welke camera om met fotografie te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hipar

welke camera om met fotografie te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:12

Sinds kort heb ik helemaal de smaak te pakken van fotograferen. Dieren, kinderen, landschap etc. Ik heb daarvoor de camera van een vriendin gebruikt. Een supersonische spiegelreflexcamera. Heel gaaf! Maar ook gaaf geld ^)

Nu zit ik te denken over een tweedehands camera. Heeft iemand tips voor een goed merk/type dat wellicht betaalbaar is? Ik weet niet of het persé spiegelreflex moet zijn? Ik heb geen (semi-) professionele ambities. Gewoon lekker plaatjes schieten die beter zijn dan die van mijn kruidvat-cameraatje of telefoon :=

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

zonnebloem18

Re: welke camera om met fotografie te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:16

Canon EOS 350D of 400D zijn tegenwoordig niet duur meer en erg goeie toestellen ook de spiegelreflexen van Nikon zijn erg goed.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:23

dank je voor de tip! Anderen ook positive ervaringen hiermee?

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:23

Die van canon zijn inderdaad zeer goed! We hebben er zelf ook een en niet eens de duurste, en die maakt echt super foto's, zelfs al zoom ik de foto sterk in, hij blijft superscherp.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:28

en de eos 300D? Is dat echt een heel stuk minder dan de 350 en de 400?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:29

Ik heb net een Panasonic Linux FZ28 gekocht. Een super zoom (18x optisch) , dus geen spiegel reflex. Ik vind het prima om voor de lol plaatjes mee te schieten. De camera kost nu in de winkel tussen de 255 en de 400 euro.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:45

Als je het nu al erg leuk vind om plaatjes te schieten, zou ik je aanraden meteen naar een spiegelreflex te kijken. Het is namelijk zwaar verslavend, en een compactcamera valt altijd tegen in vergelijking met spiegelreflex.

Een tip: kijk eens op www.kamera-express.nl bij occasions. Is een goede, betrouwbare zaak en zeer goedkoop met gebruikte spullen. Er staan nu bijvoorbeeld 2 gebruikte Nikon D40 body's voor 240,-, met garantie. Dat is dan alleen de body, maar ook een leuke (gebruikte) lens hoeft niet veel te kosten. En voordeel is, lenzen kun je later altijd vervangen/uitbreiden, en als je een keer een andere body koopt, kunt je je lenzen nog gewoon gebruiken (als je bij hetzelfde merk blijft). Met een compactcamera kan dit niet, wat je koopt is wat je hebt en als het niet helemaal bevalt, kun je meteen alles vervangen.

Ik weet niet waar je ergens woont, maar stap gewoon eens bij een goede (!!!) fotozaak binnen (dus een speciaalzaak, niet bij de mediamarkt, it's, en aanverwante prutsers), leg daar je vraag neer en vraag ze om advies. Zij kunnen jou vertellen wat voor camera past bij het gebruik dat je voor ogen hebt, wat je eventueel aan lenzen zou kunnen gebruiken en je kunt ook verschillende toestellen uitproberen. Een goede zaak neemt daar echt de tijd voor. Je kunt dan altijd nog bedenktijd nemen en met hun advies op internet gaan zoeken naar het goedkoopste aanbod ;)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:47

Ik heb een Canon 450D en een vriendin heeft de 1000D. Beide zijn super fijne camera's :j En verschillen qua body niet zo veel. Enkel heeft de mijne iets meer mega pixel. En het positieve punt van spiegelreflex vind ik dat je er meerdere lenzen op kan doen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:50

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:52

Ik ben zelf fanatiek Nikon gebruiker, dus zou je die aanraden als je de moeite wil nemen om je er wat in te verdiepen.
Canon is over het algemeen makkelijker in gebruik, dus wat dat betreft zou ik je die aanraden. Op http://www.fotokonijnenberg.nl staan altijd leuke aanbiedingen met (2e hands) SLR cameras.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:53

super bedankt alvast voor jullie tips. Het is inderdaad nogal verslavend :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:24

Hmmm, dit topic zal wel gesloten worden aangezien er een centraal topic voor is, maar hoe dan ook:

- Mocht je niet naar een spiegelreflexcamera gaan kijken, kan ik je de Panasonic Lumix-camera's waar Black_White het ook al over had van harte aanbevelen. Zijn echt enorm mooie camera's.
- Mocht je wel een spiegelreflexcamera gaan kopen: als je verder geen ambities hebt of denkt te gaan krijgen, kun je in feite bij ieder merk mooie camera's vinden. Mocht je denken dat je op den duur toch wat zou willen gaan uitbreiden met lenzen en accessoires, zou ik je aanraden toch voor Canon of Nikon te gaan (relatief betaalbare lenzen en accessoires, bovendien groot aanbod, zowel nieuw als tweedehands, plus meer doorgroeimogelijkheden in body).
- Voor de Nikon D40, D40X en D60 is het belangrijk in de gaten te houden dat er alleen AF-S-lenzen op passen. Dat beperkt de lenzenkeuze enorm.
- Als leek tweedehands kopen (zeker bij spiegelreflexcamera's) als je slim bent alleen bij een winkel doen. Er kan zó enorm veel mis zijn met een spiegelreflexcamera wat je op het eerste oog als leek niet zou kunnen zien, dat het jammer zou zijn als je met een slecht exemplaar thuis komt. Wees dus verstandig en ga (in verband met garantie en kundige verkopers) naar bijvoorbeeld Konijnenberg of Kamera-Express voor tweedehands camera's.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:11