Excelkenners / onderzoeksgoeroes....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Excelkenners / onderzoeksgoeroes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:30

Ik zit even met mijn handen in het haar...
Ik ben bezig met de verwerking van onderzoeksgegevens.

De helft van het onderzoek is online ingevuld en via een mooi programma omgezet in kant en klare graffieken en tabellen. maar daar heb ik helemaal niks aan want:
De andere helft is door mensen handmatig ingevuld.
Ik heb van de afdeling onderzoek dit alles gekregen, met in een excel bestand alle variabelen en ingevulde antwoorden.
Ik heb nu het bestand keurig handmatig verder ingevuld aan de hand van de papieren vragenlijsten.

Resultaat, een prachtig excel bestand met allemaal eentjes, nulletjes, andere cijfers en tekst van open vragen.

Maar hoe maak ik hier in hemelsnaam leesbare tabellen en graffieken van zoals dat online programma kon?
De afdeling onderzoek kon me alleen vertellen dat ik in excel ook opdracht kan geven voor het maken van graffieken, ze wisten alleen niet hoe. Ik heb al op de graffieken knop geklikt, maar volgens mij moet je je variabelen dan anders hebben ingevuld dan dat er nu staat? Ik weet het ff niet meer -O- mijn enige idee is opnieuw gaan turven en handmatig proberen tabelletjes te maken.

Is er hier iemand met een beetje excel of verwerkingsprogramma's die weet of ik wat kan bakken van mijn prachtige bestand?

Liselot

Re: Excelkenners / onderzoeksgoeroes....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:33

kan je je exel bestand hier even laten zien?

wat wil je in een grafiek hebben, wat moet waar tegenover uitgezet worden?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:21

Zojuist heeft Lissy er even naar gekeken, maar die kan er ook niet direct iets van maken.

De kans is dus groot dat ik niets heb aan het excel bestand zoals het nu is, en ik handmatig moet gaan turven :\

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:31

Tip voor de volgende keer: geen excel gebruiken, maar SPSS..Er zijn ook sites waar je bijvoorbeeld je enquete online kunt laten invullen en waarbij je de resultaten dan al netjes als SPSS bestandje krijgt, super handig :j
Ik kan je verder ook niet helpen, sorry! Succes :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 20:55

Bedankt.. Ik vrees ook dat er niets anders opzit dan toch opnieuw handmatig gaan scoren en zelf tabellen en grafieken maken.

Het was zo mooi met het programma en de online enquetes, tot de afdeling onderzoek ook besloot papieren enquetes uit te geven omdat daar vraag naar was.

Omdat invullen van enquete aan IP adres gekoppeld was kon ik de papieren versies er niet alsnog inzetten en zo met een druk op de knop een volledig rapportage laten maken.

Les voor volgende onderzoeken: geen vragenlijsten verspreiden via twee manieren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:38

Alles in SPSS stampen en daar je conclusies uit trekken :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:44

Inderdaad, als het al in Excel staat zal het overzetten naar SPSS wel meevallen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:52

Je kan die 1tjes en 0tjes gewoon kopieeren, mits je de antwoorden horizontaal hebt uitgezet. Daarna is het alleen maar een kwestie van variabelen invullen in SPSS.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:24

Je kan inderdaad excell exporteren naar SPSS, gaat vrij vlot en makkelijk :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:11

Ik heb alleen absoluut geen SPSS ervaring :o Ik ga me er eens over buigen van de week.