Laptop (MacBook) heel snel heel heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Laptop (MacBook) heel snel heel heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:15

Ik heb een twee jaar oude MB, die sinds een tijdje heel snel heel warm wordt. Ik draai dan helemaal geen zware programma's, gewoon Safari/Word/Mail/Xtorrent/MSN/etc.
Hij 'zoemt' de laatste tijd ook flink, terwijl ik dus helemaal geen zware programma's draai.

Hij is dusdanig heet dat ik hem niet op mijn blote benen kan hebben. Verder geen vreemde dingen, hij is snel als altijd (3 GB werkgeheugen) en hij heeft ook nog schijfruimte zat (16GB). Hij loopt niet vast, alles werkt gewoon zoals het altijd doet. Mijn fijne, snelle, trouwe maar ontzettend hete MB'tje :+:

Iemand een idee hoe dit komt, en belangrijker nog, hoe ik voorkom dat hij straks écht oververhit raakt?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:24

Regelmatig de ventilator wil nog wel eens helpen.

Daarbij zorgen dat de ventilator altijd vrij blijft dus door een boek oid er onder te houden zodat je benen waar die op steund niets afsluiten.

Ik heb alleen bij die van mij de hoop al opgegeven. Heb een Asus die nu al 5 jaar ofzo oud is en die zoemt en wordt heet echt loei heet al zou ik hem op m'n benen zetten dan verbranden die gewoon := Dus dat doen we ook netjes op een plankje. Daarnaast zo nu en dan ventilator schoonmaken maar dat helpt eigenlijk niet bij die van mij. Hij slaat zelfs af als bescherming omdat hij soms écht te heet wordt := Dus tja ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de echte ideale tip voor dit probleem.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:27

Berdien schreef:
Ik heb een twee jaar oude MB, die sinds een tijdje heel snel heel warm wordt. Ik draai dan helemaal geen zware programma's, gewoon Safari/Word/Mail/Xtorrent/MSN/etc.
Hij 'zoemt' de laatste tijd ook flink, terwijl ik dus helemaal geen zware programma's draai.

Hij is dusdanig heet dat ik hem niet op mijn blote benen kan hebben. Verder geen vreemde dingen, hij is snel als altijd (3 GB werkgeheugen) en hij heeft ook nog schijfruimte zat (16GB). Hij loopt niet vast, alles werkt gewoon zoals het altijd doet. Mijn fijne, snelle, trouwe maar ontzettend hete MB'tje :+:

Iemand een idee hoe dit komt, en belangrijker nog, hoe ik voorkom dat hij straks écht oververhit raakt?

Zoals Thats_Me al zegt is het heel belangrijk dat de ventilator vrij blijft. Ik heb mijn laptop ook vaak op schoot maar die heb ik op een plaatje staan zodat de warmte weg kan komen en ik de warmte niet voel. Als je de laptop namelijk op een kussen of een bank zet, sluit je de ventilator af.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:29

Las net wat op internet, en het schijnt een bekend probleem te zijn.
Omdat een MB kleiner is dan een 'normale' laptop, is er minder ruimte, minder ventilatie -> sneller heet.
Apple schijnt zelfs te adviseren om de MB(P) niet op schoot te gebruiken ivm de warmte. Ja, waar is een laptop anders voor :roll:

Maar zal de ventilatie eens schoonmaken inderdaad, misschien is die ook wel wat verstoft.

Ik heb (dit klinkt raar) de laptop altijd op mijn open benen staan. Dus het midden van de laptop is als het ware vrij. Zit ook vaak in de kleermakerszit op bed, dan heeft hij ook ruimte.

Zal hem dan ook niet meer plat op bed zetten, dan wordt hij denk ik ook te warm :j

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:38

Ha ha staat in meer gebruiksaanwijzingen van laptops om ze maar beter niet op schoot te houden ivm afsluiten ventilator :=

Ik heb een boek wat precies onder de laptop past en mij niet belemert om met m'n laptop ergens te gaan zitten maar die wel zorgt dat de ventilatoren vrij blijven. Misschien een optie? (ik heb een boek over kip en dat werkt goed :)) gezien jou avatar misschien een tipje :P )

Berdien

Re: Laptop (MacBook) heel snel heel heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:41

Een boek! :)*
Ik zat ook te denken om er dan één of twee planken (elk aan de zijkant) onder te leggen, maar een boek kan natuurlijk ook.
Nou zit ik wijdbeens op bed, tegen de muur aan. Balkondeuren open zodat de MB cool blijft en ik niet wordt gesmoord :')
Maar boeken is een goeie! Dikke boeken genoeg in mijn kast :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:57

Ventilator van de macbooks zit niet aan de onderkant maar aan de achterkant, wat dus de mb(p) tot een van de weinige laptops maakt die op schoot zou moeten kunnen. Heb mijn mbp wel altijd op een plankje omdat hij ook heet wordt, maar alleen als hij het echt zwaar heeft :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:04

Hij wordt echt aan de zijkant van de onderkant heet. Hij ligt nou schuin omhoog op twee dikke boeken. Hij is nou warm, maar niet meer loeiheet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:06

Heb hem hier nu ook op mijn blote benen staan (zo'n kleine witte MB).
Wordt wel warm, dus soms even beetje verplaatsen om mijn benen te luchten :D .
Ik wil hem gemakkelijk mee kunnen zeulen en niet ook nog boeken erbij moeten sjouwen.

Lawaai maakt die trouwens niet.

Hebben jullie ook dat er randjes loslaten van de behuizing. Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn. Bij mij zitten er al twee strookjes los. Wordt opgelost, ook buiten de garantie, maar dan ben ik hem wel een tijdje kwijt :\

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:09

Behuizing heb ik dan weer geen last van, die is na twee jaar nog tiptop in orde.

Ga er ook niet speciaal boeken voor meezeulen, maar die boeken zijn dan meer voor op bed, als hij dus wegzakt in het dekbed en de warmte niet kwijt kan.
Ik heb jouw witte, maar dan in het zwart. Ook een lief klein ovenachtig MB'tje :+:

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:13

Schattig zijn ze he :+:

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:18

Carlo zegt dat je een programma kunt downloaden waarmee je de ventilator harder kunt zetten.

Edit;
http://www.eidac.de
SMC FanControl
Laatst bijgewerkt door Grit op 26-06-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:33

Hier ook een MacBook... die zo warm werd dat de batterij uit zijn behuizing barstte!
Kennelijk een bekend probleem, na de vondst van wat afbeeldingen
van ontploftte batterijen op het internet.
We kregen dan ook direct onder garantie een nieuwe!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:35

Waarschijnlijk is je ventilator defect. Als je katten hebt kan ie ook vol kattenhaar zitten. :D
Ik heb dan het geluk dat het mijn vak is en hem zelf kan openmaken en schoonmaken. Je kunt hem daarvoor ook weg brengen en ze kunnen zelfs de ventilator gewoon vervangen. Als je laptop te heet wordt dan zal ie niet lang meer meegaan dus als je er nog een tijdje van wil genieten kun je er beter wel wat aan laten doen. Garantie bij Mac is ook goed (mag ook wel ze hebben vrij veel defecten), ze ruilen zelfs vaak om voor een nieuwe.
En inderdaad zorgen dat je iets van een boek eronder hebt zodat de ventilatiesleuven niet worden afgesloten.
Ik heb een speciaal laptop kussen. Is aan de onderkant een kussen en bovenkant van hard kunststof.

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:10

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:38

ik heb dit ook.. en ik heb mn macbook pro nog maar een 2 maand..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 07:52

Hoe weet je of de ventilator het niet meer doet? := Ik bedoel, hij zoemt wel, maar dat kan ook de HD zijn.
Hij is nou 70 graden := (bedank Carlo maar voor de link Grit! ) maar koelt snel af nu hij weer op boeken staat.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:43

Ok als hij snel afkoelt als ie op boeken staat is je ventilator niet stuk. Zodra je als ie warm wordt hete lucht eruit geblazen voelt worden doet je ventilator het (maar er kan alsnog stof inzitten waarom hij minder goed werkt dan normaal).
De batterrij tip is ook een goede even een mailtje naar mac support en ze kunnen zo nakijken of je een batterij hebt uit een slechte serie.
Daarbij is het ook lekker warm weer dus ze kunnen minder gemakkelijk hun warmte kwijt,

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:51

Ik heb er zelf ook last van met mijn MBP, ook mijn benen verbranden als ik hem te lang op mijn schoot laat staan. De boekentip is inderdaad een goede wat je ook kunt kopen zijn die dienbladen met een zak met korrels aan de onderkant zodat hij stabiel op je benen ligt.

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:18

Hij koelde wel af, maar werd ook net zo snel weer warm. Schommelde tussen de 65 en 70 graden.
Batterij slecht lijkt me niet, hij is al twee jaar oud, en nog nooit problemen mee gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:01

Die van mij ligt altijd op een glazen plank inderdaad :j

Laptops worden zowiezo heet, stom eigenlijk, ze heten niet voor niets 'schootcomputer' :=

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:36

Ik heb hetzelfde probleem, ook een Macbook van ongeveer 2 -3 jaar oud, en hij wordt erg heet.
Ventilator slaat duidelijk netjes aan, maar ik kan hem echt niet op schoot hebben.
Ik heb hem dat ook altijd op een boek op schoot :)

Heb dat programmatje ook gedownload, zo eens kijken hoe warm het wordt hier... (hij koelt wel gewoon snel weer af).

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:50

Ik heb dan geen Macbook.
Maar de mijne is word wel warm maar niet heet en je hoort de ventilatie aan staan.
Ook al heb ik bijvoorbeeld een keer de hele dag mijn laptop aan, als ik iets download ofzo.
Ik ben er blij mee. :D
Het was helemaal geen dure zelfs maar hij is perfect. :D