Vraag: waar laat je je rolletjes ontwikkelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heavenknows

Vraag: waar laat je je rolletjes ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:58

Hallo!

Een tijdje terug heb ik een analoge DSLR gekregen, en ik ben er ook mee aan de slag gegaan, maar nu is het rolletje vol!
Hoe ga ik verder? Ik neem aan dat ik hem er niet zomaar uit kan halen ivm licht? En dan nog waar laat ik hem ontwikkelen?
Ik weet wel dat het kruidvat die wegwerpcameratjes in zn geheel (toch?) in neemt en dan de rolletjes ontwikkelt, maar ik kan moeilijk mijn hele camera wegbrengen toch? :wow:

Help miijjj!

Groetjes,
Melissa

V_lalala

Re: Vraag: waar laat je je rolletjes ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:01

heb er geen verstand van maar mischien bij een fotowinkel ?

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:03

V_lalala schreef:
heb er geen verstand van maar mischien bij een fotowinkel ?

Ik weet niet of fotowinkels dat tegenwoordig nog wel doen? Misschien sommige maar vast niet allemaal.. : o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:05

Als je gewoon bij een wat "ouderwetse" fotograaf binnen stapt kan 'ie je vast verder helpen... Misschien niet altijd met service, maar waarschijnlijk heeft zo iemand sowieso wel een adresje voor je.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:12

Ik neem aan dat je camera óf zelf al het rolletje heeft 'opgeborgen' of dat hij een functie heeft om dat te laten doen, heb je het boekje er niet bij? Een 'opgeborgen' rolletje kan je dus wél uit je toestel halen natuurlijk anders zou het wel heel lastig worden he :+ Er zullen nog wel genoeg plekken zijn waar het nog kan, idd even een fotograaf binnenlopen. Wel authentiek hoor, fotograferen met een rólletje. Jij liever dan ik, ik ben blij dat ik kan schieten - schieten - schieten en thuis wel zien wat er gelukt is :))

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 09:32

Alwiene schreef:
Ik neem aan dat je camera óf zelf al het rolletje heeft 'opgeborgen' of dat hij een functie heeft om dat te laten doen, heb je het boekje er niet bij? Een 'opgeborgen' rolletje kan je dus wél uit je toestel halen natuurlijk anders zou het wel heel lastig worden he :+ Er zullen nog wel genoeg plekken zijn waar het nog kan, idd even een fotograaf binnenlopen. Wel authentiek hoor, fotograferen met een rólletje. Jij liever dan ik, ik ben blij dat ik kan schieten - schieten - schieten en thuis wel zien wat er gelukt is :))

Er zat geen boekje bij lol, ik heb wel een engelse ergens kunnen downloaden, dan moet ik die nog eens opzoeken :D
Ik heb ook een digitale dslr hoor haha, die gebruik ik natuurlijk het vaakst, maar dit is toch ook wel leuk, je denkt wel 2x na voordat je een foto neemt haha!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:39

Voorheen kon dat altijd bij de Dixons, zou me verbazen als dat niet meer kan.
Anders een fotograaf ofzo.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:28

[FK] > [TV]

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:35

Bij de oude toestellen moest je tussen 2 foto's het rolletje handmatig doordraaien. Als het rolletje dan vol was, moest je het weer helemaal terugdraaien.
Bij de latere toestellen draait het toestel zelf het rolletje telkens verder en na de laatste foto automatisch weer terug. Als het goed is heb je dit na de laatste foto kunnen horen.

Als het rolletje teruggespoeld is, zit in in een lichtdicht kokertje (vandaar de naam fotorolletje) en kan je het dus veilig uit het toestel halen en naar de winkel brengen om te laten ontwikkelen en afdrukken. Kruidvat doet dat nog.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 09:06

boefie schreef:
Bij de oude toestellen moest je tussen 2 foto's het rolletje handmatig doordraaien. Als het rolletje dan vol was, moest je het weer helemaal terugdraaien.
Bij de latere toestellen draait het toestel zelf het rolletje telkens verder en na de laatste foto automatisch weer terug. Als het goed is heb je dit na de laatste foto kunnen horen.

Als het rolletje teruggespoeld is, zit in in een lichtdicht kokertje (vandaar de naam fotorolletje) en kan je het dus veilig uit het toestel halen en naar de winkel brengen om te laten ontwikkelen en afdrukken. Kruidvat doet dat nog.

Bedank voor je reactie, heb nog wel een paar vraagjes lol.

Ik kan dat handmatige draaiding (hoe moet ik dat noemen?XD) niet meer verder, of terug draaien, dus ik neem aan dat dat goed zit? (toestel is van 1974) Enne waar komt dat kokertje vandaan dan? Zat die al in het rolletje ofzo, of in de camera?

(lol ik voel me echt zo'n n00b)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:02

Het rolletje zit juist in het kokertje, ook als je 'm er in stopt ;-) Als je foto's maakt wordt de film langzaam uit het kokertje gespoeld, en voor je de film er uit haalt moet de film eerst weer terug in het kokertje.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:07

Nouks schreef:
Het rolletje zit juist in het kokertje, ook als je 'm er in stopt ;-) Als je foto's maakt wordt de film langzaam uit het kokertje gespoeld, en voor je de film er uit haalt moet de film eerst weer terug in het kokertje.

Echt waar? oh dat kan ik me niet meer herinneren, haha!

weet je toevallig of je ergens kan zien of de film al terug in het rolletje zit?
ik denk het bijna wel, ik kan me nu net iets van zo'n vaag geluid herinneren, ik schrok toendie dat deed lol. dan ga ik hem maar eent openbreken!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:41

Ligt eraan wat voor n camera het is! Soms moest je een dingetje indrukken om t filmpje terug te kunnen draaien!
Als je in Wijchen naar Harry Scheepens gaat (foto de Vakman) die weet wel hoe t verder moet :D

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:45

Vaak doen de betere fotowinkels dit wel, die kunnen je ook goed adviseren hoe je het rolletje eruit moet krijgen.
Vriendin van mij laat haar fotorolletje regelmatig bij de Hema afdrukken, dit kan alleen niet zwart-wit.