Oeps Externe harde schijf is gevallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Oeps Externe harde schijf is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:38

Door een stom ongeluk is mijn externe harde schijf gevallen en nu doet hij het dus niet meer |(

Er staan nogal belangrijke documenten en foto's op, is er nog een mogelijkheid deze terug te halen? En hoe?

Als ik mijn hade schijf aan zet dan maakt hij een ander geluidje als normaal, blijft een beetje hangen als het ware....

Wie o wie kan mij helpen?

BartVB
Eigenaar

Re: Oeps Externe harde schijf is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:45

Oei! Dat klinkt niet heel positief. Stond de schijf aan toen hij viel?

Een harddisk die uit staat kan nog wel redelijk wat hebben (niet veel maar wel wat). Als hij dan niet heel vervelend terecht komt kan een harddisk een val, met redelijk wat geluk, wel overleven. Als hij aan staat dan is het een heel ander verhaal :\

Je kan de behuizing open maken en kijken of alle stekkers nog goed vast zitten. Als je (extreem veel) geluk hebt maakt hij nu een ander geluid omdat de stroomstekker niet meer goed zit.

De kans is echter groot dat de disk fysiek beschadigd is aan de binnenkant. Hier kan je zelf over het algemeen vrij weinig mee doen, zeker bij moderne harddisks. Er zijn bedrijven die harddisk recovery diensten aanbieden maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor het (proberen te) repareren van je harddisk.

Er is ook software die hetzelfde beloofd maar als het inschakelen van een reparatiebedrijf een serieuze optie is dan kun je nu het beste zo min mogelijk met de disk doen. Als een van de koppen beschadigd is loop je de kans dat je de harddisk verder beschadigd als je deze nu probeert te gebruiken.

Les voor vandaag; ZORG VOOR GOEDE BACKUPS!

Succes in iedergeval...

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:57

Dankjewel voor je antwoord, nou dan zie ik het wel heel somber in. Hij stond volgens mij idd aan :(
Ik zal dat ding eerst eens openmaken en anders zal ik eens bij zo'n bedrijfje gaan informeren.
Ja mijn les heb ik vandaag wel geleerd, ik ga voortaan weer gewoon dvdtjes branden met Backups erop.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:04

oei lijkt me erg k*t.
Vind back ups altijd zo moeilijk, want het blijkt maar weer dat je voor je back-ups.. ook weer back-ups nodig hebt :P

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:09

Oh dit had ik ook laatst ben toen naar de winkel terug gegaan waar we hem hadden gekocht daar hebben ze dus ook een back up ofzo gedaan? sommige bestanden konden nog gered worden de rest niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:42

Jenkins schreef:
Vind back ups altijd zo moeilijk, want het blijkt maar weer dat je voor je back-ups.. ook weer back-ups nodig hebt :P

Snap wat je bedoelt. Ik maak continu backups van de harde schijf in mijn PC naar een externe harde schijf (of eigenlijk doet een programma dat automatisch voor me). Ik laat alleen de bestanden waarvan een backup gemaakt wordt OOK op de harde schijf op mijn PC staan. Met andere woorden: Ik heb altijd alle belangrijke bestanden dubbel. En de kans dat twee schijven tegelijkertijd stuk gaan vind ik klein genoeg :D.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:53

True. Maar de kans dat er ingebroken wordt of brand uitbreekt is een heel stuk groter :\

Bart heeft zijn backups 120km verderop staan... Na schade en schande wordt men wijs enzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:58

Ieks, dat zijn dingen waar ik liever niet aan denk :o. Maar je hebt wel gelijk! Misschien toch maar eens online gaan backuppen.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 01:48

Hmm.. misschien bij een computerzaak langs gaan en vragen of ze je bestanden nog terug kunnen halen?!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:51

Had het ook aan de hand , mijn vriendje zijn harde schijf op de grond.
Ik ben naar de winkel gegaan en ze konden er niets aan doen.

Vond het zo erg

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:31

Ik heb hem aan een kennis gegeven, die heeft er naar gekeken en het motortje is vastgelopen. Hij heeft precies dezelfde besteld die over 4 weken binnen komt, dan probeert hij de schijf in de nieuwe te zetten en dan hopen we maar dat hij het doet en er nog iets op staat.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:36

Ik ben zeer benieuwd!

Vervelende aan de nieuwe harddisks is dat alles steeds kleiner wordt, ook de ruimte tussen de lees/schrijfkoppen van een harddisk en het oppervlak van die disks. Hierdoor gaat het al mis als er 1 stofje op zo'n schijf terecht komt aangezien het gemiddelde stofje groter is dan de ruimte tussen kop en schijf :\ Ik hoop dat hij die motor (best wat werk) een beetje stofvrij kan vervangen. Iig een dappere poging :)

Laat iig weten hoe dit afloopt!

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:08

Succes met 't verwisselen :).. hoop dat 't lukt ;)