Toetsen op toetsenbord wisselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Toetsen op toetsenbord wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 08:51

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht. Goed nagedacht over wat ik ermee wil en wat hij moet kunnen en mij toen goed laten adviseren. Kom ik thuis, slinger ik het ding aan, ga aan de slag, kom ik erachter dat een paar toetsen niet zo handig zitten voor mij. Had ik er dus niet bij nagedacht dat daar ook wel eens een handicap in zou kunnen zitten :+

Nou vraag ik me dus af of het mogelijk is toetsen om te draaien. Dat je dus zeg maar de hardware instellingen aanpast.

Ik heb nu linksonder de FN en CTRL knop naast elkaar zitten, maar voor mij net verkeerdom. Ik druk iedere keer de FN toets in wanneer ik de CTRL moet hebben (en die laatste gebruik ik echt vaak). Oftewel, die twee wil ik graag omgekeerd hebben. Is eigenlijk zeg maar een vereiste.

Een toetscombinatie waar ik ook erg graag gebruik van maak is CTRL-end en CTRL-home, maar laten die end en home toets nou net onder de FN toets zitten. En CTRL-FN-end/home kent hij weer niet. Die wil ik dus ook ergens naar boven halen. Een vervangende sneltoets voor deze twee kan ik overigens ook wel mee leven.

Ik voel me nu echt gehandicapt als ik achter die laptop zit. Ik ben echt een toetsenbord gebruiker en als mijn sneltoetsen niet werken zoals ik ze gewend ben dan weet ik niet meer hoe ik moet werken.

Anoniem

Re: Toetsen op toetsenbord wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:16

FN en CTRL linksonder klinkt als een Mac... Maar End en Home zouden op een Mac-toetsenbord niet voor moeten komen... Hmm.
Was het je bedoeling een Mac aan te schaffen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:23

hoeft geen mac te zijn nouks, ik heb een compaq en ook FN en CTRL linksonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:25

Oh ja, tuurlijk :')

Ik zat even te denken dat Ctrl op een PC op de plek van Cmd op een Mac zat, maar het is puur funtie/locatie dat afwijkt en niet naam van de knop/locatie :+ Ctrl op PC en Mac zitten inderdaad op dezelfde plek... Hmm, ok, nevermind :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:47

Het is een MSI ;)
En het is echt de locatie die irri is. Ik ben gewend dat de meest linkse knop de CTRL is, die gebruik ik dan ook blindelings. Maar als dat ineens een FN is dan doet de computer niet wat je wil. Erg lastig dus.
Volgens mij hebben de knoppen ook hetzelfde formaat dus als ik de laptop zo kan instellen dat hij bij de linkse knop denkt dat ik de CTRL indruk en bij de rechtse FN dan kan ik ze misschien zelfs ook nog fysiek verwisselen. Maar eerst proberen of die instelling anders kan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:13

Niemand die mij kan helpen?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:58

kun je je toetsen niet gewoon met de hand wisselen? Gewoon ff lospulken?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:31

Vast wel, maar dat verandert niets aan de instellingen die onder die fysieke toesten zitten. Oftewel: probleem blijft.

Al zet ik een clown op die toets, hetgeen die toets doet verandert niet door er een ander knopje op te plaatsten. Je moet echt diep in de computer een instelling wijzigen om een andere reactie te krijgen als je op die knop drukt. Ik weet alleen niet hoe diep ik dan moet gaan en of het wel mogelijk is. Het fysiek verwisselen van die knopjes kan ik ook nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:52

Denk dat je er maar gewoon aan moet wennen. Geloof me, went vanzelf. Ik gebruik zelf meestal een Mac, maar achter een PC red ik me ook prima. En ik doe werkelijk alles met sneltoetsen en zit nog zelden achter een PC :+