Welke lichtmeter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Welke lichtmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:19

Pfff, ik zie door de lichtmeters het bos niet meer. Ik zit er over te denken om een lichtmeter aan te schaffen, maar er zijn er zoveel in zulke verschillende prijsklasses dat ik het niet meer weet. De bedoeling is om voornamelijk flitslicht in studio te meten. Nu hoef ik echt niet gelijk het duurste van het duurste maar vraag me gewoon af waarom de ene lichtmeter er al is vanaf 159 euro (een sekonic L-308 S) terwijl er ook lichtmeters zijn van 500 euro of zelfs nog meer. Wie kan me helpen????? Alvast heel erg bedankt!

11AFotograaf

Re: Welke lichtmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:15

Mag ik vragen met welke camera je werkt?
Ik heb namelijk 2 jaar geleden bij een fashion fotograaf stage gelopen en die werkte totaal niet meer met een lichtmeter. Zeker in de studio was het even een testshot, kijken hoe het achter op het lcd scherm eruit zag (of in de niveaus), evt. corrigeren en nog een test en dan gewoon schieten.
Zeker als je een goede camera met betrouwbaar lcd scherm hebt, is het gebruik van een lichtmeter vaak overbodig, tenzij je echt aparte dingen als high key gaat maken.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 19:51

Ik fotografeer nu nog met een 450D maar er komt binnenkort een 60D én een 5D. Op school zijn we helaas zo'n beetje verplicht om met een lichtmeter te werken dus moet ik er ook eentje aanschaffen.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:50

Ik zelf vind een lichtmeter echt niet nodig, en een beetje voor de "luie" fotograaf, je klikt op een knopje en weet welke instellingen je moet gebruiken :+ kijk als het echt verplicht is voor je opleiding, dan kan je er bijna niet aan ontkomen, maar mocht je nog een keus hebben zou ik persoonlijk liever het geld in een goede lens of camera besteden i.p.v een lichtmeter :+

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:54

[FK] > [HTT]

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:42

@ Lisa, de lichtmeter moeten we helaas voor de opleiding aanschaffen dus daar is niet aan te ontkomen. En goede camera, er zijn er 2 besteld ;-) een 60D en een 5D, niet echt de meest slechtste camera's dacht ik ;-) Daarnaast heb ik vorige week de lichtmeter van iemand anders gebruikt en we gebruiken de lichtmeter voornamelijk om flitslicht te meten, dus hoe je de flitsers moet instellen ipv hoe je de camera moet instellen ;-) Maar zoveel meters en zoveel verschillende prijzen, pffff.....

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:58

Maar als school het je verplicht, waarom zorgen ze dan niet zelf dat ze ze hebben, of geven ze hier geen advies in?
Ik weet van mijn schooltijd dat wij altijd werkte met die van Minolta: http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... meter.html
Ideale lichtmeters, zeker vanwege de simpelheid, maar misschien dat je school om advies kunt vragen, aangezien zij het jou verplichten!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:48

Ik ga ook zeker mijn docent vragen om advies, maar deze zie ik pas over anderhalve week, en advies van meerdere mensen kan nooit geen kwaad he. Voorheen zorgde de school zelf altijd voor apparatuur, maar helaas zijn er ook leerlingen die niet zuinig zijn met de spullen zodat ze eigenlijk elk jaar gewoon een compleet nieuwe inventaris konden kopen. Dus ik begrijp wel dat ze daar nu niet meer zelf voor zorgen.

Maar weet iemand wel antwoord op de vraag waarom de prijzen van lichtmeters zo kunnen verschillen? Een lichtmeter is toch een lichtmeter of ben ik dat nou :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:37

Ja, waarom verschillen camera's zo veel in prijs? Waarom verschillen computers zo veel in prijs? Het heeft altijd met het merk en de kwaliteit te maken!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 10:39

Mwah, voor camera's en computers vind ik dat persoonlijk niet helemaal opgaan maar goed daar gaat het hier verder niet over. Ik zal eind volgende week mijn docent eens raadplegen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:17

Wow! Er bestaat gewoon een topic over lichtmeters. :) Ik ben volgens Lisa een luie fotograaf en blijkbaar ben ik een buttonfreak. :') Ik vind het idd wel fijn voor in de studio. Het scheelt mij iig wat testshots en heeft mij geholpen om mijn studioflitsers beter te begrijpen.

Ik heb zelf vorig jaar de Sekonic L-308S aangeschaft. Deze krijgt volgende week een Bokker als nieuw baasje. Ik ga upgraden naar een ander model.

De verschillen zitten vooral in de extra opties/mogelijkheden. Zit er wel/geen spotmeter op, kan hij ratio's laten zien, kun je er draadloos je zaktovenaars mee aansturen, kun je er ook het dynamische bereik van je body mee meten en dit inprogrammeren zodat de lichtmeter hier rekening mee houdt, etc.