Vraagje: Camera en hoge temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Vraagje: Camera en hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:00

Beste bokkers,
Heb even dringend jullie hulp nodig.
Aankomende zaterdag vlieg ik voor een heerlijke vakantie naar tunesie.
Samen met mn vriend gaan we daar lekker dingen ondernemen, het land een beetje zien enz.
Zo willen we ook een 2 daags tripje naar de sahara maken.
Leek me echt geweldig tot ik vandaag een sms kreeg van een vriendinnetje die NU in tunesie zit en ook zo'n rondreis maakt.
Vandaag is zij door een stukje sahara getrokken en ze smste dat het daar 45 graden was vandaag.
Nu hoop ik dat ze een beetje overdrijft..
Want met zulke temperaturen vind ik het namelijk nogal 'eng' om mijn camera (canon 1000d) mee te nemen.

Kan een camera wel tegen zulke temperaturen?
Vorig jaar kwam ik in griekenland in zo'n hittegolf terecht en was het ook 44 graden.. heb toen 1 sec mn camera gebruikt maar toen heel snel weer terug in mn tas gestopt omdat hij zowat tussen mn handen vandaan smolt (zo voelde het).

Dus bokt, overleeft mijn camera zulke temperaturen? Hoe bescherm ik hem (en mn lenzen) het beste tegen de zon?
Of kan ik hem beter in de hotelkamer laten liggen?
(maar eigenlijk neem ik hem juist mee om van zulke tochten foto's te maken).

En geldt hetzelfde voor een compact camera'tje? Was namelijk ook van plan om nog even een simpel klein dingetje mee te nemen!

Alvast bedankt!

Courses

Re: Vraagje: Camera en hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:53

Mhm, mijn camera heeft wel eens kuren gehad van temperatuurverschillen [in de winter]. Maar aangezien dit gewoon 1 tempratuur blijft, weet ik niet of het veel uit zal maken. Maar gewoon, zo min mogelijk buiten laten liggen en goed in tas blijven stoppen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:42

hmm. ja ik heb echt geen idee hoe erg het afkoelt daar savonds..
we gaan namelijk dus die toch maken en er zijn 2 soorten tochten.. 1 waarbij je in een hotel overnacht en 1 waarbij je in een tent ergens in een oase oid overnacht..

en tja..45 graden.. ik ben echt zo bang dat mn camera te heet wordt en dat er binnenin vanalles gaat smelten oid.. mn camera tas is ook nog eens zwart dus dat helpt ook niet zo..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:26

denk dat het wel kan hoor als je een goede tas heb valt he wel mee.
ik ben in Amerika dead Valley in geweest en las vegas daar was het nog warmer. daar heeft mijn camera het helemaal overleeft.
en in las vegas heb je ook nog eens de airco.
nee dat red je camera wel hoor!!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:22

Camera iig zo min mogenlijk in de zon laten. wamt dat is wel erg slecht. Vorlgens mij moet je camera wel tegen een hoge temperatuur kunnen maar als je een foto maakt doe hem dan wel weer uit de zon :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:48

Ik weet dat mijn compactflash kaartje tot zo'n 80 graden celsius kan hebben :P maar mijn camera zou ik niet weten! misschien dat het in de gebruiksaanwijzing staat?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:31

[FK] > [TV]

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:50

Ik heb laatst wat rond gesurfd op internet op zoek naar een antwoord op dezelfde vraag omdat ik in het najaar naar Costa Rica ga. Van wat ik heb begrepen moet je je camera wel steeds laten aclimatiseren. Dus niet vanuit een airco-hotelkamer de hitte instappen en direct foto's maken. De camera in de tas laten opwarmen en dan pas foto's maken, kan geen kwaad. Omgekeerd geldt overigens hetzelfde.

Veel plezier op vakantie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:57

Hoe meer plastic aan je camera, hoe slechter hij tegen hoge temperaturen kan. Een 1000D heeft een kunststofbody, die kan dus bij dat soort temperaturen vervormen. Het zelfde geldt voor je lenzen. De kitlenzen van Canon zijn ook allemaal met plastic behuizing. Pas ook op voor condensvorming in je lenzen en camera.

Overigens zou ik (in Tunesië of waar dan ook) óók geen camera op je hotelkamer laten liggen, tenzij er een kluisje op je kamer is. Je verzekering dekt diefstal uit hotelkamers ook meestal niet.

Misschien is een optie je camera in zo'n sixpack koeltasje mee te nemen? Dan kan je hem iig nog enigszins op een redelijke temperatuur houden...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 13:55

inmiddels ben ik terug van vakantie en camera heeft het prima overleeft..
savonds in de sahara was de temp niet zo hoog meer en overdag heb ik hem gewoon niet meegenomen (maar meer omdat we toen een jeepsafari gingen doen en ik mn mooie camera niet wilde riskeren tijdens zo'n wilde rit).
alleen savonds in de sahara waaide het nogal dus nu zit mn camera wel enigszins onder het zand.
heb al zoveel mogelijk er af geblazen maar denk dat ik binnenkort dat ding maar eens naar een camera winkel moet brengen om schoon te maken.