Mag je zomaar fotograferen op wedstrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Mag je zomaar fotograferen op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:37

Ik weet niet of het hier juist staat!

Een vriendin zei me laatst dat als ik op wedstrijden wil gaan fotograferen hier ook toestemming moet voor aanvragen bij de vereniging en dat die niet zomaar altijd mag omdat je bepaalde vergunningen (?) moet hebben. Klopt dit?

Mijn plan was om op wedstrijden foto's te nemen van verschillende combinaties en deze op mijn website zet (en dat je ze eventueel kan na bestellen in het groot). Mag dat zomaar?

Groetjes

Anoniem

Re: Mag je zomaar fotograferen op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:38

Waarom zou het niet mogen, ik zie zoveel fotografen op wedstrijd rondlopen.. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:39

Op openbare plekken (zoals wedstrijden) mag je gewoon fotograferen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:41

Dat vroeg ik mij nu ook al af, want als je op wedstrijden foto´s gaat maken en daarna ergens op een site plaatst dan krijg je weer het gedonder

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:43

waarom krijg je dan gedonder, bij mijn weten mag het gewoon, en ik doe het ook inderdaad gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:45

Bijv hier op bokt, je bent bij een wedstrijd geweest, hebt foto´s gemaakt en je plaatst die hier. Hoe vaak krijg je dan wel niet commentaar dat je dat niet mag doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:46

Hangt er volgens mij ook vanaf op wat voor terrein het is. Als het op prive-terrein is, een bep. stalling oid, heeft de eigenaar van dat terrein dan ook niet het recht te bepalen wie hij wat voor toegang verleent zal ik maar zeggen? Dus ook het recht om mensen te verbieden te fotograferen?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:49

Je mag wel foto's maken van mensen op wedstrijden in principe, maar openbaarmaking ervan is zonder toestemming van de geportretteerde vaak niet verstandig.

Dit heeft te maken met portretrecht:

Portretrecht

Als u een afbeelding van iemand wilt gebruiken, dan heeft u te maken met de rechten van de geportretteerde (het portretrecht) Daarnaast heeft u te maken met het auteursrecht van de fotograaf. Het portretrecht is een bijzondere beperking van het auteursrecht. Het geeft geportretteerde personen onder bepaalde voorwaarden het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret. De fotograaf heeft het auteursrecht op de door hem gemaakte foto van een persoon, maar mag deze foto niet altijd publiceren.

Afbeelding
Bij een portret gaat het altijd om een afbeelding. Een beschrijving van iemands uiterlijk in woorden valt er niet onder. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret gemaakt in opdracht van de geportretteerde en een portret dat niet is gemaakt in opdracht van de geportretteerde.

Wel een opdracht
Is er sprake van een opdracht, dan heeft de geportretteerde het recht het portret zelf te verveelvoudigen. Openbaarmaking mag alleen met toestemming van de geportretteerde. Het portretrecht blijft tot tien jaar na de dood van de geportretteerde in stand. Het is alleen uit te oefenen door de directe rechthebbenden. Bij een afbeelding met meerdere personen, is voor openbaarmaking toestemming nodig van alle personen.

Geen opdracht
Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een 'redelijk belang' heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen, of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.

Commerciële belangen
Ook commerciële belangen tellen mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om het portret van een bekende persoonlijkheid te gebruiken voor reclame als hiervoor geen toestemming is gegeven.

Nieuwsfoto's
Nieuwsfoto's in kranten en tijdschriften zijn een uitzondering, deze vallen onder de vrijheid van nieuwsvoorziening. Het is vaak lastig te beoordelen of iets nieuwsvoorziening, of commercieel gebruik is. Bij twijfel kunt u toestemming vragen aan de geportretteerde, of advies inwinnen bij een deskundige.
Laatst bijgewerkt door Appieee op 14-05-09 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:50

En hoe zit het dan met sites als leukopdefoto.nl?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:51

Appie, dan moet je toch wat beter lezen, meestal op een foto fotografeer je de geportretteerde niet in opdracht en geldt dit:

Geen opdracht
Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een 'redelijk belang' heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen, of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:52

Dat valt onder de categorie "wel opdracht".
Bovendien zijn er veel fotografen zoals leukopdefoto.nl die gewoon publiceren zonder toestemming te vragen en de geportretteerde mag en kan dus problemen maken hierover.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:52

ik heb het nog niet gehad breezy302.

Volgens mij moet echt in het vraagprogramma aangegeven zijn dat er bv fotografen komen op uitnodeging, verder is er altijd wel iemand eigenaar van een terrein, ik heb in iedergeval nog noooit commentaar gehad dat het niet mocht,

Overgens kunnen ze je nooit verbieden om bv van een vriendin ofzo fotos te maken, ondanks dat er ook andere fotografen zijn,

zo stond mijn schoonvader heel gezellig naast foto4u fotos te maken van mij, ook daar geen commentaar op hoor.

en foto4u was die dag de fotograaf op het terrein, maar heb daarna toch zelf ook nog gewoon fotos gemaakt bij de sprinring, niemand die er over valt.

Overgens als iemand mij zou vrage de fotos niet op internet te zetten, dan zou ik dat respecteren en gewoon niet doen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:53

@ WildWings: Klopt ook wel, maar vaak zijn die "redelijke belangen" al snel geaccepteerd. Ik zit zelf op een opleiding waar ik fotografie volg en daar krijg ik vaak genoeg op het hard gedrukt dat je hier voorzichtig mee moet zijn..

Het blijft allemaal natuurlijk zo dat het in praktijk anders is dan in theorie.. Maar weinig mensen zullen bezwaar indienen als er een mooie foto van hun op internet staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:00

Ongetwijfeld, maar het is wel zo dat tót iemand bezwaar maakt op grond van die 'redelijke belangen' je de foto's gewoon openbaar mag maken, toch? Alleen ik denk dat iedere paardenfotograaf begrijpt dat veel mensen niet graag verkeerd getimede foto's zien van zichzelf, of foto's met de mond van het paard open en strenge handen, etc. Die foto's zullen mensen toch niet gauw nabestellen dus kan je dan beter niet publiceren, dat voegt voor jezelf ook weinig toe ivm met die niet-nabestellingen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:02

zulke fotos zet ik inderdaad niet online WW. ik zie dat zelf ook niet graag inderdaad, en doe dat dus ook niet bij anderen, zoek echt de mooiste fotos uit om online te zetten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:06

Ik denk niet dat je problemen krijgt als je gewoon foto's maakt en niet op internet zet. Zelf vraag ik wel altijd aan degene die ik fotografeer(gewoon op manege) of ik hem/haar op de foto mag zetten. Omdat ik zelf ook niet graag op de foto word gezet als mij dat niet uitkomt.