Waar op letten bij particuliere huurwoning?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waar op letten bij particuliere huurwoning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:24

Maandag gaan mn vriend en ik een huurwoning bekijken. Deze is mij echter particulier aangeboden, door een meneer die ik niet ken. Als ik google kan ik niks over het adres vinden (geen telefoonnumer of bewoner of weet ik wat) en ook niet op de aanbieder (dus ook geen waarschuwingen van oplichter of dat hij meerdere huizen verhuurt).

Maar waar moeten we nou op letten bij de bezichtiging van de woning?
Zou handig zijn als jullie mij tips kunnen geven..

We gaan sowieso letten op de afwerking van alles, of er enkel/ dubbelglas in zit en of het ergens tocht.
Ook gaan we letten op eventuele schimmelplekken (i.v.m. baby op komst) al schijnt het huis volledig opnieuw gewit te zijn en nieuwe vloeren te hebben (waardoor je schimmel waarsch. minder goed zal zien?).
De woning is midden in het centrum gelegen, dus gaan we ook kijken hoe het geluid-overlast is en of er parkeermogelijkheid is (garage of parkeerplek).

Dit wordt voor ons beiden de eerste woning die we gaan bekijken, en omdat het een huurwoning is zijn er misschien andere dingen waar we op moeten letten?

Bvd.

Marita

Re: Waar op letten bij particuliere huurwoning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:30

een goed contract opstellen, waarin duidelijk wordt aangegeven wie waarvoor verantwoordelijk is qua onderhoud e.d. En wat de opzegtermijn is bijv.

Je kunt vochtigheid ook goed ruiken of je kunt zien als er ontvochtigers in een kelder staan of zo. En wellicht op verschillende tijden langs het huis lopen of rijden om te kijken of er geen overlast is van auto's, omliggende bedrijven of buren of zo. En vragen of je de vorige huurders mag bellen voor een referentie als je twijfelt...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:23

Dat zijn inderdaad dingen voor mocht het ons bevallen..
Maar tijdens de 1e bezichtiging, zijn er dan dingen waar we echt op moeten letten? Zowel bij verhuurder als bij huis?

Mn vader zei al ''of er vaste telefoon aanwezig is'' i.v.m. internet en extra kosten..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:07

Dankje voor de link, staan handige tips in voor het cotract! :)

Nog iamand tips voor de bezichtiging? Of is het bij een huurwoning meer kijken of de woning je aanstaat, en wat betreft andere dingen zorgen dat het contract op orde is?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:26

Marita schreef:
een goed contract opstellen, waarin duidelijk wordt aangegeven wie waarvoor verantwoordelijk is qua onderhoud e.d. En wat de opzegtermijn is bijv.

Hebben jullie in Nederland geen huurwetgeving waar zo'n dingen in geregeld zijn?

Zoniet, vergeet dan zeker geen plaatsbeschrijving op te maken, zo gedetailleerd mogelijk. Ook termijn van huren zeker vermelden (en of je daarna moet verlengen als je er wil blijven, of er stilzwijgend verlengt wordt), de lengte van de opzeggingstermijn (en of die al dan niet aangetekend moet meegedeeld worden), of het mogelijk is voor beide partijen om de huur op te zeggen voor de termijn van het huren verlopen is (en onder welke voorwaarden. Stel dat jij een maand bent ingetrokken, net grote kosten gedaan aan verhuis-nieuw behangpapier-schilderen, en de verhuurder zegt je dat je er toch uit moet. Kan dan, kan dat niet, kan dat onder voorwaarden -bv mits hij een schadevergoeding van een aantal maanden huur betaald aan jullie), of de huurprijs herzien kan worden (zo ja, wanneer? welke redenen zijn goed, welke niet? hoeveel verhoging max?), of er jaarlijkse indexering van de huurprijs is, worden extra kosten (water/electriciteit) als vast bedrag in de huurprijs doorgerekend (of moet je die zelf regelen, of krijg je daar aparte rekeningen van), ...

Ik kan me eigenlijk écht niet voorstellen dat er in Nederland geen wetgeving is hiervoor, écht niet... zoek daar eens goed naar :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:42

Waar ik vooral op let is of het onderhoud goed is (daar wil ik niets in steken gezien het een huurwoning betreft) en navragen waar de huurbaas voor zorgt in het onderhoud.
Verder misschien naar de cv/ketel kijken, omgeving, buren. En in hoeverre het bijvoorbeeld toegestaan is een muurtje door te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 02:50

Iemand verder nog tips?
Het is morgen al.. Vind het toch wel erg spannend!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 02:55

tantjeuh schreef:
Marita schreef:

Hebben jullie in Nederland geen huurwetgeving waar zo'n dingen in geregeld zijn?

Zoniet, vergeet dan zeker geen plaatsbeschrijving op te maken, zo gedetailleerd mogelijk. Ook termijn van huren zeker vermelden (en of je daarna moet verlengen als je er wil blijven, of er stilzwijgend verlengt wordt), de lengte van de opzeggingstermijn (en of die al dan niet aangetekend moet meegedeeld worden), of het mogelijk is voor beide partijen om de huur op te zeggen voor de termijn van het huren verlopen is (en onder welke voorwaarden. Stel dat jij een maand bent ingetrokken, net grote kosten gedaan aan verhuis-nieuw behangpapier-schilderen, en de verhuurder zegt je dat je er toch uit moet. Kan dan, kan dat niet, kan dat onder voorwaarden -bv mits hij een schadevergoeding van een aantal maanden huur betaald aan jullie), of de huurprijs herzien kan worden (zo ja, wanneer? welke redenen zijn goed, welke niet? hoeveel verhoging max?), of er jaarlijkse indexering van de huurprijs is, worden extra kosten (water/electriciteit) als vast bedrag in de huurprijs doorgerekend (of moet je die zelf regelen, of krijg je daar aparte rekeningen van), ...

Ik kan me eigenlijk écht niet voorstellen dat er in Nederland geen wetgeving is hiervoor, écht niet... zoek daar eens goed naar :)

Uiteraard is dat ook geregeld in Nederland. :) Het is zelfs zo dat als je eenmaal in een huurhuis zit, je er bijna niet uit gezet kan worden, tenzij je zelf afspraken niet nakomt (wat vaak neer komt op de huur niet betalen).
Ik ben wel geïnteresseerd in dit soort recht, dus mocht je vragen hebben over wat allemaal is vastgelegd hierover en wat je nog met de verhuurder moet afspreken, pb maar! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 04:49

Myukii schreef:
Uiteraard is dat ook geregeld in Nederland. :) Het is zelfs zo dat als je eenmaal in een huurhuis zit, je er bijna niet uit gezet kan worden, tenzij je zelf afspraken niet nakomt (wat vaak neer komt op de huur niet betalen).
Ik ben wel geïnteresseerd in dit soort recht, dus mocht je vragen hebben over wat allemaal is vastgelegd hierover en wat je nog met de verhuurder moet afspreken, pb maar! :j

Tenzij het huren van de woning onder de leegstandswet valt.
De leegstandswet geldt ook voor huizen die in de (stille!)verkoop staan.
Dan kun je ten alle tijden "eruit gezet" worden, natuurlijk wel met een opzegtermijn.
Vaak wordt er dan wel een minimale duur afgesproken (bv 6 maanden) maar daarna kan het contract elk moment worden opgezegd.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:47

Als Shanna zegt dat ze ergens gaat wonen met een bijna-baby, neem ik eigenlijk aan dat ze niet 'anti-kraak' gaat wonen.. Natuurlijk zijn er overal mazen in de wet te vinden, ook als ze bijvoorbeeld bij een hospita zou wonen, maar in een normale situatie in een normaal huurhuis geniet je gewoon huurdersbescherming en moet de verhuurder wel een héle goede reden hebben om jou eruit te zetten..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:13

Shanna schreef:
Mn vader zei al ''of er vaste telefoon aanwezig is'' i.v.m. internet en extra kosten..

maakt ook niet uit als die niet aanwezig is. tegenwoordig kan alles via de kabel en dat is vaak nog goedkoper ook ;)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:23

Ook handig om te kijken of je het huis goed kan ventileren,
dus of er op alle kamers een raam of rooster is wat open kan.
Ik heb eens een huis gekocht waar de vorige bewoners bang waren
voor inbrekers, beneden kon er alleen een deur open en verder niets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:34

Myukii schreef:
Als Shanna zegt dat ze ergens gaat wonen met een bijna-baby, neem ik eigenlijk aan dat ze niet 'anti-kraak' gaat wonen.. Natuurlijk zijn er overal mazen in de wet te vinden, ook als ze bijvoorbeeld bij een hospita zou wonen, maar in een normale situatie in een normaal huurhuis geniet je gewoon huurdersbescherming en moet de verhuurder wel een héle goede reden hebben om jou eruit te zetten..

Je valt pas NA 9 maanden huur onder de huurdersbescherming.
Ook als je een tijdelijk contract hebt (bv 1 of 2 jaar) kan de huur opgezegd worden door de verhuurder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:38

Als een huis net helemaal gewit is zou ik raar vinden, en zeker ook laten controleren op schimmel. Verf heeft een overheesende geur, dus vocht ruik je misschien niet en plekken zul je ook niet zien.

Bel ook eens aan bij de buren, vraag of die de vorige bewoners kenden en of ze weten of die problemen hadden met het huis. EN vraag of ze weten waarom ze verhuisd zijn.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:54

Hoe was het huis? :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:57

lekkages?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:59

Brainless schreef:
Myukii schreef:

Je valt pas NA 9 maanden huur onder de huurdersbescherming.
Ook als je een tijdelijk contract hebt (bv 1 of 2 jaar) kan de huur opgezegd worden door de verhuurder.

Dit geldt alleen voor de hospitaregeling, voor zover ik uit de wet begrijp.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:12

Bij een contract voor bepaalde tijd, loopt de huurtermijn gewoon af na die tijd. Dat heeft niets met huur opzeggen te maken, maar met het niet verlengen van een contract.
Dat je na 9 maanden pas huurbescherming geniet, is niet waar, tenzij je het inderdaad over inwonen bij een hospita hebt.
Verder kan de huur vrijwel alleen opgezegd worden door de verhuurder als je niet tijdig betaalt/overlast of schade veroorzaakt of als hij/zij de woning nodig heeft voor dringend eigen gebruik, maar dan moeten de belangen van de verhuurder zwaarder wegen dan die van de huurder (en met een kind wegen je belangen al gauw zwaar :D ). Er zijn nog wat kleine dingetjes die ik niet uit mijn hoofd weet, maar huurbescherming zorgt over het algemeen vrij goed voor de huurders. :P

Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het huis was!

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:14

Ook even navragen of ze het onderverhuren of met toestemming van de bank!