurcommisie??

Nee, mijn vader gaat straks naar de wetswinkel (weet niet of je dit kent? Is zoals een juridisch loket, veronderstel ik, maar dan de Belgische versie :D), en ik heb hem een hele map vol foto's mee gegeven. Foto's van de schimmel e.d., dus die gaat eens horen wat ik allemaal kan doen.

Ik dacht in de tussentijd dit topic te starten, om eens te kijken of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring..

Mijn vriend heeft links en rechts wat dingen opgezocht, waardoor een huis onbewoonbaar/ongeschikt kan worden verklaard. O.a. schimmel, vocht, ...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:01

Wat schandalig zeg!! :oo Ik heb geen tips voor je.. Het enige wat je kunbt doen is de jurofoon bellen en wellicht de verhuurder aangetekend een brief sturen dat je van hem eist dat hij het huis bewoonbaar maakt voor je?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:01

Het lijkt me trouwens beter om de eigenaar te sommeren om de gebreken te herstellen. Ik neem aan dat verhuurders in België aan soortgelijke plichten moeten voldoen als in Nederland. Ik zou mijn huurcontract hier eens goed op naslaan als ik jou was.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:02

Isegrim schreef:
Waarom zou je het huis onbewoonbaar willen laten verklaren (als dat al mogelijk is)? Je hebt er zelf voor gekozen om het te huren en blijkbaar onvoldoende onderzocht of het aan je eisen voldeed. Ik zou gewoon een ander huis gaan huren als ik jou was. En tot die tijd zou ik elektrisch verwarmen ipv met gas.

Zoals ik al schreef, was het nog bewoond toen ik het kwam bekijken. Hierdoor heb ik dus géén gaten in de vloer kunnen opmerken, en over de schimmel en vochtplekken was gewoon overheen geschilderd. Dat er een waterpomp in de kelder stond, wist ik al helemaal niet.

Er zijn erg veel dingen gewoon gemaskerd. Dingen die ik nooit had kunnen weten. Die vent heeft me gewoon kei hard belogen. Ik kan best leven met een oud huis, maar verdorie, het is hier niet eens geïsoleerd!

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:04

Isegrim schreef:
Het lijkt me trouwens beter om de eigenaar te sommeren om de gebreken te herstellen. Ik neem aan dat verhuurders in België aan soortgelijke plichten moeten voldoen als in Nederland. Ik zou mijn huurcontract hier eens goed op naslaan als ik jou was.

De enige manier dat hij dit zou doen, is deze manier. Als ik hem gewoon vriendelijk bel, en wijs op de honderden mankementen (ik heb nota bene 12! pagina's met ongeveer 3 - 4 foto's per blad!) van het huis, zegt ie 'ik zocht een huurder die de problemen zelf kan oplossen'. Ik moet het zo doen, of er gebeurd helemaal niets..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:04

Shawtie schreef:
Zoals ik al schreef, was het nog bewoond toen ik het kwam bekijken. Hierdoor heb ik dus géén gaten in de vloer kunnen opmerken, en over de schimmel en vochtplekken was gewoon overheen geschilderd. Dat er een waterpomp in de kelder stond, wist ik al helemaal niet.

Er zijn erg veel dingen gewoon gemaskerd. Dingen die ik nooit had kunnen weten. Die vent heeft me gewoon kei hard belogen. Ik kan best leven met een oud huis, maar verdorie, het is hier niet eens geïsoleerd!

Jij hebt ook onderzoeksplicht. Je had iemand mee kunnen nemen die verstand van zaken heeft, in plaats van de huiseigenaar op zijn blauwe ogen te geloven. Dat is gewoon niet snugger, sorry dat ik het zeg. Zulke ernstige gebreken kan iedereen met een beetje verstand van zaken visueel vaststellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:06

In Nederland heb is alleen een woningcorporatie verplicht een andere woning aan te bieden.
Particulier zal het huurcontract per direct ontbonden worden en dan moet je maar zien hoe je de extra kosten (bv duurder huren ed.) verhaald krijgt van de verhuurder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:07

Shawtie schreef:
Isegrim schreef:

De enige manier dat hij dit zou doen, is deze manier. Als ik hem gewoon vriendelijk bel, en wijs op de honderden mankementen (ik heb nota bene 12! pagina's met ongeveer 3 - 4 foto's per blad!) van het huis, zegt ie 'ik zocht een huurder die de problemen zelf kan oplossen'. Ik moet het zo doen, of er gebeurd helemaal niets..

Is de huur daar ook naar?
Mss kun je met de verhuurder overleggen dat jullie geld/huurverlaging ervoor krijgen.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:11

Isegrim schreef:
Shawtie schreef:

Jij hebt ook onderzoeksplicht. Je had iemand mee kunnen nemen die verstand van zaken heeft, in plaats van de huiseigenaar op zijn blauwe ogen te geloven. Dat is gewoon niet snugger, sorry dat ik het zeg. Zulke ernstige gebreken kan iedereen met een beetje verstand van zaken visueel vaststellen.

Had ik misschien een emmer water tegen de muren moeten gooien in de hoop de verf er af te krijgen en zo de schimmel te ontdekken?
Hij had alles 'in orde' gemaakt, zodat niemand wat zou merken. Ja, je kijkt overal wat. Maar die jongen woonde hier ook nog, ik kan toch moeilijk z'n bed de kamer uit gooien om dan te vloer te onderzoeken en dan zo gaten in de vloer te ontdekken?

Mijn hele voorgevel! staat onder de schimmel! Ik kan toch niet weten dat het hier helemaal fout geïsoleerd is? Het was verdorie 20° buiten toen ik hier een kijkje kwam nemen, anders had ik ook wel geweten dat het hier steenkoud was. Sorry hoor, maar ik verwacht een béétje eerlijkheid van de mensen. Zeker als het om zo iets gaat. Ik zou m'n ergste vijand zo'n huis nog niet toewensen..

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:22

Ik zou even afwachten op wat de wetswinkel te vertellen heeft.
Denk dat de wetswinkel wel kan aangeven hoe nu verder.
Gaat je vader daar vandaag nog heen??

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:31

Juridische bijstand zoeken. Hoe het in België gaat weet ik niet, maar in Nederland kan je met dit soort gevallen best veel (been there, done that)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:36

Shawtie schreef:
Had ik misschien een emmer water tegen de muren moeten gooien in de hoop de verf er af te krijgen en zo de schimmel te ontdekken?
Hij had alles 'in orde' gemaakt, zodat niemand wat zou merken. Ja, je kijkt overal wat. Maar die jongen woonde hier ook nog, ik kan toch moeilijk z'n bed de kamer uit gooien om dan te vloer te onderzoeken en dan zo gaten in de vloer te ontdekken?

Mijn hele voorgevel! staat onder de schimmel! Ik kan toch niet weten dat het hier helemaal fout geïsoleerd is? Het was verdorie 20° buiten toen ik hier een kijkje kwam nemen, anders had ik ook wel geweten dat het hier steenkoud was. Sorry hoor, maar ik verwacht een béétje eerlijkheid van de mensen. Zeker als het om zo iets gaat. Ik zou m'n ergste vijand zo'n huis nog niet toewensen..

Als je iets gaat aanschaffen (of huren) waarvan je geen verstand hebt, moet je iemand meenemen die er wel verstand van heeft. Jij als leek hebt de gebreken toen misschien niet gezien, maar iemand met verstand van zaken zou de tekenen ervan hebben gezien. Dat zou je een hoop ellende hebben bespaard. Maar dat is iets voor de volgende keer. Voor nu zou ik de verhuurder langs juridische weg dwingen om de gebreken op te heffen en ik zou vooraleerst even héél goed mijn huurcontract nalezen om te kijken wat je nu precies hebt afgesproken met je verhuurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:27

[MW] > [HTT]

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:06

Isegrim schreef:
Shawtie schreef:

Als je iets gaat aanschaffen (of huren) waarvan je geen verstand hebt, moet je iemand meenemen die er wel verstand van heeft. Jij als leek hebt de gebreken toen misschien niet gezien, maar iemand met verstand van zaken zou de tekenen ervan hebben gezien. Dat zou je een hoop ellende hebben bespaard. Maar dat is iets voor de volgende keer. Voor nu zou ik de verhuurder langs juridische weg dwingen om de gebreken op te heffen en ik zou vooraleerst even héél goed mijn huurcontract nalezen om te kijken wat je nu precies hebt afgesproken met je verhuurder.

Misschien heb je wel gelijk hoor. Ik huur nu voor de 3de x zelfstandig een woning, en mijn vorige 2 hadden links en rechts ook wel een probleempje, maar niet zo serieus. Een gebarsten raam of zekeringen die snel springen o.i.d.

Ik kan best met een aantal mankementjes leven. Echt wel. Maar hier is het gewoon het ene na het andere.
Nu blijkt dat er tussen de voorgevel gewoon een stalen plaat is bij gezet, om de schimmel tegen te houden, dat werkt dus écht niet.
De kou altijd maakt het er ook niet makkelijker op. Wij slapen al maanden beneden, omdat we niet én beneden én in de badkamer én boven met verwarmingen willen staan kl*ten, de gasrekeningen liggen zo al hoog genoeg. Dit huis is gewoon ongezond, door alle vocht en schimmel..

Liesje84: hij gaat vandaag, want gisteren moest ie 14u werken {x) Arme paps.

Brainless: wij betalen nu 470euro. De vorige huurder betaalde 375euro (ben ik achteraf te weten gekomen). Maar er is wel niets veranderd hier, al stijgt de prijs wel bijna 100euro. Ik vind het te veel. Ik betaalde voor mijn appartementje 450euro, kosten niet mee gerekend (maandelijks 100euro extra). Dat appartement was niet afgewerkt, de plinten lagen los, de terrasdeur heeft daar 11 maanden gewoon gebarsten blijven staan, en de 2de slaapkamer had ook last van schimmel. Maar! Het was er wél geïsoleerd, en de rest van het appartement was schimmel- en vochtvrij. Ik heb m'n huisbaas toen ook nooit lastig gevallen, ik kan best met een aantal 'foutjes' leven. Maar hier, het huis, da's niet meer uit te houden..

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:59

als het in Belgie is, kan ik je een heel eind op weg helpen... wij hebben een huis in belgie gehuurd, en de afspraak om het huis te laten keuren was al gemaakt. de verhuurders kwamen toen met een oplossing.

Oi wat klinkt dit verhaal bekend. We hebben dezelfde situatie gehad. De kelder (van 1.80 hoog onder de grond) stond 70 cm water in. Scheen normaal te zijn. Van het dak wouden ze de dakpannen afhalen en dichten met golfplaten. De natte plekken in het huis moesten we maar negeren en de lekkage (beste anticonceptie ooit trouwens.. een emmer in je bed) maakten ze nog wel een keer. De keuken moesten we maar gebruiken als sokkenopslag, want een la kon zelfs geen lepel meer houden. De kozijnen en slaapkamerramen zagen zwart van de schimmel. Langs de kozijnen kon je zo je hand naar buiten steken. En zo nog zo veel meer.

Is het huis wel gekeurd? zonder certificaten mag het huis officieel niet eens verhuurd worden...

pb me maar voor meer info...

voor de overige dames; in nl heb je veel rechten als huurder. in belgie is dit bij (particuliere) verhuur helaas niet zo.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:07

Isegrim schreef:
Shawtie schreef:

zo makkelijk gaat het in belgie helaas niet. wij zijn zo ook voor een huis gegaan. stond ook nog vol met spullen. wij hadden iemand bij die er vestand van heeft, maar ook die zag de problemen niet. huurbazen kunnen veel tijdelijk wegwerken.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:56

Gats, wat vervelend allemaal! Hoop dat het iets gaat opleveren want het klinkt erg ongezond! Succes ermee!

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 09:16

Effe update.

Bedankt voor jullie reacties, maar ik woon gewoon weer lekker thuis. Is een enorm lang verhaal, om het kort te maken: ik ben uiteen met mijn vriend, en ben dus verhuisd. =D