camera schoonmaken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

camera schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 07:43

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de spiegelreflexcamera. Laten jullie deze weleens schoonmaken door een fotowinkel? Heeft iemand hier ervaringen mee? Of maken jullie hem zelf schoon, of is dat niet nodig?
Alvast bedankt voor reacties!

pinkie87

Re: camera schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:13

jah ik wil dit binnen kort ook doen.. ik weet dat het bij ringfoto iets van 50 euro is.
je kunt het zelf maar dan kan je veel stuk maken.

tis wel af en toe nodig omdat er stof op je sensor komt.
hier door worden je foto`s minder scherp. en moet je steeds bij werken om de stofdeeltjes van je foto te halen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:28

Hmm ik denk dat zuinig zijn ook al goed helpt... 'Mijn' 350D- spiegelreflexcamera heb ik nu 4 jaar en is nog nooit schoongemaakt. Sensor is beetje vies, maar ik wissel nooit in stoffige omgeving dus dat scheelt al heel veel. Daarnaast haal ik altijd een vochtig doekje over mijn camera + lens na het fotograferen (opletten bij de metalen delen!) en dat gaat echt prima zo.

Maar je kunt je camera inderdaad schoon laten maken bij de fotograaf :D

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:44

[FK] > [TV]

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:58

Toevallig heb ik gisteren een paar stofjes verwijderd uit mijn EOS 350D; spiegel opklappen en met een blaasbalgje voorzichtig (zonder iets aan te raken!!!) het stof wegblazen. Is prima gelukt!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:17

tjah met zo blaasbalgje zit meestal ook weer stof in :)
dus dan blaas je er nieuw stof in je camera.

maar hoe zuinig je ook doet met je camera er komt altijd vuil op.
als ik op het strand ben ga ik niet van het strand af om mijn lens te verwisselen dan betaal ik eens in de 3 jaar wel 50 euro

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:20

pinkie87 schreef:
tjah met zo blaasbalgje zit meestal ook weer stof in :)
dus dan blaas je er nieuw stof in je camera.

maar hoe zuinig je ook doet met je camera er komt altijd vuil op.
als ik op het strand ben ga ik niet van het strand af om mijn lens te verwisselen dan betaal ik eens in de 3 jaar wel 50 euro

Ach als je beetje voorzichtig doet moet het kunnen... Maar moet er niet aan denken dat er zand op de sensor komt :o

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:25

Ik heb mijn camera's een tijdje terug laten schoonmaken door Rofa in Den Haag. Perfect gedaan. Ik vind mijn camera's te duur om er zelf aan te rommelen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:05

gabyfedde, mag ik vragen hoeveel het kostte?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:08

Ik heb die van mij vorig jaar ook noodgewongen moeten laten schoonmaken (is mij nog steeds een raadsel hoe mijn spiegel van de een op de andere dag ineens ZO vies is geraakt), dit heb ik bij Dalsheim gedaan en is goed bevallen. Voor de prijs zal ik even het bonnetje moeten opzoeken.

De buitenkant maak ik verder schoon met een schone kwast en brillendoekjes.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:11

Pareltje2 schreef:
gabyfedde, mag ik vragen hoeveel het kostte?

Kostte zo'n 30 euro. Je kan een mailtje sturen met daarin de vraag wat het voor jouw camera kost. Ik heb een Canon EOS 20D + 30D. http://www.rofarepair.nl/

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:43

gabyfedde schreef:
Ik heb mijn camera's een tijdje terug laten schoonmaken door Rofa in Den Haag. Perfect gedaan. Ik vind mijn camera's te duur om er zelf aan te rommelen.

Dat ben ik helemaal met je eens. De kans dat het mis gaat bestaat en dan heb ik liever dat, mocht het fout gaan, het bij een fotozaak gebeurd en niet bij mij. Ondanks dat ik redelijk voorzichtig ben met het wisselen van mijn objectieven, had ik afgelopen zomer een stofje op de lens. Bij de fotozaak waar ik heb geinformeerd over het schoonmaken vertelden ze me dat zij service bieden als het bij hun mis gaat. Ik heb er toen minder dan €50,- voor betaald en het prijsverschil ten opzichte van de aanschaf van een reiniginssetjes was minimaal.