[TUIN] Leuke bodembedekking voor balkon op het zuiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

[TUIN] Leuke bodembedekking voor balkon op het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:42

Sinds oktober woon ik samen in een appartement met een balkon op het zuiden van ong. 6m2 (1,85 breed, bijna 3 meter lang en nog een smal stukje van 45 cm bij 1,25).

Omdat het voorjaar er aan komt (tenminste, dat mag ik hopen :brr: ), wil ik zo halverwege februari toch eens gaan kijken naar leuke manieren om ons balkon te pimpen. Sowieso komen er stromatjes langs de reling (dat is nu van dat lelijke kunststof) en leuke bloembakken.

We zitten alleen nog even met de vloer. Het is een nette, egale betonnen vloer, maar zo grauw en saai :+
Ik wil daar graag iets op hebben en denk dus in de richting van vlonders of kunstgras.
Nu zitten we pal op het zuiden, waardoor regen altijd op ons balkon slaat. Bij flinke regen kunnen zich ook best plasjes vormen, dit ook omdat wij geen balkon boven ons hebben dat enigszins beschutting biedt :n

Het moet dus een bodembedekker zijn die goed tegen regen kan (niet al te glad worden, niet rotten, goed waterdoorlatend) en bij voorkeur met blote voetjes te betreden zijn, dit ook omdat het balkon aan de slaapkamer grenst en niets meer heerlijker lijkt dan 's zomers blootvoets het balkon op te kunnen :D

Wie heeft goede tips of leuke foto's van haar balkon? :)

kehdra

Re: [TUIN] Leuke bodembedekking voor balkon op het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:56

Wij hebben er van die vlondertegels op van hardhout, loopt heerlijk, en plassen water liggen er altijd onder ipv erop.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:07

Wij hebben een geimpregneerde vlonder :) ook balkon op 't zuiden
zal eens een foto zoeken :)

*hmm geen foto van de vloer :) *
Had 'm vorig jaar vol met viooltjes, kei gezellig. Alleen toen het zo warm was gooiden we 1,5 liter water per pot erin in de ochtend, en in de avond hingen ze dan toch weer op half 11... dat was niet echt een succes..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:25

Kunstgras wat ook geschikt is voor in de tuin :j desnoods met een rubber mat (met van die ronde gaten) eronder zodat het water sneller weg loopt.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:43

De buren van mijn vriend hebben een grasmatje neergelegd (kunst) en dat ziet er echt heel tof uit!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:04

Ik heb zelf tegels liggen,door de vorige bewoner aangebracht.Helaas zijn het geen echte buitentegels dus in de loop van de jaren springt het glazuur er een beetje af (hmwoeaaa...ligt al jaartje of 20 denk ik hoor :P )
Ze hebben vorig jaar de buitenboel geschilderd en dat heb ik meteen aangegrepen om mijn balkon op te knappen,stond steiger voor het balkon dus kon toen mooi al mijn balkon spullen daar neerzetten :D

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... lingkl.jpg

Vloer vrij en heb de vloervoegen en de muur gewit...helemaal netjes weer :j

Hier mijn vloer....de muren zijn daar nog niet gedaan hoor :o

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Nu moet ik wel zeggen dat ik een balkon op het noorden heb dus allen zon in de vroege ochtend en avond.
Mocht je voor tegels kiezen,zorg dan dat het een beetje afloopt zodat je geen plassen krijgt ;)

Vriendin van mij heeft kunststof roosters liggen,ook goed om water door te laten.

Wat planten betreft...op het zuiden volle zon...

Een-jarig goed zoals de Sutera-Bacopa doet het super zowel in de volle zon als half schaduw.De planten kunnen uitlopers hebben van een halve meter of langer.Blijft bloeien totdat het gaat vriezen...meestal zie je de witte variant maar ze zijn er ook in andere kleuren.

Spaanse Magrieten zijn ook zon-aanbidders en Seringenboom ook...deze doen het bij mij helaas niet maar orchideën des te beter,die heb ik in de zomer op mijn balkonnetje :)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:26

Formaat van jouw balkon Tinky is goed te vergelijken met die van ons :j
Staat wel netjes, die tegels zo! Alleen ben ik bang dat er toch teveel water blijft staan, dan zouden we het zodanig af moeten laten lopen dat het wegloopt naar de rechterhoek van het balkon, daar zit de afvoer. Maar ben bang dat dan bijv. tuinstoeltjes weer gaan wiebelen ofzo :P

Geïmpregneerde vlonders klinkt ook wel gaaf! Heb al wat zitten googelen maar kan daar niet echt prijzen vinden. Wil het niet te gek maken, 't is maar voor een paar jaar :) Maar lijkt me ook wel erg sfeervol en kan me goed voorstelen dat het water daartussendoor loopt en ónder de vlonder vanzelf wegloopt naar het putje. In ieder geval geen (of minder) natte voeten als het geregend heeft ;)

Heeft iemand daar voorbeeldfoto's van misschien? :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:52

voorbeeldje van onze vlonder op 't balkon heb ik niet direct
maar
voorbeeldje van de planken
zulke planken hebben we, van die gegroefde
Het is inderdaad hoogstens wat vochtig na een goeie regenbui, en het water gaat er zo onderdoor :) weet wel dat het redelijk prijzig is. Mijn vader heeft het zelf gemaakt..

kunstgras klinkt ook wel leuk, maar piekt dat niet aan je voeten? :o

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:07

Betonverf lijkt je niets?
Dat kan je tegenwoordig ook in diverse kleuren krijgen.
Het beschermt het beton tegen het vocht en eventueel afbrokkelen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:37

Lees hier even mee.
Heb net een appartement gekocht met een balkon op het zuiden.
De vloer is netjes (betonvloer ofzo), maar ben alvast wel aan het kijken welke plantjes e.d. mijn balkon van het voorjaar kunnen opleuken!

Edit; kromme zin :+
Laatst bijgewerkt door Maaaike op 22-01-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:01

Ik vergeet helemaal de bloeiers!
Op een balkon op het zuiden moet je wel planten hebben die de lange zomerzon kunnen hebben.
Wij hebben veel succes gehad met Oostenrijkse geraniums en IJsbloemen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:06

Ahh.. ijsbloemen, die kunnen zo mooi zijn!! Lekker fleurig en kleurrijk!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:44

Maaaike schreef:
Ahh.. ijsbloemen, die kunnen zo mooi zijn!! Lekker fleurig en kleurrijk!

Klopt! En als de zon ondergaat, sluiten de bloemen.
Des te meer reden om op je balkon te blijven! :j
Echt leuk om te zien!
Ga ze dit jaar weer nemen: zijn prima bakplanten en onderhoud is heel simpel, maar een plezier dat je ervan hebt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:11

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:32

Wat een fijne plantentips, daar kan ik wel wat mee! :j
Die ijsbloemen zijn echt heel leuk! :))
Het wordt het echt flink warm 's zomers als de zon er de hele dag op staat, hij komt hier links op en gaat rechts onder, zitten 4 hoog dus ook geen schaduw. Dan zijn planten die volle zon kunnen hebben we echt een must!

Wat betreft de vloer, ik twijfel nog over betonverf. Het is waarschijnlijk de goedkoopste en makkelijkste oplossing, maar vind gras of vlonders toch ook wel erg chique. Al denk ik dat die laatste afvalt wat betreft kosten. Eerlijk is eerlijk: je zit alleen met mooi weer buiten en om nu dure vlonders neer te leggen waar je 3/4 van het jaar niet op zit en redelijk wat onderhoud nodig hebben...

Ik ga me bij Intratuin eens oriënteren op kunstgras, maar dan wel met van die rubberen matten eronder, anders wordt het hier echt een natte klederboel :\

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:45

Planten zijn zeker leuk Bougainville.. Ik zie het al helemaal voor me :') _/-\o_

Ik heb bij m'n balkon ook zo'n hekje, vind ik niet zo leuk.
Ik ga proberen met bamboematten o.i.d. het hekwerk dicht te krijgen (zodat er niets naar beneden valt ;)).

Eerst de hypotheek maar eens rondkrijgen :')

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:58

Ik heb kunstgras op mijn balkon liggen. Ligt ook pal zuid en zonder beschutting. Nou lagen er bij mij al van die lelijke stoeptegels op, die heb ik laten liggen en er gewoon dat kunstgras overheen gegooid. Heb nooit last van plassen die blijven staan, maar dat kan natuurlijk ook wat met de tegels te maken hebben. Al heb ik wel van dat kunstgras met gaten en nopjes eronder, zodat het water gewoon weg kan. Was toen helemaal niet zo duur, voor een paar tientjes hebben we toen een stuk van iets van 5m2 gekocht. Het ligt er nu 3 jaar op en ziet er echt nog uit als nieuw! Het ziet er sowieso veel "tuiniger" uit!

Planten heb ik alleen nog nooit echt goede gevonden, omdat ze niet alleen heeeel veel zon moeten kunnen hebben, maar ook veel water. Heb een tijdje een tropische klimplant gehad met grote rode bloemen die het heel goed deed, maar die heeft de herfst al niet overleefd, laat staan de winter. En een klimplant is ook niet echt makkelijk binnen te zetten in de winter :P

_Annelies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:39

Ons balkon ligt ook op het zuiden en boven ons ook geen balkon.
Wij hebben houtenvlonders van 1m bij 1m der opgelegd.
Het water loopt er goed door weg

Afbeelding

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:11

Oh ik lees even mee in dit topic. Wij hebben een gigantisch groot balkon op het zuiden waar afgrijselijk lelijke tegels op liggen. Zijn de vlonders duur?

_Annelies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:59

De vlonders waren volgens ons 15 euro per stuk bij de hornbach

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:00

Dat valt best mee Annelies, dan zou ik er aan 7 genoeg hebben en dat is dan nog best te betalen :j
Ik vind ze erg mooi van jou, heb jij er ook rubberen ondertegels onder liggen? Of een houten raamwerk, waardoor het water eronder goed weg kan? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:10

kehdra schreef:
Wij hebben er van die vlondertegels op van hardhout, loopt heerlijk, en plassen water liggen er altijd onder ipv erop.

Helemaal mijn idee, ik had tegels van 50 x 50 centimeter. En wanneer het lang regent, of als je in de late herfst/winter niet van je balkon gebruik maakt, kun je ze er gemakkelijk afhalen om tot het voorjaar ergens te bewaren. Kun je meteen je tegels en je balkon even goed schrobben. Toen ik nog een balkon had had ik bovenop die tegels (gemaakt van van die latjes zeg maar) dan potten met planten en kruiden en een boompje staan :)

_Annelies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:54

Mae schreef:
Dat valt best mee Annelies, dan zou ik er aan 7 genoeg hebben en dat is dan nog best te betalen :j
Ik vind ze erg mooi van jou, heb jij er ook rubberen ondertegels onder liggen? Of een houten raamwerk, waardoor het water eronder goed weg kan? :)

We hebben er niks onder liggen, het water loopt er gewoon onderdoor weg.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:54

hestejente schreef:
Helemaal mijn idee, ik had tegels van 50 x 50 centimeter. En wanneer het lang regent, of als je in de late herfst/winter niet van je balkon gebruik maakt, kun je ze er gemakkelijk afhalen om tot het voorjaar ergens te bewaren.

Dat, in combinatie met wat Annelies zegt, geen rubberen matten eronder, vind ik best een heel goed idee :)) Wij hebben toch een enorme berging, dus kleine moeite om ze eind van het zomerseizoen goed schoon te maken, droog op te bergen, het balkon schoon te maken en in de winter kaal te laten :j

Ik denk dat ik m'n keuze gemaakt heb, nu even goed kijken wat het gaat kosten en waar ik ze ga halen :)