iMac of toch maar Windows

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

iMac of toch maar Windows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:09

Hallo,

ik ben op zoek naar een nieuwe computer, i.v.m. dat mijn laptop het niet helemaal meer red op school.

In het begin ging mijn voorkeur uit naar een Windows computer (hier onder een aantal specificaties):

Processor: Intel i7 920
Moederbord: Update ATX Mainbord
Videokaart: 9800GT 512 MB
Geheugen: 3GB DDR3
Hardeschijf: 1 TB

En dan inclusief randapperatuur (Beeldscherm, toetsenbord, muis, 2.1 boxen, virusscanner (nu niet met de opmerking komen dat dit niet nodig is bij een mac) en Windows XP) zou het mij ongeveer 1300 euro kosten, maar ik wil nog een zwaardere videokaart dus 1400 euro kwam ik op uit.

1400 euro is ook mijn Max. budget en hiervoor kun je ook een iMac 24 inch kopen..

Leg me uit wat ik het beste kan doen.. Vooral Macpropoganda verhalen van de diehard mac-users doen het niet goed, dat riedeltje ken ik al..

Brand los :D

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:30

Ik had eerst een windows pc. Toen had ik er een mac bij omdat mijn vader 'm toevallig had en er goede programma's opstonden (adobe etc.) vervolgens ben ik helemaal op de mac overgegaan toen mijn pc het begaf. De exacte specificaties weet ik niet, maar ik vind hem fijn werken. Hij is snel en start ook veeeeel sneller op dan een computer met randapparatuur.
En ik heb geloof ik ook een 24" inch (de grootste in ieder geval) en ik vind het beeld echt mooi! Je hebt ook wat meer ruimte op je beeldscherm omdat hij zo groot is. Maargoed je hebt ook grote losse beeldschermen dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Het is wel even wennen als je gewend ben met windows te werken. Veel dingen zijn hetzelfde, maar bepaalde dingen zijn anders. Als je bij windows op je rechtermuisknop drukt krijg je een overzichtje (kopieren, plakken, eigenschappen etc.) Bij de mac os x krijg ik die maar niet :+
Dat was wel even lastig.

Daarnaast bespaard het ruimte. Je hebt een beeldscherm en computer in een. Geen snoertjes die onder je bureau doorlopen om het beeldscherm met de pc te verbinden en voor muis en keyboard.

Er zit ergens een bluetooth zender in de mac waardoor ik geen extra dingen nodig heb voor mijn muis en keyboard.
Zit ook een netwerkontvanger ingebouwd dus daar hoef je ook geen los apparaatje voor. (maar het kan zijn dat dit tegenwoordig ook al standaard in moderne pc's zit)

Het enige wat ik extra heb is een hardeschijf om back ups mee te maken, een scanner en extra boxen. Er komt ook wel geluid uit het beeldscherm, maar ik heb een hekel aan beeldscherm geluid, dat is gewoon niet mooi.

Een leuke bijzaak vind ik de ingebouwde webcam met microfoon :P

Over de specificaties kan ik je niets vertellen. Maar dit was mijn verhaal.
Ik kan ook niks uitlaten over hoe snel hij crasht of iets derglijks, want zo lang heb ik 'm nog niet.
(ik kan wel zeggen dat ik onderhand 5 pc's heb versleten omdat iedere keer wat mee was of ze gewoon ineens niet meer opstartte. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat ik deze nog niet zo lang heb.)

Alet74

Re: iMac of toch maar Windows

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:36

Wij zijn anderhalf jaar geleden ook overgestapt van Windows op Mac. En ik heb eigenlijk geen (tot weinig) minpunten. Het is even wennen, maar het principe blijft wel hetzelfde.
Plus: hij is heel stil, snel, geen grote kast meer. Verder is hij heeeeel stabiel, loopt eigenlijk nooit vast (met windows hadden we om de haverklap vastlopers), geen virussen (sorry, maar dat is toch een groot voordeel).
En..het ziet er natuurlijk erg mooi uit. Het oog wil ook wel iets tenslotte!
Je hebt heel veel programma's erbij die heel handig zijn in gebruik (voor foto's, filmpjes enzovoorts).

Mocht je toch graag met windows willen blijven werken, je kunt er ook windows op zetten. WIj hebben dat ook, maar eigenlijk nog niet gebruikt. (dachten het nodig te zijn, maar dat viel dus mee)

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:39

Ja nou de specificaties heb ik dan wel weer wat over. Elke Macuser is natuurlijk laaiend over zijn of haar Mac, en ze zijn allemaal sneller dan een pc met windhoos.
Maar de specificaties zijn allemaal minder.
Tja als ik het geld had, kocht ik het liefst de 24 inch met een 3,06 GHz processor, en apart geheugen voor de videokaart..

zit hier bij de Mac veel verschil in. Bij Windhoos heb ik duidelijk gemerkt van wel.

Specificaties iMac 24" 1399 euro

2,66-GHz Intel Core 2 Duo
4 GB geheugen (DDR3 SDRAM)
640-GB harde schijf1
8x dubbellaags SuperDrive
NVIDIA GeForce 9400M grafische kaart

Voor foto's en video's gebruik ik Adobe, dit i.v.m. school. Hierdoor moet ik ook switchen naar een andere pc, omdat het voor Lappie te zwaar wordt om te internetten, msnen, dreamweaver en te photoshoppen tegelijk _O-

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:54

Alet74, nou je het zegt. Ik heb 1 vastloper gehad, maar dat is in een periode van een half jaar al heel wat minder dan de vastlopers die ik bij windows had, haha. En stil is hij inderdaad. Toen ik alles moest overzetten van mijn oude hardeschijf naar deze computer kon ik 'm 's nachts gewoon aan laten staan en ik kon gewoon slapen :P

Helaas heeft mijn vader er iets op gedaan waardoor nu een aantal leuke programma's weg zijn (bijv. dat muziekprogramma, iMusic geloof ik) en nog wat.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:58

Gewoon Mac :j (sorry hier spreek een verslaafde ;) )
Je mag de mijne wel ff uitproberen. :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:58

Ik ZWEER bij mijn iMac, maar dat komt omdat ik een studie grafisch ontwerpen doe en dus echt niet zonder kan.
Op een Windows computer zou ik me kapot ergeren gezien de dingen die ik moet doen. Vind het zowel het ontwerp, als de snelheid prettig van de iMac en het is superhandig dat je geen computerkast hebt, maargoed dat allemaal terzijde.

Denk dat je voor jezelf goed moet afwegen wat je precies met je computer wil gaan doen... Wil je vooral werken met zware programma's, video's, spelletjes etc. dan zou ik een Mac zeker overwegen. Wel moet je je misschien bedenken dat een 24 inch scherm best groot is! Heb zelf bewust de keuze gemaakt voor een 20 inch omdat ik die al aardig groot vond!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:00

En zoals Alet74 zegt.. Je kunt er ook Windows bij opzetten, dat je bij het opstarten een optie krijgt welke twee je wilt.
Voor mij zou dat geen voordelen hebben maar dat ligt ook aan wat je zelf veel doet en wil.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 13:57

Ik doe de opleiding Communicatiesystemen, dus ik ben inderdaad druk bezig met designen, Photoshop, Dreamweaver etc.
Ook speel ik graag spelletjes op, het liefst het nieuwste van het nieuwste e.d.

Nee ik wil dan wel geheel over naar Linux, geen twee besturingssystemen meer op mijn PC.

Weet iemand ook waarom een Mac met lagere specificaties sneller is dan een Windows computer?

Het jammere aan de 20" vind ik dat die (tenminste op de applesite) niet verkrijgbaar is met intern geheugen op de videokaart.

Ik heb besloten woensdag een kijkje te gaan nemen in de Applestore :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:03

Hoe match jij met Mac-programma's? Ik ben in elk geval niet geschikt voor Macs, ik kan er niet mee omgaan. Ik wist de Macs ook altijd steevast te crashen, terwijl Windows als een zonnetje loopt. Het handige van een gewone pc is ook dat je 'm aan kunt passen, bv extra geheugen erbij of een nieuwe videokaart.
Je kunt ipv 1 grote monitor ook twee kleinere nemen. En je zou kunnen overwegen om twee harde schijven te nemen, waarvan je er 1 neemt (waar de programma's op staan) die snel is (minimaal 7200rpm).
Als je veel games wilt spelen ben je denk ik toch aangewezen op Windows. Voor zover ik weet werkt lang niet alles op de mac.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:04

O gezien je doeleinden zou ik zeeeker voor een iMac gaan dan :j..
In de Applestore kunnen ze je vast aan een passend besluit helpen!

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 14:06

Hoe kom ik erachter hoe ik match met Mac programma's? Haha

Oh die monitor maak ik me an sich niet zo druk om, ik werk nu op een 15" laptop en op dit moment is qua monitor alles bijna groter :)

Volgens mij valt het wel mee qua games? Tenminste, ik zal mijn klasgenoten even vragen.

Bij de applestore vast een passend (duuuuur) besluit _O-

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:10

Ja duur zal het zeker zijn, maargoed TS geeft aan dat haar budget ongeveer 1400 euro is.. Wat dat betreft zou de iMac 20" juist een hele "goedkope" oplossing zijn :))

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 20:51

Ja maar dan zou ik misschien nog eerder voor de 24" gaan en mijn moeder nog eens extra lief aankijken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:53

Let wel dat als je ook spelletjes wilt spelen, er heel veel het niet doen op Macs.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:55

zeker MAC, groot voordeel is dat ze niet virus-gevoelig zijn!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:03

_Inga schreef:
Voor foto's en video's gebruik ik Adobe, dit i.v.m. school. Hierdoor moet ik ook switchen naar een andere pc, omdat het voor Lappie te zwaar wordt om te internetten, msnen, dreamweaver en te photoshoppen tegelijk _O-

Als ik dit lees zeg ik: Mac.
Zou geen Linux nemen, want Adobe draait niet op Linux. Verder vind ik dat een ideaal besturingssysteem, net zo goed als Mac (waar ik ook jaaaaaren mee gewerkt heb, maar die te duur bleek toen er een nieuwe moest komen).

Citaat:
Let wel dat als je ook spelletjes wilt spelen, er heel veel het niet doen op Macs.

Dat valt nogal eens dik mee, je moet alleen wel het goede doosje meenemen uit de winkel ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:56

Altijd Mac :P Hahaha

Nee ik heb begin dit jaar (voor school) een windowslappie aangeschaft.. Voor 1200 euries ofzo had ik toen de allergoedkoopste mbp, en voor 400 euro minder had ik een windows laptop met meer intern geheugen, meer opslagcapaciteit etc.. Dus ik voor een windows gekozen.. Maar as we speak blijft klapdoosje om de 30/60 seconden 'hangen' en het hele jaar wens ik al dat ik toch maar iets meer geld uit had gegeven en een macbook had gekocht :P

Buiten dat (maar das heel persoonlijk) vind ik de vormgeving van de huidige generatie iMacs ook wel heel erg mooi :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:07

Je prijst een mac aan maar zelf heb je geen mac en dus ook geen ervaring???

Ik heb een laptop waar windows opstaat, loopt als een trein. Maar ik kijk dan ook naar wat er in zit en niet alleen hoeveel geheugen erin zit. :7

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:54

Ben zelf meer fan van unix ... zou daar bijvoorbeeld Ubuntu aanraden. Tussen de Mac & Windows kan ik niet direct een keus maken ... sorry, kan je daar niet goed bij helpen.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 09:01

Daar heb ik 'echt nog nooit van gehoord, ik ga even googlen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:05

Terkan schreef:
Ben zelf meer fan van unix ... zou daar bijvoorbeeld Ubuntu aanraden. Tussen de Mac & Windows kan ik niet direct een keus maken ... sorry, kan je daar niet goed bij helpen.

Daar werk ik dus nu mee, werkt geweldig, maar als TS zelf al aangeeft dat ze liefst met Adobe werkt (moet ook voor school?) dan lijkt me dat toch niet de meest handige optie. Dan kan ze het best voor een mac gaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:11

Ik heb op mijn werk een mac en thuis gewoon een laptop met windows.

In het begin moest ik idd wel erg wennen, afsluiten van een pagina zit links, ipv rechts boven, dus dat ging in het begin steeds verkeerd.
En idd, de muis moest ik even aan wennen, maar ik heb m zo ingesteld dat ik wel een linker en rechtermuisknop heb (gebruik het zo vaak, dus toch maar een windowstic overgehouden.

Verder vind ik het ideaal dat je alle schermpjes die je open hebt staan in het miniatuur op je bureaublad te zien krijgt. Zo klik je veel sneller aan wat je moet hebben dan wanneer je onderin moet proberen te lezen welk scherm je wilt openen.

En idd, het opstarten gaat veel sneller, omdat programma's pas worden geopend zodra je ze aanklikt en niet, zoals bij windows, er op de achtergrond vanalles mee opstart.

Het grootste voordeel: nauwelijks virussen!! De meeste virussen worden gemaakt voor microsoft en niet voor apple. Je haalt dus nauwelijks iets binnen, als je al iets binnen haalt.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:06

Nou ik ben benieuwd wat de woensdag mij brengt.. Kijken of ik met een Mac om kan gaan :j

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:16

_Inga schreef:
Nou ik ben benieuwd wat de woensdag mij brengt.. Kijken of ik met een Mac om kan gaan :j

De grootste digibeet kan met een Mac omgaan :P

Ik zou altijd kiezen voor een Mac. Het werkt. Altijd. Punt :).