welk statief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

welk statief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:40

hallo allemaal,
Ik zit erover te denken om een statief aan te schaffen. Ik wil hem vooral gebruiken voor landschapsfotografie. Nu ben ik op zoek naar een statief, dat niet al te veel weegt. Hebben jullie tips?
Alvast bedankt!

pinkie87

Re: welk statief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:50

je kan dus beter een statief nemen die wel zwaarder is.
anders kukelt ie om. daarom zijn ze wat zwaarder.
maar mijn tip is koop de zoom daar staat deze maand statieven in :)

dus ga niet voor een lichte statief.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:56

dank je voor je reactie pinkie. Ik begrijp dat het statief natuurlijk zwaar genoeg moet zijn vor camera en objectief.

Maar als ik zo het een en ander lees, is er nog best veel verschil tussen een voldoende zwaar statief en heel erg zwaar toch? Niemand ervaringen om te delen? Ben ook benieuwd naar die carbon statieven?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:00

even een stipje ;)
Ik ben namelijk ook van plan een statief aan te schaffen :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:06

[FK] > [TV]

Hoe ga je hem precies gebruiken? Een licht statief is heel fijn, dan hoef je niet zo veel rond te sjouwen. Maar een zwaarder statief is een stuk stabieler. Het ligt er dus een beetje aan of je veel gaat sjouwen, of hem in een studio gaat gebruiken. En of je hem vooral gaat gebruiken voor veel opnames met lange sluitertijd, of om je hand wat stabieler te maken.
Als je veel met lange sluitertijd wilt werken dan is een zwaarder en dus stabieler statief wel weer heel handig.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:14

carbon is heel licht. bedenk dat het ook waait in nederland :P
maar zou de zoom even kopen :D

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:04

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mireille, ik wil 'em gaan gebruiken voor fotograferen tijdens wandelingen in de natuur. Vandaar mijn wens dat het niet te zwaar wordt.

pinkie87 schreef:
maar zou de zoom even kopen :D
Pinkie, wat bedoel je hier precies mee?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:10

Dan is een licht gewicht statief de beste keus denk ik inderdaad. :) Ik ben niet zo in de merken van statieven. Het beste kun je gewoon even langs een winkel zo als de MediaMarkt. Goed kijken of de delen die kunnen bewegen degelijk in elkaar zitten. Of hij voldoende hoog kan naar je wensen. Of er bijvoorbeeld ook kan kantelen/draaien (de kop) als je dat graag zou willen. Wat soms ook handig is: een waterpasje er op.

Pinkie bedoeld denk ik het fotografie magazine 'Zoom'. Daarin staan vaak producten/productgroepen uitgelicht.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 10:35

ik ga eens een kijkje nemen bij de tijdschriften, dank jullie wel. Zijn er nog meer mensen die me ervaringen over bepaalde statieven kunnen vertellen? ben erg benieuwd.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:35

Ik zal straks thuis even kijken welk statief ik heb. Persoonlijk vind ik het een perfecte combinatie tussen: gewicht (goed te dragen) stabiliteit (mijn objectief, 18-300, kan er prima op) en prijs, maar ik kan nu met de grootste wil van de wereld even niet meer verzinnen van welk merk ie is. :o

Zoom.nl is een fotografie-tijdschrift. Erg leuk om te lezen en ideetjes op te doen. Het is overigens te koop bij de supermarkt (Albert Heijn)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 10:44

Graag Mikkie, ben benieuwd.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:14

Ik heb bij de mediamarkt een mooie gekocht voor 60,- het is niet de allerbeste maar voor mijn doeleinde werkt deze prima.

Het is namelijk een statief met gewoon 3 poten, maar je kan hem ook makkelijk uit elkaar halen en dan heb je een 1poot statief. Deze kan je heel klein in elkaar schuiven en geeft je tijdens het foto's maken extra steun om de camera stiller te houden.

Het statief is in zijn totale tijd niet te zwaar. Maar mijn camera met 300mm lens blijft er ook gerust goed op staan. Daarnaast kan je hem heel breed uit zetten.

Ik kom alleen ook niet op de naam, is iig gekocht bij de mediamarkt, 60,- en zwart, met met in witte letters op een van de poten iets van Pro duo 2 dacht ik.

en klopt in de Zoom staan nu heel wat statieven :)

Ik zou wel eerst kijken wat voor prijs je er ook ongeveer aan uit wilt geven want daar is grote variatie in.

Bij mediamarkt staan ze ook allemaal uit de doos dus dan kan je ze ook een beetje "testen" overigens kan je voor echt advies beter naar een andere winkel gaan, want vaak is de kennis bij de mediamarkt niet zo specifiek als bij bijvoorbeeld een fotozaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:39

't is een gewaagde uitspraak hier. Maar ga niet voor de goedkoopste optie. Zeker niet met een statief.

Ik heb zelf de Velbon Sherpa Pro CF-540
Afbeelding
Deze dus. Die was 299 euro. Echter zag ik hem in de nieuwe Zoom staan voor 199,95. Dat is echt een zeer goed statief.

Voor de liefhebber is deze te koop. De reden dat hij in de verkoop gaat, is dat ik de Sherpa Pro CF-530 wil aanschaffen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:46

Vlekje, ik ben even wat aan het lezen over het statief en zie dat het 1,36 kg weegt. Dat klinkt aangenaam licht, maar staat hij dan wel stevig als het waait of iets dergelijks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:53

Ja best wel. De camera en lens zijn vrij zwaar maar het lijkt elkaar prima in evenwicht te houden.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:32

Ik loop twee dagen achter met reageren, maar mijn statief is van Vanguard. Het exacte type weet ik niet, maar het is een van de goedkopere uitvoeringen. Ik vind 'm perfect.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:10

Heb gisteren even de Zoom gekocht. Stonden alleen algemene tips in, vind het wel jammer dat er geen test van merken stond ofzoiets.

Mikkie, hoe zwaar is jouw statief dan?

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:59

Ik heb ook ontdekt welk type ik heb (stond er gewoon op, had met mijn neus gekeken).
Ik heb de vanguard MK4 en hij weegt net geen 1.5 kg.