scooter trekt niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

scooter trekt niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:45

okee, ben ik weer.

ik heb besloten dat ik toch nog niet zonder mn oude scootertje kan.
nu het probleem: de laatste keer dat ik hem bereed, bleef hij hangen in hoog toeren.
als je dan stil gaat staan en wil wegrijden, kom je bijna niet weg, motor stikt er haast in.

op hoog toerental wil die wel, en op de standaart kan je gewoon gas geven en word het wiel ook gewoon aangedreven.
het gaat er dus om; als je erop zit en weg wil rijden, lukt het haast niet.

het is een Peugeot scooter, een Vivacity. (oude type)

wie o wie heeft een idee?

wat we al hebben gedaan:
- luchtfilter schoon;
-carb schoon;
- bougie gecontroleert;
- vriendlief heeft een zuigerveer gemolesteerd...
- noem het en we hebben het in handen gehad.

edit; ik wil het 'zelf' oplossen, en niet naar een scooterzaak brengen. die weten het ook niet en maken dan onnodige kosten (slechte eerdere ervaringen :o )
Laatst bijgewerkt door susanne_m op 12-10-10 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:47

Mijn pa heeft bij mijn Vivacity gewoon de toeren wat aangepast, hij trekt nog niet echt hard op, maar goed genoeg..

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:47

Dat had ik ook en toen is er een nieuwe koppeling ofzo opgekomen en dat was het ook niet.
Toen hebben we er nieuwe rolletjes in gedaan en toen was het goed.
Waarschijnlijk moeten er bij jou scooter zwaardere rolletjes in.
Anders zou ik het ook niet weten.

susanne_m

Re: scooter trekt niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:51

hmm rollen.. die had ik nog niet gehad, das ook nog te betalen..
ik duik vanavond weer eens het hok in.
alvast bedankt!

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:53

Voor 6 rolletjes betaal je ongeveer 10 euro kan iets meer zijn.
Dat was bij mij uiteindelijk ook het probleempje.
Zijn er ook pas achter gekomen nadat we de hele scooter zo'n beetje uit elkaar hebben gehaald.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:53

dit heb ik dus elke ochtend..
hele straathoge touren! niet normaal en maar 25 gaan.. daarna schiet ie oppeens vooruit. papa dacht aan de slipkoppeling.. ik breng heb deze week weg dus wie weet. (die van mij is dus nog nieuw he..)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:57

die van mij is oud, heeft veel (!!!) km s gelopen, maar mij helaas in de steek gelaten waardoor ik al 3 weken moet fietsen..

ja als ie eenmaal over dat 'dode' punt heen is, dan ineens wil hij wel. en als ie koud is wil het beter dan als ie warm is.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:58

ik zou toch even naar een scooterwinkel gaan en vragen wat er mis is, is toch altijd het beste!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:00

en die zeggen; breng hem maar, kijken we even...

ik heb heeeeeeellleeee slechte ervaringen met scooterzaken...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:01

Bij die van mij was dat destijds het probleem: de rolletjes versleten. Nieuwe erin en gaan met die banaan!

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:04

susanne_m schreef:
die van mij is oud, heeft veel (!!!) km s gelopen, maar mij helaas in de steek gelaten waardoor ik al 3 weken moet fietsen..

ja als ie eenmaal over dat 'dode' punt heen is, dan ineens wil hij wel. en als ie koud is wil het beter dan als ie warm is.

ja maar dan zit ik daar in de winter mooi mee :') heeft net 300 km gelopen (3e week naar school)ik schaam me dood :') dik lawaai maar kom amper vooruit

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:24

hmm is je snaar dan wel goed? bij 300 km verwacht je nog geen problemen.

ben even in het hok geweest. nogmaals alles bekeken, gevoeld en gedraaid. (lopen doet ie nu niet, staat echt in stukjes uit elkaar.) ga morgen aan de slag met die rolletjes, als ik de bende los kan krijgen..

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:41

Heb je die zuigerveer wel vervangen voor een nieuwe dan? Zonder of met 1 zuigerveer gaat hij het namelijk niet goed doen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 23:25

zuigerveer word morgen vervangen, dat is ook een reden dat de scooter nog in stukjes uit elkaar staat.
wil niet 20x rijden naar de scooterzaak voor onderdelen.

(kan redelijk mn mannetje staan op technisch geobied, soms alleen even wat tips nodig ;) )

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:47

In toeren blijven hangen als die stationair draait, duidt op valse lucht. Als die valse lucht krijgt draait hij of hard stationair of valt hij uit. (lees: alle pakkingen, keerringen en o-ringen vervangen als je het weer in elkaar gaat zetten!)
Is er ooit aan de carburateur gerommeld met andere sproeiers enzo? Het klinkt alsof de afstelling daarnaast ook niet je van het is. (lees: zoek uit wat voor sproeiers e.d. er origineel in de carburateur hoort te zitten)
Kijk daarnaast naar de trekveertjes van de centrifugaalkoppeling, de rolletjes van de vario-matic en de drukveer van de achterpoelie. (lees: de onderlinge afstelling daarvan komt nauw!)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:59

op wat normale reparaties is na (lees nieuwe uitlaat, bandjes dat soort dingen) is t ding gewoon nog standaard. ik heb em ook al jaren..

sproeiers ga ik dus niet aan prutsen.
als ie straks weer in elkaar staat ga ik de stationairstel schoef en de luchtschroef wel even zo draaien zoals het hoort.

ik denk zal dat idd de trekveertjes of die rolletjes versleten zijn. hij heeft echt belachelijk veel km dus dat zou toch kunnen.
heb ik alleen een stukje gereedschap voor nodig wat ik moet kopen, dus zo even met wat zaken bellen en dan een keuze maken voordat ik onderdelen ga halen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:50

update; rollen vervangen. dat was echt nofig, eentje was zo beschadigd dat ie klem lag.
alleen is er een veertje in mn blok gevallen, waardoor ik nu nog verder van huis ben... gRRRRRRR! morgen buurman lief aankijken voor groter gereedschap, achterwiel eruit blok eraf en blok openen op zoektocht naar t verloren veertje.
soms zit het mee, soms zit het tegen...

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:49

Wat voor veertje? Een pistonpenveertje van de zuiger ofzo?
Als het van metaal is kan je met een klein magneetje proberen het ding er nog uit te vissen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:49

ja die! helaas is ie niet zichtbaar en de ruimte te klein.. zal toch echt naar mn buurman moeten vrees ik

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:30

het carter van een 2-takt is afgesloten, dus in theorie als je het motorblok ondersteboven hangt moet hij er uit vallen.
Ik zou proberen hem niet open te maken, de kans dat je de lagers van je krukas zonder schade terug erin kan zetten is klein, (of je moet precies weten hoe je dat op de juiste manier doet) en dat merk je pas na een paar honderd kilometer

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:34

Hier ook het advies: Rollen vervangen, en kijk ook naar het gewicht. Iets lichtere kunnen ervoor zorgen dat ie beter optrekt.

edit: zie dat je dat al gedaan hebt ;)

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:37

Heb je al naar de gasnaald gekeken?
Bij mijn brommer moet ik die ook altijd eentje lager zetten zodat ie iets minder benzine krijgt, anders verzuip ik m ook...
Maar ik weet niet of jou scooter ook een gasnaald heeft... :o