leestekens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

leestekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:22

Waarom krijg ik hier geen leestekens op mijn woorden op de normale manier ?
Dus prive niet als privé ? (ja die laatste wel, maar dan alleen via spellingscontrole).
Ik ben gewend ctrl-leesteken-letter. Werkt wel bij messenger en wordpad bijvoorbeeld.
Ik werk nu op een laptop en voor zover ik me herinner heb ik er op mijn vaste pc nooit last van gehad.
Ben nu al een uurtje aan het frutten en eerlijk gezegd heb ik er wel genoeg van :D dus ik dacht... wie weet is het antwoord simpel, dus ik vraag het hier maar even. :+

Anoniem

Re: leestekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:24

Even control & shift tegelijkertijd indrukken met je internet open? :)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:34

Was ook de eerste suggestie van mijn zoon. Werkt overal, behalve hier.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:36

Dat is, als ik het goed begrijp, niet wat TS bedoelt UW.

Waarschijnlijk ligt het aan de taalinstellingen van de computer. Ofzoiets. Dit kan je in ieder geval (in windows) wijzigen rechtonderin je taakbalk, meestal staat daar NL of EN, ik weet niet of het nu uiteindelijk Engels of Nederlands moet zijn, dat moet je maar even uitvogelen, maar daar zit em het probleem in ieder geval.
Als je dit niet in je taakbalk hebt staan kan het ook via je configuratiescherm, maar dan moet je maar even roepen, want daarvoor moet ik zelf ook even zoeken :P

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:37

Ctrl-Shift werkt overigens niet omdat dit om iets heel anders gaat. Je veranderd dan ook je toetsenbord, maar niet alleen de leestekens op de letters, juist niet zelfs, alleen de rest :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:39

Als ik Control+Shift gebruik verander ik de taalinstellingen voor het programma waarin het fout gaat. Dus ook met de leestekens. De shift + leesteken + letter functie werkt alleen als het NL ingesteld staat. :)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:41

Da's waar. Het zal er dus een beetje aan liggen wat er staat ingesteld als standaard. Ik had geloof ik altijd een computer waarbij Amerikaans en Engels standaard stonden, als dat ook het probleem van TS is los je het daarmee dus niet op. Gewoon zorgen dat dat op Nederlands (?) staat is dus inderdaad de oplossing dan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:42

[FZ] > [TV]

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:47

Bij mijn laptop is het
é è = leesteken-letter en
ë ê = shift-leesteken-letter

In mijn geval staat de taal van het toetsenbord ingesteld op de amerikaanse indeling (de nederlandse indeling komt niet overeen met de leestekens op mijn toetsenbord) De Nederlandse indeling heb ik er via configuratiescherm uitgegooid, omdat het toetsenbord steeds oversprong......

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:58

En de alt gramatica (de rechter alt) in combi met de letter?
Pak ik die alt en de "e", krijg ik de é..Wil je een ë, dan is dat hier op de laptop shift + ' en dan de "e" :+ Kan je hier iets mee?
Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:19

Voor de mensen die hun toetsenbordindeling op Engels moeten hebben: kies 'US International'. Deze heeft ondersteuning voor lettercombinaties zoals '+e = é
(Ikzelf heb US English omdat ik daar niet mee kan werken.)

Ctrl+leesteken+letter is iets dat per programma moet worden geregeld - dit is geen instelling van Windows maar van elk programma apart. In IE weet ik niet hoe je het voor elkaar krijgt. In Firefox gebruik ik https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/459/ - dat werkt niet met typen maar voldoet wel aan mijn wensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:29

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:35

Shadow0 schreef:
Voor de mensen die hun toetsenbordindeling op Engels moeten hebben: kies 'US International'. Deze heeft ondersteuning voor lettercombinaties zoals '+e = é
(Ikzelf heb US English omdat ik daar niet mee kan werken.)

Ctrl+leesteken+letter is iets dat per programma moet worden geregeld - dit is geen instelling van Windows maar van elk programma apart. In IE weet ik niet hoe je het voor elkaar krijgt. In Firefox gebruik ik https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/459/ - dat werkt niet met typen maar voldoet wel aan mijn wensen.

Dit klopt inderdaad, en bij mijn weten kan je het niet instellen in IE. Het is overigens ook niet nodig (tenminste, niet in het nederlands). Bijna alle leestekens zitten tegenwoordig bijna altijd standaard op je toetsen bord. é bijvoorbeeld, je typt gewoon ' in en meteen erachteraan, zonder spatie, de e. Zo ook voor de è, ú , á, à, wat je maar wilt. Voor de ë neem je " en dan meteen de e, dus shift+' gevolgd door e. Ongeveer hetzelfde voor de ã, shift+` gevolgd door a.
Een aantal tekens, waaronder de € zitten onder ctr+alt+ toets.

Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:55

Lalidan schreef:
Bijna alle leestekens zitten tegenwoordig bijna altijd standaard op je toetsen bord. é bijvoorbeeld, je typt gewoon ' in en meteen erachteraan, zonder spatie, de e.

Als je je toetsenbordindeling op Nederlands of US International hebt staan wel. Ik heb dat niet, omdat ik ook programmeer en dan heel veel gebruik maak van aanhalingstekens die niet een ander teken moeten worden. Bij mij staat het dus uit, en heb ik een andere manier nodig om die letters toch te krijgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:58

Vandaar dat ik jou ook eerst quote, want wat je zei klopt helemaal. Maar het meerendeel van de mensen gebruikt het wel of wil het gebruiken, maar weet niet hoe. Eigenlijk bedoelde ik mijn berichtje als aanvulling op die van jou.