Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:54

In mijn zoektocht naar de verschillende woon mogelijkheden kwam ik heel veel tegen dat ik nog niet kende. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik niet in een 'gewoon' huis wil wonen. Ik wil iets anders!

Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen niet weten wat er allemaal mogelijk is en bestaat. Daarom leek het mij erg leuk om hier samen over te kletsen en informatie over bijzonder wonen uit te wisselen.

Ik zou het ook graag willen weten als je in een bijzonder huis woont. Wat voor een huis? Hoe ben je tot deze manier van wonen gekomen? Etc.

Zelf heb ik heel veel interesse in duurzaam wonen. Maar ik zou het ook heel erg leuk vinden om bijvoorbeeld te lezen hoe het is om in een kasteel te wonen. Of in een boshuisje.

Enkele voorbeelden van bijzondere woningen:
http://www.woonongewoon.nl
Tiny house: http://www.tumbleweedhouses.com
Afbeelding
Yurt: http://www.youtube.com/watch?v=71Uqu9_I-qM
Afbeelding
Woodland home: http://www.simondale.net/house/index.htm

Kom maar op! Ik ben heel erg benieuwd!

Anoniem

Re: Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:56

Dat laatste huis :=

Ik denk niet dat zoiets in NL mogelijk is, of je moet in de Efteling wonen. :')

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:59

Hahaha dat is net zo'n huis uit The Lord of the Rings die laatste. :')
Ik woon zelf niet in een bijzonder huis, maar soms staan er voormalige fabrieken/kerken/scholen te koop als woonhuis. Dat lijkt me ook gaaf!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:03

De plaatjes heb ik er bij gezet om de openingspost interesse te wekken en reacties uit te lokken. Dat werkt dus wel. ;)

Ik vind het 'hobbithuis' wel wat hebben. Het kan fantastisch op gaan in de omgeving en van binnen is het echt prachtig. Tenminste; dat vind ik.

Sommige kerken en fabrieken vind ik vaak ook erg mooi. Maar wat doe je met al die ruimte?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:05

ik zie ze weleens in woonprogramma's, lijkt me ook wel leuk.
Vooral duurzaam wonen, of in een bos in een houten huis wat in de omgeving opgaat.
In een watertoren of vuurtoren lijkt me dan weer helemaal niets, al die rondingen bah :P

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:06

Ik zag in de omgeving van Zutphen een kerkje te koop staan als woonhuis. Moest dan natuurlijk nog wel een hoop aan gebeuren maar het eindresultaat is dan natuurlijk heel gaaf als je het leuk doet. :j

Zelf woon ik in een oude kledingfabriek maar daar zie je niets van eigenlijk. Het ziet er heel schattig uit en eigenlijk totaal niet ''fabriekachtig'' (witte buitenmuren met ouderwetse tierelantijntjes en versiering erop van ijzer, zelfde stijl balkonnetjes, grote ramen op iedere verdieping.. heel leuk). En hier en daar zitten binnen in het huis een soort glas-in-lood ramen tussen de ruimtes. Je kunt er niet doorheen kijken maar als 's ochtends het licht erop valt is het werkelijk prachtig. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:08

Hier in de buurt staat een wat ik noem onder de grond huis,lijkt net of het huis in een berg wegvalt.
dak is begroeid met mos/gras en andere planten.
kan er weleens een foto van maken

DiantaM

Ohhh een hobbithole.. Geweldig. Ik ben ook benieuwd wat voor leuke huizen er hier in het topic voorbij gaan komen!

bromfiets

Ik woon in een caravan, bij mijn ouders in de tuin :Y) Mijn opa en oma wonen hier ook, een beetje als een commune dus.

Dat duurzaam wonen is heel interessant, maar in nederland komt het bijna niet voor. In het programma "de grote verbouwing" heb ik wel eens gezien dat ze een duurzaam huis bouwden van autobanden besmeerd met modder. Dat werd uiteindelijk best wel een mooi huis :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:09

Allemaal erg leuk maar zo duur dat mij het lachten verging.. Heb nu een oud wit ex boederijtje. Een huis met ziel en een grote tuin. VOel me er als een vis in het water.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:13

JuliaMaria,
dat klinkt erg leuk! Hoe ben je aan je fabriekshuisje gekomen? Heb je foto's die je zou willen delen?
In een van de huizen waar ik in heb gewoond hadden we ook glas in lood ramen. Dat is inderdaad erg mooi als de zon er in schijnt.

Timokyana,
Wat leuk dat er bij jou in de buurt een staat. Ik wist wel dat ze er moeten zijn in Nederland. Maar veel zul je er nog niet tegen komen. Ik ben wel benieuwd naar het huis bij jou in de buurt. Het voorbeeld in mijn beginpost is heel spprokjesachtig. Maar ik heb ook al hele moderne voorbeelden gezien.

Bromfiets,
een earthship bouwen ze onder andere van autobanden en leem. Maar wonen in een caravan is inderdaad ook alternatief wonen. In wat voor een caravan woon je?

troi,
Daar houd ik ook van. Echte oude huisjes. Zoals je zegt; een huis met een ziel.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:16

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:18

Een stacaravan van 9x3 meter, met twee slaapkamertjes en een woonkamer met keuken. Ik zit momenteel nog zonder stromend water, dat doe ik nu met een jerrycan. Daardoor leer je er wel zuiniger mee omgaan.

Heb het er erg naar mijn zin, het enige nadeel is dat het koud is in de winter en erg warm in de zomer. Voor de rest heb ik een super uitzicht, aan de ene kant kijk ik uit over het water, aan de andere kant over een weiland. En je went snel aan zoveel vrijheid :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:23

Dat klinkt qua ruimte niet slecht. Tuurlijk, het is beperkt. Maar bij lange na niet zo beperkt als de tiny houses waarvan ik een link in de openingspost heb staan. Heb je foto's van hoe je jouw huisje hebt ingericht?

Ik ben serieus aan het overwegen om in een Yurt te gaan wonen. Dat komt denk ik grotendeels wel overeen met jouw caravan. Ik zat ook al met stromend water en riolering... hoe ga je dat oplossen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:29

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:45

Ik woon natuurlijk bij mijn ouders in de tuin, dus ik maak gebruik van de voorzieningen in hun huis. Stromend water komt er wel dmv een tuinslang :D

De afvoer van dat water loopt in de vijver, dus ik kan ook niet afwassen oid, dat doe ik ook binnen bij mijn ouders. Mijn ochtendplasje doe ik in een emmer :P Foto's zou ik moeten maken, maar het is een standaard-stacaravan zoals je die op campings ziet, hij is van aluminium geloof ik :)

Eigenlijk wel jammer dat je in Nederland niet zo mag bouwen, er zou denk ik best wel een markt voor zijn.
Laatst bijgewerkt door bromfiets op 02-03-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:47

Ik vind dat laatste huisje mega schattig. :))

In Almere staat een duurzaam huis te koop, in een wijkje die ook duurzaam is opgezet. Het heeft gras op het dak en stookkosten van maar 25 euro per maand door zonnepanelen en weet ik wat allemaal. Ik zou er zelf niet willen wonen, maar ik vind het wel erg interessant zoiets.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:53

Ik woon in een klein houten huisje, zelfde als bromfiets, in de winter een beetje koud... brrr! Maar wel stromend water en ook warm water, al is het een pisstraal ^)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:58

Erg mooi om op een alternatieve manier te wonen :)
Ik zag laatst een advertentie voor boomhuizen/hutten laatst, lijkt me prachtig om in een boomhuis te wonen, lekker dicht bij de natuur. :)
Ook de Earthships vind ik erg mooie projecten, ik ben iig heel erg voor dat er aandacht wordt besteed aan milieuzuiniger wonen. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:09

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:02

Ik heb in een caravan gewoond ( is nu mijn zadelkamer hihi) en nu in een omgebouwde schuur midden in het bos :D, geen warm water en geen wc/douche dat moet ik bij mijn vader doen die tegenover mij woont. Heb geen verwarming alleen een houtkachel dus moet ook elk jaar helpen met hout halen ed. Het is 1 kleine ruimte, maar wel heel gezellig. Heb 2 grote deuren als in schuurdeuren voor een auto. Die kunnen in de zomer lekker open en dan draaien we de bank en dan kijk je zo het bos in <3

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:04

Heerlijk is dat he pelryo :D

Ik sta ook zo vrij, heerlijk...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:05

Ja echt heerlijk, wakker worden met de vogeltjes en naar buiten stappen naar je hinnekende paardjes <3
Geen buren en nauwelijks andere mensen in de buurt, stukje prive bos erbij. Prachtig maar wel heeeeel koud in de winter!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:08

Hier precies hetzelfde _O- Ik heb alleen geen houtkachel, maar een gaskachel en een elektrische radiator om het aan te vullen, maar dan is het nog koud als het vriest :P Oh ja, en het paard staat nog niet aan huis, dat komt nog. Maar hij of zij moet nog geboren worden...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:40

Pelryo schreef:
Prachtig maar wel heeeeel koud in de winter!

Idem hier, ook alleen een houtkachel (en een verplaatsbare straler op gas om het eerste uur wat door te komen ;) )
Maar dat is eigenlijk goed te doen.. lekker warm, en een gezellige warmte :D