Balkon op het zuiden leuk aankleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Balkon op het zuiden leuk aankleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:48

Omdat de zon nu weer lekker schijnt, en ik nu elke keer naar ons balkonnetje zit te kijken met ''wat moet erop om het leuk te maken''
ben ik op zoek naar budgettips om het balkon gezellig te maken! :)

Vorig jaar had ik een zee aan viooltjes neergezet, en dat was gewéldig gezellig..
Maar ze zijn dood. Omdat we op het zuiden zitten wordt het idioot warm.. 3 liter water in een bloempotje gieten stond alsnog garant voor een verlepte viool na 3 uur.. Beetje zonde van het drinkwater vonden we dat.

Ik wil het nu wel volzetten met cactussen :Y)

Het is niet echt dat er iets moet staan, maar een beetje gezelligheid, kleur..
het balkonnetje is niet heel groot, op de bodem ligt een vlonder van geimpregneerd hout. Er ligt een zitzak op, en staat momenteel een iets te grote tafel op. De planning is er nog een zitzak bij te zetten (en hopelijk een iets kleiner tafeltje)
Wie weet er planten die van waterloze hitte houden, of andere tips? :)

BiancacooJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:20

Naaltje, hebben jullie geen Xenos winkel in de buurt ???
Die hebben de meest goedkope supergekleurde allerlei soorten hebbe dingetjes, die je binnen en buiten kunt gebruiken, is echt een fantastische winkel, allemaal zooi.......leuke kleuren en soms nog handig ook !!

mirror666

Re: Balkon op het zuiden leuk aankleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:04

xenos is in de buurt :j
maar wat? :))
ik kan namelijk qua aankleden niet verder bedenken dan plantjes.. en het moet man-proof zijn O:) :D

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:07

van die bloemenslingers of iets zoals nepbloemen :D ?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:08

Heb ook zo'n balkon waar de fuchsia's na een weekje warm weer dood zijn. Wat het goed doet: oost indische kers, dat kun je zelf zaaien, buxusboompjes (maar dat schijnt niet normaal te zijn), tijm en rucola.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:15

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:35

spaanse margrieten hebben het bij mij maanden lang vol gehouden. maar wel zorgen dat je de plantjes 's ochtends vroeg en 's avonds water geeft. niet op de dag als ze in de volle zon staan want dan verbranden ze. lavendel doet het ook erg goed in de volle zon. petunia's deden het ook goed.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:41

de plantjes kregen in de ochtend voordat we gingen werken/naar school gingen hun water..
Maar voor we de deur dichttrokken hingen ze alweer te lamstengelen :=

Ik ga binnenkort ook maar even advies vragen bij een tuincentrum.. Er moeten meer mensen woestijnplanten nodig hebben toch? :+

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het kwalijk vind om dagelijks (2x) liters water bij planten te gooien.. drinkwater.. dat vind ik wel een beetje zonde :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:44

zoek op mediterane planten. Die zijn gewend aan veel zon en weinig water. Lavendel bijvoorbeeld. En veel soorten kuipplanten.

Om te voorkomen dat ze uitdrogen kun je watervasthoudende gel-korrels kopen bij een tuincentrum. Dat door de aarde mengen betekent dat er veel beter vocht vastgehouden wordt dan alleen met aarde.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:47

Anya schreef:
zoek op mediterane planten. Die zijn gewend aan veel zon en weinig water. Lavendel bijvoorbeeld. En veel soorten kuipplanten.

Om te voorkomen dat ze uitdrogen kun je watervasthoudende gel-korrels kopen bij een tuincentrum. Dat door de aarde mengen betekent dat er veel beter vocht vastgehouden wordt dan alleen met aarde.

ping!
dat klinkt goed :j

lavendel, dat is een leuke om in zo'n langwerpige bak te zetten (laten we die bak nou net al hebben :') )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:08

als je het niet zeker weet, kun je vrijwel zonder problemen planten meenemen met klein blad (zoals bijvoorbeeld Lavendelblad). Veel planten uit die streken hebben de bladvorm zo aangepast dat er zo min mogelijk water verdampt. Zie je een plant die je wat lijkt met dat soort blad, kun je hem rustig meenemen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 03:47

Ik had houten tuintegels neergelegd, kreeg er gelijk een zomers beeld bij :D
Van die spaanse potten aan de muur gehangen, leuke bloemetjes erin.
Het balkon verder nog versierd met mooi glinsterende strandstenen.
Leuke bloemen en planten in potten.
Zelf gemaakt mozaik tafeltje.
Was gelijk heel gezellig en anders.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 03:54

De gazania! Die is gek op felle zon.

Is al eens verkozen tot balkonplant van het jaar. Ik heb ze zelf afgelopen zomer gehad, niet kapot te krijgen op het warmste plekje hier in de tuin. Zelfs niet als ik eens een paar dagen vergat om ze water te geven. 8-)

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3238

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 03:59

Oehhh die zijn vrolijk!!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 08:43

Marchador schreef:
Oehhh die zijn vrolijk!!!

exact mijn idee :D
die vind ik ook wel lief, ga ik ook eens naar zoeken
als ze felle zon lief vinden mogen ze wel hier komen wonen :D

We hebben al een mooie vlonder op de betonnen vloer :j dat scheelde al een hele hoop inderdaad.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:55

Viooltjes houden niet van warmte, maar voor jou in het voorjaar en in het najaar wel heel erg leuk denk ik.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:56

Qua planten is er maar weinig wat het overleefd. Hebben sinds 4 jaar een huis met tuin op het noorden en dakterras op het zuiden. Helaas kunnen we elk jaar nieuwe planten halen want er kan bijna niks tegen die hitte (soms tegen de 40 graden).

Ga komend jaar klimop/hedera proberen en laulierkers op stam.

Ohja aarbeienplanten, die doen het super op het terras :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:58

lavendel overleeft het bij ons trouwens ook niet, te warm.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 09:00

elk jaar nieuwe halen vind ik niet heel erg, ik wil ook niet de duurste bomen/planten erop zetten
Maar dat ze het langer dan een week doen zou gaaf zijn

er staat wel nog een ondefinieerbaar plantje in een mand op het balkon, die heeft alles overleefd, en doet het nog.. ik heb alleen geen idee wat het is, maar hij is groot en struik achtig en krijgt gele bloemen..

aardbeienplanten :oo :9

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:11

Je kunt ook een sort keukentuin doen, maar dan in terra cotta potten. Tijm, lavendel, oregano, nasturtium (oost indische kers) - ze doen het goed met warmte/droogte en zijn allemaal mooie. Je kunt ze ook eten (nasturtium bloemen en bladeren hebben een pittige 'peppery' smaak, geweldig bij salades en koude soepen). Tijm heb je in verschillende sorten - bv citroen tijm heeft mooie getekende bladeren en ruikt (en smaakt) heerlijk naar citroen. Veel plezier - post je een foto als je klaar bent? ps vind gazania ook geweldig - de bloemen openen alleen als de zon schijnt, denk ik Y;(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:13

Te warm is doorgaans echt het probleem niet. Enig water is wel noodzaak. En dat is weer op te lossen met een relatief grote pot, en zoals ik al zei die watervasthoudende gel korrels.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:15

FLORAQUAT-GEL® is een kationische watervasthoudende hydrogel in de vorm van gelkorrels. FLORAQUAT-GEL heeft de speciale eigenschap om water en de daarin opgeloste voedingsstoffen tijdelijk te kunnen vasthouden in afwachting van opname door de plant. Wanneer het gehalte aan vocht en voedingsstoffen in de (pot)grond afneemt door verdamping en opname door de plant, stelt FLORAQUAT-GEL het geabsorbeerde water met voedingsstoffen opnieuw ter beschikking van de plant. Toepassen bij planten, potgrond of bodem.

Ze gebruiken het ook in hanging baskets
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2389

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:24

Anya, geloof me we hebben álles al geprobeerd. Ga nu maar gewoon over op kunstplanten denk ik :D Kosten ook geen water _O- Het is gewoon té warm bij ons (snap nu ook waarom geen van de buren iets aan het dakterras doen ;))

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:55

Ja ik wil dat wel geloven, maar echt warm is het item niet. Voldoende vocht en eventueel schaduw op het heetst van de dag wel. Ik heb er nog even de gigantische stapel gardenerswold die ik heb op nagebladerd.

Het gaat om
- zoek de juiste planten
- was ik vergeten: bolgewassen die in de zomer bloeien zijn ook heel geschikt, vanwege eigen vochtreservoir
- heel grote pot (veel aarde)
- geglazuurde pot (verdampt geen water door de pot)
- voldoende vocht door vochtvasthouders
- eventueel bij temperaturen hoger dan 35 graden in de volle zon schaduw met een parasol, laken ervoor o.i.d.
- dit komt uit een artikel van iemand die in zuid frankrijk tuiniert

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:31

orlys_dream schreef:
ps vind gazania ook geweldig - de bloemen openen alleen als de zon schijnt, denk ik Y;(

Klopt, maar dat doen ze al bij heel weinig zon. ;)

Afgelopen zomer was juli heel zonnig en heet, dat vonden ze geweldig. In augustus deden ze het wat minder goed met al die regen :+ maar ze hebben vervolgens nog heel lang doorgebloeid op elke dag met minstens één straaltje zon, heb ze in november pas hoeven opruimen.

Ik neem ze dit jaar weer. :D