is betalingsbewijs rechtsgeldig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

is betalingsbewijs rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:22

ik weet niet of het hier goed staat (sorry)

ik had een vraagje, vroeger was dit altijd rechtsgelig maar kpn beweerd nu van niet omdat ze ons moet afschepen.
Maar is een betalingsbewijs rechtsgeldig? Zodat je bij de rechter kunt aantonen dat jij niet de gene bent die schuldig is, en je dus bv iets niet opnieuw hoeft te betalen?

friesiszwart

Re: is betalingsbewijs rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:30

Lijkt mij wel. Je kunt hiermee toch aantonen dat er betaald s.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:31

Als ik het goed begrijp, beweert KPN dat jullie iets niet betaald hebben, terwijl jullie het wel al betaald hebben?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:49

ja...het gaat inderdaad om een rekening die we betaald hebben, week geleden werden we alsnog plost afgesloten, KPN zei ook nadat we betalingsbewijs en afschriften gefaxt en gemailt hebben, zoals ze ons opdraagde te doen, dat het inderdaad onterecht was. We moesten ook bij volgende betaling aangeven niet de kosten van heraansluiting te willen betalen en ze heeft het zelf ook genoteerd omdat het immers niet onze fout was. We waren binnen een uur weer aangesloten.
Gisternacht (een weekje later) zijn we opeens weer afgesloten, dus bij bellen en het ging WEER om die ene rekening. Ze beweert dat t niet betaald is en wij het moeten betalen, verhaal uitgelegt en ze beweren nu dat een betalingsbewijs niet rechtsgeldig is en we gewoon weer moeten betalen, wel konden we nog even naar postkantoor gaan, vragen of daar de fout ligt. dit is niet zo want hij heeft t gewoon gelijk betaald. de fout ligt bij kpn maar wil dus wel dat we nog eens dat bedrag op tafel leggen.

vandaar even de vraag of een betalingsbewijs rechtsgeldig is, voor mij is het niet meer als logisch dat het dat is
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 13-12-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:56

Bij de koop van een paard is een betalingsbewijs ook al rechtsgeldig al koopovereenkomst, dus dan lijkt me het in andere gevallen, zoals het jouwe ook gewoon rechtsgeldig.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:59

oke... ja hoop t maar :S ben niet echt verplan dat bedrag nog eens te betalen, en dan zeker ook 2x heraansluitingskosten in rekening brengen! (4x eigenlijk want het zijn 2 nummers)

We gaan zo naar een kpn winkel omdat het moeilijker voor ze is iemand af te schepen als je voor hun neus staat

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:04

Wat is dit nu weer voor een gezeur zeg. Lekker makkelijk om te zeggen dat je betalingsbewijzen niet geldig zijn. Hoe moet je anders aantonen dat je wel betaald hebt? Als KPN hiermee gelijk denkt te hebben, dan is het voor elk bedrijf lekker makkelijk verdienen natuurlijk, want als consument is er niks te bewijzen op deze manier.

Volgens mij hebben ze hun zaakjes niet op orde en proberen ze jullie hiervoor op te laten draaien. Poot stijf houden, bonnetjes laten zien en ze kunnen toch echt geen kant op hoor lijkt mij!

Succes!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:26

ja zijn we dus ook verplan.. nadeel is dat er nu iets dringents tussendoor komt waardoor we morgen pas kunnen gaan .. ik word hier helemaal gek van. Tis idd niet normaal dat hun de zaakjes niet in orde hebben en dan ons ervoor laten opdraaien pfff

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:54

[NM] -> [HTT]

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:12

AlexandraM schreef:
ja zijn we dus ook verplan.. nadeel is dat er nu iets dringents tussendoor komt waardoor we morgen pas kunnen gaan .. ik word hier helemaal gek van. Tis idd niet normaal dat hun de zaakjes niet in orde hebben en dan ons ervoor laten opdraaien pfff

Succes morgen! Laat je even weten hoe het gegaan is?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:46

nou we hebben nog tijd gekregen om vandaag te gaan, GELUKKIG... we zijn nog niet echt verder gekomen

KPN geeft de postbank (ing) de schult, en de postbank de KPN...KPN zegt nu die rekening te bevriezen zodat we in ieder geval niet geheel afgesloten worden voor nu, maar ieder zegt wat anders. Dus het is nog maar de vraag of de gene die we morgen aan de telefoon hebben dit ook wilt doen.. lekker dan rond de dagen dat er veel geregelt moet worden...

KPN zegt dat ze niks kunnen doen en we morgen maar gewoon WEER naar postkantoor moeten gaan maar goed hun zullen ons vast weer naar KPN sturen...
Iemand gaf de tip, weet even niet meer wie, dat radar dalijk op tv is en je tussen en na de uitzending kunt bellen voor zoon dingen. Dit doen we dus ook. En het meisje dat ons te woord stond van KPN zei ook dat ze ons gelijk gaf als we hun inschakelen, al is het voor een tip.

Want zoals het er nu uitziet is het betalen of afgesloten worden uiteindelijk... dit incl 4x aansluitingskosten plus het bedrag dat we al 1x betaald hadden en nu dan 2x kwijt zouden zijn... nog niet mee gerekent wat we kwijt zijn al de faxen/direct overmaken en telefoonkosten voor te bellen met ze. en dat in zoon toch al onwijs dure maand als december... Ik zit er echt eventjes helemaal doorheen en ga nu maar proberen beetje te relaxen op de bank of iets in die trent. *zucht*
Je krijgt toch wat van zoiets he...

ik houd jullie dus op de hoogte als er meer duidelijk is

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:58

Rijksbijstand inschakelen en rekening blokkeren dat ze niet meer kunnen innen...laat de RB dat maar lekker uitzoeken

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:08

Ok daar heb je ook wel n beetje gelijk in...maarja telefoonproviders altijd lastig

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:50

kiepejanie schreef:
Rijksbijstand inschakelen en rekening blokkeren dat ze niet meer kunnen innen...laat de RB dat maar lekker uitzoeken

Ik zou rechtsbijstand doen :P

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:04

Volgens mij is een betalingsbewijs inderdaad rechtsgeldig.
In artikel 6:48 van het Burgerlijk Wetboek staat onderandere dat de schuldenaar (in dit geval de TS) de afgifte van dat bewijsstuk kan vorderen bij voldoening.

Artikel 6:48 BW:
1. De schuldeiser is verplicht voor iedere voldoening een kwitantie af te geven, tenzij uit overeenkomst, gewoonte of billijkheid anders voortvloeit.
2. Indien de schuldeiser een ter zake van de schuld afgegeven bewijsstuk heeft, kan de schuldenaar bij voldoening bovendien de afgifte van dat bewijsstuk vorderen, tenzij de schuldeiser een redelijk belang heeft bij het behoud van het stuk en daarop de nodige aantekening tot bewijs van de bevrijding van de schuldenaar stelt.
3. De schuldenaar kan de nakoming van zijn verbintenis opschorten, indien de schuldeiser niet voldoet aan het voorschrift van het eerste lid.

Correct me if I'm wrong.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:19

imd schreef:
kiepejanie schreef:

Ik zou rechtsbijstand doen :P

ha ha sorry :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:23

Misschien een hele stomme vraag, maar weet je zeker dat het rekeningnummer waarnaartoe jullie het overmaakt hebben klopt?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 00:37

nou we hebben van radar het nummer van consuwijzer het nummer gekregen (of zoiets) nadeel is dat er tijdsdruk achter zit, anders kon je betalen en later alsnog erop terug komen, maar denk dat dit niet mogelijk is... ik heb eens gerekent en gaat toch incl alle bijkomende kosten en geld dat al betaald was erg veel geld kosten:S

We geven het iig nog niet op..zoals gezegt morgen geef ik wel door hoe t tot nu toe verder gegaan is
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 14-12-10 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:41

Je hebt het rekeningnummer van KPN van de site van consuwijzer? Niet van je factuur?
Je weet dat KPN uit wel 5 verschillende bedrijven bestaat die ieder hun eigen rekeningnummers hebben en die elkaar als volkomen vreemden zien?
Als jij de verkeerde KPN hebt betaald dan komt dat geld niet bij de juiste KPN terecht. Die organisatie is zo groot dat dat gewoon niet werkt. Je zal dan toch echt de juiste KPN moeten betalen en dan kijken of je bij de verkeerde KPN het geld terug kan krijgen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 01:09

Artikel 6:48 BW:
1. De schuldeiser is verplicht voor iedere voldoening een kwitantie af te geven, tenzij uit overeenkomst, gewoonte of billijkheid anders voortvloeit.
2. Indien de schuldeiser een ter zake van de schuld afgegeven bewijsstuk heeft, kan de schuldenaar bij voldoening bovendien de afgifte van dat bewijsstuk vorderen, tenzij de schuldeiser een redelijk belang heeft bij het behoud van het stuk en daarop de nodige aantekening tot bewijs van de bevrijding van de schuldenaar stelt.
3. De schuldenaar kan de nakoming van zijn verbintenis opschorten, indien de schuldeiser niet voldoet aan het voorschrift van het eerste lid.

helaas is dit allemaal niet van toepassing... we hebben ja niet op kantoor van kpn betaald maar bij de bank, en daar een betaalbewijs van gekregen. er moet dus bij de bank of kpn iets fout zijn gegaan, maar ze verwijten het elkaar.. De man die werkte bij de kpn winkel zegt dat ze er normaal niks aan doen, maar hij dit zo absurt vond en is gaan bellen voor ons, hij is afgescheept geworden en uiteindelijk gestopt met het telefoon gesprek omdat hij aan het koken was van woede... de winkel kan ons dus iig niet verder helpen

Falona:
nee we hebben het nummer van de consuwijzer gekregen van radar om daar eens mee te bellen, we betalen al een jaar zo omdat er door bepaalde problemen (die liggen ook bij kpn) het op verkeerde banknummer staan bij ons.. en ze dus hun geld niet automatisch krijgen... we bellen dus elke maand weer wat er betaald moet worden, vragen dan waar het heen moet en zetten ook ons klantnummer erbij.. het komt al een jaar aan.. dus ja fout is het niet!

Overgins zeggen ze ook dat de mail toen klopte met betaalbewijs en alle info die erbij stond... daarom zijn we een week geleden ook direct weer aangesloten. de gene die we vandaag aan de lijn hadden zag de mail voor zn neus maar zegt dat het niet rechtsgeldig is KLAAR, ze accepteren het dus gewoon niet meer ..en wij moeten er voor opdraaien ondanks dat er iets tussen kpn en de bank fout gegaan is en wij gewoon ons geld kwijt zijn

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:13

UPDATE

nou voor de gene die t willen weten een verlopige update (waar nog heel wat rompslomp bij zit maar goed)
Ze hebben ons geadviseert *consuwijzer* om toch te betalen maar onder protest omdat we anders akkoord gaan...en dit moet via een aangetekende brief waar we betalingsbewijs (kopie) van vorige keer en dat wat we dus opnieuw moeten betalen incl 4x heraansluitingskosten in totaal.... In de brief moeten we ook vermelden dat we ze 4 weken de tijd geven om het uit te zoeken en anders het naar de geschillecomissie gaat en het dus voor gaat komen.

ook bij de bank moeten we een klacht indienen met dezelfde melding over 4 weken.

Stomme is dat we dus moeten betalen onder protest (door middel van een brief ook) en je via de bank zelf het betaalbewijs pas een week later krijgt...en dus de brief pas een week NA de betaling kunnen versturen!

Overmaat van ramp kregen we nog geld van de gemeente en waardoor we december toch nog beetje rond zouden komen, maar hun hebben het naar verkeerde banknummer gestuurd! ondanks dat we in formulier gewoon het goede hebben gezet...dit krijgen we dus waarschijnlijk ook pas ergens volgend jaar :S ja tis wat...een leukere december word het er iig niet echt op zo..

hoe dan ook, verdere eventuele update's zal ik geven in dit of later een nieuw topic.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:30

Ochjee, wat een geklungel zeg!! Echt belachelijk van KPN en van de gemeente is het ook niet netjes. Ook daar al achteraan gegaan of dat ze dat echt niet per direct op de goede rekening kunnen storten? Het is immers niet jullie schuld.

Nou, nogmaals succes hoor!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:46

ja de gemeente zou ons morgen als goed is terug bellen... maar wij bellen morgenvroeg al met het verzoek en desnoods de uitleg van t gedoe met kpn dat we het echt nodig hebben deze maand..en dan hopen dat er een lief iemand aan de andere kant zit die zegt dat ze het eerst overmaken en dan achter dat geld aan gaan...we krijgen het hoe dan ook (hebben er namelijk recht op) alleen zou ik t waarderen als ze t nog deze maand idd op de rekening zetten.

ja tis allemaal ingewikkelt ha pff... maar, bedankt!